Autoverzekering opgezegd door verzekeraar

MrCipo

Well-known member
Ik ben er zonet achter gekomen dat ik al enkele maanden onverzekerd rondrijd met mijn huidige wagen.

Wat is er vermoedelijk gebeurd.
2 jaar geleden verhuisd.
Aanvraag tot betaling autoverzekering werd enkele maanden geleden verzonden naar het vorige domicilie-adres.
Aangetekend schrijven ook vermoed ik?
Verzekeraar werd niet betaald en heeft eigenhandig mijn verzekering opgezegd.

Even opzoeken leert me dat alles binnen het boekje is.
Een verzekeraar heeft het recht om een verzekering eenzijdig op te zeggen na verzenden van een aangetekend schrijven zonder dat er een ontvangstbewijs hiervan is...

Die verzekeraar heeft ook mijn e-mail adres en telefoonnummer.
Die had me toch even goed even kunnen bellen?
Ik had adreswijziging indertijd via e-mail doorgegeven, maar ik moest nog in het kantoor langsgaan om id-kaart te laten uitlezen, wat ik toen vergeten doen ben.

Hoe ben ik hierachter gekomen:
Ik vraag via de verzekering van de bank waar ik klant ben (andere maatschappij dan de huidige) een offerte voor full omnium voor een nieuwe wagen.
Die belt me vervolgens op met de vraag hoe het komt dat mijn huidige verzekering opgezegd werd...

Hier heb ik toch absoluut geen goed gevoel bij...

Edit 1: mijn partner zit ook bij die verzekeraar, en daar kwamen alle aanvragen tot betaling wel netjes toe op het nieuwe adres
Edit 2: Vorig jaar was de aanvraag tot betaling ook bij de vorige woning toegekomen, maar zijn die eigenaars dat bij mij in de bus komen steken zie ik nu. Dus deels ook wel mijn verantwoordelijkheid...
 
Laatst bewerkt:
Wat is je vraag precies?

Wet voorziet dat verzekeringsovereenkomst moet worden opgezegd door een aangetekend schrijven. Dit is gebeurd & dus is alles verlopen zoals het moet. De wet bepaalt niet dat ze je ook via een ander kanaal moeten verwittigen of een ontvangstbewijs moeten gebruiken.

Tip bij verhuis: tijdje verhuisdienst van Bpost gebruiken.
 
Eerlijk gezegd vind ik het nu ook wel straf dat ze dit niet via e-mail kunnen opsturen (zo gebeurt dat hier). Ook adreswijziging heb ik denk ik online doorgegeven (wel itsme gebruikt).

Anderzijds is het inderdaad ook wel deels jouw verantwoordelijkheid, dat is nu wel iets dat elk jaar rond dezelfde periode moet gebeuren.
 
Tja, zijn dat geen zaken die je ook best zelf wat opvolgt? De factuur krijg je normaal gezien jaarlijks rond dezelfde periode. Als je een maand later dan gebruikelijk nog steeds niets hebt ontvangen, is het ook maar een kleine moeite om zelf even wat info in te winnen.
 
Ja ik wou vooral even weten in hoeverre het common practice is.

Alleszins vind ik het niet zo klantvriendelijk.
Ik heb daar al 5 jaar een verzekering lopen op die wagen en heb altijd correct betaald.
Wetende dat ik een aantal maanden zonder verzekering rondreed boezemt me toch wat angst in...

Ik had de nieuwe verzekeraar aan de lijn voor mijn toekomstige wagen.
Ik heb hem meteen gevraagd om vanaf vandaag met mijn huidige wagen nog verzekerd te kunnen rondrijden.
Hij ging dit ook allemaal zo snel mogelijk in orde brengen.

De vorige verzekeraar heb ik al proberen bellen en mailen, maar niet kunnen bereiken.
Ik ga er dus nog steeds van uit dat ik een aangetekende verzending en aanmaning op vorig adres heb gekregen, maar dit werd nog niet bevestigd...

Zelfs al betaal ik nu een paar 100 euro meer per jaar, maar is het een verzekeraar die toch iets klantvriendelijker is en me met bepaalde zaken helpt herinneren, dan betaal ik dit met plezier.
 
Wat is je vraag precies?

Wet voorziet dat verzekeringsovereenkomst moet worden opgezegd door een aangetekend schrijven. Dit is gebeurd & dus is alles verlopen zoals het moet. De wet bepaalt niet dat ze je ook via een ander kanaal moeten verwittigen of een ontvangstbewijs moeten gebruiken.

Tip bij verhuis: tijdje verhuisdienst van Bpost gebruiken.

Ik ga er voorlopig van uit dat er een aangetekend schrijven was op mijn vorige adres.
Maar hier heb ik nog geen bevestiging van.
Verhuisdienst van Bpost werd ook gebruikt...
 
Tja, zijn dat geen zaken die je ook best zelf wat opvolgt? De factuur krijg je normaal gezien jaarlijks rond dezelfde periode. Als je een maand later dan gebruikelijk nog steeds niets hebt ontvangen, is het ook maar een kleine moeite om zelf even wat info in te winnen.
Ja dit valt met nu wel te binnen dat ik daar in juli/augustus aan gedacht heb.
Maar die gedachte is toch ook weer heel snel verdwenen uit mijn hoofd en enkele maanden verder stond ik daar absoluut niet meer bij stil.
Kan me niet voorstellen hoe het zou geweest zijn als ik een accident zou veroorzaakt hebben...

Toch een heel goede les alvast!
 
Verzekeringsmaatschappijen (of althans bij diegene waar ik werk) versturen nog steeds heel veel via brief.

Zij creëren dan in hun systeem een openstaande vordering voor de premie, na x aantal tijd wordt er automatisch een herinnering gestuurd, dan na paar weken een automatisch aangetekend schrijven, dan wordt er incassobureau aangesteld en als er dan nog steeds geen betaling is gebeurd wordt uw contract inderdaad opgezegd.

Het enigste dat zij manueel per post sturen zal de initiële brief zijn voor de betaling en de opzegbrief. Alle briefwisselingen ertussen gebeuren autoamtisch op het laatst gekende adres.
 
Binnen een paar uur heeft de bank waar ik klant ben me nu toch op weg geholpen met een verzekerde wagen!

Hoewel het probleem natuurlijk deels bij mezelf ligt, vind ik dit als klant toch een enorme meerwaarde waarvoor ik ook graag betaal.

Ik ga alvast met een gerust gemoed straks huiswaarts de baan op!
 
Tja, zijn dat geen zaken die je ook best zelf wat opvolgt? De factuur krijg je normaal gezien jaarlijks rond dezelfde periode. Als je een maand later dan gebruikelijk nog steeds niets hebt ontvangen, is het ook maar een kleine moeite om zelf even wat info in te winnen.
Let wel op. Stel na 5 maanden komt je autoverzekeraar te weten dat je over bepaalde zaken gelogen hebt bij het aangaan van je autoverzekering. Je verzekeraar heeft dan het recht uw verzekering op te schorten of zelfs op te zeggen (indien de leugens voldoende zwaarwichtig zijn) VOOR de vervaldag. Waarom? Omdat bij (grove) leugens de verzekering als 'niet bestaand' wordt aanzien.

Je kan dan een verzekering afsluiten in april, opgezegd worden in augustus en vanaf dan rondrijden ZONDER autoverzekering. Tevens zal je dan op de zwarte lijst komen te staan.

Maar goed, ik ga er vanuit dat dit hier niet het geval is, want anders had TS niet zo gemakkelijk een nieuwe verzekering verkregen.
 
Let wel op. Stel na 5 maanden komt je autoverzekeraar te weten dat je over bepaalde zaken gelogen hebt bij het aangaan van je autoverzekering. Je verzekeraar heeft dan het recht uw verzekering op te schorten of zelfs op te zeggen (indien de leugens voldoende zwaarwichtig zijn) VOOR de vervaldag. Waarom? Omdat bij (grove) leugens de verzekering als 'niet bestaand' wordt aanzien.

Je kan dan een verzekering afsluiten in april, opgezegd worden in augustus en vanaf dan rondrijden ZONDER autoverzekering. Tevens zal je dan op de zwarte lijst komen te staan.

Maar goed, ik ga er vanuit dat dit hier niet het geval is, want anders had TS niet zo gemakkelijk een nieuwe verzekering verkregen.
Veel hangt ook af van de uitleg die je er aan geeft.
Hier hebben we ook veel klanten die hun adreswijziging niet doorgeven ( ze denken dat dit allemal vanzelf gaat), en dan komt de aap meestal uit de mouw als de 1e rappel er komt. Meestal mailen we die dan door en is het opgelost.

Rappels die wij niét per mail krijgen kunnen we ook niet doorsturen. Maar ook dan al gemerkt dat je soms wel makkelijk het originele contract terug kan st arten (of nieuwe maatschappij) mits een jaarbetaling. Ook al sta je op de RSR.
 
Ganse tekst over dat de verzekering zijn adreswijziging niet doorgevoerd heeft (logisch dat dit via e-mail niet kan, er zouden anders ex-partners genoeg zijn die hier handig gebruik van zouden maken), maar zelf:
- én id-kaart niet laten uitlezen
- én ook het hebben van de juiste documenten in de auto niet opvolgen
- én je verwachte facturen niet opvolgen

Hou gewoon een overzicht bij met welke facturen je mag verwachten elk jaar (de bedragen moeten daar nog niet bijstaan) en dan heb je direct een idee welke de zware maanden zijn + kan je afvinken welke je gekregen hebt zodat je geen facturen per ongeluk niet krijgt door fouten van de post.

Iets zoals dit:


LARp0Rb.png
 
Even opzoeken leert me dat alles binnen het boekje is.
Een verzekeraar heeft het recht om een verzekering eenzijdig op te zeggen na verzenden van een aangetekend schrijven zonder dat er een ontvangstbewijs hiervan is...

Die verzekeraar heeft ook mijn e-mail adres en telefoonnummer.
Die had me toch even goed even kunnen bellen?
Ik had adreswijziging indertijd via e-mail doorgegeven, maar ik moest nog in het kantoor langsgaan om id-kaart te laten uitlezen, wat ik toen vergeten doen ben.
Je bent hier duidelijk in de fout, als verzekeringnemer dien je zelf in te staan voor de communicatie als je verhuist. Een gewone email versturen geldt daarbij niet, als dat contractueel zo is afgesproken.
 
Je bent hier duidelijk in de fout, als verzekeringnemer dien je zelf in te staan voor de communicatie als je verhuist. Een gewone email versturen geldt daarbij niet, als dat contractueel zo is afgesproken.
Eigenlijk is dat nog retarded / van de ouwe stempel, want als ik als klant een email stuur dan wordt dit wel aanzien als bewijskracht.

Stel dat ik vandaag een contract teken maar net voor ik teken stuur ik volgende email (dat is dan een toevoeging aan het contract):
Ik ben akkoord mits 1 wijziging aan het contract namelijk X, indien ik géén antwoord krijg dan ga ik er vanuit dat u daarmee akkoord bent + hierbij onderteken ik het contract. Dan moeten ze X honoreren (tenzij een tegenreactie) hé. ;)

Maar ja, als wat jij schrijft, zo in de contractvoorwaarden staat dan is dat natuurlijk rechtsgeldig.
 
Stel dat ik vandaag een contract teken maar net voor ik teken stuur ik volgende email (dat is dan een toevoeging aan het contract):
Ik ben akkoord mits 1 wijziging aan het contract namelijk X, indien ik géén antwoord krijg dan ga ik er vanuit dat u daarmee akkoord bent + hierbij onderteken ik het contract. Dan moeten ze X honoreren (tenzij een tegenreactie) hé. ;)
nee, want je bewijst nergens dat ze die mail gelezen hebt voor er getekend werd. Laat staan dat ze er expliciet of impliciet mee akkoord gaan (wat soms idd wel zo is, maar niet in jouw geval)
 
Nog een korte update:
Ik heb ondertussen nog eens het vorige verzekeringskantoor gehoord.

Hij wist te melden dat hij zag dat er communicatie geweest was en dat het adres vermoedelijk nog foutief stond.
Helaas werd zijn kantoor hier niet van op de hoogte gebracht.
Alles blijkt dus inderdaad automatisch te gaan zonder dat de eigenlijke verzekeraar hier in tussenkomt.

Inderdaad een fout van mijn kant om id-kaart niet te laten uitlezen en de documenten niet op te volgen.
Hoewel ik jaarlijks naar de keuring ga, had het me dus eigenlijk wel moeten opvallen!
 
nee, want je bewijst nergens dat ze die mail gelezen hebt voor er getekend werd. Laat staan dat ze er expliciet of impliciet mee akkoord gaan (wat soms idd wel zo is, maar niet in jouw geval)
Nee maar even goed is het dan vreemd dat een verzekeraar een contract mag opzeggen na aangetekend schrijven, zonder dat het aangetekend schrijven effectief afgeleverd werd aan de geadresseerde.
 
Nee maar even goed is het dan vreemd dat een verzekeraar een contract mag opzeggen na aangetekend schrijven, zonder dat het aangetekend schrijven effectief afgeleverd werd aan de geadresseerde.
Goh, als je kwaadwillend bent zou je gewoon alle aangetekende brieven kunnen weigeren, want bijna altijd slecht nieuws en claimen dat je nergens van op de hoogte bent.
 
Terug
Bovenaan