Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

  • arm

    Stemmen: 11 2,4%
  • lage middenklasse

    Stemmen: 22 4,9%
  • kernmiddenklasse

    Stemmen: 161 35,9%
  • hoge middenklasse

    Stemmen: 212 47,2%
  • rijk

    Stemmen: 43 9,6%

  • Totaal aantal stemmers
    449
Ik kende via de gym twee jongeren die uit zo'n gezinnen kwamen (twee verschillende), en dat was gewoon het verderzetten van de cyclus der miserie. Verkeerd gespelde tatoeage laten zetten maar verder geen cent, op 18 jaar het secundair onderswijs verlaten enkele maanden voor het afstuderen, uiteindelijk een job vinden en dan op de startdag naar de zee trekken omdat daar een internetscharrel woont, op een ok job vertrekken omdat je elders "meer" verdient in het zwart, 10 honden hebben, elke dag naar de frituur, ... En van zo'n mensen verwacht je bijna dat die wel eens voorbehoedsmiddelen vergeten, dus de volgende generatie komt er sowieso aan.

Generatie-armoede is gewoon moeilijk te bestrijden, omdat daar grotendeels kinderen uit voortkomen die een vogel voor de kat zijn.
Dit los je toch niet op met hogere uitkeringen?
 
Het grootste probleem mbt armoede : (en dan bedoel ik bv lege brooddozen) is volgens mij discipline/inspanning/doorzettingsvermogen en gebrek aan kennis.
En zelfs met een gebrek aan kennis ga je in Belgie niet de dieperik in.
 
Jij vindt dat retard, ik vind het eerder schrijnend dat een middenklasse job onvoldoende blijkt te genereren om onbezorgd uit de supermarkt / kledingwinkel te kunnen pakken wat je wilt.

Een koppel met beiden een job in het onderwijs zou toch financieel gerust moeten kunnen leven.

Enige echte dwaze uitgave vond ik die iPhone verzekering die aan oplichting grensde.

Geld uitgeven is geen kunst. Je kunt met elk inkomen meer geld uitgeven dan je binnenkrijgt.

Ik was gisteren in de whisky winkel, daar stond een talisker van 60 euro. Daarnaast een of andere limited edition fles die er juist hetzelfde uitzag. 70cl, 600 euro.

Als je de 600 euro fles koopt en je hebt op het einde van de maand centen tekort... Koop dan de fles niet.
 
Ik heb mij een paar jaar geleden eens opgegeven als vrijwilliger, voor "budget buddy" bij mensen die het financieel moeilijker hebben of hun budget niet kunnen beheren.
Dat was via vrijwilligerswerk vlaanderen en/of ocmw dacht ik.

Niet weerhouden 😔
Ik heb dat ook eens overwogen een paar jaar terug en daar ook wat reportages ed over gevolgd.
Als je dat goed wil doen dan is dat bijna een part-time job want dat is niet alleen budgetbeheer maar ook psychologie. Want je gaat bij iedere visite moeten discussieren: 'Ik wil dit kopen en dat en dan dit....', en dan ga je iedere keer moeten gaan palaveren....
Als je dat goed wil doen dan moet je gaan opvoeden: een part-time job.
 
Net een stapje dichter bij de 'rijke' klasse gekomen, blijkbaar heb ik 5% opslag gekregen vanaf 1/10/2023. Samen met de 2x5% van vorig jaar (zit dus aan 3/3 momenteel) en de indexatie in PC200 van Januari toch een mooie klets erbij op jaarbasis. Veel meer dan mijn kosten gestegen zijn (want ook mijn vrouw heeft 5% + index in PC200 gekregen).

Hadden we nu die 3 kinderen maar niet gehad eh :p.
 
Net een stapje dichter bij de 'rijke' klasse gekomen, blijkbaar heb ik 5% opslag gekregen vanaf 1/10/2023. Samen met de 2x5% van vorig jaar (zit dus aan 3/3 momenteel) en de indexatie in PC200 van Januari toch een mooie klets erbij op jaarbasis. Veel meer dan mijn kosten gestegen zijn (want ook mijn vrouw heeft 5% + index in PC200 gekregen).

Hadden we nu die 3 kinderen maar niet gehad eh :p.

Dat is andere rijkdom - priceless weliswaar. En een investering in de toekomst :)
 
Terug
Bovenaan