Bedrijfswagen als startende freelancer

De garantie op de batterij is 8 jaar...
En onderzoek heeft ook aangetoond dat de degradatie bij Tesla na 321k km 12% is.
Dus als uw kennis zijn Tesla maar 2/3e van de capaciteit heeft, valt die gewoon onder garantie.
Net boven de 2/3 is dan weer wel geen garantie. Tot 8j en max 240k km krijg je een nieuwe batterij als ze onder de 70% gaat, 2/3 is 66%.
 
De garantie op de batterij is 8 jaar...
En onderzoek heeft ook aangetoond dat de degradatie bij Tesla na 321k km 12% is.
Dus als uw kennis zijn Tesla maar 2/3e van de capaciteit heeft, valt die gewoon onder garantie.
Dat wil zeggen dat Tesla zelf dus rekent dat de kosten aan de wagen na 9/10 jaar komen, dus.
 
Trouwens, de hele fiscaliteit van EV's zit naar mijn mening fout.

EV's zijn per definitie duurdere wagens in aankoop. Dat is zo. Dus voor veel mensen is dat al tever boven hun budget. Dus de onderste laag van de markt is eigenlijk virtueel uitgesloten en moet verplicht met ICE wagens rijden.

De mensen die dan wel een EV hebben: Laden kan je thuis, leg zonnepalen en een laadpaal op uw oprit!

Dus... weer een tax-shift naar mensen met een eigen huis met zonnepanelen en een oprit. Want die mensen sukkelen al zo hard, uiteraard.

Ochja, als EV's werkelijk zoveel beter voor het milieu waren en zoveel practischer op elk vlak, moesten ze die niet zo hard fiscaal voordeel geven. Zo zie ik het. I could be wrong, maar dit ruikt weer naar het fiasco van zonnepanelen-subsides.
 
Laatst bewerkt:
Ochja, als EV's werkelijk zoveel beter voor het milieu waren en zoveel practischer op elk vlak, moesten ze die niet zo hard fiscaal voordeel geven. Zo zie ik het. I could be wrong, maar dit ruikt weer naar het fiasco van zonnepanelen-subsides.
Dus, ze zijn duurder, maar volgens u zouden mensen die random beginnen kopen omdat die goed zijn voor het milieu
 
Dus, ze zijn duurder, maar volgens u zouden mensen die random beginnen kopen omdat die goed zijn voor het milieu
EV's zijn niet goed voor het milieu...

Mijn punt is eerder dat de arme klasse uit de boot valt en beetje verplicht wordt om hun ICE te gebruiken omdat ze het niet kunnen betalen en de rijkere mensen de dans ontspringen en met belastingsvoordeel met hun EV van 70k kunnen rijden. Ergens voel je toch dat dit niet klopt?

En moest iedereen dus volgens het "droom-scenario" volledig electrisch rijden, stort ons electrische net in elkaar. Need I remind you dat er amper een paar jaar geleden een "afschakelplan" luidop vermeld moest worden? Dat is nog steeds zo...

Het noemt het energie-vraagstuk voor een reden. Want de stroom voor op te laden komt ook niet uit het niets.

Je zou bijna denken dat het een moeilijke kwestie is eens je er over na begint te denken en dat er geen eenvoudig antwoord is.
 
Ik ben gestart met een VW Golf van 2 jaar oud en 11k km’s. Kostprijs was 19k excl btw en dus operationele lease van een 15k.
Bank deed hier niet moeilijk over mits persoonlijke borg.
Je mag zeggen wat je wilt maar je gaat nooit goedkoper uitkomen met een EV van 60k.
In het begin is in tegenstelling tot wat velen hier zeggen ook liquiditeit van je bedrijf (lees: weinig maandelijkse vaste lasten) veel belangrijker dan gunstige fiscaliteit waarvan de eerste afrekening 2 jaar na start komt.
 
Ik ben gestart met een VW Golf van 2 jaar oud en 11k km’s. Kostprijs was 19k excl btw en dus operationele lease van een 15k.
Bank deed hier niet moeilijk over mits persoonlijke borg.
Je mag zeggen wat je wilt maar je gaat nooit goedkoper uitkomen met een EV van 60k.
In het begin is in tegenstelling tot wat velen hier zeggen ook liquiditeit van je bedrijf (lees: weinig maandelijkse vaste lasten) veel belangrijker dan gunstige fiscaliteit waarvan de eerste afrekening 2 jaar na start komt.
Was dat dit jaar? Want de fiscaliteit verandert continue...
 
Ja? Want op een BMW is 2 jaar garantie. Denk je dat BMW rekent dat je om de 2 jaar de motor moet vervangen?
BMW is inmiddels ook 7 jaar op de batterij, ik heb december EV besteld bij BMW en krijg 7 jaar garantie op de batterij.
EV's zijn niet goed voor het milieu...

Mijn punt is eerder dat de arme klasse uit de boot valt en beetje verplicht wordt om hun ICE te gebruiken omdat ze het niet kunnen betalen en de rijkere mensen de dans ontspringen en met belastingsvoordeel met hun EV van 70k kunnen rijden. Ergens voel je toch dat dit niet klopt?

En moest iedereen dus volgens het "droom-scenario" volledig electrisch rijden, stort ons electrische net in elkaar. Need I remind you dat er amper een paar jaar geleden een "afschakelplan" luidop vermeld moest worden? Dat is nog steeds zo...

Het noemt het energie-vraagstuk voor een reden. Want de stroom voor op te laden komt ook niet uit het niets.

Je zou bijna denken dat het een moeilijke kwestie is eens je er over na begint te denken en dat er geen eenvoudig antwoord is.
De bedoeling van heel die fiscale hervorming is net om de 2dehands markt te voeden met elektrische wagens en de markt zelf goedkoper te maken.
 
EV's zijn niet goed voor het milieu...

Mijn punt is eerder dat de arme klasse uit de boot valt en beetje verplicht wordt om hun ICE te gebruiken omdat ze het niet kunnen betalen en de rijkere mensen de dans ontspringen en met belastingsvoordeel met hun EV van 70k kunnen rijden. Ergens voel je toch dat dit niet klopt?

En moest iedereen dus volgens het "droom-scenario" volledig electrisch rijden, stort ons electrische net in elkaar. Need I remind you dat er amper een paar jaar geleden een "afschakelplan" luidop vermeld moest worden? Dat is nog steeds zo...

Het noemt het energie-vraagstuk voor een reden. Want de stroom voor op te laden komt ook niet uit het niets.

Je zou bijna denken dat het een moeilijke kwestie is eens je er over na begint te denken en dat er geen eenvoudig antwoord is.
Zo is het natuurlijk moeilijk discussiëren als je continu van hak op tak springt qua argumentatie. Zoals hierboven al gezegd kost een Model 3 amper meer dan een DS3 (wat in vergelijking een koekendoos is).
Daarna kwam het argument dat ze bij 8 jaar garantie er van uit gaan dat de batterij kapot gaat na 8 jaar, nochtans geven veel merken maar 2 jaar garantie op een ICE...
 
BMW is inmiddels ook 7 jaar op de batterij, ik heb december EV besteld bij BMW en krijg 7 jaar garantie op de batterij.

De bedoeling van heel die fiscale hervorming is net om de 2dehands markt te voeden met elektrische wagens en de markt zelf goedkoper te maken.
Op de EV's wel, op de ICE's is het 2 jaar...
 
Ook geen probleem gehad hier als starter. 52k excl btw. Bestelwagen, lichte vracht dus.
Als je een financieel plan kan voor leggen, en een contract al zeker voor een jaar lijkt mij dat weinigen uw leasing weigeren.
 
Ik ben gestart met een VW Golf van 2 jaar oud en 11k km’s. Kostprijs was 19k excl btw en dus operationele lease van een 15k.
Bank deed hier niet moeilijk over mits persoonlijke borg.
Je mag zeggen wat je wilt maar je gaat nooit goedkoper uitkomen met een EV van 60k.
In het begin is in tegenstelling tot wat velen hier zeggen ook liquiditeit van je bedrijf (lees: weinig maandelijkse vaste lasten) veel belangrijker dan gunstige fiscaliteit waarvan de eerste afrekening 2 jaar na start komt.
Ik ben net gestart ook en ik heb een 2 jaar oude BMW X1 Diesel met 19.000km gekocht. 29k betaalt via rekening courant, dus via eigen middelen. Na 4 maand kan ik die eigenlijk al volledig terug trekken moest ik willen. Kan ik nog altijd doen wat ik wil later. Maandelijkse kost nu: 0 euro... Onderhoud en de rest uiteraard wel eh. Maar die heb je ook met EV's.

Als ik EV wilde gaan, was het voor een treffelijke wagen rap 60-70k, financiel renting niet uitgerekend. Ook een grote sprong om te maken met 0 euro op de zakelijke rekening... We kunnen nog alle richtingen op binnen een paar jaar als er wat meer marge en zekerheid op de zaak zit.

Ik ken bijvoorbeeld iemand die een tesla via financiel renting had gekocht voor hij ook maar 1 euro inkomsten had. Prima, maar zijn opdracht waar hij wilde starten viel door de mand. Is allemaal goedgekomen, maar niet goed voor het hart kan ik u garanderen.

Starters zien het anders als iemand die nu "eens kijkt voor een andere wagen".
 
Laatst bewerkt:
Voor mijn partner destijds (2020) gewerkt met win-win lening met een familielid.
Kon uiteraard ook met lening/leasing/renting… maar als je de wagen aankoopt (en iemand kent die een belegging zoekt met relatief laag risico+vaste rente) kan dat wel een interessante optie zijn.
Oja-was een Toyota Corolla SB en heeft nu een slordige 15k km gereden. Als je snel de huidige verkoopsprijzen voor 2de hands zou opzoeken is die TCO tot op heden ook heel erg laag
 
Ik ben net gestart ook en ik heb een 2 jaar oude BMW X1 Diesel met 19.000km gekocht. 29k betaalt via rekening courant, dus via eigen middelen. Na 4 maand kan ik die eigenlijk al volledig terug trekken moest ik willen. Kan ik nog altijd doen wat ik wil later. Maandelijkse kost nu: 0 euro... Onderhoud en de rest uiteraard wel eh. Maar die heb je ook met EV's.

Als ik EV wilde gaan, was het voor een treffelijke wagen rap 60-70k, financiel renting niet uitgerekend. Ook een grote sprong om te maken met 0 euro op de zakelijke rekening... We kunnen nog alle richtingen op binnen een paar jaar als er wat meer marge en zekerheid op de zaak zit.

Ik ken bijvoorbeeld iemand die een tesla via financiel renting had gekocht voor hij ook maar 1 euro inkomsten had. Prima, maar zijn opdracht waar hij wilde starten viel door de mand. Is allemaal goedgekomen, maar niet goed voor het hart kan ik u garanderen.

Starters zien het anders als iemand die nu "eens kijkt voor een andere wagen".
Zo zie ik het ook. Bij mijn job in loondienst had ik een ‘chiquere wagen’ dan nu en daar wordt soms wel wat lachwekkend rond gedaan door de oud-collega’s.
De typisch Belgische mentaliteit waar koning auto de status van je job bepaalt.
Geef mij maar cash in’t pollekke en een normale auto dat ook zijn ding doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vega
Beste mensen,
Ik ben een maandje geleden gestart als ICT Freelancer met een contract van 1 jaar.
Uiteraard is het de bedoeling dat ik voor langere tijd Freelancer blijf (werk genoeg binnen IT).
Voor mijn verplaatsingen heb ik een wagen nodig maar wordt overal 'afgewezen' omdat ik net gestart ben.
Ergens snap ik dat wel, ik heb nog geen jaarrekening etc.
Had wel gehoopt dat mijn contract en/of loonbrieven (die er komende maanden wel zullen zijn) genoeg was om een leasing/renting aan te gaan.
Hoe hebben jullie dat aangepakt om als startende een wagen leasen/renten?

Dank!
Eerst tweedehands op krediet bij kbc, dan Hybrid met een 0% krediet bij de dealer.

Waarom de banken nu lastig doen? Ik veronderstel omdat er nu een andere tijd qua rentevoeten is aangebroken, ze minder risico willen nemen én een freelancer in IT met een auto van 15k hetzelfde rendement heeft dan met een van 150k.
 
Bedankt iedereen voor jullie reacties!

Ik zal ééns horen bij de bank(en) en desnoods een tijdje met een 'krotwagen' rondrijden.

Duidelijk dat mobiliteit een complex gegeven is geworden voor een Freelancer..
 
Als starter ook geen probleem gehad om een renting aan te gaan, niet de bank maar wel via de constructeur. Wel financieel plan moeten voorleggen.
Met een minimum aan risico dus geen voorschot. Mochten de zaken toch niet verlopen als gehoopt dan lever ik hem terug in en ben ik met een verbrekingsvergoeding ervan verlost.
 
Tgohja, complex... Denk vooral een persoonlijke kwestie waar iedereen wat kijkt naar wat hij belangrijk vindt.
 
Tgohja, complex... Denk vooral een persoonlijke kwestie waar iedereen wat kijkt naar wat hij belangrijk vindt.
Neen, vooral een persoonlijke berekening...
Caseblue is tegen EV en zit gewoon slecht te tellen.
  • Verworpen kosten op diesel
  • Hogere VAA
  • Lagere doorverkoopswaarde diesel auto
  • ....

Zoals hier al aangehaald had een 2e hands (PH)EV beter geweest. Model 3, i3, ...
Genoeg opties om op het einde van de rit goedkoper uit te komen.

Het is wel aanpassen door steeds veranderende fiscaliteit en een pak minder keuze in wagens.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan