Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

• arm

Stemmen: 14 2,6%
  • lage middenklasse

Stemmen: 29 5,4%
  • kernmiddenklasse

Stemmen: 184 34,2%
  • hoge middenklasse

Stemmen: 252 46,8%
  • rijk

Stemmen: 59 11,0%

• Totaal aantal stemmers
    538
Jij vindt dat retard, ik vind het eerder schrijnend dat een middenklasse job onvoldoende blijkt te genereren om onbezorgd uit de supermarkt / kledingwinkel te kunnen pakken wat je wilt.

Een koppel met beiden een job in het onderwijs zou toch financieel gerust moeten kunnen leven.

Enige echte dwaze uitgave vond ik die iPhone verzekering die aan oplichting grensde.
5000€ en middenklasse, het begint weer :nono:

Die mensen kunnen ook gerust leven. Maar als je geld uitgeeft met uw ogen dicht zonder 2 seconde naar te denken kan je met elk inkomen in de problemen komen.
Die 2 in het onderwijs hebben al geen firmawagen dus die moet je al zelf gaan bekosten + huur of hypotheek natuurlijk.

Ik kende via de gym twee jongeren die uit zo'n gezinnen kwamen (twee verschillende), en dat was gewoon het verderzetten van de cyclus der miserie. Verkeerd gespelde tatoeage laten zetten maar verder geen cent, op 18 jaar het secundair onderswijs verlaten enkele maanden voor het afstuderen, uiteindelijk een job vinden en dan op de startdag naar de zee trekken omdat daar een internetscharrel woont, op een ok job vertrekken omdat je elders "meer" verdient in het zwart, 10 honden hebben, elke dag naar de frituur, ... En van zo'n mensen verwacht je bijna dat die wel eens voorbehoedsmiddelen vergeten, dus de volgende generatie komt er sowieso aan.

Generatie-armoede is gewoon moeilijk te bestrijden, omdat daar grotendeels kinderen uit voortkomen die een vogel voor de kat zijn.
Dit los je toch niet op met hogere uitkeringen?

Het grootste probleem mbt armoede : (en dan bedoel ik bv lege brooddozen) is volgens mij discipline/inspanning/doorzettingsvermogen en gebrek aan kennis.
En zelfs met een gebrek aan kennis ga je in Belgie niet de dieperik in.

Jij vindt dat retard, ik vind het eerder schrijnend dat een middenklasse job onvoldoende blijkt te genereren om onbezorgd uit de supermarkt / kledingwinkel te kunnen pakken wat je wilt.

Een koppel met beiden een job in het onderwijs zou toch financieel gerust moeten kunnen leven.

Enige echte dwaze uitgave vond ik die iPhone verzekering die aan oplichting grensde.

Geld uitgeven is geen kunst. Je kunt met elk inkomen meer geld uitgeven dan je binnenkrijgt.

Ik was gisteren in de whisky winkel, daar stond een talisker van 60 euro. Daarnaast een of andere limited edition fles die er juist hetzelfde uitzag. 70cl, 600 euro.

Als je de 600 euro fles koopt en je hebt op het einde van de maand centen tekort... Koop dan de fles niet.

Ik heb mij een paar jaar geleden eens opgegeven als vrijwilliger, voor "budget buddy" bij mensen die het financieel moeilijker hebben of hun budget niet kunnen beheren.
Dat was via vrijwilligerswerk vlaanderen en/of ocmw dacht ik.

Niet weerhouden 😔
Ik heb dat ook eens overwogen een paar jaar terug en daar ook wat reportages ed over gevolgd.
Als je dat goed wil doen dan is dat bijna een part-time job want dat is niet alleen budgetbeheer maar ook psychologie. Want je gaat bij iedere visite moeten discussieren: 'Ik wil dit kopen en dat en dan dit....', en dan ga je iedere keer moeten gaan palaveren....
Als je dat goed wil doen dan moet je gaan opvoeden: een part-time job.

