Arizona voert meerwaardebelasting in

Ja verliezen zijn niet overdraagbaar dus dat ga je best doen
Maar als je dan niet verkoopt en je bent van 200k naar 160k gegaan en jaar erna naar 210k: heb je dan 10k winst of 50k winst...

Maar dat is het nu toch op flessen trekken. Meerwaarde tax is toch gewoon Meerwaarde. Wat het tussenin doet is toch irrelevant.

Meerwaarde tax is gemakkelijk. Vrijstelling is wat complexer, maar nog altijd simpel. Je kunt het moeilijk maken als je links en rechts moet door dezelfde deur krijgen.

Qua implementation en vrijstelling altijd te geven is een berekening op gerealiseerd en niet gerealiseerd het eenvoudigste tax = (waarde 31 december - 1 januari - instroom/uitstroom rekeong)*10% - 10,000 . Maar volgens sommigen hier totaal niet fair. Wait and see.

Bij de Belgische brokers zal het inderdaad vanzelf worden afgehouden bij verkoop.
Bij de buitenlandse, tja, daar is de Belgische overheid niet van op de hoogte, dus daar doet ge wat ge wilt volgens mij.
Awel..denk ik dus ook!
Idem met crypto.."ge moet uw rekeningen aangeven. Strenge controles". Kheb al sinds 2017 een rekening (waar ik nu welliswaar niks mee doe)..nooit aangegeven en voorlopig geen commentaar op gehad

Omdat je daarmee de aangifte complexifieert. (Want ik vermoed dat dit alles via de personenbelastingaangite gaat gaan.)

Miljoenen mensen krijgen een vereenvoudigde aangifte. Die gaan dan allemaal in jouw systeem moeten aanvinken/aangeven "ik heb 0 euro gebruik gemaakt van de vrijstelling van 10k of ik heb van 3.000 euro gebruik gemaakt voor de vrijstelling van de 10.000) Of je moet iemand na X jaar zijn HELE GESCHIEDENIS van transacties moeten uitpluizen voor X aantal jaar.

Dat is een complete regressie op heel het huidig principe en je kan het niet gecentraliseerd doen via een datauitwisseling want honderdenduizenden hebben al een effectenrekening in het buitenland :p.

Ik zie men dat dus niet invoeren. No way.
Al uw rekeningen moeten aangegeven zijn in CAP.
Bijkomend moeten brokers via CRS een aantal gegevens doorgeven.
Als ik kijk naar IBKR.

Awel..denk ik dus ook!
Idem met crypto.."ge moet uw rekeningen aangeven. Strenge controles". Kheb al sinds 2017 een rekening (waar ik nu welliswaar niks mee doe)..nooit aangegeven en voorlopig geen commentaar op gehad
Ik (en collegas) hebben brief van fiscus gekregen omdat onze corporate stock rekening bij fidelity niet aangegeven was...

Als je vreest voor stijgende % zou je moeten content zijn met fifo en historische meerwaarde belasting... overigens heeft dat niks te maken met fifo of ander systeem.

Ik vind het wel theoretisch geneuzel. Asset is asset. Een kg goud is een kg. Als je 1 verkoopt, verkoop je 1. Of dat de oudste, jongste, middelste is, dat doet er niet toe. Daar in willen optimaliseren is gaming the system en duidelijk tegen de geest van de maatregel in.
Mensen gaan toch altijd de optimale weg zoeken om zo min mogelijk belastingen te moeten betalen. Stel dat ge 50K crypto uit te cashen hebt bijvoorbeeld spreiden over 5 jaar om onder de 10K vrijstelling te blijven en eventueel iets verkopen met verlies om eronder te blijven.

Mensen gaan toch altijd de optimale weg zoeken om zo min mogelijk belastingen te moeten betalen. Stel dat ge 50K crypto uit te cashen hebt bijvoorbeeld spreiden over 5 jaar om onder de 10K vrijstelling te blijven en eventueel iets verkopen met verlies om eronder te blijven.
Mensen zullen dat idd doen en hierdoor zal de vrijstelling binnen 4-5 jaar niet meer op 10k staan, maar 5k.

Maar dat is het nu toch op flessen trekken. Meerwaarde tax is toch gewoon Meerwaarde. Wat het tussenin doet is toch irrelevant.

Meerwaarde tax is gemakkelijk. Vrijstelling is wat complexer, maar nog altijd simpel. Je kunt het moeilijk maken als je links en rechts moet door dezelfde deur krijgen.

Qua implementation en vrijstelling altijd te geven is een berekening op gerealiseerd en niet gerealiseerd het eenvoudigste tax = (waarde 31 december - 1 januari - instroom/uitstroom rekeong)*10% - 10,000 . Maar volgens sommigen hier totaal niet fair. Wait and see.
Nee dat is niet op flessen trekken maar dat is gewoon allemaal nog onduidelijk
Zolang er geen effectieve wetgeving is, is het speculeren

Iedereen die graag wil weten wat de fiscus al weet over uw rekeningen.
MyMinfin -> Mijn documenten -> CRS 2023

You're welcome!

Dat is letterlijk wat iedereen doet in een land met meerwaardebelasting:p.
Dat is nu niet iets "nieuws".

Ik denk wel dat er landen zijn met bepaalde regels dat aankopen/verkopen van hetzelfde binnen X maand niet als verlies aftrekbaar zijn.
(Of ze gaan terug dat apart tarief verzinnen van aankoop/verkoop binnen de X maand dat het dan bijvoorbeeld 16,5% wordt. :p)

Ik vind het wel theoretisch geneuzel. Asset is asset. Een kg goud is een kg. Als je 1 verkoopt, verkoop je 1. Of dat de oudste, jongste, middelste is, dat doet er niet toe. Daar in willen optimaliseren is gaming the system en duidelijk tegen de geest van de maatregel in.
Maar heel specifiek zijn er wel gevallen waar het zo is. Stel je hebt ergens een hardware wallet liggen met bitcoin op. En je hebt een actieve exchange account. Als je verkoopt uit die actieve exchange, is er overduidelijk geen gerealiseerde meerwaarde op die hardware wallet.
Of, je hebt 2 beleggingsrekeningen bij verschillende banken, maar op beide heb je belegd in dezelfde ETF. Je verkoopt in de ene, dan moet de meerwaarde van de andere toch niet belast worden?

En los van of dat dan "volgens de geest" wel moet. Dat is een quasi onmogelijke opdracht om dat juist aan te kunnen geven...

Mensen zullen dat idd doen en hierdoor zal de vrijstelling binnen 4-5 jaar niet meer op 10k staan, maar 5k.

Veel landen hebben geen vrijstelling omdat het a) debiel is en b) debiel is en c) zinloos is.

Redenering is zwaar flawed. In jaar 2 3 4 5 kan het zakken waardoor je uiteindelijk minder overhoudt. In jaar 2 3 4 5 kan het verder stijgen waardoor het beter kan zijn om alles in y5 te verkopen. Insert 120 andere scenarios. "De vrijstelling meepakken" veronderstelt zicht in de toekomst die er niet is. Dus zinloos om te handelen naar die vrijstelling.

Ten tweede ga je grotendeels in iets anders beleggen waar je drzelfde discussie opnieuw oprakelt, enkel andere asset.

Maar heel specifiek zijn er wel gevallen waar het zo is. Stel je hebt ergens een hardware wallet liggen met bitcoin op. En je hebt een actieve exchange account. Als je verkoopt uit die actieve exchange, is er overduidelijk geen gerealiseerde meerwaarde op die hardware wallet.
Of, je hebt 2 beleggingsrekeningen bij verschillende banken, maar op beide heb je belegd in dezelfde ETF. Je verkoopt in de ene, dan moet de meerwaarde van de andere toch niet belast worden?

En los van of dat dan "volgens de geest" wel moet. Dat is een quasi onmogelijke opdracht om dat juist aan te kunnen geven...

Smijt alles op 1 hoop. Waarden 31 dec - waarden 1 Jan. Smijt alle rekeningen samen. Easy peasy.

Iedereen die graag wil weten wat de fiscus al weet over uw rekeningen.
MyMinfin -> Mijn documenten -> CRS 2023

You're welcome!
Vind nergens deze tab CRS 2023 terug onder Mijn documenten

Bij mij enkel aangiftes, aanslagbiljetten, fiches,...

Smijt alles op 1 hoop. Waarden 31 dec - waarden 1 Jan. Smijt alle rekeningen samen. Easy peasy.
Over de volledige breedte van portefeuille dan? Dus je hebt 100k virtuele winst op ETF's, maar een biotech bedrijf stort in en je verkoopt je aandelen daarom, maar dan heb je wel meerwaardebelasting?

Of per aandeel? En zijn deze 2 dan samen of niet: IE00B3XXRP09 en IE00BFMXXD54? Want anders gaat er gewoon nogal gesplitst worden over ETF's die in dezelfde index zitten?

Veel landen hebben geen vrijstelling omdat het a) debiel is en b) debiel is en c) zinloos is.

Redenering is zwaar flawed. In jaar 2 3 4 5 kan het zakken waardoor je uiteindelijk minder overhoudt. In jaar 2 3 4 5 kan het verder stijgen waardoor het beter kan zijn om alles in y5 te verkopen. Insert 120 andere scenarios. "De vrijstelling meepakken" veronderstelt zicht in de toekomst die er niet is. Dus zinloos om te handelen naar die vrijstelling.

Ten tweede ga je grotendeels in iets anders beleggen waar je drzelfde discussie opnieuw oprakelt, enkel andere
Je koopt januari 100k aandelen en verkoopt in december voor 110k. Dan koop je opnieuw in januari voor 110k en verkoopt in december voor 120k. Geen belasting.

Je koopt in januari 100k aandelen en verkoopt december 2 jaar later voor 120k. Wel belasting.

Moet je mij dan eens zeggen hoe dit “geen verschil maakt”.

Vind nergens deze tab CRS 2023 terug onder Mijn documenten

Bij mij enkel aangiftes, aanslagbiljetten, fiches,...
Kan verschillende redenen hebben. Er zijn brokers die ook brakke onduidelijke CRS'en doorsturen die dan moeilijk te linken zijn aan een persoon.
De software van de fiscus is wel goed. Als er een spoor is kunnen ze dat ANPR bewijs terug bovenhalen.

Terug
Bovenaan