Bart De Pauw

Iedereen die eens de comment sectie onder zo'n artikel over BDP heeft opengeklikt zou hopelijk wel moeten begrijpen waarom zo'n docu nog relevant kan zijn.
Mensen veranderen niet zo snel van mening , en daar zal met deze docu uit te zenden niet veel aan veranderen. Zeker al omdat BDP op dit moment eigenlijk totaal niet actueel meer is.
 
Hoezo is dit nog een actueel thema ? Wanneer hebben we De Pauw voor het laatst gezien ? Dit voelt voor mij persoonlijk meer aan als oude koeien uit de gracht halen . Er was een proces , er was een verdict. En dat is al 2 jaar geleden. De noodzaak om dan nu nog eens die (wat achterhaalde) docu te uitzenden , is me een raadsel.

PS : waarom moet een groep mensen die Bart De Pauw een 2de kans gunnen , tot nieuwe inzichten worden gebracht ?

Wat is de verjaringstermijn voor docu's over strafrechterlijke zaken? Al die misdaad docu's, allemaal schrappen na x jaar? Geen docu meer over Bende van Nijvel bv? Over de nazi's? 9/11?
 
Omdat half marginaal vlaanderen dat als het lichtpunt van hun 'ontspanning' ervaren.
En de kijkcijfertjes dan ook weer mooi staan te blinken bij de omroep.

Het is idd ergens vreemd, want die docu is een dikke 2 jaar geleden al op Streamz gezet. Misschien waren er al langer contractuele afspraken om het ook op de VRT te tonen, alleen is die periode van +2 jaar dan wel heel lang natuurlijk.

Ik zie wel net dat het op Canvas zal zijn en niet op een, dus marginaal Vlaanderen zou dat waarschijnlijk gemist hebben... ware het niet dat door BDP zelf er nu weer een hetze is ontstaan waardoor echt iedereen op de hoogte is dat die docu zal uitgezonden worden.
:tongue:
 
Ik weet via via ook dat de documentaire makers BDP gevraagd hebben om een reactie. Maar in de plaats daarvan kregen ze gewoon dreigementen terug. Dus ja, dan krijg je die eenzijdige docu.
Er wordt in de documentaire aangegeven dat Bart de pauw weigerde mee te werken (dat van die de dreigementen zal dan via via zijn)

Ik zie ook niet goed in waarom een documentaire niet meer zou mogen uitgezonden worden wanneer hij voor bepaalde feiten/personen niet is veroordeeld. Dat betekent toch niet dat er geen verhaal is of dat bdp niets fout gedaan heeft?
Dat wordt ook expliciet getoond trouwens (+ de reactie van die vrouwen) dus tis niet dat dat genegeerd is.

Dat hij zegt dat er dingen gezegd worden die niet stroken met bepaalde verklaringen , mjah kan zijn. Het was dan aan hem geweest om dingen te weerleggen op een juiste manier. Maar een documentaire hoeft geen exacte weergave van een proces te zijn hé.
 
Mensen veranderen niet zo snel van mening , en daar zal met deze docu uit te zenden niet veel aan veranderen. Zeker al omdat BDP op dit moment eigenlijk totaal niet actueel meer is.
De docu ging in de laten uren uitgezonden worden, op Canvas. Geen haan ging er naar kraaien. De docu stond voordien ook al op Streamz, ook daar was er geen heisa rond.
BDP heeft zichzelf opnieuw in de schijnwerpers gezet door opnieuw het hulpeloze slachtoffer te spelen.
Hij maakt zichzelf actueel.

Daarnaast is het nog steeds een actueel thema: grensoverschrijdend gedrag. Getuige daarvan zijn de meer dan 200 handtekeningen van BV's (acteurs/actrices, regisseurs, ...) die een open brief naar de VRT stuurden, onder andere omwille van het uitstellen van de uitzending.
Zij ondervinden dat er nog dergelijke problemen zijn op de werkvloer:
“Wij staan als één blok achter jullie. Jullie zijn niet alleen. De moed die jullie hebben getoond in jullie kwetsbaarheid is groots. Wij danken en erkennen jullie daarvoor."

En zoals @derp reeds aangaf: check de comments bij het FB artikel bij VRT-NWS of een andere nieuwssite. Het is duidelijk dat een groot deel van de maatschappij nog altijd niet klaar is om te aanvaarden dat een vrouw ook haar grenzen kan stellen.
In dit geval ging het over 5 (origineel waren er 8) vrouwen die onafhankelijk van elkaar konden aantonen dat ze last ondervonden van zijn doen, tot stalking toe.
Maar hey "Ze hebben het zelf uitgelokt!".
En natuurlijk speelt de populariteit hier ook een rol. Dat zagen we al eerder bij Acid. Hoe populairder, hoe minder je fout kan doen in de ogen van de fans.
 
De discussie komt eigenlijk terug op hetzelfde neer als toen destijds.

Een BV / iemand met een bekende kop die een misdaad begaat, die zit met een veel groter probleem dan een anonieme Belg die dezelfde misdaad begaat. Want die anonieme Belg kan veel gemakkelijker verder met zijn of haar leven. De BV wordt overal herkend en sowieso geassocieerd met zijn of haar misdaad, en dat voor een heel lange tijd. Kan en durft die nog buitenkomen ooit? Over die anonieme Belg gaat waarschijnlijk niemand een documentaire of reportage maken (tenzij het een heel zware misdaad was, denk Dutroux).

Gaat dan niet alleen over BDP natuurlijk.

Bij BDP zou het dan echt nog moeten meevallen, want er zijn veel ergere zaken (pakweg een Sven Pichal). Maar BDP heeft het eigenhandig herhaaldelijk erger gemaakt dan dat het zou moeten zijn natuurlijk.
 
Wat is de verjaringstermijn voor docu's over strafrechterlijke zaken? Al die misdaad docu's, allemaal schrappen na x jaar? Geen docu meer over Bende van Nijvel bv? Over de nazi's? 9/11?

Als je er nazi's en 9/11 moet bijhalen maakt je vergelijking weinig steek imo.

Moest het BDP verhaal zijn gebeurd in de privé zonder BV's kraaide er geen haan meer naar.
 
Laatst bewerkt:
Is op zich ook een goeie docu. Alleen de rol van Lize Feryn stoort mij. Daarop is De Pauw ook begrijpelijkerwijs vrijgesproken.

Haar feiten toch van een ander plooi dan de grotere slachtoffers, Lisa Naert en de vrouwen achter de schermen. Daarom idd niet slecht dat dit nog eens op de publieke omroep komt. Want sommige mensen doen nog altijd alsof De Pauw niets verkeerd gedaan heeft. En dat is wel duidelijk het geval, en dat maakt deze docu wel duidelijk.
 
Is op zich ook een goeie docu. Alleen de rol van Lize Feryn stoort mij. Daarop is De Pauw ook begrijpelijkerwijs vrijgesproken.

Haar feiten toch van een ander plooi dan de grotere slachtoffers, Lisa Naert en de vrouwen achter de schermen. Daarom idd niet slecht dat dit nog eens op de publieke omroep komt. Want sommige mensen doen nog altijd alsof De Pauw niets verkeerd gedaan heeft. En dat is wel duidelijk het geval, en dat maakt deze docu wel duidelijk.
Hij is berecht he , maar een deel zal idd vinden dat hij niks verkeerd deed , een ander deel vindt van wel , maar vinden ook dat hij ondanks alles die 2de kans verdient.
 
In het VRT Journaal spreken de documentairemakers vanmiddag zelf over de brutale houding van Bart De Pauw.

In De Afspraak en in reconstructies in kranten blijkt dat de docu al veel eerder op VRT moest komen maar dit telkens werd uitgesteld. De vorige datum was de zomer van 2023. Dus VRT is deels zelf verantwoordelijk dat er zoveel tijd over ging.
 
Ik zie wel net dat het op Canvas zal zijn en niet op een, dus marginaal Vlaanderen zou dat waarschijnlijk gemist hebben... ware het niet dat door BDP zelf er nu weer een hetze is ontstaan waardoor echt iedereen op de hoogte is dat die docu zal uitgezonden worden.
:tongue:
Mariginalen vind je onder alle standen.
Precies of marginaal vlaanderen weet de canvas knop niet zitten op hun tv.
En wees maar zeker dat hun tottenboek hun al lang op voorhand verwittigd heeft.
De tijden dat canvas iets was voor mensen die gestudeerd hebben is ook al vanuit de oude doos zulle.

Mij boeit het alleszins niet om na alles wat we al zien passeren hebben, daar nog eens een docu over te zien.
Ik zal het hier wel lezen de volgende dag :biglaugh:

Maar ik vind het eigenaardig dat mensen vinden dat het MOET uitgezonden worden als het over een BV gaat.
Dat word toch ook niet gedaan met mensen die niet bekend zijn, en dezelfde feiten plegen?
Terwijl dat evengoed mensen kunnen zijn die dagelijks je leven doorkruisen zonder dat je het ooit zal weten.

Misschien moeten we terug naar de oude vertrouwde houten schandpalen die op het dorpsplein gezet worden, en een kruiwagen vol stenen..
 
Laatst bewerkt:
In het VRT Journaal spreken de documentairemakers vanmiddag zelf over de brutale houding van Bart De Pauw.

In De Afspraak en in reconstructies in kranten blijkt dat de docu al veel eerder op VRT moest komen maar dit telkens werd uitgesteld. De vorige datum was de zomer van 2023. Dus VRT is deels zelf verantwoordelijk dat er zoveel tijd over ging.

Dat verklaart wat ik in mijn vorige post schreef. Zeiden ze ook iets over de reden waarom het telkens uitgesteld werd?
 
Voor zij die de link niet hebben:
Ik vind persoonlijk niet dat er veel mis is met wat daar in staat, en ik vind ook wel dat hij een terechte vraag stelt of het na het uitzenden van die documentaire zijn publieke proces dan ook wel voorbij is en of hij dan ook weer mag proberen om terug na te denken over de toekomst. Hij heeft veel zaken verkeerd aangepakt, maar de vraag is inderdaad waar ligt het punt dat iemand voldoende gestraft is geweest en ook de kans geven om zijn leven te beteren. Het is niet dat het hier nu over een full blown verkrachter of pedofiel gaat uiteindelijk.
Ik ben tot op zekere hoogte mee. Maar "of zijn publieke proces dan voorbij is" heeft hij zelf toch totaal in de hand? Dat gaat niet weg door eerst te weigeren excuses aan te bieden, dan een soort halfslachtige versie ervan te geven die zijn mogelijkheid op schadevergoeding niet in de weg zou staan en geen enkele oprechtheid bevatte, of toch niet liet zien.

Dat gaat niet vanzelf weg door niks te doen. Sorry, daar hoort een excuus, schuldinzicht en een soort boetedoening bij. En ja, dat hoort ook publiek te gebeuren, want hij wou al het andere wél publiek spelen, maar dit moet opeens achter gesloten deuren blijven? Zo werkt het niet.

Maar kom eens naar buiten op een andere manier dan als vermeend slachtoffer, want dat is ook nog nooit gebeurd. Wanneer wil hij de stilte doorbreken? Als hem weer tekort wordt gedaan. Zo moeilijk is dat stappenplan niet, hè:

- Laat eens van je horen zonder daar iets voor terug te willen hebben, dat het je enorm spijt en je excuses wilt aanbieden aan iedereen (dat mag privé, dat is zelfs beter).
- Kom met een kort statement dat je aan jezelf gaat werken/gewerkt hebt, snapt wat je allemaal fout hebt gedaan en dat je er spijt van hebt.
- Ga luisteren in praatgroepen, volg wat workshops en ga daar dan actief mee aan de slag: start een initiatief op om dit in de toekomst te voorkomen, richt je bedrijf in met alle mogelijke aanspreekpunten, bedenk iets in je sector met die problematiek.

En dan is vanzelf je "publieke proces" voorbij. Dan begin je weer aan series, niet zo op de voorgrond en later meer en meer. Maar hij wil er iets onbespreekbaars van maken, een taboe wat niemand nog mag vermelden. Wie gaat hem nog ooit op een talkshow uitnodigen als je daar niks meer over mag vragen, bijvoorbeeld? Wie gaat serieus geloven dat hij dit oprecht probleemgedrag vindt als hij er nooit naar handelt? Maar kom op zo'n talkshow praten over dat het je de ogen heeft geopend, en de volgende keer dat je komt, wordt die vraag vanzelf niet meer zo gesteld.

Ik vind het een beetje dubbel. Op het proces is hij voor 5 klachten schuldig bevonden en voor 8 klachten niet. Maar als ik het goed heb, is die documentaire gemaakt voor afloop van het proces en zijn er dus getuigenissen of stukken in de docu die niet (meer) stroken met de rechtsspraak. In dat geval vind ik wel dat BDP een punt heeft.
In de docu zit niets wat niet gebeurd is. Er zitten zaken in die volgens de rechter niet strafbaar waren.
Niemand zegt dat je alleen documentaires mag maken over strafbare feiten.
 
De VRT had het ook slimmer kunnen aanpakken door die docu te kaderen in een bredere reeks over grensoverschrijdend gedrag. Dus niet alleen de focus op BDP maar ook op andere #metoo cases (keuze genoeg lijkt me...)
Bij de reeks "Godvergeten" zijn ze daar imho wel goed in geslaagd, daar ging het niet alleen over Vangheluwe maar ook over een hele reeks andere feiten. Ik snap niet waar dit nu niet kon met dit thema.
 
Dat verklaart wat ik in mijn vorige post schreef. Zeiden ze ook iets over de reden waarom het telkens uitgesteld werd?
Veel uitleg staat er niet bij buiten dat het "intern meteen werd doorgeschoven naar februari 2024":
Persoonlijk denk ik dat Bart De Pauw er lucht van had gekregen en dan iemand bij VRT had gecontacteerd om zo een uitstel te bekomen. Ik denk niet dat ze uit zichzelf al meteen zouden uitstellen.
 
De VRT had het ook slimmer kunnen aanpakken door die docu te kaderen in een bredere reeks over grensoverschrijdend gedrag. Dus niet alleen de focus op BDP maar ook op andere #metoo cases (keuze genoeg lijkt me...)
Bij de reeks "Godvergeten" zijn ze daar imho wel goed in geslaagd, daar ging het niet alleen over Vangheluwe maar ook over een hele reeks andere feiten. Ik snap niet waar dit nu niet kon met dit thema.
Waarom? Waarom mag die docu niet worden uitgezonden?
Heb je dezelfde vraag bij andere mensen die schuldig zijn bevonden? Wil je eens tellen hoeveel documentaires er zijn over veroordeelde mensen nà hun veroordeling?

Ik vind dit eigenlijk wel stuitend, hoor... Moet eens terugbladeren naar het begin van dit topic: Laten we het vonnis afwachten. Niet te vlug oordelen. We zullen wel zien wat de rechter zegt. Wacht het onderzoek/de uitspraak af.

Na het vonnis: laat het eens rusten, heeft hij nog niet genoeg afgezien, waarom moeten ze dat weer oprakelen.

Wanneer mogen we het er exact over hebben misschien? En ga je dat doortrekken naar alle mensen die veroordeeld zijn voor iets?
 
Hij is berecht he , maar een deel zal idd vinden dat hij niks verkeerd deed , een ander deel vindt van wel , maar vinden ook dat hij ondanks alles die 2de kans verdient.
Hij is een geniale tv-maker, dus hij verdient zeker een 2e kans.
Hij kan opnieuw voor de televisie werken, achter de schermen weliswaar: producties bedenken, uitschrijven, ... . Niets mis mee.
Niet met zijn gezicht op tv komen, dat zal het volgende drama zijn (voor hem en zijn fans).
 
Terug
Bovenaan