Bandentopic

Ik zou op de Q8 nog best wel CrossClimates willen gelegd hebben, maar die bestaan gewoon niet in de juiste maat.
Dan maar Blizzaks of Wintrac Pro leggen op de huidige 21" velgen.
Richting maart/april dan mogelijk een 22" zomervelgsetje met zomerbanden kopen :)

Op de A3 van mijn vrouw liggen sinds vorige maand ook Crossclimates (voor alle seizoenen voor de duidelijkheid). Hoogstwaarschijnlijk onder de Octavia binnenkort ook. Het gemak om niet meer steeds te wisselen in de winter is voor mij doorslaggevend.

Lichtjes aan het uitkijken naar een wintervelgsetje met bijhorende bandjes. Leuke sites voor betaalbare velgen? Banden ken ik de grotere online spelers en daar snuister ik dan wel eens op rond in de velgmaat die ik zal kiezen.

De velgen mogen goedkopere stalen zijn. Hoeft geen zot merk te zijn.

Ik heb nu de kleber quadraxer 3 klaarliggen op velg als 'winterband'.

Dit onder impuls van tyre reviews op YouTube die deze band omschrijft als de 'baby crossclimate'. Is marginaal minder goed (nog 4de van de test, grotendeels zelfde eigenschappen), maar wel een stuk goedkoper.

Toch te begrijpen? Het aantal dagen dat een winterband overkill zijn tov een crossclimate zijn meestal hoger dan dat een crosclimate minder zou presteren tov de winterbanden op échte winterse omstandigheden?
Als je wisselt dan begrijp ik die insteek niet 100%.
Er zijn scenario’s waar de crossclimate beter is dan de winterband, maar dat heb je ook met zomerbanden en de crossclimate.
In milde winterse omstandigheden is het niet zo dat het verschil ineens zo immens is, een winterband presteert ook nog altijd goed.
Het is natuurlijk een andere zaak wanneer het tijdens winterband seizoen temperaturen zijn in de zomerband range.

In mijn ogen leg je vooral zomer- en winterbanden voor de extreme omstandigheden. Voor in de zomer echt goeie prestaties en vertrouwen. En in de echt winterse omstandigheden eveneens vertrouwen en prestaties.
Dat ik tegenover een crossclimate dan wat moet inboeten als het nat is en 7 graden dat neem ik erbij. Ik wil als het dik gesneeuwd ligt dat ik weet dat ik op mijn banden kan vertrouwen.
Is dit van minder belang, of zoek je net iets wat uitblinkt op die omstandigheden die zich meer voordoen, dan ga je gewoon misschien beter voor een crossclimate als enige band.

Er zijn scenario’s waar de crossclimate beter is dan de winterband, maar dat heb je ook met zomerbanden en de crossclimate.
In milde winterse omstandigheden is het niet zo dat het verschil ineens zo immens is, een winterband presteert ook nog altijd goed.
Het is natuurlijk een andere zaak wanneer het tijdens winterband seizoen temperaturen zijn in de zomerband range.

In mijn ogen leg je vooral zomer- en winterbanden voor de extreme omstandigheden. Voor in de zomer echt goeie prestaties en vertrouwen. En in de echt winterse omstandigheden eveneens vertrouwen en prestaties.
Dat ik tegenover een crossclimate dan wat moet inboeten als het nat is en 7 graden dat neem ik erbij. Ik wil als het dik gesneeuwd ligt dat ik weet dat ik op mijn banden kan vertrouwen.
Is dit van minder belang, of zoek je net iets wat uitblinkt op die omstandigheden die zich meer voordoen, dan ga je gewoon misschien beter voor een crossclimate als enige band.
Maar, een crossclimate is eigenlijk echt nog altijd retegoed in de sneeuw.

Uiteindelijk is het gewoon ieder z’n eigen keuze en afweging. Maar met de milde winters van tegenwoordig vind ik een crossclimate perfect. Voor de zomer wil ik dan wel weer een pilot sport - voor de droge dagen + een wagen met wel wat vermogen. Zeker ook omdat zo een pilot sport 4s meer dan goed genoeg is bij nat weer ook.

Het gaat er bij mij om,als het gaat sneeuwen dan geeft me de crossclimate genoeg vertrouwen om te rijden.
Met een ps4s of dergelijke heb ik dat niet.
1 lichtte rem of willen vertrekken in sneeuw of weer grip hebben na schuiven,het verschil tussen een zomerband of winter/4 seizoens"winter rated" is groot.

En terwijl de wintervelgen steken verslijten de zomerbanden niet

Met de winter voor de deur en nu de zomer-achterbanden op m'n moeder haar Opel Mokka quasi op het minimum zitten (2mm maybe?), zou ik haar richting all-seasons willen duwen. Michelin CrossClimate 2, of Hankook Kinergy 4S2 (lijkt me betere prijs/kwaliteit voor haar (geen bruuske rijstijl, en ze leeft van een pensioen)).

Haar voorste zomerbanden zijn echter nog ok (4-5mm maybe?). Wat zouden jullie haar aanraden:

1) Voor & achter roteren en zo nog een jaar verder rijden.
Consensus lijkt te zijn achteraan altijd de beste te steken, ongeacht aandrijflijn. Die 2mm die dan vooraan komt te liggen, boezemt me echter ook niet veel vertrouwen meer in de komende maanden...

2) Achteraan nieuwe all-seasons. Vooraan onveranderd de zomerbanden voor nog een jaar.
Schijnt legaal te zijn, echter zou er een theoretische kans op een "onbalans" ontstaan. Hoe relevant is dat echter in een Mokka'tje...?

3) Voor naar achter doorschuiven, en vooraan 2 nieuwe all-seasons op de aangedreven wielen.
Schijnt legaal te zijn, echter zou er een theoretische kans op een "onbalans" ontstaan. Hoe relevant is dat echter in een Mokka'tje...?

4) 4 nieuwe all-seasons.

Laatst bewerkt:
Met de winter voor de deur en nu de zomer-achterbanden op m'n moeder haar Opel Mokka quasi op het minimum zitten (2mm maybe?), zou ik haar richting all-seasons willen duwen. Michelin CrossClimate 2, of Hankook Kinergy 4S2 (lijkt me betere prijs/kwaliteit voor haar (geen bruuske rijstijl, en ze leeft van een pensioen)).

Haar voorbanden zijn echter nog ok (4-5mm maybe?). Wat zouden jullie haar aanraden:

1) Voor & achter roteren en zo nog een jaar verder rijden.
Consensus lijkt te zijn achteraan altijd de beste te steken, ongeacht aandrijflijn. Die 2mm die dan vooraan komt te liggen, boezemt me echter ook niet veel vertrouwen meer in de komende maanden...

2) Achteraan nieuwe all-seasons. Vooraan onveranderd de zomerbanden voor nog een jaar.

3) Voor naar achter doorschuiven, en vooraan 2 nieuwe all-seasons op de aangedreven wielen.

4) 4 nieuwe all-seasons.
Eerste wat ik me afvraag is : Hoeveel km's maakt ze? Wat voor traject? Zijn deze vermijdbaar bij momenten? De huidige banden zijn de standaard banden? Ook van een deftig merk vermoed ik?

Over het algemeen ben ik zelf van het principe dat banden iets zijn waar ik niet op schimp. Wilt niet zeggen dat je persé paranoia moet zijn en enkel elk jaar nieuwe Michelin banden moet leggen natuurlijk. Persoonlijk zou ik minder fan zijn van de onbalans die je beschrijft. Het maakt een wagen minder betrouwbaar in de extremere gevallen in omgekeerde richting. (Naargelang omstandigheden meer overstuur of onderstuur.)

Zelf ben ik, zoals ik hierboven zei, voor de Kleber Quadraxer 3 gegaan. Volgens Tyre reviews (youtube) kleine broertje van de crossclimates. Marginaal minder performance, wel stuk goedkoper. De Hankooks zijn ook zeer goed volgens hun.

Edit : Moest je voor optie 2/3 gaan. Dan zou ik altijd de beste band voor de omstandigheden vanachter leggen. Dus als je ze nu zou vervangen, zou ik de zomerbanden vooraan leggen. Tegen April, kun je dan voor/achter wisselen zodat de zomerbanden achteraan liggen.

Dat klopt niet:

Bij 2 graden is de all season nog altijd beter dan de winterband he.
Bij droog weer, is de crossclimate altijd beter dan de winterband

En laat onze winters nu net vooral in die range van temperaturen zitten. De combinatie (performance) zomerband en crossclimate is veel logischer dan met winterbanden, zolang je er niet mee gaat skieën.

@phate_13 : 15-20k/jaar, mixed trajecten. Weet niet goed wat je bedoelt met "vermijdbare trajecten". Huidige banden zijn Conti's; de reeks ben ik vergeten; EcoContact dacht ik.

Optie 4 is uiteraard beste, maar als ik dààr de prijs van ga laten vallen, heb ik schrik dat ze gewoon ga besluiten nog heel de winter met de huidige set verder te tuffen, incl de 2x 2mm's :/

Optie 2 en 3 kan ik wss wel nog verkocht krijgen op korte termijn, alleen twijfelde ik dus zelf of de beste beter voor- of achteraan komen...
Zelf enkel ervaring met RWD's, dus dan is het evident waar.

Edit: je edit spreekt @Chelark007 tegen, dus het is nog onbeslist :p

Edit 2: de Kleber Quadraxer 3's zijn niet te krijgen in haar formaat (215/55R18); enkel de 2's. De Hankook steekt daar toch redelijk bovenuit.

Laatst bewerkt:
Ik zou op de Q8 nog best wel CrossClimates willen gelegd hebben, maar die bestaan gewoon niet in de juiste maat.
Dan maar Blizzaks of Wintrac Pro leggen op de huidige 21" velgen.
Richting maart/april dan mogelijk een 22" zomervelgsetje met zomerbanden kopen :)
Pirelli Scorpion Zero All Season Plus geen optie voor jou wagen?

Hoe bevalt de Q8 je ondertussen ?

@phate_13 : 15-20k/jaar, mixed trajecten. Weet niet goed wat je bedoelt met "vermijdbare trajecten". Huidige banden zijn Conti's; de reeks ben ik vergeten; EcoContact dacht ik.

Optie 4 is uiteraard beste, maar als ik dààr de prijs van ga laten vallen, heb ik schrik dat ze gewoon ga besluiten nog heel de winter met de huidige set verder te tuffen, incl de 2x 2mm's :/

Optie 2 en 3 kan ik wss wel nog verkocht krijgen op korte termijn, alleen twijfelde ik dus zelf of de beste beter voor- of achteraan komen...

Edit 2: de Kleber Quadraxer 3's zijn niet te krijgen in haar formaat (215/55R18); enkel de 2's. De Hankook steekt daar toch redelijk bovenuit.
Das nog meer km als gedacht.
Zoon betaald de 4 banden?

Dan zou ik ook opteren voor optie 4.
Realiteit zal 3 zijn Wss. Afhankelijk van financiën

Het is op zich niet perse vermijdbare trajecten, maar vooral, om met zomerbanden door te rijden in de winter : heb je de optie om bij sneeuwval gewoon niet te gaan?

Indien je altijd moet kunnen rijden is er voor mij persoonlijk maar één optie, en dat zijn vier nieuwe banden.

Qua voor/achter, onderstuur is veiliger dan overstuur. Dat werd ook bij een slipcursus ooit zo aangeraden, dat is voor mij het achterliggende aspect.

Er zijn ondertussen per chance meerdere goede vierseizoensbanden inderdaad. De '2' is een heel andere band geloof ik ja.

Terug
Bovenaan