Autoverzekering opgezegd door verzekeraar

Nee maar even goed is het dan vreemd dat een verzekeraar een contract mag opzeggen na aangetekend schrijven, zonder dat het aangetekend schrijven effectief afgeleverd werd aan de geadresseerde.
Waarom zou dat vreemd zijn? Als jij bewust die aangetekende zending niet zou afhalen, zou een verzekering nooit een contract kunnen opzeggen...
 
Waarom zou dat vreemd zijn? Als jij bewust die aangetekende zending niet zou afhalen, zou een verzekering nooit een contract kunnen opzeggen...
Ja akkoord.
Maar wat is dan de meerwaarde van aangetekend verzenden?
Dat hijzelf een bewijs van verzenden heeft?
 
Ja akkoord.
Maar wat is dan de meerwaarde van aangetekend verzenden?
Dat hijzelf een bewijs van verzenden heeft?
Dat je als verzender (in de meeste gevallen) de brief als toegekomen mag beschouwen, zelfs al haalt de tegenpartij die niet af.
 
Ja akkoord.
Maar wat is dan de meerwaarde van aangetekend verzenden?
Dat hijzelf een bewijs van verzenden heeft?
Je hebt aangetekend verzenden, maar je hebt ook nog een aangetekend verzenden met ontvangstbewijs. (Dat kost iets meer)
 
Nee maar even goed is het dan vreemd dat een verzekeraar een contract mag opzeggen na aangetekend schrijven, zonder dat het aangetekend schrijven effectief afgeleverd werd aan de geadresseerde.
Dan haalt ge nooit uw aangetekende brief op of geeft ge nooit uw adreswijziging door...
Makkelijk zo heel uw leven een verzekering zonder te moeten betalen:unsure:
 
Dan haalt ge nooit uw aangetekende brief op of geeft ge nooit uw adreswijziging door...
Makkelijk zo heel uw leven een verzekering zonder te moeten betalen:unsure:
Ik betaal graag heel mijn leven net iets meer voor een persoonlijke verzekeraar die me eens opbelt indien ik vergeet te betalen.
 
Ik betaal graag heel mijn leven net iets meer voor een persoonlijke verzekeraar die me eens opbelt indien ik vergeet te betalen.
Ik ging het net zeggen.

1 keer vergeten familiale te betalen, verzekeringsagent belde me op: “zeg Biljart, vervelend maar heb jij vergeten betalen?”.
“Sh*t, ik maak direct over, stuur me nog eens een mail met de betaalgegevens?”


(Oké, via mandaat/domiciliering betalen is handig, maar doe ik nooit).
 
Verschil tussen verzekeringsagent/makelaar en verzekeraar toch even benadrukken, niet onbelangrijk in deze. Een agent/makelaar mag je inderdaad van verwachten dat deze iets persoonlijker reageert als er een premie niet binnen komt, mailtje sturen met herinnering of telefoontje oppakken (alhoewel, denk dat er onderschat wordt hoeveel wanbetalers (ongeacht de reden) er zijn).

Een verzekeringsmaatschappij dat dit doet is gewoon onmogelijk. Pas de laatste paar jaren beginnen de verzekeraars actief naar de emailadressen/telefoonnummers van de klanten te vragen, van de overgrote meerderheid zal de verzekeraar dus geen telefoonnummer/email adres hebben (bovendien hebben de makelaars/agenten het ook niet heel graag dat hun klant rechtstreeks door de verzekeraar gecontacteerd wordt).

Om als voorbeeld te geven, verzekeraar AXA heeft tussen de 20% en 25% van alle motorvoertuigen in België verzekerd voor de wettelijk verplichte BA Auto verzekering. Als ik even opzoek zou dit bijna 8 Mio. voertuigen zijn, AXA heeft maw dus tussen 1,5 Mio. en 2 Mio. van die voertuigen in dekking.

Stel dat 3% van die klanten vergeet van te betalen (zeer laag ingeschat) moet AXA op jaarbasis minimum 45.000 telefoontjes doen of mailtjes sturen naar klanten waarvan de kans er in zit dat ze geen telefoonnummer of email adres hebben. Onbegonnen werk.
 
Stel dat 3% van die klanten vergeet van te betalen (zeer laag ingeschat) moet AXA op jaarbasis minimum 45.000 telefoontjes doen of mailtjes sturen naar klanten waarvan de kans er in zit dat ze geen telefoonnummer of email adres hebben. Onbegonnen werk.
Gemiddeld 220 werkdagen per jaar per werknemer = 204 telefoontjes per dag.
10 werknemers op je call center = 20 telefoontjes per dag per collega. Dat is toch niet onbegonnen werk?

OK dat het een extra kost is dat is waar, dat het daardoor misschien te duur is (ze moeten winst maken hé) mmm ja misschien, maar onbegonnen werk? Als een verzekeraar dat echt wil, dan kan dat wel hoor. ;)

Natuurlijk moet je wel dan telefoonnummers of emails hebben ..
 
Gemiddeld 220 werkdagen per jaar per werknemer = 204 telefoontjes per dag.
10 werknemers op je call center = 20 telefoontjes per dag per collega. Dat is toch niet onbegonnen werk?

OK dat het een extra kost is dat is waar, dat het daardoor misschien te duur is (ze moeten winst maken hé) mmm ja misschien, maar onbegonnen werk? Als een verzekeraar dat echt wil, dan kan dat wel hoor. ;)

Natuurlijk moet je wel dan telefoonnummers of emails hebben ..
Pak 8 werknemers dat je dan 25 telefoons op een dag moet doen... Stel brutoloon van gemiddeld 2.300 EUR + wat voordelen, dan zit je aan een jaarlijkse kost van 300.000 EUR+....

Denk dat we niet meer realistisch nadenken als we zeggen dat "als ze het écht willen doen ze dit". Tuurlijk, het geld zal er zijn om dit te doen (als je dat bedoelt), waarom zouden ze echter? Denk dat ze liever de klanten zoals OP (geen alledaagse situatie waar je idd nog eens kan discussiëren of OP het beter niet zelf had opgevolgd) dan kwijt zijn dan meer dan 300.000 EUR te moeten leggen om dit te voorkomen.
 
Terug
Bovenaan