Bandentopic

Hoe zit dat met slijtage in de zomer van deze banden??
Zelfde als reguliere zomerbanden??
Deze hebben ooit mijn interesse al eens opgewekt
Ik heb geen idee.
Nog niet gekeken naar de slijtage bij mijn banden. Ik rijd ongeveer 25-30k km per jaar maar puur autosnelweg aan constante snelheid dus zullen niet zo fel afzien.
 
Ik heb er denk ik nog maar 7k km opzitten.
En heb geen ervaring met de conti's
Op autoforums heb ik genoeg gelezen dat de ps4 superieur zijn tegen de contis in bijna alle dingen en ook met nat weer
Om een idee te geven :

Heb een mazda 3, kwam met de ps3. Gekocht met +-30k km op de teller. Zelf dan wel ook winterbanden gebruikt, dus pakt dat vanaf dat punt 2/3de op zomerbanden (ps3) was.

Vorig jaar een set vervangen (door ps4), zal rond de 70-75k op de teller zijn.
Andere set dit jaar vervangen (door ps5), met dan 85-90k op de teller.

Dus voor mij grootte orde 60-70k. En was dan nog niet 'officieel' versleten, maar ben liever terughoudend voor mijn veiligheid.

Normale, soms licht sportieve, rijstijl. (rij niet gek, maar nam bij momenten een rond punt wel eens enthousiaster)
 
Hoe zit dat met slijtage in de zomer van deze banden??
Zelfde als reguliere zomerbanden??
Deze hebben ooit mijn interesse al eens opgewekt
Ik heb er nu 63.000 km op zitten met de Crossclimate's op mijn Megane en ze zijn echt wel aan vervanging toe. De voorste banden zitten bijna op het minimum. (Binnenste 1,5 cm van de band is zelfs al kletskop)
 
Mijn voorste continental contisport contact's zijn nu na 81000km ook volledig versleten. Ik heb prijs gevraagd voor ineens 4 winterbanden.
Ze stellen voor General Snow Grabber, voor 200 eur btw&montage inclusief. Is dat een goeie prijs denken jullie ?
Het is voor een Volvo XC90 D5 2017, bandenmaat : 275/45/R20.

Andere offerte die ik doorkreeg was :
4seasons: Hankook Kinergy 45 voor 1004,40 eur, btw en montage incl.
Winter: Petlas Explero W671 XL, voor 745,84 eur, btw en montage incl.

Eerste gedacht was om de 2 voorste banden te wisselen naar 2 nieuwe zomerbanden, maar bon, 't is het moment om winterbanden op te leggen, dus dan zou ik direct een dubbele kost hebben.
 
Ik woon in Wallonië.. niet Waals Brabant, maar echt in de diepe Ardennen... de regio van Durbuy en Rochefort.
De winters zijn hard, koud, en met vaak/veel sneeuw.
De herfst komt vroeger dan in Vlaanderen, met regen/modder/afgevallen bladeren.
Ik werk momenteel in Brussel, en doe overwegend van de tijd autosnelweg. 85 tot 90% van de tijd is autosnelweg. Ik doe rond de 50K km a 60K km per jaar.
wat belangrijk is voor een band? Dat ik er mij veilig mee kan verplaatsen en dat ik heelhuids op het werk / thuis geraak (maar dat zal eerder geïmpacteerd zijn door de andere weggebruikers/wegpiraten dan door de banden).
Lawaai van de band is minder belangrijk. Goeie grip bij regen en positieve invloed op het verbruik, nu met de dure brandstofprijzen, zijn veeeel belangrijker.
 
Iemand hier de pirelli P Zero banden? Ik ben aan het denken om die te zetten. Wat is de ervaring zoal? Hoeveel km’s kan je ermee doen ongeveer?
 
Iemand hier de pirelli P Zero banden? Ik ben aan het denken om die te zetten. Wat is de ervaring zoal? Hoeveel km’s kan je ermee doen ongeveer?

Ik heb die liggen.
Zijn performance banden die echt kleven aan het asfalt, en dan bedoel ik ook echt kleven.
Hoeveel kilometers je ermee kan doen zal sterk afhankelijk zijn van hoe je rijdt. Maar door de band gekomen zal het rond de 40-45k km zijn. Iets wat normaal is voor een performance band.
 
Ik heb die liggen.
Zijn performance banden die echt kleven aan het asfalt, en dan bedoel ik ook echt kleven.
Hoeveel kilometers je ermee kan doen zal sterk afhankelijk zijn van hoe je rijdt. Maar door de band gekomen zal het rond de 40-45k km zijn. Iets wat normaal is voor een performance band.
kben dus aan het twijfelen over die banden of de Michelin pilot 4S. mijn achterste banden zijn aan vervanging toe binnen 2-3K km
 
Zou een heel goeie band moeten zijn, howitzer.


Volgende week vrijdag levering X5 en de maandag erop direct winterbanden.
Gekozen voor pirelli p zero winter. Ben benieuwd.
 
kben dus aan het twijfelen over die banden of de Michelin pilot 4S. mijn achterste banden zijn aan vervanging toe binnen 2-3K km
In dat segment komt de Michelin bijna altijd als beste uit de tests.
Neemt niet weg dat de Pirelli ook gewoon een top band is natuurlijk.
 
wat belangrijk is voor een band? Dat ik er mij veilig mee kan verplaatsen en dat ik heelhuids op het werk / thuis geraak (maar dat zal eerder geïmpacteerd zijn door de andere weggebruikers/wegpiraten dan door de banden).
ik had de michelin alpina daarvoor op mijn bestelwagen. Presteerde toch goed en is slijtvast.
 
Na het hier zelf al verscheidene keren te hebben aangeraden, ga ik nu ook mijn eigen advies opvolgen.

Naast de pilot sport 4/5 als zomerband, offerte gevraagd voor de crossclimate 2 om als winterband te gaan gebruiken.
 
Iemand ervaring met banden-oponeo ?? Betrouwbaar?

Al veel banden op autobandenmarkt besteld en daar nog nooit problemen mee gehad.
 
Na het hier zelf al verscheidene keren te hebben aangeraden, ga ik nu ook mijn eigen advies opvolgen.

Naast de pilot sport 4/5 als zomerband, offerte gevraagd voor de crossclimate 2 om als winterband te gaan gebruiken.
En waarom waarom zou je een vierseizoenen band leggen als je al een dedicated zomerband hebt?
De crossclimate is een goeie band, maar een volwaardige top winterband zal toch beter presteren. Nu ja het kan in België soms heel vreemd weer zijn en tijdens de winter nog 14 graden zijn. Maar over de hele winter gezien lijkt me een volwaardige winterband toch de betere keuze.
 
En waarom waarom zou je een vierseizoenen band leggen als je al een dedicated zomerband hebt?
De crossclimate is een goeie band, maar een volwaardige top winterband zal toch beter presteren. Nu ja het kan in België soms heel vreemd weer zijn en tijdens de winter nog 14 graden zijn. Maar over de hele winter gezien lijkt me een volwaardige winterband toch de betere keuze.
Staat hier eerder ergens in de topic. Een volwaardige winterband is goed voor een sprookjeswinter, met veel sneeuw. Hoeveel sneeuw zien we hier in België? En zelfs dat is discutabel als je naar de performance van deze band in de sneeuw kijkt. Maar in alles buiten sneeuw/ijs/ijzel is de crossclimate beter.

Zie deze post :

En weet dan dan de crossclimate 2 nog beter is in de sneeuw (ten koste van een klein beetje dry/wet performance).
Ik heb liefst een band die goed presteert in 99% van mijn gebruik. Dat die dan net 5% slechter is dan de winterband in die 1% (maar wel nog altijd gigantisch veel beter dan de zomerband), neem ik er wel bij. :)


Edit: En zelfs dat is niet echt het geval :
"If the crossclimate 2 was in the winter tire test it would have been better than half the winter tires in the snow"
 
Laatst bewerkt:
Wat ik niet begrijp is dat er mensen zijn die de Crossclimate's kiezen als "winterband", maar voor in de zomer wel nog een zomerband nemen.
Het grote voordeel van een all season is net dat je daarmee niet meer moet wisselen en dus het hele jaar met dezelfde band kan rijden.
Ik rij nu al een aantal jaren (sinds najaar 2015 denk ik) met Crossclimate's, ik ben begonnen met de gewone Crossclimate's, daarna de Crossclimate+ en nu heb ik sinds eind vorige maand de Crossclimate 2's.
Ik heb totaal geen nood aan een zomerband en dat met een auto met toch wel sportieve ambities, namelijk een Renault Megane GT met 205pk.
 
Terug
Bovenaan