phate_13
Well-known member
Heb je daar bronnen voor, eerlijke vraag, want ik vind dat er heel weinig info is over waarom we in deze situatie zitten. Die lastenverlagingen waren er bijvoorbeeld al doorgevoerd jaren voordat de tekorten zo opgelopen zijn. Want is er nu anders dan voor corona dat onze tekorten zo extreem geworden zijn?
Als ik wat lees over die lastenverlaging dan gaat het over een paar honderd miljoen tot een paar miljard maar we zitten met 25 miljard tekort en we verwachten dat het nog zwaar oploopt.
Het is hiermee dat ik 9 miljard herhaalde. Er is toen zowel van bruto-netto als op de werkgeversbijdragen een serieuze lastenverlaging geweest. Wat de exacte put is die gegraven is, zou ik ook mijn hand niet voor in het vuur durven steken, ik weet dat ik ook wel al verschillende keren serieuze bedragen van enkele miljarden ben tegengekomen naargelang het onderzoek hieromtrent.In een omgeving waar we in de toekomst 5% moeten gaan investeren in defensie, zie ik geen verlagingen gaan aankomen.
Aan de andere kant heeft men in het verleden ook een taxshift gedaan waardoor we wat meer verdienden (2015 - 2018 dacht ik ergens). Maar is die taxshift nooit echt budgettair gedekt (was 9miljard per jaar aan gat in de begroting om ons wat was het 100 - 400€ netto meer te geven afhankelijk van het loon dat je had (en zonder die werkbonus) - als ik mij niet vergis).
Want dat is wat mensen ook best snel vergeten eigenlijk, het is qua lasten op loon al een stuk beter dan tien jaar terug. Maar qua terugverdieneffecten voor de economie zijn deze niet van deze grootte-orde. De economie draaide 10-20-30 jaar toch ook met hoge of nog hogere belastingen op arbeid. Het is vooral doordat het aandeel van arbeid in het BNP/de economie tov. kapitaal dalende is, dat het nodig is om deze belastingen te verschuiven.
Even heel simpel (geen werkelijke bedragen), als de BNP vroeger 70% arbeid en 30% kapitaal was en nu 30% arbeid en 70% kapitaal, waarbij arbeid veel zwaarder belast is dan kapitaal, dan is het logisch dat het gat in de begroting steeds groter wordt, zelfs bij gelijkblijvende kosten. Terwijl we eigenlijk weten dat door de vergrijzing enkel maar stijgende kosten zijn.
Iets zegt me dat ik ze alvast niet zal vergeten...