Wat te doen? Situatie TV/Soundbar

CoBalT

Active member
Crowdfunder FE
Ik weet de titel is nogal vaag maar het is moeilijk om het onderwerp correct in één titel te krijgen.

Deze week zijn ze mijn nieuwe tv komen installeren (Philips 706 Oled 65" ambilight) met een beugel van Vogel die kan uitklappen. (speciaal genomen omdat Philips aangeeft voor ambilight toch op zo'n 10 a 15 cm van de muur te hangen)
Jammer genoeg verkoopt Coolblue dit zo, want deze zijn niet compatibel. De beugel hangt met een stuk tegen de bass box van de tv, waardoor die er constant tegen trilt en het geluid dus constant kraakt.

Enige twee keuzes die ik had (los van andere tv): Andere beugel kiezen die vast aan de muur hangt of voor een soundbar gaan.
Ik heb gekozen voor een Sonos Beam Gen2, met nog een beetje korting na reclamatie bij Coolblue (op aanraden van de installateurs van Coolblue zelf).

De Sonos is aangesloten via HDMI (eARC).

Het geluid klinkt goed, maar bassen zijn uiteraard zwak, en weet ik al niet of ik dit toestel wel zijn 440 euro waard vind..
Daarbij komt dan nog het probleem dat als ik op mijn TV schakel van Telenet TV box, naar de Youtube of Netflix app op tv, dat het geluid soms gewoon wegvalt en ik niet anders kan dan op de tv even de audio instellingen te wijzigen naar de tv speakers en dan terug naar de sonos, om terug geluid uit de sonos te krijgen.
Ook heb ik dit probleem als ik bvb Spotify afspeel op de Sonos en dan switch naar de tv, dat ik ook geen geluid heb zonder het bovenstaande terug toe te passen.
Alsook krijg ik de lipsync issue precies niet perfect goed na veel prutsen.

Voor al dit geld kan ik natuurlijk niet echt tevreden zijn met bovenstaande, en ik zit nog altijd in de bedenkfase.

Mogelijke opties:
  • Soundbar returnen, en andere tv beugel (moet Vogel zijn om dit via Coolblue te kunnen doen) kiezen en verder gaan met de standaard tv boxen
  • Andere tv kiezen? Maar deze stond juist in afslag en ik hou wel van de ambilight
  • Andere soundbar die beter is? of ligt probleem echt bij die eARC?
Mensen die zelf ervaringen hebben met iets van bovenstaande of tips/raad kunnen geven?
 
Laatst bewerkt:
Weinig problemen met mijn Philips en de sonos Beam v1 hier. Ik heb er wel de sub bijgekocht na een paar maanden omdat het geluid van de Beam tg wel schel was naar mijn mening.

Ik kan mij herinneren dat het wel wat hassle was om de tv goed naar de Beam te laten sturen omdat er meer als 4 opties op dat ARC beschikbaar zijn. Na wat zoek en prutwerk in de tv config (lees 1-2u) werkte alles wel degelijk en bleef het vooral werken.

Note: ik heb nog een domme Philips 1080p lcd van 7-8 jaar oud.

Edit: de functie van de audio heet easy link automatisch starten.
 
Laatst bewerkt:
Mogelijke opties:
  • Soundbar returnen, en andere tv beugel (moet Vogel zijn om dit via Coolblue te kunnen doen) kiezen en verder gaan met de standaard tv boxen
  • Andere tv kiezen? Maar deze stond juist in afslag en ik hou wel van de ambilight
  • Andere soundbar die beter is? of ligt probleem echt bij die eARC?
Mensen die zelf ervaringen hebben met iets van bovenstaande of tips/raad kunnen geven?

Optie #1 zal de goedkoopste oplossing zijn, maar dan verlies je natuurlijk een beter geluid.

Optie #2 is inderdaad voor een andere tv gaan, bijvoorbeeld een LG die normaal gezien geen problemen hebben, maar dan ben je wel ambilight kwijt. Maar dat is toch maar een gimmick en dan zou ik voor dat geld toch een goed werkende tv verwachten :unsure:

#3 Het probleem zal weldegelijk het (E)arc probleem zijn bij phillips, zie eens dit topic:
 
Kan je niet eens de eARC functionaliteit uitschakelen (en dus enkel volgens ARC specificaties werken)?

Waarschijnlijk meer als genoeg voor u doeleinden en kan soms problemen verhelpen.
 
Kan je niet eens de eARC functionaliteit uitschakelen (en dus enkel volgens ARC specificaties werken)?

Waarschijnlijk meer als genoeg voor u doeleinden en kan soms problemen verhelpen.

Dan heeft zijn Sonos geen geluid van digibox/andere externe devices die aan de tv(hub) hangen..
 
Wat doet die eARC dan vooral meer eigenlijk tegenover gewone ARC? Heb je die opzich niet nodig voor die Dolby Atmos ?
Deel van die instellingen op de tv, waar ik eigenlijk totaal niets van snap.
 
EARC kan gewoon meer data versturen en dus geluidsformaten doorsturen die meer bandbreedte innemen. Kan goed zijn dat veel van die mensen op dat forum problemen hebben met EARC omdat ze geen hogere HDMI kabel hebben die meer bandbreedte heeft dan de klassiekere.

Probeer het zeker eens af te zetten en kijk of je nog issues hebt.
 
Wil je beter geluid?
koopt een simpele actieve stereo set en je hebt een pak beter geluid.
Wil je de looks van de Sonos maar schamele dynamic range en fidelity?
houd de soundbar en probeer ARC/EARC solutions.
Wil je surround sound?
koop een full-surround sound set, die upmixing/processing doet het nooit voor mij.
hier kan je duur in gaan, maar voor het surround effect heb je niet de duurste speakers nodig.
 
Wil je beter geluid?
koopt een simpele actieve stereo set en je hebt een pak beter geluid.
Wil je de looks van de Sonos maar schamele dynamic range en fidelity?
houd de soundbar en probeer ARC/EARC solutions.
Wil je surround sound?
koop een full-surround sound set, die upmixing/processing doet het nooit voor mij.
hier kan je duur in gaan, maar voor het surround effect heb je niet de duurste speakers nodig.
op zich wou ik eigenlijk niet perse 'beter' geluid, ik had gewoon geen andere keuze met mijn nieuwe tv, of ik moest gekozen hebben voor een andere beugel voor aan de muur.

Surround sound heb ik ook geen interesse in, wil geen boxen overal in het rond zetten :)

Ik wil gewoon degelijk werkend systeem zonder lipsync issues, en dat ik constant in de settings iets aan en uit moet zetten omdat er geen geluid meer uit de soundbar komt :)

Eigenlijk had ik er ook geen budget voor voorzien, dus die sonos was ook een beetje in de rapte gekozen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben naar de volgende bar aan het kijken: https://tweakers.net/pricewatch/1475494/denon-dht-s716h.html
Zou uit zichzelf een goeie bass hebben, heeft 4 HDMI ingangen dus al je apparatuur komt binnen op je soundbar en niet je TV. Enkel als je dus iets via bv de netflix app van de tv zelf afspeelt, stuurt hij geluid terug naar de bar.

Geen idee wel of je die aan de beugel kunt hangen, wel kun je die aan de muur hangen.
 
op zich wou ik eigenlijk niet perse 'beter' geluid, ik had gewoon geen andere keuze met mijn nieuwe tv, of ik moest gekozen hebben voor een andere beugel voor aan de muur.

Surround sound heb ik ook geen interesse in, wil geen boxen overal in het rond zetten :)

Ik wil gewoon degelijk werkend systeem zonder lipsync issues, en dat ik constant in de settings iets aan en uit moet zetten omdat er geen geluid meer uit de soundbar komt :)

Eigenlijk had ik er ook geen budget voor voorzien, dus die sonos was ook een beetje in de rapte gekozen.
Geloof me, eens je geluid hoort uit een (deftige) soundbar, wil je nooit meer terug naar je tv geluid. Is echt een wereld van verschil.
Ik zou je Sonos retourneren en deze kopen: https://www.coolblue.be/nl/product/835423/jbl-bar-9-1-tws.html
Is iets hogere prijsklasse, maar het prijsverschil meer dan waard: zeer goeie bass, detachable rear speakers (als je surround wilt, koppel je ze los en zet ze naast of achter je op de zetel) en ondersteuning voor DTS/Dolby Atmos.
Ik heb deze zelf en nog geen seconde spijt van gehad.
Heb btw zelf een 65 inch OLED en qua grootte past die er ook perfect onder.
 
Geloof me, eens je geluid hoort uit een (deftige) soundbar, wil je nooit meer terug naar je tv geluid. Is echt een wereld van verschil.
Ik zou je Sonos retourneren en deze kopen: https://www.coolblue.be/nl/product/835423/jbl-bar-9-1-tws.html
Is iets hogere prijsklasse, maar het prijsverschil meer dan waard: zeer goeie bass, detachable rear speakers (als je surround wilt, koppel je ze los en zet ze naast of achter je op de zetel) en ondersteuning voor DTS/Dolby Atmos.
Ik heb deze zelf en nog geen seconde spijt van gehad.
Heb btw zelf een 65 inch OLED en qua grootte past die er ook perfect onder.
Ja dat geloof ik wel, en oorspronkelijk was ik het van plan om te kijken voor een soundbar, maar gewoon niet nu.
Mijn tv is gekocht met mijn overuren via 't werk.
De soundbar heb ik nu moeten kopen met mijn eigen 'cash', terwijl ik terug mijn overuren wou opsparen hiervoor :)
Heb zelf het budget niet om nu zoveel geld aan zo'n soundbar te gaan geven, deze 440 euro doen al enorm zeer en zou ze idd wel liever gewoon retouren.

Gisteren even naar serie gekeken op netflix. Constant bezig geweest met dat geluid. De ene scene is veel te luid, de andere (conversaties) dan weer veel te stil. De boost voor voices stond ook al aan op de sonos, maar zo'n groot verschil is dat nu ook niet.
 
Ja dat geloof ik wel, en oorspronkelijk was ik het van plan om te kijken voor een soundbar, maar gewoon niet nu.
Mijn tv is gekocht met mijn overuren via 't werk.
De soundbar heb ik nu moeten kopen met mijn eigen 'cash', terwijl ik terug mijn overuren wou opsparen hiervoor :)
Heb zelf het budget niet om nu zoveel geld aan zo'n soundbar te gaan geven, deze 440 euro doen al enorm zeer en zou ze idd wel liever gewoon retouren.
doen en probeer met het geluid van de TV even tot je een degelijke oplossing hebt gevonden.
Normaliter kan een TV ook de bassen wat minder zetten.
Anders plaats je wat elastisch materiaal tegen die 'woofer' zodat er direct wat druk af gaat en het ratelen stopt.
Akoestisch materiaal helpt ook als je die op de juiste plaatsen toepast.
Anders afstand proberen te creëren tussen de TV en omliggende materialen (muur, TV stand etc)
( ik ken het, mijn broeder heeft dezelfde TV )
Gisteren even naar serie gekeken op netflix. Constant bezig geweest met dat geluid. De ene scene is veel te luid, de andere (conversaties) dan weer veel te stil.
Dynamic Range dus?
Of zijn de conversaties zeer verschillend in volume?
Als iemand roept dan verwacht ik wel een luider volume dan iemand die gewoon spreekt.
Een bom of geweerschot is ook veel luider dan een deurbel of een sluitende deur.
meeste mensen willen consistent zelfde volume, maar ik vind dat raar.
Mijn kast MOET ratelen wanneer een raket de ruimte in schiet (lanceert), niet wanneer iemand met een lage stem spreekt.
De boost voor voices stond ook al aan op de sonos, maar zo'n groot verschil is dat nu ook niet.
maakt veel dingen slechter dan beter. Hit or mis en afhankelijk van de mix inconsistent.
 
doen en probeer met het geluid van de TV even tot je een degelijke oplossing hebt gevonden.
Normaliter kan een TV ook de bassen wat minder zetten.
Anders plaats je wat elastisch materiaal tegen die 'woofer' zodat er direct wat druk af gaat en het ratelen stopt.
Akoestisch materiaal helpt ook als je die op de juiste plaatsen toepast.
Anders afstand proberen te creëren tussen de TV en omliggende materialen (muur, TV stand etc)
( ik ken het, mijn broeder heeft dezelfde TV )

Dynamic Range dus?
Of zijn de conversaties zeer verschillend in volume?
Als iemand roept dan verwacht ik wel een luider volume dan iemand die gewoon spreekt.
Een bom of geweerschot is ook veel luider dan een deurbel of een sluitende deur.
meeste mensen willen consistent zelfde volume, maar ik vind dat raar.
Mijn kast MOET ratelen wanneer een raket de ruimte in schiet (lanceert), niet wanneer iemand met een lage stem spreekt.

maakt veel dingen slechter dan beter. Hit or mis en afhankelijk van de mix inconsistent.
Het probleem is dat ik MOET kiezen voor een soundbar of een andere beugel voor aan de muur.
Het geluid is echt niet te doen nu. Dit is dus het probleem:




valt eigenlijk niet op te lossen, enkel met een beugel die geen zo'n middenstuk heeft, en dan is het echt een die vast aan de muur hangt.
Heb nu eens geprobeerd met mijn tv tegen de muur te duwen met de huidige beugel, maar verlies al redelijk veel effect van die ambilight, laat staan dat die dan nog eens paar cm'er dichter zou hangen.

En ik weet, sommige vinden dat maar een gimmick, maar ik vind dat enorm aangenaam om sfeer te maken in onze grote living :)
 
Laatst bewerkt:
Kan je tussen de beugel en de VESA-draad in de tv geen spacers steken zodat de beugel wat verder van je tv af komt en dus niet meer tegen je speaker?
 
Kan je tussen de beugel en de VESA-draad in de tv geen spacers steken zodat de beugel wat verder van je tv af komt en dus niet meer tegen je speaker?
Wat bedoel je met VESA draad?
Ik heb deze niet zelf opgehangen, dat hebben de Coolblue installateurs gedaan.. ikzelf ken daar niets van en ben al zeker geen handige persoon.
Die philips reeks heeft inderdaad wat eARC problemen. Zit je al op de laatste software?
Jep, is up to date.
 
Wat bedoel je met VESA draad?
Ik heb deze niet zelf opgehangen, dat hebben de Coolblue installateurs gedaan.. ikzelf ken daar niets van en ben al zeker geen handige persoon.
De gaten in je Tv waar de bouten van de beugel in draaien.
Maar als je daar niet in thuis bent kan je daar misschien best niet te veel zelf aan prutsen.
 
Terug
Bovenaan