Bedrijfswagen als startende freelancer

Ik heb de benzine variant 1.4 met tevens 45K cataloguswaarde en uitstoot 130 co² en VAA 170 EUR...

Aangekocht voor 15.000 EUR tweedehands (van de vorige werkgever, huidige waarde nog ongeveer 17K à 18K, met een afbetalingsplan van 1.250 EUR per maand), het kan zijn dat de TCO uiteindelijk ietwat beter zou zijn van een hybride maar ik betwijfel het uiteindelijk. Als starter heb ik me ook vooropgesteld om hier 3 jaar mee rond te rijden en dan iets elektrisch te kopen (maar dan ook wel iets van 20-30....).
Kan je niet mee missen. Later kan je doen wat je wil, maar ge kunt weg en je scheurt er uw broek niet aan.
 
Je moet die verkopen aan de marktconforme prijs. Het prijsverschil tussen wat je betaalt en wat de controleur "marktconform" noemt, wordt als VAA aangerekend.
Ik snap het, maar dan is dit toch redelijk nattevingerwerk als een controleur eventjes een prijsje daarop zal plakken :p
 
Hoi,

Ik gebruik even deze thread om mijn situatie even te schetsen en wat feedback te krijgen hier.

Ik zal begin maart, als mijn opzegperiode afloopt, ook als freelancer starten. BV is gestart, voor verzekeringen ga ik deze week horen en met de boekhouder ga ik het maandag in detail hebben over mijn loon e.d..
Contract met de klant is ook in orde van vrijdag :)woohoo:). Tarief is 650.

Waar ik nu nog wat mee zit is de wagen. Ik heb vandaag een BMW 318i touring van mijn huidige werkgever. Er is de mogelijkheid de wagen over te nemen waarschijnlijk, maar ik krijg maar geen details van de prijs. In mijn privé heb ik een golf 7.

Ik wil eigenlijk alleen een Audi of BMW, de rest van de merken zegt me heel weinig. Tesla komt er al zeker niet in. Fiscaal zou elektrisch natuurlijk het beste zijn maar bij die merken zit je gewoon onmiddellijk aan 80-100k (ix1, i5, a6 etron later dit jaar,…). Langs de andere kant als ik de BMW zou overnemen zit ik met de hoge VAA waar nu zoveel om te doen is.
De fiscaliteit van de hybride’s is me nog wat onduidelijk, maar daar zijn tenminste wagens van rond de 50k te krijgen (A6 hybride, 320/330e), eventueel in premium selection.

De opties waar ik wat mee in mijn hoofd zit:
- BMW niet overnemen, golf in de zaak nemen en een jaar met 1 wagen rijden. Ik werk veel thuis dus buiten enkele momenten waar het wss een ergernis zal zijn moet dat goed meevallen. Na dat jaar een nieuwe elektrisch of hybride bestellen. Onduidelijk wat ik dan met de golf moet doen. (Terug uit de zaak?)

- BMW overnemen en daar 2 jaar mee rijden. Hoge VAA en 25-30k voor wagen betalen dan. Na 2 jaar nieuwe kopen.

- Geen wagen in de zaak nemen tot na de zomer, zien hoe we de kosten van die wagen wel kunnen doorrekenen aan de zaak (als dat al mogelijk is). Na de zomer een hybride kopen en daar 4-5j mee rijden.

En eigenlijk zijn er nog combinaties mogelijk dus er zijn nog wel dingen die in mijn hoofd rondgaan. Vind het enorm jammer dat er geen elektrisch versie van de A4/3 serie zijn, denk dat mijn keuze dan snel gemaakt zou zijn.

Al zeker zal ik geen wagen van 30-40k kopen “omdat het het niet waard is”. Dat hebben er me nog al gezegd maar ze rijden terwijl wel rond met auto’s van 100k. Makkelijk te zeggen als je uzelf dat pleziertje al gedaan hebt. Ik weet dat het het rationeel gezien niet waard is, maar ik ga niet achteruit gaan.
 
Die 318i overnemen is zowat domste beslissing. Waarom zou je dat doen?

Een 2e hands 330e zit rond 30-40k.

Uw 3e optie: als je na de zomer een EV/hybride bestelt, heb je die waarschijnlijk pas volgend jaar. Dan moet je nog steeds een jaar overbruggen he. Maar ik kan u nu al wel zeggen dat die eerste paar maanden als freelancer zwaar zijn qua cashflow, je gaat dan écht de factuur van een dure auto wel kunnen missen hoor.
 
