Bedrijfswagen als startende freelancer

Optie 1: op de vennootschap via lening privé aan vennootschap : vriendin betaalt haar deel gewoon maandelijks terug
Aan wie betaalt je vriendin terug? Is zij degene met de vennootschap en ze betaalt maandelijks de lening die jij haar vennootschap gegeven hebt terug?
Of is het anders?
 
Hier ook een bedrijfswagen vraagstukje als freelancer:
Ik zou een 2de hands VW Passat 2.0 TDI (je leest het goed; een diesel) willen kopen van 2021. Kostprijs van deze wagen is ongeveer 25k incl btw. CO2 uitstoot bedraagt 105 g/km.

Reden voor diesel is dat we regelmatig paarden moeten vervoeren en dus een auto nodig hebben dat iets mag trekken. Deze 2.0 TDI kan 2,2 ton trekken. De 1.5tsi maar 1,6 ton.

Vraag is echter hoe we deze wagen best kopen (dit zou de gezamenlijke wagen van mijn vriendin en mezelf zijn)
Optie 1: op de vennootschap via lening privé aan vennootschap : vriendin betaalt haar deel gewoon maandelijks terug
Optie 2: wagen volledig privé kopen en dus geen wagen meer op de vennootschap. Eventueel een stuk maandelijks als huur aanrekenen aan de vennootschap.

Wat lijkt jullie de beste optie?
Bereken eens het vaa van die auto?
Waarom zou je uw vriendin laten betalen voor een auto die in uw vennootschap zit? Doe eens lief...
 
Ik had ook een nagelnieuwe wagen besteld met een cataloguswaarde van 60K via financiële renting bij mijn opstart. Enige probleem dat ik wel ondervond daar is dat ik het voorschot van € 9000 uit eigen zak mocht betalen. Ik had een kleine lening aangegaan voor mijn opstartkosten te dekken bij de bank maar die weigerden om die € 9000 daar onder te laten vallen.
 
Ik had ook een nagelnieuwe wagen besteld met een cataloguswaarde van 60K via financiële renting bij mijn opstart. Enige probleem dat ik wel ondervond daar is dat ik het voorschot van € 9000 uit eigen zak mocht betalen. Ik had een kleine lening aangegaan voor mijn opstartkosten te dekken bij de bank maar die weigerden om die € 9000 daar onder te laten vallen.
Een lening aangaan voor opstartkosten, maar dan tegelijk al een wagen met cataloguswaarde van 60k financieel renten... ai ai ai.

Het kan perfect zijn dat je het financieel redt, hé, maar slim is het niet.
 
Iemand al bekend met Xpeng? Heding gaat deze binnenkort ik Belgie verdelen. Specs en prijzen NL lijken alvast veelbelovend.
Gezien het het zoveelste Chinese merk is, geldt ook hier weer dat je totaal niet kan inschatten wat restwaarde gaat zijn. Als blijkt dat ze in België niks verkopen, dan zijn ze ineens terug weg en sta je daar met een auto die niet onderhouden kan worden...
Voorlopig zou ik enkel MG en BYD vertrouwen...
 
Een lening aangaan voor opstartkosten, maar dan tegelijk al een wagen met cataloguswaarde van 60k financieel renten... ai ai ai.

Het kan perfect zijn dat je het financieel redt, hé, maar slim is het niet.

Perfect gelukt hoor, kleine overbrugging tegen dat de eerste facturen betaald waren.
 
Heb je al eens gepolst bij de garage dat je een nieuwe koopt en in tussentijd een aanloopwagen krijgt?
Perfect gelukt hoor, kleine overbrugging tegen dat de eerste facturen betaald waren.
Hier dan toch naar de garage geweest en daar 2 modellen laten configureren:
- iX1 met korting 55k excl
- i5 touring met korting 72k excl

Voor beide voorstellen voor renting gehad. Als ik dat dan vergelijk met PHEV die ik nog zou overwegen is het gewoon beter een nieuwe EV te nemen. Renting is natuurlijk op voorbehoud van goedkeuring :)

Voorschot zou 3k zijn bij bestelling wat ok is en dan de rest van het voorschot (5k iX1, 7k i5) 2 maanden voor levering wagen. Tegen dat we zover zijn is dat geld er. Deze week eens met de boekhouder bekijken.
 
Hier dan toch naar de garage geweest en daar 2 modellen laten configureren:
- iX1 met korting 55k excl
- i5 touring met korting 72k excl

Voor beide voorstellen voor renting gehad. Als ik dat dan vergelijk met PHEV die ik nog zou overwegen is het gewoon beter een nieuwe EV te nemen. Renting is natuurlijk op voorbehoud van goedkeuring :)

Voorschot zou 3k zijn bij bestelling wat ok is en dan de rest van het voorschot (5k iX1, 7k i5) 2 maanden voor levering wagen. Tegen dat we zover zijn is dat geld er. Deze week eens met de boekhouder bekijken.
Met je dagfee in mind, heb je eigenlijk vrije keuze. Pak welke je best beviel.
 
