Bandentopic

Altijd extreem tevreden geweest van mijn Michelin Crossclimates, op het punt na dat ze enorm snel versleten waren. Heb er mee in de winter door IJsland getrokken, dus ze zijn goed getest geweest. Toen ze op waren kocht ik Goodyear Vector2, omdat die op dat moment boven de Crossclimates werden gewaardeerd in testen. Ben daar absoluut niet content van.
Nu liggen er Yokohama Advan Sport onder. Boven de 10 graden ongeveer zijn die geniaal, maar er onder ben ik precies een John die overal slippend vertrek. Als we nog eens een harde winter krijgen eens zien voor Uniroyal MS Plus op een setje stalen velgen. Had vroeger de 66 en die waren enorm goed.
Voor de fiat ga ik wel sowieso weer naar de Crossclimates gaan de volgende keer, was daar zeer content van.
 
Anyway, om ook iets meer dan "gevoel" mee te geven trouwens :
Enorm interessant om in zijn geheel te bekijeken, maar zal even de interessantste grafiekskes time-marken :
Wet braking :
Snow handling :
Dry braking :

Als je echt van sneeuw uit gaat, dan zijn winterbanden inderdaad niet te verslaan door een all-season band.
Kijkende naar "wet braking", dan is de CrossClimate ongeveer even goed als een winterband. (Mogelijks iets beter zelfs, puur kijken naar de grafiek, maar, niet getest hier, ik vermoed dat bij temperaturen onder 0 de winterband wel wat meer in het voordeel kan zijn.)
Kijkende naar "dry braking", is de CrossClimate (of all season) ruim de betere dan een winterband. Ook bij lagere temperaturen.

Nu, zoals ik al zei, sneeuw en ijsplekken, zullen nog altijd beter getackled worden door een winterband. Maar in het merendeel van de tijd zijn de winters hier eerder vrij zacht de laatste jaren. Daarmee is het merendeel van de tijd de crossclimate eigenlijk in het voordeel. Als je de "worst-case scenario's" belangrijker vindt, dan is de winterband inderdaad wel de betere keuze, daar niet van. :)
 
Anyway, om ook iets meer dan "gevoel" mee te geven trouwens :
Enorm interessant om in zijn geheel te bekijeken, maar zal even de interessantste grafiekskes time-marken :
Wet braking :
Snow handling :
Dry braking :

Als je echt van sneeuw uit gaat, dan zijn winterbanden inderdaad niet te verslaan door een all-season band.
Kijkende naar "wet braking", dan is de CrossClimate ongeveer even goed als een winterband. (Mogelijks iets beter zelfs, puur kijken naar de grafiek, maar, niet getest hier, ik vermoed dat bij temperaturen onder 0 de winterband wel wat meer in het voordeel kan zijn.)
Kijkende naar "dry braking", is de CrossClimate (of all season) ruim de betere dan een winterband. Ook bij lagere temperaturen.

Nu, zoals ik al zei, sneeuw en ijsplekken, zullen nog altijd beter getackled worden door een winterband. Maar in het merendeel van de tijd zijn de winters hier eerder vrij zacht de laatste jaren. Daarmee is het merendeel van de tijd de crossclimate eigenlijk in het voordeel. Als je de "worst-case scenario's" belangrijker vindt, dan is de winterband inderdaad wel de betere keuze, daar niet van. :)

Zeer interessant.
4seasons zijn sowieso niet meer wat ze geweest zijn, en Michelin heeft met zijn CrossClimate het wel erg interessant gemaakt op daarvoor te gaan. Zal ook wel van de auto afhangen, want Brecht is er bv niet tevreden van, waar ik er dan wel heel tevreden over ben (buiten slijtage zoals ik al aangaf).
 
Nu, zoals ik al zei, sneeuw en ijsplekken, zullen nog altijd beter getackled worden door een winterband. Maar in het merendeel van de tijd zijn de winters hier eerder vrij zacht de laatste jaren. Daarmee is het merendeel van de tijd de crossclimate eigenlijk in het voordeel. Als je de "worst-case scenario's" belangrijker vindt, dan is de winterband inderdaad wel de betere keuze, daar niet van. :)
Bedankt voor de grafieken, dat geeft inderdaad een goed beeld dat in de meeste Belgische omstandigheden een CrossClimate gelijkwaardig of iets beter zal presteren dan een winterband. Ikzelf vind echter de worst-case scenario's dus belangrijker. Die meter kortere remweg is leuk, maar dat zal waarschijnlijk niemand zijn leven gaan redden (in enkele gevallen dus wel). Dan heb ik liever meer grip in echt gladde omstandigheden, dat zijn normaal de enige omstandigheden waarin ik ook maar in de buurt kom van de limiet van mijn banden.
 
Bedankt voor de grafieken, dat geeft inderdaad een goed beeld dat in de meeste Belgische omstandigheden een CrossClimate gelijkwaardig of iets beter zal presteren dan een winterband. Ikzelf vind echter de worst-case scenario's dus belangrijker. Die meter kortere remweg is leuk, maar dat zal waarschijnlijk niemand zijn leven gaan redden (in enkele gevallen dus wel). Dan heb ik liever meer grip in echt gladde omstandigheden, dat zijn normaal de enige omstandigheden waarin ik ook maar in de buurt kom van de limiet van mijn banden.
Dat is ook mijn redenering. Het probleem met winterbanden is de datum dat je ze wisselt. Met een all-season zit je altijd goed, ook al heb je een snelle winterprik of schiet de temperatuur ineens omhoog.
De gevallen dat een all-season beter presteert zijn dan ook die specifieke gevallen. En dan is het ook niet immens beter presteren. Maar vanaf dat het glad wordt schiet de prestaties van winterbanden steil omhoog. En laat dat nu net de reden zijn dat je ze legt. Die 3cm meer remafstand bij droog weer aan 6 graden neem ik er wel bij.
 
Dat is ook mijn redenering. Het probleem met winterbanden is de datum dat je ze wisselt. Met een all-season zit je altijd goed, ook al heb je een snelle winterprik of schiet de temperatuur ineens omhoog.
De gevallen dat een all-season beter presteert zijn dan ook die specifieke gevallen. En dan is het ook niet immens beter presteren. Maar vanaf dat het glad wordt schiet de prestaties van winterbanden steil omhoog. En laat dat nu net de reden zijn dat je ze legt. Die 3cm meer remafstand bij droog weer aan 6 graden neem ik er wel bij.
Ik heb begrip voor die redenering. Maar dan wel uitgaan van de juiste cijfers. 4,1 meter is 137 keer meer dan 3 cm.
 
@Remake En wat noem jij dan snel slijten?
Ik heb nu 4 jaar en dik 47.000 km Crossclimate's onder mijn Megane GT grandtour liggen en die zijn nog lang niet versleten.
 
Continental sportcontact zomerbanden. 2de set ondertussen, mijn 1ste set waren al versleten na zo’n 38K km. Buiten dat heb ik er geen klachten over.
 
Ja, dat is inderdaad wel weinig.
Vorige week op onderhoud geweest en volgens de garage zouden de banden vooraan nog een 10.000 km aankunnen voordat ze aan vervanging toe zullen zijn. Volgens mij kunnen die echt echt nog wel wat meer aan, maar de tijd zal dat uitwijzen.
Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat ze tussen 70.000 en de 80.000 km zouden meegaan.
 
Ja, dat is inderdaad wel weinig.
Vorige week op onderhoud geweest en volgens de garage zouden de banden vooraan nog een 10.000 km aankunnen voordat ze aan vervanging toe zullen zijn. Volgens mij kunnen die echt echt nog wel wat meer aan, maar de tijd zal dat uitwijzen.
Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat ze tussen 70.000 en de 80.000 km zouden meegaan.
Sneller slijten maakt het geen minder goede band. Een band die beter presteert zal door de band genomen ook sneller slijten. Financieel is dat minder interessant, maar buiten dat geen nadelen.
Chineesjes die geen drol kosten zullen door de band ook amper slijten, probleem is door dat harde rubber ze ook geen drol presteren. Ik geef dan liever wat sneller 600€ uit voor een volledige wissel met banden waarmee ik 100% gerust een noodstop in de regen maak.
 
Hier momenteel een nieuw setje Nokian WR Snowproof winterbanden (225/40/19)

in de zomer een stock oem setje Bridgestone Turanza’s die met de CLA geleverd werden.
 
Zomer P zero’s
Winter conti wintercontact TS860

Beide seizoenen met topbanden, zoals het hoort.
Hier ook Conti wintercontact t860 op de niet-bedrijfswagen, na wat reviews gelezen te hebben en wat mensen die er wat van weten gesproken te hebben. Zeer content van. Daarnaast nog steeds de zomerbanden die met de wagen geleverd werden.

Om dezelfde redenen als @MrKend54l toch beslist om winter- en zomerbanden te nemen en nog niet beklaagd. Eigenlijk is de extra kost beperkt tot het versteken van de banden 2x per jaar, wat best meevalt voor de peace of mind. Maar elk zijn keuze...

Op de bedrijfswagen verandert het merk en type blijkbaar af en toe. Merk eigenlijk minder van het effect van de winterbanden op de F-pace (wss wegens vierwielaandrijving en hoog gewicht).
Wat ik wél merk bij élke winterband (en onafhankelijk van de auto waarop ze liggen), is dat er een negatieve impact is op rijgevoel (voelt 'harder' aan) en rijgeluid (is iets luider). De laatste generaties zijn wel duidelijk op beide vlakken grote stappen vooruit aan't zetten.
 
Sneller slijten maakt het geen minder goede band. Een band die beter presteert zal door de band genomen ook sneller slijten. Financieel is dat minder interessant, maar buiten dat geen nadelen.
Chineesjes die geen drol kosten zullen door de band ook amper slijten, probleem is door dat harde rubber ze ook geen drol presteren. Ik geef dan liever wat sneller 600€ uit voor een volledige wissel met banden waarmee ik 100% gerust een noodstop in de regen maak.
Dat zeg ik ook niet, voor mij zijn dit heel goed banden, ik ben er heel tevreden me en en ben nu al zeker dat mijn volgende banden terug dezelfde zullen worden.
 
Sottozero 240 nu, op de de zomervelg nu Pirelli P7's (beiden af fabriek daarmee geleverd en gaan nogal lang mee), eens die op zijn Michelin PS4's vermoedelijk, of misschien op een nieuwe velg... Geen runflat meer...

Op mijn vorige auto had ik Michelin Pilot Alpine in de winter en Dunlop Sportmaxx RT's in de zomer. Michelin's gaan eeuwen mee, die Dunlops maar 30-35k. Omdat ik zo veel goeds lees over die PS4's wil ik die eens testen.
 
Dat zeg ik ook niet, voor mij zijn dit heel goed banden, ik ben er heel tevreden me en en ben nu al zeker dat mijn volgende banden terug dezelfde zullen worden.
Idd, ga die ook blijven leggen hoor (op bepaalde auto's toch), maar toch ergens ontevreden over de levensduur.
 
Dat is geen G63 hoor, paar jaar belastingen besparen door nu met een PHEV te rijden en dan een G63 lichte vracht kopen :D
Gingen jullie niet overschakelen op e-trons? Had dat gelezen op 9lives. Zonde van de X5 M50d!
 
Terug
Bovenaan