Golf privé laten staan, je rijdt toch niet veel voor het werk dus onkost per gereden km uitbetalen.
Van zodra je er klaar voor bent in vennootschap koop/lease je een 330e zoals anders. zegt
 
Die 318i overnemen is zowat domste beslissing. Waarom zou je dat doen?

Een 2e hands 330e zit rond 30-40k.

Uw 3e optie: als je na de zomer een EV/hybride bestelt, heb je die waarschijnlijk pas volgend jaar. Dan moet je nog steeds een jaar overbruggen he. Maar ik kan u nu al wel zeggen dat die eerste paar maanden als freelancer zwaar zijn qua cashflow, je gaat dan écht de factuur van een dure auto wel kunnen missen hoor.
Ken er nog dat dit gedaan hebben en die dan gebruikt hebben bij aankoop nieuwe wagen.

Voor een nieuwe wagen zou ik ook voor stockwagen kunnen gaan, daar is veel keuze nu dus.

Zou eens de TCO moeten laten berekenen van zo een 330e 2dehands of een nieuwe EV van 80k.

Golf privé laten staan, je rijdt toch niet veel voor het werk dus onkost per gereden km uitbetalen.
Van zodra je er klaar voor bent in vennootschap koop/lease je een 330e zoals anders. zegt

Ja ik heb er me een beeld van proberen schetsen en dat gaat inderdaad even spannend worden. Maar ben toch al zeker van een paar maanden facturen aan dat tarief alsook zaken die ik vorig jaar in bijberoep gedaan heb maar nog niet gefactureerd had.

Alsook het feit dat ik minder loon zal hebben (wat op de rekening gestort wordt) zal even zoeken worden.
 
Ik wil eigenlijk alleen een Audi of BMW, de rest van de merken zegt me heel weinig. Tesla komt er al zeker niet in. Fiscaal zou elektrisch natuurlijk het beste zijn maar bij die merken zit je gewoon onmiddellijk aan 80-100k (ix1, i5, a6 etron later dit jaar,…)
Q4 etron?
 
Ook bezien maar niet zo mijn ding. Kwa kost is dat ook 70k+.
100% golf privé houden en daarmee rijden, zal altijd het goedkoopste zijn.
Hoeveel kosten heb je daar aan per jaar? verzekering, verkeersbelasting, onderhoud en brandstof?
Er loopt nog een jaar en half lening op van 200 per maand.
Als ik dat op de zaak zou zetten zouden de kosten in de privé dus verlagen.
 
Er loopt nog een jaar en half lening op van 200 per maand.
Als ik dat op de zaak zou zetten zouden de kosten in de privé dus verlagen.
Een lening is geen kost maar dat is deels een aflossing van je kapitaal en intresten.
Enkel de intresten zijn dus een kost.
Binnen een jaar en half kan je de wagen belastingvrij verkopen uit je privé vermogen.

Je zou hem ook kunnen verhuren aan je vennootschap, opnieuw afhankelijk van de gegevens en kosten van de wagen of dit al dan niet interessant is.
 
De lening (met eigen inbreng) voor een bedrijfswagen kan vaak wel vervangen worden door een financiële renting waarbij de wagen eigenlijk geen eigendom is en de renting kost volledig in te brengen is als kost.
Op het einde van de vijf jaar betaal je dan nog een restbedrag (15%) om de auto over te kopen, die je dan ofwel gewoon houdt, ofwel voor waarschijnlijk meer dan dat bedrag tweedehands verkoopt.
Maakt toch geen verschil met leningen uiteindelijk?
 
De fiscaliteit van de hybride’s is me nog wat onduidelijk, maar daar zijn tenminste wagens van rond de 50k te krijgen (A6 hybride, 320/330e), eventueel in premium selection.

Fiscaliteit hybrides (50g of minder) die je NU koopt:
- volledig aftrekbaar in 2024 (allez, ik dacht dat een 49g op 99.5% zit of iets dergelijk)
- vanaf 2025 gaat de aftrekbaarheid elk jaar met 25% achteruit > 75% in 2025, 50 in 2026, ... . Vanaf 2028 dus 0%.
- VAA blijft de geijkte formule volgen en is zeker dit jaar nog gunstig en gelijk aan Full EV's van zelfde catalogusprijs. Naarmate de referentie CO2 coefficienten verder doorzakken kan het VAA wel beginnen stijgen. Natuurlijk zullen de hybrides die 50g uitstoten eerst en het felst aan de beurt zijn, heb je een wagen die bvb 25g uitstoot zit je vermoedelijk nog wel een tweetal jaar langer safe.
 
Ook bezien maar niet zo mijn ding. Kwa kost is dat ook 70k+.

Er loopt nog een jaar en half lening op van 200 per maand.
Als ik dat op de zaak zou zetten zouden de kosten in de privé dus verlagen.
Hou die wagen privé en laat je vennootschap huurgeld betalen.

Je boekhouder kan er meer over zeggen.
 
Net van de boekhouder en ik denk dat we even gaan doorgaan met enkel de privéwagen en die dan verhuren aan de zaak. Alle kosten kunnen zo ook gedragen worden door de zaak.

De bmw kopen was ook wel een ok optie zei hij, vermits als je die koopt en binnen 2 jaar verkoopt weer het verschil in de prijs de werkelijke kost is. Dat zou nog best wel meevallen. Het waardeverlies is volgens mij nog wel ok op 2 jaar.

Als ik sprak van de kost van de nieuwe elektrische wagen waar ik naar aan het kijken was verschoot hij wel even 😅. Maar dat is dan iets wat we na de zomer of tegen het einde van het jaar kunnen bekijken.
 
Net van de boekhouder en ik denk dat we even gaan doorgaan met enkel de privéwagen en die dan verhuren aan de zaak. Alle kosten kunnen zo ook gedragen worden door de zaak.
Maakt dat voor de VAA eigenlijk uit of jij de auto verhuurt of iemand anders?

De bmw kopen was ook wel een ok optie zei hij, vermits als je die koopt en binnen 2 jaar verkoopt weer het verschil in de prijs de werkelijke kost is. Dat zou nog best wel meevallen. Het waardeverlies is volgens mij nog wel ok op 2 jaar.
Nu heb je wel nog 2j fiscaal voordeel, over 2j gaan er nog maar weinig zelfstandigen een hybride kopen denk ik. Dus die afschrijving kan wel eens hard gaan op amper 2j tijd.
 
Maakt dat voor de VAA eigenlijk uit of jij de auto verhuurt of iemand anders?


Nu heb je wel nog 2j fiscaal voordeel, over 2j gaan er nog maar weinig zelfstandigen een hybride kopen denk ik. Dus die afschrijving kan wel eens hard gaan op amper 2j tijd.

Als ik het goed begrepen heb niet. VAA zal me gewoon doorgerekend worden zei de boekhouder.

Ja hierboven werd de afschrijving verduidelijkt. Indien het prijsverschil met een elektrische groot genoeg blijft kan het natuurlijk nog altijd goedkoper uitkomen (50k hybride VS 100k elektrisch bv).
 
[...]

Ik wil eigenlijk alleen een Audi of BMW, de rest van de merken zegt me heel weinig. Tesla komt er al zeker niet in. Fiscaal zou elektrisch natuurlijk het beste zijn maar bij die merken zit je gewoon onmiddellijk aan 80-100k (ix1, i5, a6 etron later dit jaar,…). Langs de andere kant als ik de BMW zou overnemen zit ik met de hoge VAA waar nu zoveel om te doen is.
[...]
Je kijkt dan toch steeds naar full option modellen vermoed ik?

Ik heb even snel een iX1 samengesteld, full option (behalve eDrive 20 ipv 30, wat nog steeds 204pk is) kom ik op €63k, en dan zijn het de duurste velgen, de duurste lak, ... 71k voor de eDrive30. Met een beetje normale spec krijg je de 20 wel voor €60k, de 30 voor €67k.

Ik heb het gevoel dat je doelbewust naar de extra dure kant van de mogelijkheden kijkt, wat uiteraard jouw recht is.
 
Om eerlijk te zijn, het is en blijft een iX1... No offence maar mijn partner heeft anderhalf jaar met een BMW X1 moeten rondrijden, startprijs zonder opties toch boven de 40K en ik vind dat het prijs-kwaliteit gewoon geen goede wagen... Dus als dat de denkwijze is ben ik volledig mee.

-edit- Ja, de IX1 is de vernieuwde en geëlektrificeerde versie, dan nog vind ik die wagen prijs-kwaliteit gewoon 1 van de mindere keuzes.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan