Are we alone...? Het buitenaardse leven-topic.

Geen nood vrienden, al die tijd was het slechts...

Close Encounters Of The Capiau Kind

5PpmdhF.jpg




Nu vind ik het ook heel spannend allemaal dat de Amerikanen het bestaan van UFO's serieus nemen, het is heel duidelijk dat ze weer dezelfde trukkendoos aan het openen zijn.


Hierover hoort ge heel weinig en dit is een programma om dus dezelfde signatures sensorgewijs als bijvoorbeeld een oorlogsschip of een helicopter of een onderzeeër die eens komt piepen, te emuleren op de ontvanger van ik weet niet welke sensors van zoveel honderden kilometers verder.

Nemesis heet dan ook:


Multi-Element Signature against Integrated Sensors.

Ge hoort er geen zak over, maar dat is misschien omdat ze effectief willen inspelen op de intrinsieke UFO-gekte van de gemiddelde Amerikaan voor meer volk te recruteren.

Allez, het is maar een idee.
 
Een kleine mijlpaal...maar op reddit heerst ook heel wat teleurstelling omwille van de genomen cases. Toch benieuwd hoe het nu verder zal gaan, er zijn toch wel enkele hoge pieten in de VS die dit verder willen onderzoeken.

100 Procent zeker dat er zaken boven ons hoofd vliegen die ver, ver, vooruit staan wat betreft vliegeigenschappen op al het gene wat wij denken dat technologisch mogelijk is. Alleen de vraag is: van waar komen ze?
 
Anderzijds, willen we het wel weten? Is het niet vooral het mysterie dat het zo aantrekkelijk maakt? Moest NASA morgen nu breaking news delen dat we een microscopische ééncellige op Mars hebben gevonden, is ieders honger dan gestild? Het "romantische" idee er rond lijkt me toch vooral het primerende, de marsmannetjes zoals we ze kennen van in de films, de buitenaardse "civilisaties" zoals geportreteerd in films, games, paintings.

ken-nguyen-alien-civilization-1.jpg
 
Een kleine mijlpaal...maar op reddit heerst ook heel wat teleurstelling omwille van de genomen cases. Toch benieuwd hoe het nu verder zal gaan, er zijn toch wel enkele hoge pieten in de VS die dit verder willen onderzoeken.

100 Procent zeker dat er zaken boven ons hoofd vliegen die ver, ver, vooruit staan wat betreft vliegeigenschappen op al het gene wat wij denken dat technologisch mogelijk is. Alleen de vraag is: van waar komen ze?

Het universum zit vol met rondvliegende objecten. Dat er af en toe iets in onze atmosfeer terecht komt en opbrand mag niet verbazen.

Betreft de Pentagon briefings. Tja. Het is ergens ook wel grappig om te zien hoe mensen die in "het systeem" zitten zelf niet kunnen vatten dat zij misschien niet helemaal bovenaan het echolon staan. Er zijn nog andere instellingen in de VS die elk met hun eigen experimenten bezig zijn. En het kan gerust zijn dat het Pentagon niet van al die dingen op de hoogte wordt gebracht.

De Fermi paradox is wat mij betreft een natuurwet. Maar dat is natuurlijk een pak minder spannend als UFO's :')
 
Het universum zit vol met rondvliegende objecten. Dat er af en toe iets in onze atmosfeer terecht komt en opbrand mag niet verbazen.

Betreft de Pentagon briefings. Tja. Het is ergens ook wel grappig om te zien hoe mensen die in "het systeem" zitten zelf niet kunnen vatten dat zij misschien niet helemaal bovenaan het echolon staan. Er zijn nog andere instellingen in de VS die elk met hun eigen experimenten bezig zijn. En het kan gerust zijn dat het Pentagon niet van al die dingen op de hoogte wordt gebracht.
Tuurlijk. Typisch voor die top secret zaken die getest worden in de Nevada woestijn is ongetwijfeld de compartimentalisatie: need to know.

Maar bon: dat het niet zomaar een ruimtelijk object is dat opgebrand wordt lijkt me dan ook weer duidelijk:


''...dropping from 28,000 ft to sea level in 0.78s involved at least 4.3×1011J of energy (assuming a mass of 1000kg), which is equivalent to about 100 tons of TNT, or the yield of 200 Tomahawk cruise missiles, released in 34 of a second''

Versnellingen van honderden tot duizenden G...Als je weet dat de meest conventionele raketten al uiteen vallen bij enkele tientallen G, dan moet je wel concluderen dat hetgene wat (soms elke dag) wordt waargenomen boven het water langs de Oost- en Westkust van de VS onvoorstelbaar knap in elkaar moet zitten.
 
Anderzijds, willen we het wel weten?
Gaan ze het ons vertellen als hogere instanties zeker zijn dat er buitenaardse schepen (en wezens) zijn?
Duizenden gekken gaan dan op zoek gaan naar ufo' en anderen zullen alles uit de kast halen om contact te maken.
Een andere groep zal de onthulling grijpen om chaos te creëren (vandalisme, moord), want wij, de mens, zijn nietig.
Zelf wil ik het wel weten, maar ik wil niet dat het globaal bekend wordt :tongue:.
 
Gaan ze het ons vertellen als hogere instanties zeker zijn dat er buitenaardse schepen (en wezens) zijn?
Duizenden gekken gaan dan op zoek gaan naar ufo' en anderen zullen alles uit de kast halen om contact te maken.
Een andere groep zal de onthulling grijpen om chaos te creëren (vandalisme, moord), want wij, de mens, zijn nietig.
Zelf wil ik het wel weten, maar ik wil niet dat het globaal bekend wordt :tongue:.
Waarschijnlijk gaan een hele hoop wappies zeggen dat alles in scène is gezet en dat de elite ons vanalles wil wijsmaken om ons te onderdrukken.
 
Niets zou mij blijer maken als er buitenaards leven bestond.

Maar naarmate de jaren voorbij gaan, zo gaat de hoop ook weg.

het is 2022 we zouden toch ergens iets of wat bewijs moeten zien, we zijn al jaren bezig met communicatie de ruimte in te sturen, en er komt geen antwoord. Oke de ruimte is groot, snap ik nog wel.
Maar langs de andere kant stel dat je een hoogtechnologisch beschaving bent, en je kijkt naar de aarde wat er zich hier allemaal afspeelt 2 wereldoorlogen, daar terroristen, Rusland-Oekraïne, binnenkort misschien China-Taiwan who knows?
Ik weet dat ik dan liever hier weg zou blijven...
Langs de andere kant is het ook mogelijk dat de andere beschavingen ook niet ver ontwikkeld zijn kan ook.

I guess we will see.
 
Niets zou mij blijer maken als er buitenaards leven bestond.

Maar naarmate de jaren voorbij gaan, zo gaat de hoop ook weg.

het is 2022 we zouden toch ergens iets of wat bewijs moeten zien, we zijn al jaren bezig met communicatie de ruimte in te sturen, en er komt geen antwoord. Oke de ruimte is groot, snap ik nog wel.
Maar langs de andere kant stel dat je een hoogtechnologisch beschaving bent, en je kijkt naar de aarde wat er zich hier allemaal afspeelt 2 wereldoorlogen, daar terroristen, Rusland-Oekraïne, binnenkort misschien China-Taiwan who knows?
Ik weet dat ik dan liever hier weg zou blijven...
Langs de andere kant is het ook mogelijk dat de andere beschavingen ook niet ver ontwikkeld zijn kan ook.

I guess we will see.
Ik denk dat je toch de omvang onderschat. Zo'n radiogolf reist aan lichtsnelheid. Licht is het snelste wat er is, maar op schaal van het heelal is het nog steeds pokketraag. 4 jaar voor de dichtstbijzijnde ster, 100 000 jaar voor de Melkweg, 2,5 miljoen jaar voor Andromeda... Lichtsnelheid (zowel voor radiogolven als voor menselijk transport) is gewoon een heel inefficiënte manier om zulke afstanden te overbruggen.
 
