Audio setup voor TV

Shaddix

Well-known member
Crowdfunder FE
Er komt binnenkort een nieuwe TV dus ik was eens aan het rondkijken voor speakers, maar ik ken er eigenlijk niet zo veel van...

Een soundbar lees ik vaak negatieve dingen over, dus ik was in de richting van speakers aan het denken. Eenvoudig stereopaar dat ik eventueel later kan uitbreiden als ik die nood aanvoel.

Ik kwam al modellen als de Q Acoustics 3020i tegen, en die zitten nog wel rond het budget dat ik zou willen uitgeven. Maar ik vermoed dat ik dan ook een receiver nodig heb? En moet dat dan een gewone zijn of toch best een AV receiver met HDMI poorten enzo? Want daar zit ook nog wel prijsverschil op zie ik...

Streaming enzo is voor mij allemaal niet zo belangrijk, ik wil gewoon goed geluid tijdens het film kijken of gamen.

Iemand die me nuttige input kan geven?
 
Wat is je budget dat je wilt spenderen?
Een goede AV receiver heb je vanaf +-500€ maar hier wacht je best nog even tot de nieuwe 2021 line-up bekend is ivm toevoeging van HDMI 2.1.
 
Tenzij je ze voor het grootste deel wilt gebruiken om muziek wilt beluisteren (denk het niet uit jouw beschrijving), is er geen enkele reden waarom je anno 2020 een soundbar moet afschrijven. Ga zelf eens gaan luisteren in de winkel, 't is de enige manier om te weten te komen wat jou ligt en wat niet.
 
Laatst bewerkt:
Wat is je budget dat je wilt spenderen?
Een goede AV receiver heb je vanaf +-500€ maar hier wacht je best nog even tot de nieuwe 2021 line-up bekend is ivm toevoeging van HDMI 2.1.
Ik zou eigenlijk voor €500 (of hopelijk iets minder) gesetteld zijn, dus een AV receiver voor 500 is voor mij al aan de dure kant.
Echt een grote audiofiel ben ik niet, maar als ik bv. naar mijn Creative T20's aan mijn PC luister en dat vergelijk met wat er standaard uit een TV komt dan weet ik dat het gewoon veel beter kan.
TBH zou ik bijna overwegen om zo'n paar T20's te kopen en aan de tv te hangen, maar ik denk dat ze misschien niet groots genoeg gaan klinken vanuit de zetel.
 
Voor stereo is een gewone receiver/versterker met een coax/optical input bij mijn weten voldoende.
Daar een setje goed klinkende budgetspeakers bij en je gaat al een wereld van verschil merken.

Een voorbeeld: https://www.whathifi.com/denon/d-m41dab/review (425 euro voor de amp + speakers op bol.com)

Als je denkt op relatief korte termijn te willen upgraden naar surround, kan je imo beter meteen wat meer uitgeven aan iets met extra mogelijkheden.

Voor 500 euro kan je echter ook al een soundbar kopen die echt wel degelijk geluid aflevert en dan heb je zelfs helemaal geen receiver nodig. Vooral de Sonos Beam krijgt veel lof over de prijs/kwaliteit-verhouding, en zou ik zeker eens bekijken, maar als je je tv daarnaast ook wil gebruiken om muziek af te spelen zou ik toch eerder voor een stereo mét versterker opteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga akkoord met voorgaande posts. Als je een budget van 500€ hebt zou ik gewoon een soundbar kopen, dit gaat sowieso beter spelen dan de ingebouwde tv speakers. De goedkoopste HDMI 2.1 AV receiver kost momenteel +-500€ dus dan heb je nog geen speakers voor erbij.
 
Ik ga akkoord met voorgaande posts. Als je een budget van 500€ hebt zou ik gewoon een soundbar kopen, dit gaat sowieso beter spelen dan de ingebouwde tv speakers. De goedkoopste HDMI 2.1 AV receiver kost momenteel +-500€ dus dan heb je nog geen speakers voor erbij.
En moest ik toch beslissen nog even door te sparen, wat zijn dan de go-to receivers met HDMI 2.1?
 
Yamaha RX-V reeks ziet er goed uit, maar best nog effe wachten op een keuze om te zien hoe de markt vooruit gaat.
 
En moest ik toch beslissen nog even door te sparen, wat zijn dan de go-to receivers met HDMI 2.1?
Min of meer betaalbare goede merken zijn oa Denon, Marantz, Onkyo, Yamaha.
Maar wacht nog even met kopen tot de 2021 series uit zijn, momenteel zijn er nog enkele problemen op de HDMI 2.1 receivers en met de nieuwe reeksen zal dit wel verbeterd zijn.
 
Ik heb hier een 5.0 set staan met de Q Acoustics 3010, 3020 en 3090c in combinatie met een Denon X2400H en kan die speakers enkel maar aanraden. Goeie audio (overtreft uiteraard elke soundbar), vrij veel bas zonder externe sub en zien er nog vrij deftig uit binnen elk interieur.
 
Wat zijn je mogelijkheden qua bekabeling? Als je geen surrounds kan zetten, heeft het ook geen nut om daar naar te kijken natuurlijk. En hoe belangrijk zijn looks?
 
Wat zijn je mogelijkheden qua bekabeling? Als je geen surrounds kan zetten, heeft het ook geen nut om daar naar te kijken natuurlijk. En hoe belangrijk zijn looks?
Eigenlijk zijn die momenteel nog vrij ruim gezien we een nieuwbouw aan het zetten zijn en de electriciteit nog gelegd moet worden. Echter is het plan om de zetel daar gewoon tegen de achterste muur te zetten, dus dat maakt rear speakers weer wat lastiger. Ook weet ik niet of ik dat esthetisch wil (laat staan dat mijn vriendin het wil).

De muur van de TV is allemaal geen probleem. We hebben daar iets meer dan 3 meter muur en gaan daar over heel de breedte een lage kast zetten die onder de TV komt. Daar kunnen dus perfect nog kabels achter zitten en boxen op stellen.

Realistisch gezien denk ik dus dat we maximum voor een 3.1 setup gaan (2 fronts, 1 center en een subwoofer als ik dat goed begrepen heb).
 
Mijn zetel staat ook met de rug tegen de muur en mijn rears hangen ook tegen diezelfde muur en ik ondervind daar eigenlijk geen hinder van. Uiteraard is het beter als die wat achter u zouden staan maar het is (in mijn ogen) geen dealbreaker. Bij veel mensen hangen de rears tegen dezelfde muur als waar hun zetel tegen staat.
 
Mijn zetel staat ook met de rug tegen de muur en mijn rears hangen ook tegen diezelfde muur en ik ondervind daar eigenlijk geen hinder van. Uiteraard is het beter als die wat achter u zouden staan maar het is (in mijn ogen) geen dealbreaker. Bij veel mensen hangen de rears tegen dezelfde muur als waar hun zetel tegen staat.
Die moeten in principe ook "maar" op 110° staat voor ideale plaatsing he. Ge moet ze wel zien te richten naar de luisterplek.
 
Terug
Bovenaan