Met je dagfee in mind, heb je eigenlijk vrije keuze. Pak welke je best beviel.
Het is grappig dat ik het me nu uit mijn hoofd probeer te praten om de i5 te nemen 😅. Uit een gedachte dat het er wat over is. De vriendin wil ook liever de iX1 en heeft al schrik van de grootte van de 5-serie. Woensdag testrit!

Maar bottom line is een verschil van 380€ per maand voor de BV, zonder rekening te houden met restwaarde. Dat is 3% punten dus rekening houdend met de geschatte omzet. De omzet moet er natuurlijk ook wel zijn dan :)
 
Het is grappig dat ik het me nu uit mijn hoofd probeer te praten om de i5 te nemen 😅. Uit een gedachte dat het er wat over is. De vriendin wil ook liever de iX1 en heeft al schrik van de grootte van de 5-serie. Woensdag testrit!

Maar bottom line is een verschil van 380€ per maand voor de BV, zonder rekening te houden met restwaarde. Dat is 3% punten dus rekening houdend met de geschatte omzet. De omzet moet er natuurlijk ook wel zijn dan :)
Ik had hetzelfde toen ik voor mij A6 ging. En mijn dagfee ligt lager dan die van jou fyi. Maar ik weet wel wat voor plezier een wagen mij geeft, dus ik ben er voor gegaan en heb er zeker geen spijt van.
 
Maar bottom line is een verschil van 380€ per maand voor de BV, zonder rekening te houden met restwaarde. Dat is 3% punten dus rekening houdend met de geschatte omzet. De omzet moet er natuurlijk ook wel zijn dan :)

Reken ook nog eens geschatte herverkoopwaarde in die hoger zal liggen bij de i5 en het verschil wordt weer een stukje kleiner lijkt me.
 
Het is grappig dat ik het me nu uit mijn hoofd probeer te praten om de i5 te nemen 😅. Uit een gedachte dat het er wat over is. De vriendin wil ook liever de iX1 en heeft al schrik van de grootte van de 5-serie. Woensdag testrit!

Maar bottom line is een verschil van 380€ per maand voor de BV, zonder rekening te houden met restwaarde. Dat is 3% punten dus rekening houdend met de geschatte omzet. De omzet moet er natuurlijk ook wel zijn dan :)
Hou er vooral rekening mee dat het einde van bedrijfswagens wel ergens in zicht is. Het ziet er naar uit dat het een eindig verhaal is.
Met die i5 kan je nog wel een tijdje blijven rijden, die iX1 zal misschien al sneller als "onvoldoende" aanvoelen.

Algemeen ben ik geen fan om een dure bedrijfswagen helemaal aan het begin te nemen. Maar beide van uw keuzes zijn duur, en dan kijk je best ook wat je er op lange termijn mee wil doen.

Also: ge kunt nu eindelijk eens zelf kiezen zonder budgetlimiet... :p
 
Also: ge kunt nu eindelijk eens zelf kiezen zonder budgetlimiet... :p

Het is ongemakkelijk wat een nieuwe wereld er opengaat 😅. Ik kom van ergens waar het het model kiezen is en de business pack erop. Daarna is het gedaan met de opties.

De 2 modellen die geconfigureerd zijn, zijn bijna full option.

Klopt inderdaad dat ik het in gedacht houd dat ik daar dan ook langer mee kan rijden alsook het autolandschap dat maar blijft veranderen. Als ik bijvoorbeeld zie naar de “Neue klasse” design 2025 van bmw, dan gaan auto’s er gewoon lelijker en lelijker op worden zoals al een tijdje aan de gang is. Dan zou het jammer zijn moest ik dit toch niet nog meegepikt hebben (hoewel ik de “oude” 5 reeks ook mooier vind dan de nieuwe).
 
Als je wil mikken op het einde van de bedrijfswagen is het nog een paar jaar te vroeg wel. Elektrische wagens besteld in 2026 tot 2028 geven een aftrekbaarheid van 100% tot 90% voor de rest van hun levensduur, daar lijkt me de sweet spot te liggen als je nog 1 keer zot wil doen 🙂
 
Hier dan toch naar de garage geweest en daar 2 modellen laten configureren:
- iX1 met korting 55k excl
- i5 touring met korting 72k excl
Hou er vooral rekening mee dat de prijzen excl. BTW misleidend zijn, want je betaalt wel 65% BTW, dus je mag overal nog 14% bij de prijs tellen.
 
Als je wil mikken op het einde van de bedrijfswagen is het nog een paar jaar te vroeg wel. Elektrische wagens besteld in 2026 tot 2028 geven een aftrekbaarheid van 100% tot 90% voor de rest van hun levensduur, daar lijkt me de sweet spot te liggen als je nog 1 keer zot wil doen 🙂
10% extra aftrek op 20% vennootschapsbelastingen, dus je spaart een fantastische 2%. Zo een sweet spot is dat niet (in tegendeel: de gemiddelde zelfstandige zal zo denken, en de garages zullen minder korting geven)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan