Bedrijfswagen als startende freelancer

Ik denk dat je mij verkeerd voor hebt hoor.

Ik heb niets tegen EV’s maar wel tegen bullshit arguments.

Een nieuwe model 3 heeft VAA in en rond de 130 euro.

Mijn tweedehands diesel heeft 200 VAA, dat is 70 euro meer per maand ofwel ongeveer 840 per jaar meer.

Qua ”verworpen kosten op diesel”

Ik tank voor 80 euro en haal er ongeveer 900 tot 1000km uit.

FYI, ik heb geen oprit thuis en kan zelfs niet voor mijn deur parkeren. Dus thuis opladen gaat niet. Ik zou aangewezen zijn op snel-laders. Deze kosten ongeveer 17 euro per 100 km.

Ik heb ook een job die me bijvoorbeeld maandag naar Deinze, dinsdag naar Mouscroen en vorige week vrijdag onverwacht naar kerkrade stuurt vanuit Gent. “De fabriek ligt een uur extra stil omdat mijn wagen aan het opladen is” zou niet in goede aarde vallen…

Kijk, EV’s komen er aan en je houdt het niet tegen. Maar het is niet de silver bullet zoals velen het nu denken dat het is. En het gaat stilletjes uit van een hoop zaken die zeker niet op iedereen toepasbaar zijn. Dat is mijn punt, maar ik vermoed dat het binnen een jaar of 10 allemaal EV wordt.
 
Bedankt iedereen voor jullie reacties!

Ik zal ééns horen bij de bank(en) en desnoods een tijdje met een 'krotwagen' rondrijden.

Duidelijk dat mobiliteit een complex gegeven is geworden voor een Freelancer..
Zelf aan de slag als loontrekkend consultant in de IT. Je mag zeker ook de indruk die zo'n auto nalaat niet uit het oog verliezen.

Eender welke auto waarmee je bij een klant (op sollicitatie) arriveert, de klant denkt 'ik betaal die mee.' Dus als je wat jonger bent getuigt het van enige bescheidenheid en gezond verstand om daar niet met een auto van 70k te arriveren. Niet alleen mijn mening, maar vaak ook de perceptie als ik mijn klanten soms een opmerking hoor maken over mijn wagen (+- 55k).

Dan krijg je freelancers die op dag 1 arriveren met een BMW 5 met alle toeters en bellen (reken zelf maar uit wat dat kost). Ze wonen nog bij de ouders thuis en keren zichzelf zo goed als niks uit.
Tot ze dan enkele jaren later achter een huis moeten gaan zien en er veel geld in de vennootschap steekt maar privé weinig middelen zijn.

Ik weet niet in welke fase van je leven je zit, maar probeer ook wat te denken aan de toekomst. Een divident laat namelijk nog enkele jaren op zich wachten.
 
Zelf aan de slag als loontrekkend consultant in de IT. Je mag zeker ook de indruk die zo'n auto nalaat niet uit het oog verliezen.

Eender welke auto waarmee je bij een klant (op sollicitatie) arriveert, de klant denkt 'ik betaal die mee.' Dus als je wat jonger bent getuigt het van enige bescheidenheid en gezond verstand om daar niet met een auto van 70k te arriveren. Niet alleen mijn mening, maar vaak ook de perceptie als ik mijn klanten soms een opmerking hoor maken over mijn wagen (+- 55k).

Dan krijg je freelancers die op dag 1 arriveren met een BMW 5 met alle toeters en bellen (reken zelf maar uit wat dat kost). Ze wonen nog bij de ouders thuis en keren zichzelf zo goed als niks uit.
Tot ze dan enkele jaren later achter een huis moeten gaan zien en er veel geld in de vennootschap steekt maar privé weinig middelen zijn.

Ik weet niet in welke fase van je leven je zit, maar probeer ook wat te denken aan de toekomst. Een divident laat namelijk nog enkele jaren op zich wachten.

Dit wordt niet luidop toegegeven door veel managers, maar mijn relatief bescheiden wagen smelt mooi samen met de rest van het bedrijfs-park waar ik kom. Mijn vader heeft jaren een eigen zaak gehad met 8 mensen onder hem en die heeft ook luidop gezegd voor ik begon vorig jaar: "ge moet nog onder de mensen kunnen komen". Als je als zaakvoerder komt voor een project bij iemand thuis te verkopen(hij was schrijnwerker)_of een dossier te bespreken of te contesteren, helpt het als je daar niet komt met een Porsche van 100k. Die heeft in 30 jaar zaakvoerder altijd met een bescheiden Honda gereden.

Als je dan een factuur of offerte van 80.000 euro voorlegt, kijken ze naar die wagen en volgt onmiddelijk een vinnige opmerking over dure wagens en hoge facturen.

Mijn huidige manager heeft dat eens toegegeven dat hoewel dit geen doorslag-gevende factor was, hij wel dacht: "alle vooruit, toch geen patser in een tank".

Vrij vertaald: als je daar inderdaad met een BMW 7 full electric ofzo tussen de rest van de dieseltjes staat als 25 jarige dan is dat iets waar je vroeg of laat zeker opmerkingen over gaat krijgen. Het is nu zo, jammer genoeg.

En dit gaat niet vaak luidop gezegd worden, maar wel vaak gedacht worden. Hoe je er mee overweg gaat, is aan u uiteraard :)
 
Laatst bewerkt:
BMW is inmiddels ook 7 jaar op de batterij, ik heb december EV besteld bij BMW en krijg 7 jaar garantie op de batterij.

De bedoeling van heel die fiscale hervorming is net om de 2dehands markt te voeden met elektrische wagens en de markt zelf goedkoper te maken.
Het is eigenlijk zelfs 8 jaar of 160.000km.

Op de EV's wel, op de ICE's is het 2 jaar...
Klopt niet, sinds eind 2015 heb je op alle BMW's minstens 3 jaar garantie: https://www.bmw.be/nl/topics/offers-and-services/personal-services/de-garantie-van-bmw.html

Bij PHEV Gen4 geven ze 6 jaar garantie op de batterij, en bij hun EV's en PHEV Gen5 geven ze 8 jaar. Zie daarvoor de tabel op blz. 3 van de PDF die je op die pagina kan downloaden.
 
Het is eigenlijk zelfs 8 jaar of 160.000km.


Klopt niet, sinds eind 2015 heb je op alle BMW's minstens 3 jaar garantie: https://www.bmw.be/nl/topics/offers-and-services/personal-services/de-garantie-van-bmw.html

Bij PHEV Gen4 geven ze 6 jaar garantie op de batterij, en bij hun EV's en PHEV Gen5 geven ze 8 jaar. Zie daarvoor de tabel op blz. 3 van de PDF die je op die pagina kan downloaden.
Oké, 3 jaar dan. Same point he ;). Er werd hier geclaimd dat de garantie op batterijen 8 jaar is omdat ze na 8 jaar kapot zijn. In diezelfde logica is een verbrandingsmotor dus op 3 jaar kapot.
 
Dit wordt niet luidop toegegeven door veel managers, maar mijn relatief bescheiden wagen smelt mooi samen met de rest van het bedrijfs-park waar ik kom. Mijn vader heeft jaren een eigen zaak gehad met 8 mensen onder hem en die heeft ook luidop gezegd voor ik begon vorig jaar: "ge moet nog onder de mensen kunnen komen". Als je als zaakvoerder komt voor een project bij iemand thuis te verkopen(hij was schrijnwerker)_of vast te leggen, helpt het als je daar niet komt met een Porsche van 100k. Die heeft in 30 jaar zaakvoerder altijd met een bescheiden Honda gereden.

Als je dan een factuur of offerte van 50.000 euro voorlegt, kijken ze naar die wagen en onmiddelijk een vinnige opmerking over dure wagens en hoge facturen van hun kant.

Mijn huidige manager heeft dat eens toegegeven dat hoewel dit geen doorslag-gevende factor was, het wel een factor was waar hij van dacht: "alle vooruit, toch geen patser in een tank".

Vrij vertaald: als je daar inderdaad met een BMW 7 full electric ofzo tussen de rest van de dieseltjes staat dan is dat iets waar je vroeg of laat zeker opmerkingen over gaat krijgen. Het is nu zo, jammer genoeg.
Mijn eigen ervaring is dat dat in praktijk weinig uitmaakt.
1) Uw contractonderhandelingen gebeuren quasi altijd voordat iemand nog maar weet met welke auto je aan komt.
2) Ze betalen voor u als freelancer geen cent meer dan voor eender welke werknemer van een consultancybureau, wat iedereen met zijn geld doet is hun eigen keuze. Bij mijn vorige klant wist bijna niemand dat ik nog een 2e auto had. Bij de huidige klant weten er wel mensen dat, en ik merk geen verschil.
 
Mijn eigen ervaring is dat dat in praktijk weinig uitmaakt.
1) Uw contractonderhandelingen gebeuren quasi altijd voordat iemand nog maar weet met welke auto je aan komt.
2) Ze betalen voor u als freelancer geen cent meer dan voor eender welke werknemer van een consultancybureau, wat iedereen met zijn geld doet is hun eigen keuze. Bij mijn vorige klant wist bijna niemand dat ik nog een 2e auto had. Bij de huidige klant weten er wel mensen dat, en ik merk geen verschil.
Allemaal 100% correct.

Maar zo werken mensen helaas niet.

Bespreek nooit loon of verloning met werknemer-collega's als Freelancer. Dat moet per definitie een stil gegeven zijn. Hoe minder dit ten sprake komt, hoe beter. En als je daar dan staat met een zware wagen buiten categorie, dat gaat ter sprake komen op termijn. Helaas, het is zo. Je hebt wel 100% gelijk voor de rest. Maar... zo zijn mensen niet.
 
Ik had ook een financiële renting vast 2 maand voor ik bij mijn eerste klant van start ging. De auto werd afgeleverd in mijn eerste werkweek. Ik heb wel persoonlijk borg moeten staan maar met een jaarcontract al in mijn handen had ik daar weinig zorgen over.
Keuze voor financiële renting was vrij logisch: heel lage rentevoet en geen voorschot nodig, dus nobrainer.

Wat betreft de keuze van wagen: elk in zijn situatie he. Ik snap mensen die voor een goedkope ICE gaan, ik snap mensen die voor een dure EV gaan, en ik snap de keuze voor hybride.
Persoonlijk kwam ik van een comfy ruime A6 Avant bij mijn laatste werkgever, en ik werd geen zelfstandige om stappen achteruit te zetten op eender welk vlak. Dus ik heb dat gewoon weer besteld, en als ik bekijk wat voor impact dat heeft op mijn kostenstructuur heb ik daar geen spijt van. Zou misschien zelfs nog een paar opties extra genomen hebben achteraf gezien.

Die wagen wordt richting oktober weer verkocht, is nog wel redelijk wat waard tweedehands, puur qua afschrijving gaat die mij een dikke 400 euro per maand gekost hebben (los van aftrek kosten).
 
Lynk & Co 01 genomen als starter - 550 euro per maand (tot 1.250 km, nadien 0.20EUR/km extra) en iedere maand opzegbaar. Ideaal om dan wat middelen op te bouwen in de vennootschap.

Direct ergens een duur contract tekenen voor een auto als starter vond ik persoonlijk niet verantwoord (voor zover banken daar zelfs in zouden willen meegaan).
 
Ik had ook een financiële renting vast 2 maand voor ik bij mijn eerste klant van start ging. De auto werd afgeleverd in mijn eerste werkweek. Ik heb wel persoonlijk borg moeten staan maar met een jaarcontract al in mijn handen had ik daar weinig zorgen over.
Keuze voor financiële renting was vrij logisch: heel lage rentevoet en geen voorschot nodig, dus nobrainer.

Wat betreft de keuze van wagen: elk in zijn situatie he. Ik snap mensen die voor een goedkope ICE gaan, ik snap mensen die voor een dure EV gaan, en ik snap de keuze voor hybride.
Persoonlijk kwam ik van een comfy ruime A6 Avant bij mijn laatste werkgever, en ik werd geen zelfstandige om stappen achteruit te zetten op eender welk vlak. Dus ik heb dat gewoon weer besteld, en als ik bekijk wat voor impact dat heeft op mijn kostenstructuur heb ik daar geen spijt van. Zou misschien zelfs nog een paar opties extra genomen hebben achteraf gezien.

Die wagen wordt richting oktober weer verkocht, is nog wel redelijk wat waard tweedehands, puur qua afschrijving gaat die mij een dikke 400 euro per maand gekost hebben (los van aftrek kosten).
Laat dat voor mij ook een van de redenen zijn waarom ik zelfstandige ben geworden: persoonlijke keuze. Ik zal zélf wel bepalen hoeveel geld ik al dan niet aan een wagen wil geven. Geen gezever meer met leasing budgetten waarvan je op voorhand nooit helemaal weet wat je erin kan steken. Of die ene auto die je wil valt net uit budget en moet je een eigen bijdrage doen voor een auto die nooit van jezelf gaat zijn...
Zeker voor de werknemers die nu gepushed worden naar een EV maar enkel aan publieke laadpalen kunnen opladen: nee bedankt.
 
Oké, 3 jaar dan. Same point he ;). Er werd hier geclaimd dat de garantie op batterijen 8 jaar is omdat ze na 8 jaar kapot zijn. In diezelfde logica is een verbrandingsmotor dus op 3 jaar kapot.
Heb ik niet gezegd eh.

Maar de implicatie is wel dat er dan meer en meer lopende kosten aan zijn die de fabrikant ongetwijfeld uitgerekend heeft op de grote groep. We zitten nu nog in de fase van: "geef maar aanmoediging dat ze het kopen".

Ik vermoed (prove me wrong, geen idee oprecht) dat de reden dat ze dat voor EV's doen is om de mensen die ongerust zijn wat op het gemak te stellen dat ze niet na 4 jaar ofzo een verborgen kost gaan hebben op de batterijen. Maar ze gaan die niet "levenslang" garantie op geven, ondanks sommige cijfers hier geciteerd hier dat bijna lijken te suggeren dat die dingen bijna eeuwig mee gaan. En al helemaal niet in landen zoals Noorwegen en Zweden met Belgische zomers en extreem brutale winters van -40 graden consistent. Wagens in welke vorm dan ook zijn een product dat afziet en die kosten zijn op termijn.

Kijk, EV's hebben oprecht hun plek en het is op zich een goede poging richting lagere uitstoot. Maar ik maak altijd wel de bedenking dat het niet "eco-vriendelijk" is. Daar heb ik wel een probleem mee.
 
Laatst bewerkt:
Zeker voor de werknemers die nu gepushed worden naar een EV
10-20k extra voor elektrisch, en iedereen heeft er enen nodig dus als ge komt onderhandelen lachen ze u vierkant weg. (Terwijl ge vier jaar geleden toch wel iets van schone korting kreeg)

Als ge iets of wat auto minded zijt is dat alleen al reden om den dag van vandaag met een niet ge-indexeerd auto budget/plan gewoon al los zelfstandigen te worden. Dan is't gewoon: wie betaalt bepaalt.

Lynk & Co 01 genomen als starter - 550 euro per maand (tot 1.250 km, nadien 0.20EUR/km extra) en iedere maand opzegbaar. Ideaal om dan wat middelen op te bouwen in de vennootschap.

Direct ergens een duur contract tekenen voor een auto als starter vond ik persoonlijk niet verantwoord (voor zover banken daar zelfs in zouden willen meegaan).
Persoonlijk ben ik wel fan van deze keuze. Zou het ook zo doen om zeker al het eerste half jaar te overbruggen (moest ik zelfstandige worden).
Dat zijn grote en deftige auto's.

Bespreek nooit loon of verloning met werknemer-collega's als Freelancer. Dat moet per definitie een stil gegeven zijn. Hoe minder dit ten sprake komt, hoe beter. En als je daar dan staat met een zware wagen buiten categorie, dat gaat ter sprake komen op termijn. Helaas, het is zo. Je hebt wel 100% gelijk voor de rest. Maar... zo zijn mensen niet.
Er zijn effectief mensen die niet met deze informatie omkunnen. Dat is duidelijk, zelfs onderling onder werknemers. Ge hebt volk dat voor 100 euro al gaat staan zagen bij de baas.
Maar mensen die beslissingen nemen zijn meestal ook wel gewoon van beslissingen te nemen over zulke budgetten, en kennen de context gewoon ook wel goed. "Als gij dat in een dikke kar wilt steken, das uw eigen zaak." Ooit al is nen zelfstandige horen zeggen over den andere zijn nieuwe wagen: "ik vind het wel overdreven".

Nu "dikke bedrijfs eigenaar, dikke kar" is al eeuwenlang een principe. Je gaat bij sommige mensen punten scoren met bescheidenheid. Bij anderen niet. Da's al van in mijn ouders hun tijd. Op de voorhof een dikke Porsche maar op papier quasi bankroet of 11 miljoen in schuld.
 
Laatst bewerkt:
Nu "dikke bedrijfs eigenaar, dikke kar" is al eeuwenlang een principe. Je gaat bij sommige mensen punten scoren met bescheidenheid. Bij anderen niet. Da's al van in mijn ouders hun tijd. Op de voorhof een dikke Porsche maar op papier quasi bankroet of 11 miljoen in schuld.
't is zoals vroeger met voetbalschoenen. Draag je witte/gouden/zilveren schoenen, allemaal goed als je de pannen van het dak speelt. Ben je gemiddeld, doe je het beter met zwarte.

Soms is het beter om wat anoniemer te zijn als 'diene met zijn Porsche', maar als je oplevert maakt het allemaal niet zoveel uit.
 
Ik heb een tweedehands skoda superb gekocht voor 8k en heb daar 5j mee rondgereden, terug verkocht voor 4k. Zoiets zal toch nog altijd het goedkoopste zijn denk ik.
 
Lynk & Co 01 genomen als starter - 550 euro per maand (tot 1.250 km, nadien 0.20EUR/km extra) en iedere maand opzegbaar. Ideaal om dan wat middelen op te bouwen in de vennootschap.

Direct ergens een duur contract tekenen voor een auto als starter vond ik persoonlijk niet verantwoord (voor zover banken daar zelfs in zouden willen meegaan).
Lynk & Co heeft mij deze ochtend ook afgewezen.. ik snap echt niet waarom. Ik heb zelf voorgesteld om 3 maanden upfront te betalen..

Hun bericht:

Beste,



Bedankt voor uw aanvraag en interesse in Lynk&Co.

Na jouw aanvraag werd een screening uitgevoerd op basis van het btw-nummer door een externe finance partner die helaas geen positief advies kon geven. Dit kan te maken hebben met verschillende redenen. Los van negatieve resultaten kan dit ook te maken hebben met bvb. Het feit dat er geen raadpleegbare jaarrekeningen zijn.


Ik heb dus contract gestuurd en voorgesteld om 3 maanden upfront te betalen.. ook een NEEN.
 
Lynk & Co heeft mij deze ochtend ook afgewezen.. ik snap echt niet waarom. Ik heb zelf voorgesteld om 3 maanden upfront te betalen..

Hun bericht:

Beste,



Bedankt voor uw aanvraag en interesse in Lynk&Co.

Na jouw aanvraag werd een screening uitgevoerd op basis van het btw-nummer door een externe finance partner die helaas geen positief advies kon geven. Dit kan te maken hebben met verschillende redenen. Los van negatieve resultaten kan dit ook te maken hebben met bvb. Het feit dat er geen raadpleegbare jaarrekeningen zijn.


Ik heb dus contract gestuurd en voorgesteld om 3 maanden upfront te betalen.. ook een NEEN.
Het zou me niet verbazen als ze zich wat voorbereiden op een economische terugslag.
Vanuit andere hoeken ook al signalen gekregen dat ze minder vlot kredieten toekennen.

Ik denk dat je alleen nog voor private lease kan gaan dan op korte termijn, maar dat kost veel geld...

Als je het kapitaal hebt zou ik toch serieus overwegen een tweedehands wagen te zoeken.
 
Het zou me niet verbazen als ze zich wat voorbereiden op een economische terugslag.
Vanuit andere hoeken ook al signalen gekregen dat ze minder vlot kredieten toekennen.


Ik denk dat je alleen nog voor private lease kan gaan dan op korte termijn, maar dat kost veel geld...

Als je het kapitaal hebt zou ik toch serieus overwegen een tweedehands wagen te zoeken.
Volledig dit.
 
Ik heb een tweedehands skoda superb gekocht voor 8k en heb daar 5j mee rondgereden, terug verkocht voor 4k. Zoiets zal toch nog altijd het goedkoopste zijn denk ik.
VAA zou je nu de nek om doen vrees ik.

Als je goedkoop wilt starten, kan een echte lichte vracht ook een mogelijkheid zijn.
 
Lynk & Co heeft mij deze ochtend ook afgewezen.. ik snap echt niet waarom. Ik heb zelf voorgesteld om 3 maanden upfront te betalen..

Hun bericht:

Beste,



Bedankt voor uw aanvraag en interesse in Lynk&Co.

Na jouw aanvraag werd een screening uitgevoerd op basis van het btw-nummer door een externe finance partner die helaas geen positief advies kon geven. Dit kan te maken hebben met verschillende redenen. Los van negatieve resultaten kan dit ook te maken hebben met bvb. Het feit dat er geen raadpleegbare jaarrekeningen zijn.


Ik heb dus contract gestuurd en voorgesteld om 3 maanden upfront te betalen.. ook een NEEN.
Dus: starters can fuck off
 
VAA zou je nu de nek om doen vrees ik.

Als je goedkoop wilt starten, kan een echte lichte vracht ook een mogelijkheid zijn.
Uit nieuwsgierigheid is uitgerekend.
Men vorige bedrijfswagen is ingevuld in een tool:
- 45k cataloguswaarde
- 1.6tdi -> uitstoot 107gr
- eerste inschrijving : 01/06/2017
- brandstof: diesel

231€/maand VAA 😯

Aan threadstarter, smijt u dat plan ook maar de vuilbak in.
Mogelijks zal je goedkoper af zijn als je een tweedehands hybride vindt, maar die markt ken ik helemaal niet. Dus kan u ook niet zeggen of de prijzen daar wat normaal zijn voor het moment.

Geen idee wat je budget is, maar ik heb is wat gekeken rond 'leasing stockwagens' en daar vond ik toch wat redelijk wat keuze terug vanaf 5à 600€/maand bij verschillende aanbieders.
Snel leverbare wagens en meestal de wat minder populaire merken genre Peugoet.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan