Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

‘Setje’ zegt em
Ik denk dat voor 22” geen verkleinwoorden meer toegestaan zijn![]()

Je kan er altijd 23”ers ondersteken. Die van de RSQ8 - kost wel een zak geld!Mijn heel beeld van banden- en wagengrootte ligt op dit ogenblik wat in duigen![]()
Als je wisselt dan begrijp ik die insteek niet 100%.Toch te begrijpen? Het aantal dagen dat een winterband overkill zijn tov een crossclimate zijn meestal hoger dan dat een crosclimate minder zou presteren tov de winterbanden op échte winterse omstandigheden?
Maar, een crossclimate is eigenlijk echt nog altijd retegoed in de sneeuw.Als je wisselt dan begrijp ik die insteek niet 100%.
Er zijn scenario’s waar de crossclimate beter is dan de winterband, maar dat heb je ook met zomerbanden en de crossclimate.
In milde winterse omstandigheden is het niet zo dat het verschil ineens zo immens is, een winterband presteert ook nog altijd goed.
Het is natuurlijk een andere zaak wanneer het tijdens winterband seizoen temperaturen zijn in de zomerband range.
In mijn ogen leg je vooral zomer- en winterbanden voor de extreme omstandigheden. Voor in de zomer echt goeie prestaties en vertrouwen. En in de echt winterse omstandigheden eveneens vertrouwen en prestaties.
Dat ik tegenover een crossclimate dan wat moet inboeten als het nat is en 7 graden dat neem ik erbij. Ik wil als het dik gesneeuwd ligt dat ik weet dat ik op mijn banden kan vertrouwen.
Is dit van minder belang, of zoek je net iets wat uitblinkt op die omstandigheden die zich meer voordoen, dan ga je gewoon misschien beter voor een crossclimate als enige band.
Eerste wat ik me afvraag is : Hoeveel km's maakt ze? Wat voor traject? Zijn deze vermijdbaar bij momenten? De huidige banden zijn de standaard banden? Ook van een deftig merk vermoed ik?Met de winter voor de deur en nu de zomer-achterbanden op m'n moeder haar Opel Mokka quasi op het minimum zitten (2mm maybe?), zou ik haar richting all-seasons willen duwen. Michelin CrossClimate 2, of Hankook Kinergy 4S2 (lijkt me betere prijs/kwaliteit voor haar (geen bruuske rijstijl, en ze leeft van een pensioen)).
Haar voorbanden zijn echter nog ok (4-5mm maybe?). Wat zouden jullie haar aanraden:
1) Voor & achter roteren en zo nog een jaar verder rijden.
Consensus lijkt te zijn achteraan altijd de beste te steken, ongeacht aandrijflijn. Die 2mm die dan vooraan komt te liggen, boezemt me echter ook niet veel vertrouwen meer in de komende maanden...
2) Achteraan nieuwe all-seasons. Vooraan onveranderd de zomerbanden voor nog een jaar.
Schijnt legaal te zijn, echter zou er een theoretische kans op een "onbalans" ontstaan. Hoe relevant is dat echter in een Mokka'tje...?
3) Voor naar achter doorschuiven, en vooraan 2 nieuwe all-seasons op de aangedreven wielen.
Schijnt legaal te zijn, echter zou er een theoretische kans op een "onbalans" ontstaan. Hoe relevant is dat echter in een Mokka'tje...?
4) 4 nieuwe all-seasons.
Dat klopt niet:Als je wisselt dan begrijp ik die insteek niet 100%.
Er zijn scenario’s waar de crossclimate beter is dan de winterband, maar dat heb je ook met zomerbanden en de crossclimate.
In milde winterse omstandigheden is het niet zo dat het verschil ineens zo immens is, een winterband presteert ook nog altijd goed.
Het is natuurlijk een andere zaak wanneer het tijdens winterband seizoen temperaturen zijn in de zomerband range.
In mijn ogen leg je vooral zomer- en winterbanden voor de extreme omstandigheden. Voor in de zomer echt goeie prestaties en vertrouwen. En in de echt winterse omstandigheden eveneens vertrouwen en prestaties.
Dat ik tegenover een crossclimate dan wat moet inboeten als het nat is en 7 graden dat neem ik erbij. Ik wil als het dik gesneeuwd ligt dat ik weet dat ik op mijn banden kan vertrouwen.
Is dit van minder belang, of zoek je net iets wat uitblinkt op die omstandigheden die zich meer voordoen, dan ga je gewoon misschien beter voor een crossclimate als enige band.

Pirelli Scorpion Zero All Season Plus geen optie voor jou wagen?Ik zou op de Q8 nog best wel CrossClimates willen gelegd hebben, maar die bestaan gewoon niet in de juiste maat.
Dan maar Blizzaks of Wintrac Pro leggen op de huidige 21" velgen.
Richting maart/april dan mogelijk een 22" zomervelgsetje met zomerbanden kopen![]()
Das nog meer km als gedacht.@phate_13 : 15-20k/jaar, mixed trajecten. Weet niet goed wat je bedoelt met "vermijdbare trajecten". Huidige banden zijn Conti's; de reeks ben ik vergeten; EcoContact dacht ik.
Optie 4 is uiteraard beste, maar als ik dààr de prijs van ga laten vallen, heb ik schrik dat ze gewoon ga besluiten nog heel de winter met de huidige set verder te tuffen, incl de 2x 2mm's :/
Optie 2 en 3 kan ik wss wel nog verkocht krijgen op korte termijn, alleen twijfelde ik dus zelf of de beste beter voor- of achteraan komen...
Zelf enkel ervaring met RWD's, dus dan is het evident waar.
Edit: je edit spreekt @Chelark007 tegen, dus het is nog onbeslist
Edit 2: de Kleber Quadraxer 3's zijn niet te krijgen in haar formaat (215/55R18); enkel de 2's. De Hankook steekt daar toch redelijk bovenuit.
Het is op zich niet perse vermijdbare trajecten, maar vooral, om met zomerbanden door te rijden in de winter : heb je de optie om bij sneeuwval gewoon niet te gaan?@phate_13 : 15-20k/jaar, mixed trajecten. Weet niet goed wat je bedoelt met "vermijdbare trajecten". Huidige banden zijn Conti's; de reeks ben ik vergeten; EcoContact dacht ik.
Qua voor/achter, onderstuur is veiliger dan overstuur. Dat werd ook bij een slipcursus ooit zo aangeraden, dat is voor mij het achterliggende aspect.Optie 4 is uiteraard beste, maar als ik dààr de prijs van ga laten vallen, heb ik schrik dat ze gewoon ga besluiten nog heel de winter met de huidige set verder te tuffen, incl de 2x 2mm's :/
Optie 2 en 3 kan ik wss wel nog verkocht krijgen op korte termijn, alleen twijfelde ik dus zelf of de beste beter voor- of achteraan komen...
Zelf enkel ervaring met RWD's, dus dan is het evident waar.
Edit: je edit spreekt @Chelark007 tegen, dus het is nog onbeslist
Edit 2: de Kleber Quadraxer 3's zijn niet te krijgen in haar formaat (215/55R18); enkel de 2's. De Hankook steekt daar toch redelijk bovenuit.