Net een stapje dichter bij de 'rijke' klasse gekomen, blijkbaar heb ik 5% opslag gekregen vanaf 1/10/2023. Samen met de 2x5% van vorig jaar (zit dus aan 3/3 momenteel) en de indexatie in PC200 van Januari toch een mooie klets erbij op jaarbasis. Veel meer dan mijn kosten gestegen zijn (want ook mijn vrouw heeft 5% + index in PC200 gekregen).

Hadden we nu die 3 kinderen maar niet gehad eh :p.

Net een stapje dichter bij de 'rijke' klasse gekomen, blijkbaar heb ik 5% opslag gekregen vanaf 1/10/2023. Samen met de 2x5% van vorig jaar (zit dus aan 3/3 momenteel) en de indexatie in PC200 van Januari toch een mooie klets erbij op jaarbasis. Veel meer dan mijn kosten gestegen zijn (want ook mijn vrouw heeft 5% + index in PC200 gekregen).

Hadden we nu die 3 kinderen maar niet gehad eh :p.

Dat is andere rijkdom - priceless weliswaar. En een investering in de toekomst :)

Kleine edit. Mijn koffie begint te werken en de partner mag je dus als 0.5 bijrekenen. Yay hoge middenklasse here we come!
Volgens het artikel is 1 op 6 arm en is 80% van de bevolking wel middenklasse (laag kern of hoog) Wel benieuwd of de resultaten van deze poll dezelfde richting uitgaan.
Ja inderdaad, je zou bijna denken dat dit een "geef mij een goed gevoel schaal" is, immers vanaf 4500€ netto / maand als alleenstaande ben je rijk en moogt ge dus naast Ronaldo op de foto. Ik zal het indachtig houden als ik met mijn fiatje 500 in Monaco aan het rijden ben.

De rijken schaal begint hier aan 4500€ en eindigt dan waar ? aan 15 miljoen per maand (Ronaldo types) of hoger ? Zeer ruime schaal dus vergeleken met de rest.

Of is de schaal eerder opgemaakt door onzen Conner, ieder boven de 2500 per maand netto is hoge middenklasse, vertaald dus "sterke schouder", daar kan nog wat vet af.

Wereldvreemde wetenschapper waarschijnlijk die enkel naar maandelijkse inkomsten heeft gekeken dan voornamelijk nog uit arbeid waarschijnlijk en de totale vermogens volledig buiten beschouwing heeft gelaten.

Ja inderdaad, je zou bijna denken dat dit een "geef mij een goed gevoel schaal" is, immers vanaf 4500€ netto / maand als alleenstaande ben je rijk en moogt ge dus naast Ronaldo op de foto. Ik zal het indachtig houden als ik met mijn fiatje 500 in Monaco aan het rijden ben.

De rijken schaal begint hier aan 4500€ en eindigt dan waar ? aan 15 miljoen per maand (Ronaldo types) of hoger ? Zeer ruime schaal dus vergeleken met de rest.

Of is de schaal eerder opgemaakt door onzen Conner, ieder boven de 2500 per maand netto is hoge middenklasse, vertaald dus "sterke schouder", daar kan nog wat vet af.

Wereldvreemde wetenschapper waarschijnlijk die enkel naar maandelijkse inkomsten heeft gekeken dan voornamelijk nog uit arbeid waarschijnlijk en de totale vermogens volledig buiten beschouwing heeft gelaten.
Je kijkt naar een plaatje van 3 jaar terug, met ook enkel het stuk loon. Het stuk vermogen moet je inderdaad apart bekijken.

Statistiek an sich is niet wereldvreemd hoor. Lees gerust ook de context.

kernmiddenklasse, maar aan mijn krot van een huis te zien dat ik maar kon kopen zou je het absoluut niet zeggen. Ik had beter gaan doppen zodat ik in een sociaal huis kon wonen en kon genieten van alle sociale voordelen

Je kijkt naar een plaatje van 3 jaar terug, met ook enkel het stuk loon. Het stuk vermogen moet je inderdaad apart bekijken.

Blijft hetzelfde hoor, vanaf een inkomen van 4500€ netto wordt je als rijk bestempeld (op basis van het inkomen), hetgeen gewoonweg belachelijk is. In diezelfde cateorie zitten dan mensen met een inkomen van 15 miljoen per maand. Categorie is gewoon te groot en start belachelijk laag. Zelfs iemand die 10000€ per maand verdient zie ik niet als een rijke mens, die verdient gewoon goed zijn boterham, hoge middenklasse dus

Rijken zie ik eerder als mensen die niet hoeven te werken zelfs, die zoveel vermogen en andere inkomstenbronnen hebben, dat werken niet eens nodig is om in levensonderhoud te voorzien.

Laatst bewerkt:
Loon zegt 2 keer niks over totaal vermogen he. Werk je via een vennootschap, dan kun je je loon 'optimaliseren' tot het niveau van de minimum sociale bijdrage en de rest in de vennootschap houden. Dan ga je amper PB betalen en ben je volgens de DS definitie "arm".

Financieel zit ik zogezegd bij de rijken maar mentaal zit ik bij de marginalen.
Goed op mijn plaats (vooral bij de marginalen) mij dunkt maar ik mag dat niet te veel laten merken op mijn werk.
#fakeittillyoumakeit #BSO4LYFE

Laatst bewerkt:
Blijft hetzelfde hoor, vanaf een inkomen van 4500€ netto wordt je als rijk bestempeld (op basis van het inkomen), hetgeen gewoonweg belachelijk is. In diezelfde cateorie zitten dan mensen met een inkomen van 15 miljoen per maand. Categorie is gewoon te groot en start belachelijk laag. Zelfs iemand die 10000€ per maand verdient zie ik niet als een rijke mens, die verdient gewoon goed zijn boterham, hoge middenklasse dus

Rijken zie ik eerder als mensen die niet hoeven te werken zelfs, die zoveel vermogen en andere inkomstenbronnen hebben, dat werken niet eens nodig is om in levensonderhoud te voorzien.
Het is een zoethoudertje om je te doen denken "goh ik doe het toch best goed hoor" terwijl je gewoon de zoveelste rat in de ratrace bent.
Al eens de lonen op https://www.jobat.be/nl/art/loon/het-loon-van bekeken?
Van hetzelfde laken een broek.

Straffe uitspraken als belachelijk zijn echt niet nodig. Dat er wat semantiek aan hangt, daar ga ik mee akkoord.

Maar spreken over 10000 per maand en 'middenklasse', is geheel absurd. Je weet toch wat 'midden' betekent hé? Om enkel gevoelsmatig zo'n dingen vast te leggen slaat toch gewoon nergens op? Het is toch logisch om dat statistisch te benaderen. En het is logisch dat het uiterste aan de bovenkant een hele heterogene groep is.

En dan hanteer jij gewoon een andere definitie van rijk. Dan moet je misschien nog een extra categorie voorstellen voor tussen rijk en (hoge) middenklasse. Maar rijk zo eng definiëren dat er maar een handvol mensen in vallen heeft wetenschappelijke ook geen nut.

Om qua vermogen bij de rijken te zitten, moet je op 1.27 miljoen euro gezinsvermogen zitten. Dat is enerzijds veel, anderzijds staat ons land ook vol met huizen die zoveel kosten. Het zou interessant zijn om die verdeling eens op "gemeente-niveau" te zien, want een grootstad met allemaal huurappartementen trekt dat vermogen natuurlijk enorm naar beneden.

Laatst bewerkt:
Om qua vermogen bij de rijken te zitten, moet je op 1.27 miljoen euro gezinsvermogen zitten. Dat is enerzijds veel, anderzijds staat ons huis ook vol met huizen die zoveel kosten. Het zou interessant zijn om die verdeling eens op "gemeente-niveau" te zien, want een grootstad met allemaal huurappartementen trekt dat vermogen natuurlijk enorm naar beneden.
Amaai dat is duur speelgoed zijn

Terug
Bovenaan