Bedrijfswagen als startende freelancer

helaba

Member
Beste mensen,
Ik ben een maandje geleden gestart als ICT Freelancer met een contract van 1 jaar.
Uiteraard is het de bedoeling dat ik voor langere tijd Freelancer blijf (werk genoeg binnen IT).
Voor mijn verplaatsingen heb ik een wagen nodig maar wordt overal 'afgewezen' omdat ik net gestart ben.
Ergens snap ik dat wel, ik heb nog geen jaarrekening etc.
Had wel gehoopt dat mijn contract en/of loonbrieven (die er komende maanden wel zullen zijn) genoeg was om een leasing/renting aan te gaan.
Hoe hebben jullie dat aangepakt om als startende een wagen leasen/renten?

Dank!
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen,
Ik ben een maandje geleden gestart als ICT Freelancer met een contract van 1 jaar.
Voor mijn verplaatsingen heb ik een wagen nodig maar wordt overal 'afgewezen' omdat ik net gestart ben.
Ergens snap ik dat wel, ik heb nog geen jaarrekening etc.
Had wel gehoopt dat mijn contract en/of loonbrieven (die er komende maanden wel zullen zijn) genoeg was om een leasing/renting aan te gaan.
Hoe hebben jullie dat aangepakt om als startende een wagen leasen/renten?

Dank!
1) eerst een tijdje met een oud wrak rondgereden
2) De meeste banken doen niet moeilijk als je persoonlijk borg wilt staan (lees: als uw bedrijf failliet gaat, moet ge de auto privé betalen)
3) Niet ineens een 100k€ auto willen kopen
 
@anders. Bedankt voor je reactie. Een auto van 100K zat er sowieso niet in, meer iets als een skoda octavia ofzo.
Vrees dat ik idd eerst een wrak zal moeten aanschaffen in the meanwhile :-(
 
@anders. Bedankt voor je reactie. Een auto van 100K zat er sowieso niet in, meer iets als een skoda octavia ofzo.
Vrees dat ik idd eerst een wrak zal moeten aanschaffen in the meanwhile :-(
Een Octavia ga je gewoon kunnen leasen door jezelf borg te stellen hoor (en eventueel met voorschot). Daar gaat een normale bank niet moeilijk over doen.
 
Toen ik begonnen ben als freelancer ben ik een operationele leasing aangegaan voor 4 jaar (bij Athlon). Heb toen een voorschot van 6 maanden moeten betalen en dat was in orde.
 
Ik kon met gemak een auto van 60k leasen (5j) zonder voorschot. Heb wel financieel plan denk ik moeten voorleggen
 
Eerlijk gezegd geen enkel probleem geweest om operationele lease aan te gaan bij de start. Auto had cataloguswaarde van 135K. Financieel plan moest ik wel doorsturen naar de leasing (Athlon), but that was it. Enige verschil is misschiendat ik een 3j contract had bij aanvang.
Kan je privé voorschieten of borg staan? Dan zou je evt. gewoon kunnen renten.
 
Hier ook recent, operationele leasing, wel maar 32k€ catalogus (een DS3).
Na doorsturen financieel plan bijna onmiddelijk goedgekeurd, zonder voorschot.
Weekje na oprichting vennootschap!
 
Nog voor ik zelfstandige in hoofdberoep was had ik al een financial renting contract voor mijn iX3 (cataloguswaarde 67K excl. BTW). Zou toch echt geen probleem mogen zijn in IT.
 
Zoals velen zeggen, als startend IT'er zou dat geen zo een probleem mogen zijn. Echter wel: stel uzelf de vraag of een wagen van 70k wel zo een goed idee is als starter.

Het kan ook met minder, just saying.

En al die zever van electrisch en hybride enzo:

Je moet al wat taxen en naft oprijden om het verschil te maken hoor. 28k voor een wagen non hybride vs 69k voor een wagen is losjes 40k verschil in aankoopprijs. Daar koop je al wat naft mee.

En de wagen van 70k heeft ook electriciteit of naft nodig. Die gaat ook niet vanzelf vooruit.
 
Laatst bewerkt:
Zoals velen zeggen, als startend IT'er zou dat geen zo een probleem mogen zijn. Echter wel: stel uzelf de vraag of een wagen van 70k wel zo een goed idee is als starter.

Het kan ook met minder, just saying.

En al die zever van electrisch en hybride enzo:

Je moet al wat taxen en naft oprijden om het verschil te maken hoor. 28k voor een wagen non hybride vs 69k voor een wagen is losjes 30k verschil. Daar koop je al wat naft mee.

En de wagen van 70k heeft ook electriciteit of naft nodig. Die gaat ook niet vanzelf vooruit.
Als je de TCO berekening maakt, ga je bij EV wel beter uitkomen op dit moment. En uiteindelijk is de TCO wat telt.
 
Als je de TCO berekening maakt, ga je bij EV wel beter uitkomen op dit moment. En uiteindelijk is de TCO wat telt.
De TCO van een 70,000€ elektrische wagen zal nooit beter uitkomen dan deze van een 32,000 € ICE wagen hé!

Wat zou het equivalent zijn van mijn 150pk ICE (moet niet meer zijn) DS3 in elektrische versie die een lagere TCO zou hebben?

De mijne heeft ook alle toeters en bellen, op de elektrische aandrijving na (en de pre-heating/cooling die ik wel een beetje mis na mijn vorige 330e die ik had als werknemer)...
 
De TCO van een 70,000€ elektrische wagen zal nooit beter uitkomen dan deze van een 32,000 € ICE wagen hé!

Wat zou het equivalent zijn van mijn 150pk ICE (moet niet meer zijn) DS3 in elektrische versie die een lagere TCO zou hebben?

De mijne heeft ook alle toeters en bellen, op de elektrische aandrijving na (en de pre-heating/cooling die ik wel een beetje mis na mijn vorige 330e die ik had als werknemer)...
Een benzine DS3 met alle toeters en bellen kost 42600€ en komt op 5 jaar tijd nog eens 1000€ belasting bij.
Dat is dus een 2500€ minder dan een Model 3.
Wedden dat die Model 3 binnen 5 jaar meer dan 2500€ meer waard is dan de DS3?
 
De TCO van een 70,000€ elektrische wagen zal nooit beter uitkomen dan deze van een 32,000 € ICE wagen hé!
Als zelfstandige zou ik het toch zo niet weten...

Hogere VAA. Niet meer aftrekbaar. Volledig EV kan in de zomer nog gedeeltelijk rijden op uw eigen zonnepanelen in vele gevallen wat je dan nog eens netto mag uitkeren aan jezelf.
Bekijk de leasing prijzen maar eens. Je bent veel beter om 300€ meer per maand te betalen voor een EV in leasing of renting.

Ik ga binnen dikke maand beginnen als freelance en dacht een 5j oude occasie te kopen. Tot je alles begint op te tellen. Het zal een nieuwe EV worden.

400€ lening of 800€ leasing. Dan ben ik beter af met die 800€ leasing. Want die oude occasie is toch niks meer waard in België binnen 5j. Die mag geen enkele stad nog binnen.

Die extra VAA zou ik dan extra bruto moeten uitbetalen om op hetzelfde netto bedrag op mijn rekening te krijgen maandelijks.
 
Een benzine DS3 met alle toeters en bellen kost 42600€ en komt op 5 jaar tijd nog eens 1000€ belasting bij.
Dat is dus een 2500€ minder dan een Model 3.
Wedden dat die Model 3 binnen 5 jaar meer dan 2500€ meer waard is dan de DS3?

Ik heb als starter een jong 2ehands model 3 gekocht. 41.000 euro, geen inschrijvingstaks, jaarlijks verkeersbelasting, vermoedelijk goeie restwaarde, laag VAA, fiscale aftrekbaarheid, en gewoon een leuke, niet te dure wagen die ik wel eens wou rijden.
Woensdag ga ik hem halen. :coolbrows:
 
Ik vraag me toch af wat de werkelijke restwaarde van een EV gaat zijn. In den beginne zeiden ze dat die batterijen na een zevental jaar vervangen moeten worden. Da's geen klein bier he, een distributieriem is nog altijd een pak goedkoper te vervangen dan 50kWh aan autobatterijen.
 
Ik vraag me toch af wat de werkelijke restwaarde van een EV gaat zijn. In den beginne zeiden ze dat die batterijen na een zevental jaar vervangen moeten worden. Da's geen klein bier he, een distributieriem is nog altijd een pak goedkoper te vervangen dan 50kWh aan autobatterijen.
En in praktijk blijkt dat helemaal niet zo te zien (zie de originele model S) er is een Model S die een miljoen km gereden heeft, en nog maar op de 2e accu zit (vervangen in garantie)...
 
En in praktijk blijkt dat helemaal niet zo te zien (zie de originele model S) er is een Model S die een miljoen km gereden heeft, en nog maar op de 2e accu zit (vervangen in garantie)...
Als we dan toch anekdotes niet nader bepaalde lichaamsdelen zijn aan het trekken, een kennis zit met zijn Model X (een van de laatste met gratis levenslang Tesla supercharging, dus van 2017/2018?) met een sterk beperkt rijbereik omdat de batterijen gewoon serieus gedregadeerd zijn. Hij haalt misschien nog maar 2/3 van het oorspronkelijk rijbereik, dat in die zin ook al maar 2/3 was van het geadverteerde bereik in dagdagelijkse omstandigheden.

Dat in jouw verhaal de batterij onder garantie vervangen is, is eigenlijk valsspelen; er was een mankement aan een degraderend onderdeel, is na X jaar vervangen, en dus begint de teller terug van 0 te lopen. De meesten gaan geen nieuwe batterijen krijgen na ~5 jaar, when it matters most. Da's gewoon een scheve vergelijking.
 
Als we dan toch anekdotes niet nader bepaalde lichaamsdelen zijn aan het trekken, een kennis zit met zijn Model X (een van de laatste met gratis levenslang Tesla supercharging, dus van 2017/2018?) met een sterk beperkt rijbereik omdat de batterijen gewoon serieus gedregadeerd zijn. Hij haalt misschien nog maar 2/3 van het oorspronkelijk rijbereik, dat in die zin ook al maar 2/3 was van het geadverteerde bereik in dagdagelijkse omstandigheden.

Dat in jouw verhaal de batterij onder garantie vervangen is, is eigenlijk valsspelen; er was een mankement aan een degraderend onderdeel, is na X jaar vervangen, en dus begint de teller terug van 0 te lopen. De meesten gaan geen nieuwe batterijen krijgen na ~5 jaar, when it matters most. Da's gewoon een scheve vergelijking.
De garantie op de batterij is 8 jaar...
En onderzoek heeft ook aangetoond dat de degradatie bij Tesla na 321k km 12% is.
Dus als uw kennis zijn Tesla maar 2/3e van de capaciteit heeft, valt die gewoon onder garantie.
 
Ik koop eentje van 1 jaar oud en verkoop die door na 3-4 jaar. Alles wat ik met die auto voorheb qua batterij zit nog gedekt in de garantie..

E: wat anders zegt dus
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan