Bart De Pauw

Waarom? Waarom mag die docu niet worden uitgezonden?
Heb je dezelfde vraag bij andere mensen die schuldig zijn bevonden? Wil je eens tellen hoeveel documentaires er zijn over veroordeelde mensen nà hun veroordeling?

Ik vind dit eigenlijk wel stuitend, hoor... Moet eens terugbladeren naar het begin van dit topic: Laten we het vonnis afwachten. Niet te vlug oordelen. We zullen wel zien wat de rechter zegt. Wacht het onderzoek/de uitspraak af.

Na het vonnis: laat het eens rusten, heeft hij nog niet genoeg afgezien, waarom moeten ze dat weer oprakelen.

Wanneer mogen we het er exact over hebben misschien? En ga je dat doortrekken naar alle mensen die veroordeeld zijn voor iets?
Ik zeg toch helemaal niet dat ze die niet mogen uitzenden?
Je moet leren lezen wat er staat.
Ik zeg alleen dat VRT (en dan Delaplace in het bijzonder) het slimmer hadden kunnen aanpakken want nu komt de hele heisa als een boemerang terug.
Je zou beter mijn vorige post eerst eens lezen ipv te beginnen ranten.
 
Hij is een geniale tv-maker, dus hij verdient zeker een 2e kans.
Hij kan opnieuw voor de televisie werken, achter de schermen weliswaar: producties bedenken, uitschrijven, ... . Niets mis mee.
Niet met zijn gezicht op tv komen, dat zal het volgende drama zijn (voor hem en zijn fans).

Het zou een goeie eerste zet zijn , hij was echt wel een goeie tv-maker , al kan ik ook wel snappen dat zo iemand ook wel graag weer voor de schermen wil schijnen. Een Eddy Demarez was ook nooit terug op het scherm zonder de publieke excuses.

Voor mij persoonlijk zijn zo een publieke excuses geen must. Hij zou er al gedaan hebben aan de slachtoffers , maar die zijn blijkbaar niet aanvaard. Voor mij is heel die kous wel af eigenlijk. Hij is gestraft door het gerecht. Dat zou moeten voldoende zijn , maar niet in de media blijkbaar.
 
Laatst bewerkt:
Voor mij zijn er verschillende strekkingen, wat leidt tot deze polarisatie (of toch op zijn minst voor mezelf):
  • De slachtoffers, die recht hebben om hun verhaal te laten horen, en daarover bestaat geen twijfel. Daar is Bart ook voor veroordeeld.
    • Waarvan een deel de zaak gewoon achter zich wil laten, dus hun goed recht;
    • Waarvan een ander deel hun verhaal nog wil doen (en dan vraag ik mij echt af of dit niet gepushed is en of er hier geen tweede machtsspel aan de gang is, als in: ik zal maar meewerken of ik krijg hier geen kansen meer);
  • De gehaaide meelopers die hun kar aan alles wat hun voordeel geeft hangen. Ze gingen eerst mee met BDP omdat het goed ging zijn voor hun carriëre, om dan achteraf hem zwart te maken wanneer ze daar een opportuniteit zagen om hogerop te geraken. En dan zelfs nadat het voor de rechtbank uitkwam dat het toch niet zo ongewenst was, dan nog te pas en te onpas in de media hun gelijk willen halen. Deze personen horen voor mij niet thuis in de docu.
    Zelfs als je achteraf beseft dat het toch niet ok was, omdat je hem niet gestopt het bij anderen te doen, dat maakt je geen slachtoffer (ook geen dader, maar wel een opportunist).
Zover ik hoor/lees heeft Bart niet gevraagd om de hele docu te schrappen, enkel de onwaarheden die tijdens de rechtzaak zijn aangetoond eruit te halen. Daar zie ik geen graten in.

Ik kan mij in heel dit verhaal ook niet ontdoen van het gevoel dat het een soort pushback is vanuit de VRT, omdat Bart zijn ontslag niet stilletjes heeft aanvaard destijds (een waarschuwing naar anderen? Doe wat we zeggen of we blijven je kapotmaken). Een mooi schaakspelletje waarin je in de media brengt dat je de docu niet gaat uitzenden om bij de minste tegenwind terug te draaien...

Voor hen die zeggen dat Bart in de docu zijn weerwoord moest geven: Waarom in een docu voor Streamz (wie zit daar achter de schermen?) optreden? Hoe reëel is de kans dat je uitspraken niet bijzonder gekleurd erin geknipt gaan worden?

P.S. Ik zit ook niet te wachten om hem terug op TV te zien. Op "2 tot de 6de" na zijn programma's nooit zo geweldig gevonden. Maar van mij moet hij ook niet verbannen worden.
 
Er wordt in de documentaire aangegeven dat Bart de pauw weigerde mee te werken (dat van die de dreigementen zal dan via via zijn)

Ik zie ook niet goed in waarom een documentaire niet meer zou mogen uitgezonden worden wanneer hij voor bepaalde feiten/personen niet is veroordeeld. Dat betekent toch niet dat er geen verhaal is of dat bdp niets fout gedaan heeft?
Dat wordt ook expliciet getoond trouwens (+ de reactie van die vrouwen) dus tis niet dat dat genegeerd is.

Dat hij zegt dat er dingen gezegd worden die niet stroken met bepaalde verklaringen , mjah kan zijn. Het was dan aan hem geweest om dingen te weerleggen op een juiste manier. Maar een documentaire hoeft geen exacte weergave van een proces te zijn hé.

Als hij niet veroordeeld is voor zaken ABC dan heeft hij ook wel het recht om insinuaties of verhalen daarover te hekelen vind ik. Men kan dan gerust ABC uit de documentaire halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Welk spelletje speelt Woestijnvis hier in? Want docureeks is van hen als ik het goed heb en Bart de pauw is daar vertrokken (na Loft als ik me niet vergis en de stagiaire van toen komt in de reeks (Bart is veroordeeld tov haar) maar die heeft zelfs nooit in de mediasector gewerkt)
 
Het tonen van al die berichten... Een mens kan zich afvragen in welke mate dat noodzakelijk was.

Ik heb het programma afgezet na 10 min omdat ik ongemakkelijk en geïrriteerd geraakte door de toon van die berichten. Erg puberaal, laat staan dat je er zo tientallen op een dag krijgt.

Denk dat het wel nodig is deze te tonen om te weten wat die vrouwen meemaakten.
 
Ik zeg toch helemaal niet dat ze die niet mogen uitzenden?
Je moet leren lezen wat er staat.
Ik zeg alleen dat VRT (en dan Delaplace in het bijzonder) het slimmer hadden kunnen aanpakken want nu komt de hele heisa als een boemerang terug.
Je zou beter mijn vorige post eerst eens lezen ipv te beginnen ranten.
Ik ben niet aan het ranten, ik stel een paar vragen omdat ik het niet eens ben met de ondertoon van je bericht. Waarin je wel degelijk zegt dat de VRT het had moeten kaderen met àndere metoo-verhalen, omdat er daar toch genoeg van zijn. Ik zeg alleen maar: waarom zou het een ander moeten zijn, en niet het deze? Waarop je nog niet echt hebt geantwoord, trouwens.

Voor mij zijn er verschillende strekkingen, wat leidt tot deze polarisatie (of toch op zijn minst voor mezelf):
  • De slachtoffers, die recht hebben om hun verhaal te laten horen, en daarover bestaat geen twijfel. Daar is Bart ook voor veroordeeld.
    • Waarvan een deel de zaak gewoon achter zich wil laten, dus hun goed recht;
    • Waarvan een ander deel hun verhaal nog wil doen (en dan vraag ik mij echt af of dit niet gepushed is en of er hier geen tweede machtsspel aan de gang is, als in: ik zal maar meewerken of ik krijg hier geen kansen meer);
  • De gehaaide meelopers die hun kar aan alles wat hun voordeel geeft hangen. Ze gingen eerst mee met BDP omdat het goed ging zijn voor hun carriëre, om dan achteraf hem zwart te maken wanneer ze daar een opportuniteit zagen om hogerop te geraken. En dan zelfs nadat het voor de rechtbank uitkwam dat het toch niet zo ongewenst was, dan nog te pas en te onpas in de media hun gelijk willen halen. Deze personen horen voor mij niet thuis in de docu.
    Zelfs als je achteraf beseft dat het toch niet ok was, omdat je hem niet gestopt het bij anderen te doen, dat maakt je geen slachtoffer (ook geen dader, maar wel een opportunist).
Zover ik hoor/lees heeft Bart niet gevraagd om de hele docu te schrappen, enkel de onwaarheden die tijdens de rechtzaak zijn aangetoond eruit te halen. Daar zie ik geen graten in.

Ik vind je onderverdeling van de slachtoffers -die je niet kent- wel bijzonder. De slachtoffers die het achter zich willen laten, dat is hun goed recht. Die die hun verhaal nog willen doen, die worden gepusht en gaan er alleen in mee om nog kansen te krijgen. Hoe cynisch kan je zijn? Heb je de docu gezien? Als je er ook maar iets van hebt meegekregen, is het toch wel dat àl die mensen die aan het woord zijn, vonden dat ze hem met tact moesten behandelen en niet meteen naar de politie konden gaan om nog kansen te krijgen. Ik vind het dan ook écht kwalijk dat je hier de oprechtheid van de slachtoffers in twijfel trekt. Om nog maar te zwijgen van het feit dat je andere slachtoffers benoemt als 'gehaaide meelopers', terwijl het vonnis helemaal niet zegt dat ze geen slachtoffer zijn.


Je hoeft ook niet te twijfelen wat BDP wil:
"Het enige wat ik gevraagd heb is, als de reeks zou worden uitgezonden, die zaken die feitelijk onjuist waren er uit te halen, de zaken die niet klopten met verklaringen in het dossier, met het onderzoek, met het vonnis en ook de framing van onder andere mijn vrouw Inès te verwijderen."

Het is te zeggen, er staan nog leugens in zijn tekst, dus waarom zou dit waar zijn. Alles in de rechtbank, dat was waarschijnlijk wél waar. Achteraf kan iedereen zeggen wat hij wil, dan staat hij niet meer onder ede. Toen zei hij niks van excuses, nu plots wel. Raar. Maar hij vraagt dus om de feitelijke onjuistheden eruit te halen en de framing van zijn vrouw. De VRT gaat daar misschien naar luisteren, maar hun definitie van framing en feitelijke onjuistheden is misschien anders dan de zijne. Als dat echt het enige is wat hem stoort, kan hij gewoon naar de rechtbank stappen, hoor. Feitelijke onjuistheden moedwillig publiceren, daar gaat hij zeker weten de rechter aan zijn kant vinden. Ik vrees alleen dat het weer veel woorden zijn, met weinig inhoud.

Dit is een beetje 'wanneer is genoeg genoeg'... Ik zou de vraag eens willen omdraaien: wanneer mag er wél een documentaire over zoiets uitkomen? Dit gaat om iemand die veroordeeld is, het is waargebeurd, het is een topnaam binnen dat wereldje, het is om iets bloot te leggen dus er is maatschappelijke relevantie. Wanneer mag het er wél over gaan?
 
Je kan ook gewoon een nummer blokkeren en er geen SMS'en meer van krijgen.
Hebt ge de aflevering van gisteren gezien? Kadert allemaal binnen werk relaties. Ook iemand waarnaar iedereen naar opkeek gezien die immens populair was, en niemand enig idee had dat hij zo bezitterig en verkeerd impulsief naar die vrouwen toe was. Hij zou het dus niet gedaan hebben bij een vrouw die hij random zou tegengekomen zijn. Er is dus wel degelijk sprake van machtsmisbruik omdat hij werkgever was in dit verhaal. Dus even je baas lopen sturen zou nefast geweest zijn voor hun carrière.

Soit, ik heb 1 aflevering gezien, ik was curieus, maar eigenlijk mocht dit binnenkamers blijven tijdens het proces voor mij enerzijds, maar anderzijds kunnen deze vrouwen hun ei kwijt, wat wel niet onbelangrijk was. Ik kan mij dus nu wel degelijk een algemeen beeld vormen wat voor een soort van belaging het precies was, en heb helemaal geen behoefte meer om deel 2 en deel 3 nog eens te volgen ook. Is hij in de fout gegaan? absoluut! Kunnen we hier iets uit leren? Absoluut!
Maar ten einde dagen iemand op zijn gedrag van toen afrekenen, moeilijke wel. Hij is ten slotte al serieus publiek afgerekend, en nu zeker...
 
Ik heb het programma afgezet na 10 min omdat ik ongemakkelijk en geïrriteerd geraakte door de toon van die berichten. Erg puberaal, laat staan dat je er zo tientallen op een dag krijgt.

Denk dat het wel nodig is deze te tonen om te weten wat die vrouwen meemaakten.

Nagel op de kop. Ik werd er eigenlijk onmiddellijk ongemakkelijk van. Die getuigenis van Helena alleen al.
 
Het tonen van al die berichten... Een mens kan zich afvragen in welke mate dat noodzakelijk was.
Als je ziet hoeveel sympathie BDP nog steeds krijgt op social media en hoe hard er aan victim blaming wordt gedaan, was het absoluut noodzakelijk om die berichten te tonen. Voor een deel van de bevolking is dit allemaal een op flessen getrokken verhaal waarbij de slachtoffers maar niet hadden moeten reageren of (zie hierboven) zijn nummer hadden moeten blokkeren. Hopelijk zijn er wat ogen open gegaan.
 
klein stukje van het einde gezien.
Ik was wel gedegouteerd door de berichten.
En vooral door de eenzijdigheid ervan.
Zelf als die negatief reageerde bleef Bart erop ingaan.
 
klein stukje van het einde gezien.
Ik was wel gedegouteerd door de berichten.
En vooral door de eenzijdigheid ervan.
Zelf als die negatief reageerde bleef Bart erop ingaan.
Tjah hij is veroordeeld geweest, wat had je dan verwacht van soorten van berichten? Het is zoveel vrouwen tegen 1 man, tuurlijk is dat eenzijdig...
 
Ik ga niet de hele thread lezen, maar de vragen die ik me stel na het bekijken van die docu gisteren:

1. Gezien de feiten (die echt niet ok zijn, hoe je ze ook draait of keert), hoe lang moet iemand op de strafbank zitten?

2. En oprechte vraag van mij: heeft BDP ooit spijt betuigd en berouw?

3. De feiten waren van die aard dat een celstraf volledig buiten proportie is, wel. De vraag is echter: behalve zijn ontslag en public shaming (dieje mens is gebroken, laten we daar duidelijk over zijn), wat willen we nog?
 
Tjah hij is veroordeeld geweest, wat had je dan verwacht van soorten van berichten? Het is zoveel vrouwen tegen 1 man, tuurlijk is dat eenzijdig...
je begrijpt het verkeerd.
De communicatie tussen BDP en de slachtoffers.
Die smsen waren zo eenzijdig, kwam altijd van hem uit, meerdere berichten achter elkaar zonder ook maar reactie van de andere persoon.
Dat duidt imo toch wel op een probleem
 
Ik ga niet de hele thread lezen, maar de vragen die ik me stel na het bekijken van die docu gisteren:

1. Gezien de feiten (die echt niet ok zijn, hoe je ze ook draait of keert), hoe lang moet iemand op de strafbank zitten?

2. En oprechte vraag van mij: heeft BDP ooit spijt betuigd en berouw?

3. De feiten waren van die aard dat een celstraf volledig buiten proportie is, wel. De vraag is echter: behalve zijn ontslag en public shaming (dieje mens is gebroken, laten we daar duidelijk over zijn), wat willen we nog?
Dan zou ik misschien toch eens de hele thread lezen.
1. Dit heeft hij zelf gekozen door zijn daden achteraf.
2. Nee. Zie 1.
3. Zelfde vraga als 1, hè. Zelfde antwoord ook.
 
Dan zou ik misschien toch eens de hele thread lezen.
1. Dit heeft hij zelf gekozen door zijn daden achteraf.
2. Nee. Zie 1.
3. Zelfde vraga als 1, hè. Zelfde antwoord ook.
Die excuses hebben wel degelijk plaats gevonden. Dat de andere partij ze niet als oprecht beschouwd of niet wil aanvaarden is een andere zaak.
 
Terug
Bovenaan