10% van 2000 euro bruto is 2200 euro bruto
10% van 5000 euro bruto is 5500 euro bruto, maak daar 5% van en dan heb je nog 5250 euro bruto.
Ik denk niet dat Rusland daar mee akkoord gaat
Maar inderdaad, aangezien bruto - netto er al een sterke progressiviteit is begrijp ik ook wel dat dat niet de ideale oplossing is....
Maar alle dagen gaan poetsen voor 2000 euro netto en 800-900 euro huur, ik zou het toch maar niet onderschatten dus een zekere correctie mag er wel zijn, zelfs meer dan wat nu het geval is.
Dan zou het beter zijn om met zones te werken, waarbij elke zone zijn eigen indexkorf krijgt.
Dus vb 0 - 2500 -> enkel gebaseerd op primaire zaken - everyday merken, voedsel, water, energie, OV
2500 -> 5500 -> gebaseerd op basis luxe, benzine, diesel,...
5500-> 20000 -> hogere luxe
20000+ -> yachten en dergelijke ;p.
Daarmee zou je dan korter op de man de effectieve kost kunnen opvolgen en ook aanpassen. Al blijft het nu eenmaal gewoon verkeerd, omdat de rol voor de sociale verdeling nu eenmaal zit in het principe van de inkomstenbelasting.
Als je zowel een sociale verdeling voorziet in de verloning ALS in de indexatie. Dan straf je mensen die duurder zijn dubbel. Terwijl die nu al de grootste lasten torsen in onze maatschappij.
Ik denk eerder dat de oplossing moet komen van het effectief correct belasten van (schijn)zelfstandigen dan van te gaan morrelen aan de indexatie.
Bon, het enige waar ik eventueel wel nog voorstander van ben is om indexkorf te herzien zodanig dat deze de lading beter draagt of dat de basisvoorzieningen zoals voeding etc een grotere impact hebben dan de anderen. Voor de rest heb ik schrik dat als je er begint aan te morrelen. Rekening houdende met het feit dat het een redelijk uniek systeem is (enkel nog in België dacht ik) de kans naar de toekomst enorm groot wordt dat het eerder afgeschaft gaat worden onder de noemer van we raken aan onze concurrentiepositie !!!
En dan moeten we een kat een kat noemen. Als de indexatie afgeschaft wordt dan zal het vooral de meest kwetsbare groep zijn die er de rekening van zal betalen. Want men kan nog zoveel keer klagen dat de stijging voor die mensen met een laag brutoloon veel te beperkt is om de verhoogde kosten te dekken. Zonder die automatische indexatie gaat die groep nog harder op zijn kin mogen gaan kloppen. En is de kans nog een pak groter dat mensen die poetsen ipv voor 2000€ netto dit mogen gaan doen voor 1800€ netto. Aangezien hun onderhandelingsmarge voor verhoging van de lonen eerder beperkt is. Om niet te zeggen onbestaande.
Daarnaast vind ik het feit dat de index geldt voor het gehele brutoloon (en vakantiegeld en...) wel een goed ding, aangezien dit op zijn minst de mensen beloont die een hoog brutoloon hebben. Terwijl het een beetje de mensen afstraft die een geoptimaliseerd loonpakket hebben omdat de bedragen voor de extralegale zaken niet gelijk meeindexeren. Al blijft dat natuurlijk wel een beperkte troost doordat het de problematiek naar belastingsondersteuning van een loon zonder extralegale voordelen en 1 volledig geoptimaliseerd niet opheft/oplost.
PS phate, het heeft wel als doel om de gemiddelde koopkracht op punt te houden. Het heeft niet de intentie om de persoonlijke koopkracht op punt te houden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Indexering_(economie)