Argenta wil crypto transacties controleren

Milanello

Active member
Hallo allemaal,

Ik heb vorige week zo'n 9k€ uit een altcoin gecashed. Het was een langetermijn investering die ik nu verkocht heb (niet alles).
Vandaag kreeg ik een telefoon van Argenta omdat ze van de hoofdzetel een mail hebben gekregen in verband met die transactie. Ze willen dat ik langskom en uitleg kom geven.

Ik heb toegezegd omdat ik niets te verbergen heb. Maar ik vraag me af wat ik er kan verwachten. Heeft iemand dit al eens voorgehad?
 
Als Argenta al moeilijk gaat doen over 9K, zakken ze wel fameus in m'n achting. Ik vond ze altijd één van de betere banken. Nu ja, een bank blijft een bank natuurlijk en zou ze dus nooit 100% vertrouwen. Ben ook benieuwd naar de uitkomst, ik zou alleszins duidelijk laten merken dat je not amused bent.
 
Als Argenta al moeilijk gaat doen over 9K, zakken ze wel fameus in m'n achting. Ik vond ze altijd één van de betere banken. Nu ja, een bank blijft een bank natuurlijk en zou ze dus nooit 100% vertrouwen. Ben ook benieuwd naar de uitkomst, ik zou alleszins duidelijk laten merken dat je not amused bent.
En de volgende zegt ‘als ze al moeilijk doen over 50k’. En de volgende zegt ‘als ze al moeilijk doen over 100k’ etc.

Argenta doet gewoon wat hen verplicht wordt vanuit de centrale bank in het kader van de AML wetgeving. Niet meer, niet minder.
 
En de volgende zegt ‘als ze al moeilijk doen over 50k’. En de volgende zegt ‘als ze al moeilijk doen over 100k’ etc.

Argenta doet gewoon wat hen verplicht wordt vanuit de centrale bank in het kader van de AML wetgeving. Niet meer, niet minder.
Dan doen veel banken dit blijkbaar niet, want er zijn zeer veel mensen waaronder mezelf die nog nooit problemen hebben gehad met 9k op hun rekening te laten komen. Sorry hoor, maar 9k is voor iedereen een belachelijk laag bedrag, da's zelfs nog geen jaarloon. Als je zo'n bedrag al niet vrij mag verplaatsen...
 
Dan doen veel banken dit blijkbaar niet, want er zijn zeer veel mensen waaronder mezelf die nog nooit problemen hebben gehad met 9k op hun rekening te laten komen. Sorry hoor, maar 9k is voor iedereen een belachelijk laag bedrag, da's zelfs nog geen jaarloon. Als je zo'n bedrag al niet vrij mag verplaatsen...
Sorry hoor, maar 9k is maar voor weinigen een belachelijk laag bedrag. Heb het even verbeterd voor je :thumb:
 
Dan doen veel banken dit blijkbaar niet, want er zijn zeer veel mensen waaronder mezelf die nog nooit problemen hebben gehad met 9k op hun rekening te laten komen. Sorry hoor, maar 9k is voor iedereen een belachelijk laag bedrag, da's zelfs nog geen jaarloon. Als je zo'n bedrag al niet vrij mag verplaatsen...
Het idee dat er zeer veel mensen bedragen in de grootteorde van 9k hebben toekomen vanuit crypto bronnen lijkt me zeer vergezocht.

Als jij 9k verschuift tussen 2 rekeningen is dat waarschijnlijk geen probleem. Als je 9k naar Monaco overschrijft en dan 15k uit Macao krijgt dan is dat direct een red flag.
 
Als Argenta al moeilijk gaat doen over 9K, zakken ze wel fameus in m'n achting. Ik vond ze altijd één van de betere banken. Nu ja, een bank blijft een bank natuurlijk en zou ze dus nooit 100% vertrouwen. Ben ook benieuwd naar de uitkomst, ik zou alleszins duidelijk laten merken dat je not amused bent.
Dan doen veel banken dit blijkbaar niet, want er zijn zeer veel mensen waaronder mezelf die nog nooit problemen hebben gehad met 9k op hun rekening te laten komen. Sorry hoor, maar 9k is voor iedereen een belachelijk laag bedrag, da's zelfs nog geen jaarloon. Als je zo'n bedrag al niet vrij mag verplaatsen...
Relatief ten opzichte van je andere transacties wellicht, in combinatie met de (buitenlandse?) oorsprong.
 
Ik heb een paar weken geleden eens bij de Argenta gevraagd hoe het zit met winsten uit crypto halen en storten op de rekening.

Ze vertelde me dat het hoofdkantoor strenger toeziet dan voorheen en dat ze inderdaad soms meer uitleg willen. Het is enkel een 'echt' probleem als het je enige bron van inkomsten is. Dus als je kan aantonen dat je nog braaf werkt van 9 tot 5 dan is het niet zo'n probleem. 'Goede huisvader principe' zeker?

In 2021 heb ik 3x uitgecashed en nooit wat gehoord. De bedragen waren niet hoger als 2000€
 
Dit zien ze. Mijn loon wordt gewoon gestort op mijn rekening bij Argenta.
Bon ik zal er onvoorbereid naartoe gaan. In de zin dat ik niet alle transacties ga afprinten (hebben ze ook niet gevraagd). Ik houd jullie op de hoogte.
 
Dit zien ze. Mijn loon wordt gewoon gestort op mijn rekening bij Argenta.
Bon ik zal er onvoorbereid naartoe gaan. In de zin dat ik niet alle transacties ga afprinten (hebben ze ook niet gevraagd). Ik houd jullie op de hoogte.
Ben wel eens benieuwd. Heb al meerdere keren een hoger bedrag laten storten en nooit problemen gehad met Argenta. Wel al enkele jaren geleden ondertussen.
 
Ben wel eens benieuwd. Heb al meerdere keren een hoger bedrag laten storten en nooit problemen gehad met Argenta. Wel al enkele jaren geleden ondertussen.
De trigger is waarschijnlijk geld ontvangen van een buitenlandse rekening waar je nooit eerder met je Belgische rekening interactie mee had.
 
Dan doen veel banken dit blijkbaar niet, want er zijn zeer veel mensen waaronder mezelf die nog nooit problemen hebben gehad met 9k op hun rekening te laten komen. Sorry hoor, maar 9k is voor iedereen een belachelijk laag bedrag, da's zelfs nog geen jaarloon. Als je zo'n bedrag al niet vrij mag verplaatsen...
Een bank kan ook kiezen om niet mee te werken, en de kost te accepteren:


Maar er zijn ook banken die gewoon doen wat ze moeten.
 
Een bank kan ook kiezen om niet mee te werken, en de kost te accepteren:


Maar er zijn ook banken die gewoon doen wat ze moeten.
Thanks, wist niet dat ING zich er zo tegen verzette. Die stijgt nu weer in m'n achting. :p

Banken hoeven zich imo niet met zo'n zaken bezig te houden. Dat de overheid het zelf uitzoekt. En crypto staat niet gelijk aan witwassen. Het zal slechts een zeer kleine minderheid zijn die zich daarmee bezighoudt. Daarvoor moet je de rest van de bevolking niet gaan gijzelen.
 
Het blijft wel een rare regeling, want echte witwassers gebruiken obv veel meer bankrekeningen en kleinere bedragen...
Zouden we ooit een bedrag krijgen dat nu getraceerd hebben als witwaspraktijken?
 
Dan doen veel banken dit blijkbaar niet, want er zijn zeer veel mensen waaronder mezelf die nog nooit problemen hebben gehad met 9k op hun rekening te laten komen. Sorry hoor, maar 9k is voor iedereen een belachelijk laag bedrag, da's zelfs nog geen jaarloon. Als je zo'n bedrag al niet vrij mag verplaatsen...
Ze moeten de herkomst van het geld kennen ifv AML en al die zaken... De grootorde van dat bedrag maakt weinig uit dan.
 
Bitvavo heeft ook zijn eigen security en heeft het al "gechecked".
Om te kunnen withdrawen moest ik mijn wallet doorgeven met printscreens van transacties vroeger.
Ik moet ook zeggen dat ik vorig jaar een groter bedrag heb opgenomen en er nooit iets van gehoord heb.
 
Terug
Bovenaan