Bandentopic

Die Uniroyal’s zijn voor ons regenachtig belgenlandje wel nog efficiënt. Door het zachtere rubber slijten ze misschien iets sneller maar met uw weinige km’s zal dat meevallen.

De continentals zijn typische leasebanden, wel een goed merk maar of het zijn meerprijs waard is.. met de Pirelli’s heb ik geen ervaring.
 
Persoonlijke ervaring met Uniroyal: slijten belachelijk hard. Ik heb die eens op m'n A4 gehad (of vorige A6, weet het niet meer zeker). Die waren na 20K volledig op terwijl ik toen gemakkelijk 50K deed met andere banden, en het gripverschil was niet eens merkbaar.
 
Zijdelingse grip van die crossclimates ben ik toch ook niet tevreden van, maar de rest wel. Ik denk dat je behalve met de winters in België toch ook rekening moet houden met de chauffeur. En dan niet over zijn rijstijl maar ik ben een grijze muis, rij met een grijze muis auto en heb er gewoon die crossclimates onder. Dan is zo'n allseason toch perfect. Ik rij bijna nooit sneller dan de limiet en als het teveel vriest/regent blijf ik gewoon thuis.
 
Hier staan er Bridgestone Ecopia banden onder. Kneiterhard rubber en dus een erg lage rolweerstand. 90k km en nog steeds niet afgesleten. Ook geen problemen met grip (maarja, met 90pk ligt de lat nu ook weer niet zo hoog).
 
Ik heb vier nieuwe (zomer)banden nodig dus ik heb een offerte gevraagd, maar ik ken er zelf te weinig van.
Volgende modellen passen in mijn budget:
  • Uniroyal RAINSPORT 5 +FR XL
  • Pirelli PZERO NERO GT XL
  • Continental ECOCONTACT 6 * XL TL
Ik rij met een BMW 1-Serie en ik doe maximum 10.000km op een jaar. Doe ik iets verkeerd met één van deze banden? Of gaat één merkbaar beter zijn dan de andere? De Continental is wel nog een stukje duurder dan de andere twee. Thanks!
Geen van allemaal? :p
Ik zou kijken naar conti sportcontact, de gewone Pzero’s, Michelin pilot sports, Gosyear eagle F1’s of een Bridgestone Potenza S001.
 
Is wel direct een heel andere prijsklasse.
Persoonlijk zou ik geen 150€ besparen op iets wat cruciaal is voor mijn veiligheid en rijbeleving. Zeker niet iets wat door de band genomen 50k km meegaat. Dat is een meerkost van 0,003€ per gereden kilometer, in mijn ogen peanuts voor het genot dat je terugkrijgt.
 
Persoonlijk zou ik geen 150€ besparen op iets wat cruciaal is voor mijn veiligheid en rijbeleving. Zeker niet iets wat door de band genomen 50k km meegaat. Dat is een meerkost van 0,003€ per gereden kilometer, in mijn ogen peanuts voor het genot dat je terugkrijgt.

t is nu niet dat die andere banden onveilig zijn ofzo hé. Jij noemt daar meteen de banden op die je onder een sportieve wagen zou plaatsen.. voor hetzelfde geld gaat dat hier over een 116d ofzo.

Niet dat ik het niet akkoord ben met u, op banden heb ik ook nog nooit willen besparen. Maar om nu PS4S onder een dieselke ofzo te steken.. :p
 
t is nu niet dat die andere banden onveilig zijn ofzo hé. Jij noemt daar meteen de banden op die je onder een sportieve wagen zou plaatsen.. voor hetzelfde geld gaat dat hier over een 116d ofzo.

Niet dat ik het niet akkoord ben met u, op banden heb ik ook nog nooit willen besparen. Maar om nu PS4S onder een dieselke ofzo te steken.. :p
Iets wat werkt onder 300pk zal ook goed werken onder 116pk :p
Ik snap wel waar je naartoe wilt, maar met 116pk wil je ook grip in de bochten en degelijk remmen van 140 naar stilstand.
 
Ik heb ook P4S'en onder mijn 182pk "sterke" Civic. Overkill maar ik vind banden belangrijk en dan heb ik liever topbanden. Daarbij, ik durf mij soms eens in bochten smijten. Daar heb ik meer plezier aan dan rechtdoor gas geven met veel pk's.
 
Op mijn A45 liggen Michelin XL Pilot Alpin PA4 op mijn wintervelgen en Bridgestone Potenza S001 op mijn zomervelgjes. Dit is 2x in maat 235/35/19.
Ben van alle 2 de banden echt wel tevreden.
 
Iets wat werkt onder 300pk zal ook goed werken onder 116pk :p
Ik snap wel waar je naartoe wilt, maar met 116pk wil je ook grip in de bochten en degelijk remmen van 140 naar stilstand.
Hij bedoelt toch dat je met een gemiddelde band van een degelijk merk ook grip hebt in de bochten en ook in een korte afstand van 140 naar 0 kan remmen. Daar heb je echt niet de duurste banden voor nodig.

Ik twijfel er niet aan dat die duurdere banden nog een fractie meer grip hebben, maar voor dat klein beetje extra betaal je wel een fameuze meerprijs. Geen probleem voor wie dat wil betalen (ik heb er zelf ook niet bepaald de goedkoopste banden onder liggen), maar ik ga dat nu niet aanraden aan de gemiddelde bestuurder. De gemiddelde band van een degelijke fabrikant is dikwijls een goede keuze voor de gemiddelde bestuurder.
 
Tja eens daarmee, je hebt overkill ook he. Je moet daarom niet met Wanli gaan rondrijden, maar een Turanza of iets dergelijks is prijs/kwaliteit toch echt top voor 90% van de wagens en bestuurders?
 
Tja eens daarmee, je hebt overkill ook he. Je moet daarom niet met Wanli gaan rondrijden, maar een Turanza of iets dergelijks is prijs/kwaliteit toch echt top voor 90% van de wagens en bestuurders?
Als ik kijk voor een 225/50 R17 turanza of een sportcontact 5 dan is die laatste 6€ duurder. 112€ vs 118€.
Allez bon waar hebben we het in feite over? Een sportieve band is trouwens ook niet altijd de beste keuze. Een band die weinig rolgeluid maakt en minder kleverig is is aan te raden als je echt voor een cruiser gaat. Maar die banden zijn dan ook evenduur als een sportieve band bijvoorbeeld.

Je hebt ook veel goeie banden die geen sportief karakter hebben. Een turanza is een goed voorbeeld.
 
Kan alvast bevestigen dat p-zero's niet echt de ideale banden zijn op een rwd wagen met 450NM koppel in de sneeuw 🤣
 
Pirelli Sottozero gisteren lateraal getest en da's plezant wanneer je wil maar niet moeilijk als je gewoon rechtdoor of normaal door bochten wil...

Toen ik op de skid pad aankwam, was er een A45, een Golf R en een BMW of 5 met hetzelfde idee :giggle:
 
Terug
Bovenaan