Bandentopic

Op zich vind ik het idee van heel het jaar door met dezelfde banden te rijden wel goed. Het enigste dat mij toch een beetje tegen houd is dat ik in de winter liever niet met mijn deftige velgen rijd, zo komt er geen zout op + de 17" rijden wat comfortabeler dan de 19".
 
Ik rij ondertussen sinds half juli rond met de Crossclimate2 XL op de A6, op 1 as voorlopig. Nuja, ik heb er eigenlijk maar tussen half juli en eind augustus mee gereden want sinds 1 september is em binnen in garage, maar dat is een ander verhaal :unsure:

Wel goede ervaringen mee, op reis geweest naar Kroatië, rijden gewoon goed in de zomer.
 
Ik heb ondertussen 3000km gedaan met de nieuwe General Snow Grabber XL's in 275/45/r20, op de volvo xc90. Ik merk dat de temperatuur nog veel te hoog is momenteel voor deze banden maar bon dat zal wel veranderen binnenkort. Sommige ochtenden als het boven het vriespunt is, voel ik me wel veiliger. De wagen kleeft meer aan de weg. Gisteren bij een coup de frein, even een "zwalp" gevoel gehad, omdat het wegdek nat lag (een idioot die zonder richtingaanwijzer en zonder te kijken opzij kwam en mij bijna raakte), maar al bij al tevreden van de banden. Uiteindelijk heb ik ze 867 euro btw incl, montage incl. betaald, en dit voor de 4 stuks.
 
Eerlijk gezegd vind ik mijn Michelin Pilot Sport 4S beter dan mijn Bridgestone Blizzak LM005 zo lang het niet vriest. Zelfs met koude temperaturen presteren die op alle vlakken beter, remafstand, baanligging, regen,...
 
@ikbenben
Ik wist dit niet maar toevallig gevonden waarom de pilot sport 4s zo een goede allround is(buiten sneeuw)
Ze gebruiken 2 verschillende compoundvlakken
 
@ikbenben
Ik wist dit niet maar toevallig gevonden waarom de pilot sport 4s zo een goede allround is(buiten sneeuw)
Ze gebruiken 2 verschillende compoundvlakken
De meeste van hun top zomerbanden hebben verschillende compounds dacht ik zelfs.
De vorm van de groeven veranderd ook naarmate ze slijten om toch goede grip te blijven geven.
 
De eerste winter komt er aan voor mijn nieuwe wagen.
Op mijn vorige had ik een set winterbanden die ik telkens op mijn 'zomer'velgen liet plaatsen [60euro per wissel, opslag gratis]

Wat is de meerwaarde van een echte wintervelg vraag ik me af?
Is het puur voor een kleinere maat, en dus een lagere prijs voor de band te hebben? (Dat prijsverschil spaar ik toch uit door geen velg te kopen 🤷‍♂️)
Of dan toch door schade van het zout? Daar heb ik tot nu toe weinig van gemerkt op mijn bestaande velgen. Is dat een werkelijk probleem?

Mijn zomervelg is een BMW 19" 845 M, ik wil gerust investeren in een mooie 'winter'velg, maar weet dus nog niet goed waarom het nodig is.
 
De eerste winter komt er aan voor mijn nieuwe wagen.
Op mijn vorige had ik een set winterbanden die ik telkens op mijn 'zomer'velgen liet plaatsen [60euro per wissel, opslag gratis]

Wat is de meerwaarde van een echte wintervelg vraag ik me af?
Is het puur voor een kleinere maat, en dus een lagere prijs voor de band te hebben? (Dat prijsverschil spaar ik toch uit door geen velg te kopen 🤷‍♂️)
Of dan toch door schade van het zout? Daar heb ik tot nu toe weinig van gemerkt op mijn bestaande velgen. Is dat een werkelijk probleem?

Mijn zomervelg is een BMW 19" 845 M, ik wil gerust investeren in een mooie 'winter'velg, maar weet dus nog niet goed waarom het nodig is.
Hangt er natuurlijk vanaf waar je belang aan hecht.
Ik heb zelf een tweede set velgen, (simpele stalen velgen) kostte me minder dan 400 euro (weet de prijs niet meer exact). Aan 60 euro per wissel, twee keer per jaar, heb ik dat na minder dan 4 jaar terugverdiend.

Verder heb je dan inderdaad de optie van een afwijkende velgmaat.

Een voordeel is dat het iets beter is voor de band, in welke mate dit speelt kan ik wel niet zeggen. Maar een band die meerdere keren op/af gehaald wordt, dat is in theorie "niet ideaal". Maar zoals ik zeg, geen idee hoe "erg" dit is (en als je ziet hoeveel mensen dit doen zal het niet heel erg zijn).

Nodig zou ik het nooit noemen. Is een keuze die op bepaalde vlakken voordeliger/interessanter kan uitkomen.
Ik vind het een voordeel omdat ik zo altijd zelf kan bepalen wanneer ik mijn banden wissel, doe het gewoon zelf, in plaats van iemand anders afhankelijk te zijn.
 
Vandaag op madam haar auto de wintervelgen gestoken met vredestein wintrac extreme banden.
Zal de laatste winter worden want veel zit er niet meer op,maar alles beter dan de hankook ventus zomerbanden die op de wagen zaten.
Die zou ik alvast nooit zelf meer steken als die versleten zijn.
 
Vandaag op madam haar auto de wintervelgen gestoken met vredestein wintrac extreme banden.
Zal de laatste winter worden want veel zit er niet meer op,maar alles beter dan de hankook ventus zomerbanden die op de wagen zaten.
Die zou ik alvast nooit zelf meer steken als die versleten zijn.
Zijn die Hankook Ventus dan zo slecht? Wou eind van't jaar de Ventus S1 Evo3's kopen. Omdat die in testen er precies wel goed uitkwamen.
 
Zijn die Hankook Ventus dan zo slecht? Wou eind van't jaar de Ventus S1 Evo3's kopen. Omdat die in testen er precies wel goed uitkwamen.
Ik heb de v12 denk ik.
Nu niet zo heel slecht maar Tegenover de michelin pilot sport 4s in dezelfde maat die er bij mij opsteken toch wel een groot verschil.
 
Ik heb de v12 denk ik.
Nu niet zo heel slecht maar Tegenover de michelin pilot sport 4s in dezelfde maat die er bij mij opsteken toch wel een groot verschil.

Ahzo, heb momenteel de Pilot Sport 4S. Heel content van, beste band dat ik ooit heb gehad. Maar in 19" nog altijd vrij duur.
Scheelt toch bijna €80 per band t.o.v. de Ventus S1 Evo3's. In alle testen komen die er vrij gelijk uit. Misschien toch eens overwegen dan.
 
Ik heb vandaag een bandenspannings melding gekregen. Zowel voor als achter zit ik ongeveer 0,4 bar onder de aan te raden druk volgens de bmw app. Mijn winterbanden zijn geplaatst 31/10.

Is dit puur door het temperatuurverschil tussen plaatsing en vandaag?
 
Ik heb vandaag een bandenspannings melding gekregen. Zowel voor als achter zit ik ongeveer 0,4 bar onder de aan te raden druk volgens de bmw app. Mijn winterbanden zijn geplaatst 31/10.

Is dit puur door het temperatuurverschil tussen plaatsing en vandaag?
Dat kan.
Weet niet hoe het bij bmw zit,maar als ik wielen versteek of oppomp moet ik de boordcomputer opnieuw initialiseren.
Maar bij mij werkt het via de berekeningen van abs enzo niet via tpms sensoren.
 
Ik heb vandaag een bandenspannings melding gekregen. Zowel voor als achter zit ik ongeveer 0,4 bar onder de aan te raden druk volgens de bmw app. Mijn winterbanden zijn geplaatst 31/10.

Is dit puur door het temperatuurverschil tussen plaatsing en vandaag?
Mogelijks wel ja.
Gewoon oppompen en in de gaten houden. Kan ook zijn dat je een probleem hebt.
 
Ik heb vandaag een bandenspannings melding gekregen. Zowel voor als achter zit ik ongeveer 0,4 bar onder de aan te raden druk volgens de bmw app. Mijn winterbanden zijn geplaatst 31/10.

Is dit puur door het temperatuurverschil tussen plaatsing en vandaag?
Een verschil van 0,4 bar lijkt me toch wel vrij veel om enkel met het temperatuurverschil te maken te hebben.
Ik heb rond eind oktober de laatste keer mijn banden bijgepompt en ik zit nu met een daling van 0,1 tot 0,2 bar ten opzichte van toen.
 
Wintervelgen zijn besteld.
Twijfel nu of ik echte winterbanden zou steken (michelin alpin) .
Of de crossclimate?
Buitenland of sneeuwplaatsen opzoeken doen we niet.
Mss echte winterband ?? Omdat ik zomerbanden heb op mn gewone velgen.
 
Terug
Bovenaan