Bandentopic

Ik had een afspraak voor winterbanden in oktober. De bandencentrale had per vergissing echter een datum in november genoteerd. :mad:

Een week voor ik in november dan opnieuw op afspraak kon komen, werd mijn afspraak geannuleerd omdat mijn leasemaatschappij volgens de bandencentrale gezegd had, dat door COVID ze géén winterbanden mocht plaatsen onder mijn wagen. Dat bleek echter een misverstand. :confused:

Ik heb dus nooit winterbanden kunnen plaatsen door dat geknoei van de bandencentrale. Ik heb daarstraks een poging ondernomen naar de winkel te rijden op zomerbanden maar dat was echt niet te doen.
 
Heeft hier iemand ervaring met Nokian Wetproof? Uit tests blijken die precies wel heel goed te zijn, dus ben aan't denken om de SportContacts (die blijkbaar door PremiumContact vervangen zijn in het gamma) die versleten zijn te vervangen door de Nokians.
 
Kan alvast bevestigen dat p-zero's niet echt de ideale banden zijn op een rwd wagen met 450NM koppel in de sneeuw 🤣
Dat had je wel kunnen voorspellen :p
Als uw achterkant constant uw voorkant wilt inhalen en je bij rechtdoor rijden begint te driften dan weet je dat het n

Ik had een afspraak voor winterbanden in oktober. De bandencentrale had per vergissing echter een datum in november genoteerd.


Een week voor ik in november dan opnieuw op afspraak kon komen, werd mijn afspraak geannuleerd omdat mijn leasemaatschappij volgens de bandencentrale gezegd had, dat door COVID ze géén winterbanden mocht plaatsen onder mijn wagen. Dat bleek echter een misverstand. :confused:

Ik heb dus nooit winterbanden kunnen plaatsen door dat geknoei van de bandencentrale. Ik heb daarstraks een poging ondernomen naar de winkel te rijden op zomerbanden maar dat was echt niet te doen.

Welke wagen heb je? Kan me nu moeilijk voorstellen dat je gewoon niet weg zou geraken. Rij eens met een RWD met sportieve zomerbanden, dan mag je klagen. En zelfs dan nog is dat nog relatief doenbaar.
 
Dat had je wel kunnen voorspellen :p
Als uw achterkant constant uw voorkant wilt inhalen en je bij rechtdoor rijden begint te driften dan weet je dat het n

Hehe, schol niet veel ;)

Toch wel tractie controle paar keer kort moeten afzetten om weg te geraken.

Héél voorzichtig rijden was wel de boodschap!

Eerste jaar zonder winterbanden wegens jaren aan een stuk eigenlijk niet echt nodig gehad, en dan vlammen ze er een joekel van een winterweek door!
Paar dagen sneeuw en rond het vriespunt om dan beginnen te vriezen dat het kraakt, beter kunnen ze het echt niet maken!
 
Eerste jaar zonder winterbanden wegens jaren aan een stuk eigenlijk niet echt nodig gehad, en dan vlammen ze er een joekel van een winterweek door!
Paar dagen sneeuw en rond het vriespunt om dan beginnen te vriezen dat het kraakt, beter kunnen ze het echt niet maken!
Bij mij was het omgekeerd. Eerste 2 jaren met de Civic zonder winterbanden en toen heeft het een paar keer goed gesneeuwt totdat ik zelfs vast zat. Dan winterbanden gestoken en dan heeft het niet meer gensneeuwt.
Gisteren hebben ze dus voor de eerste keer écht hun nut bewezen. Dag en nacht verschil in de sneeuw tov de zomerbanden.
 
Hehe, schol niet veel ;)

Toch wel tractie controle paar keer kort moeten afzetten om weg te geraken.

Héél voorzichtig rijden was wel de boodschap!

Eerste jaar zonder winterbanden wegens jaren aan een stuk eigenlijk niet echt nodig gehad, en dan vlammen ze er een joekel van een winterweek door!
Paar dagen sneeuw en rond het vriespunt om dan beginnen te vriezen dat het kraakt, beter kunnen ze het echt niet maken!
Hier hetzelfde. Wel nog winterbanden op de vooras (fwd) dus valt eigenlijk heel goed mee. Just rekening mee houden dat de achterkant minder grip heeft als ik een bocht in ga. :p
 
Hier hetzelfde. Wel nog winterbanden op de vooras (fwd) dus valt eigenlijk heel goed mee. Just rekening mee houden dat de achterkant minder grip heeft als ik een bocht in ga. :p
Mag dat eigenlijk? Ik weet dat je per as dezelfde banden hoort te hebben, maar effectief zomer vanvoor en winter vanachter betwijfel ik toch?
 
Mag dat eigenlijk? Ik weet dat je per as dezelfde banden hoort te hebben, maar effectief zomer vanvoor en winter vanachter betwijfel ik toch?
Dat mag voor zover ik weet. Is nu ook maar tot de huidige opgereden zijn, dan komen er dezelfde zomerbanden op als nu achteraan. Voor de winter dan mss eens zien voor een goedkoop setje velgen met betere winterbanden op.

Trouwens een onnozel weetje. Een oplegger met 3 assen mag 6 verschillende banden liggen hebben, zolang ze per as geen zomer- met winterbanden gaan mengen. Als je dan kijkt naar hoe streng ze zijn op auto's is dat wel speciaal. :p
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Momenteel 4 half versleten zomerbanden onder de 508. Zeker op de boerenwegskes in Wallonië en Noord-Frankrijk waar ik veel zit een waar plezier om te ervaren. Heb het mij ondertussen al gewoon gemaakt dat een bocht nemen bestaat uit
- kijken waar ge naartoe wilt
- entry angle bepalen
- 100% commitment en de gas erop houden

Stapvoets of remmen tot stilstand is echt geen plan, dan staat ge gewoon ter plaatse wat te dansen en met veel geluk geraakt ge terug op gang
 
Momenteel 4 half versleten zomerbanden onder de 508. Zeker op de boerenwegskes in Wallonië en Noord-Frankrijk waar ik veel zit een waar plezier om te ervaren. Heb het mij ondertussen al gewoon gemaakt dat een bocht nemen bestaat uit
- kijken waar ge naartoe wilt
- entry angle bepalen
- 100% commitment en de gas erop houden

Stapvoets of remmen tot stilstand is echt geen plan, dan staat ge gewoon ter plaatse wat te dansen en met veel geluk geraakt ge terug op gang
Wist niet dat je nu een 508 reed. Beetje content van? Buiten die zomerbanden dan :p
 
Welke wagen heb je? Kan me nu moeilijk voorstellen dat je gewoon niet weg zou geraken. Rij eens met een RWD met sportieve zomerbanden, dan mag je klagen. En zelfs dan nog is dat nog relatief doenbaar.
Audi A3. Ik geraakte wel weg hoor. Maar in de bochten voelde ik de wagen gewoon letterlijk wegschuiven en had ik amper controle op de wagen.
De weg was echt niet opengemaakt. Er lag letterlijk hier een ijslaag dus ik ben wijselijk terug naar huis gereden.

Vandaag ben ik trouwens wel zonder problemen tot aan de winkel geraakt. Ze hadden het ijs weggeruimd en dan is dat wel goed te doen.
(Ok buiten op de parking, maar daar rijd je maar 5km/u hé ;))
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jaren lang winter en zomer op zomerbanden gereden, ik heb nooit de auto laten staan en ook nooit problemen gehad in de winter op mijn zomerbandjes.
Maar sinds een aantal jaren wel overgestapt naar all season banden (Crossclimate's).
 
Wist niet dat je nu een 508 reed. Beetje content van? Buiten die zomerbanden dan :p
Op zich een fijne wagen (8trap zf doet veel)
Wel niet zo verfijnd of goed geïsoleerd als een echte premium wagen. Infotainment is ook niet top, CarPlay integratie is vrij buggy

maar door de band veel value for money. Zou hem zeker niet afraden
 
Op mijn vorige wagen met zomerbanden gereden tijdens de winter. Lag een pak sneeuw een aantal jaar terug en moest toen van't werk naar huis (normaal 45 min) met zomerbanden rijden, was bijna 2u onderweg. Was nog niet gestrooid op de baan, overal ijs en sneeuw. Wil ik echt niet meer meemaken.

Met mijn huidige rij ik gewoon overal door zonder problemen (Quattro en winterbanden helpen natuurlijk wel). Zelfs op een ijsplek trekt de wagen zichzelf recht. Echt wel een zaligheid.

Heb nu wel een winter- en zomerset. Wil men Rotiforms niet naar de kloten rijden.
 
Niemand iets (positief of negatief) te zeggen over Nokian Wetproof?
Even naast de kwestie maar ik heb Nokian Snowproof winterbanden. Nog maar recent laten monteren. Wat een zaligheid, ik kende het merk niet maar de bandenboer zei dat die Finnen echt wel weten hoe ze een band moeten maken. Ik zou er durven van uitgaan dat die wetproof banden ook wel goed zijn 😊
 
bmw rijders, gebruiken jullie rft of non rft banden? Wil overschakelen naar non rft maar als ik dan lek rij moet ik gedepaneerd worden haha. Elk voordeel heeft zijn nadeel zeker
 
Runflats hier. .
Heb adaptieve ophanging, wat me aangeraden was met de rft banden (19" ers), dus zeker geen comfort issues.

Op sommige wegoppervlaktes zijn ze wel wat rumoerig, maar kom dat niet zoveel tegen...
 
Terug
Bovenaan