Ik denk dat je toch de omvang onderschat. Zo'n radiogolf reist aan lichtsnelheid. Licht is het snelste wat er is, maar op schaal van het heelal is het nog steeds pokketraag. 4 jaar voor de dichtstbijzijnde ster, 100 000 jaar voor de Melkweg, 2,5 miljoen jaar voor Andromeda... Lichtsnelheid (zowel voor radiogolven als voor menselijk transport) is gewoon een heel inefficiënte manier om zulke afstanden te overbruggen.
De aarde is 4,5 miljard jaar oud (en het heelal 13,5 miljard jaar), als er werkelijk intelligent buitenaards leven zou bestaan dan zou je toch mogen verwachten dat we er nu al een vorm van contact of evidentie zou zijn geweest dat het zou bestaan, maar voorlopig blijft het pure fictie.
Stephen Hawking vat het goed samen in zijn laatste boek, theoretisch zou het mogelijk zijn (zoals bijv. ook tijdsreizen), maar in realiteit is er zero evidentie dat het bestaat.
 
maar in realiteit is er zero evidentie dat het bestaat.
Er is ook geen bewijs dat het niet bestaat.

Verder

1. Buiten het melkwegstelsel gaan kijken voor intelligent leven heeft weinig zin. En sowieso wordt enorm onderschat hoe groot die afstanden zijn. Van de ene naar de andere kant van het melkwegstelsel reizen is geen evidentie.

2. De concepten van hoe intelligent leven zich zou gedragen zijn vooral gebaseerd door onze anthropocentrische visie. Zou intelligent leven zich echt uiten zoals in Star Wars. I don't think so, en daar lijkt inderdaad niets op te wijzen. Misschien willen we dat wel graag, maar is de realiteit wat anders. Veel zaken en ideeën hebben we moeten bijstellen naarmate de wetenschap vorderde. Ja, in theorie was er genoeg tijd om het Melkwegstelsel te koloniseren als er intelligent leven, maar wat is het punt? Wij staan daar ook nog niet dicht bij verder. We moeten nog heel wat hordes voorbij tegen dat we het volledige Melkwegstelsel kunnen kolonsieren, aannemende dat het kan en dat niet tot een theorie blijft, aannemende dat we het willen en aannemende dat we met de huidige crisissen op de planeet kunnen omgaan.

3. Communicatie lijkt mij niet zo eenvoudig. Kijkend naar onze planeet zou een geavanceerde beschaving wel moeten zijn dat er leven is, en eventueel ook moeten kunnen uitmaken dat er intelligent leven is, maar hoe vaak kijkt men naar onze planeet? Op korte tijd is er veel veranderd. Onze radiosignalen die wellicht al moeilijk op te pakken zijn op 80 lichtjaar (waar Hitler zijn speeches op TV-signalen "live" door het universum reizen maar in slechte frequentie misschien). Maar als je vandaag met een walkietalkie omgaat, moet je ook niet verbaasd zijn dat er niemand opneemt. En of intelligent leven zo in ons geinteresseerd is dat zij contact oppakken met ons, betwijfel ik ook (als ze echt intelligent zijn). Ik ga ook niet naar het Amazoneregenwoud om een mierenkolonie te observeren. Intelligent leven is ook een subjectief term. Wat is intelligent? Is een diersoort die continu vecht om resources, territorium en behouden van tradities en cultuur intelligent?

Intelligent leven kan onder verschillende gradaties bestaan en kan zich ook anders uiten. We kunnen ook wel zeggen dat dolfijnen intelligent zijn of octopussen maar in welke graad is hun intelligentie dan anders. Intelligentie kan zich op verschillende manieren uiten. Ons beeld is niet per se een universeel beeld van wat intelligentie is.

Complex of zelfs intelligent leven wilt nog niet zeggen dat het daarom om een spacecolonizing of spacefaring beschaving gaat, en die ideeën zijn sowieso al wat misvormd door ons idee door populaire media en science-fiction.

Je kan perfect een planeet hebben met dino-like creatures maar daar gaan we geen contact mee kunnen opnemen natuurlijk.

De Aarde bestaat 4.5 miljard jaar:
- Het heeft 4,5 miljard jaar lang geduurd tegen dat de menselijke beschaving was, en belangrijker: door de formatie van de Maan zal evolutie versneld geraakt zijn omdat het rotatiesnelheid en tidal forces versneld heeft, wat eigenlijk evolutie versneld moet hebben in theorie. Meer vulkanisme in de oceanen, sterkere getijden, snellere rotatie, meer dynamiek, kortere dagen en kortere levenscyclus is voordelig. De Aarde van wat we weten is een actieve en dynamische planeet geweest over zijn bestaan (buiten dan evt. "the lost billion years" min of meer samenvallend met the boring billion).

Ik denk dat we heel goed andere Aardes gaan moeten bestuderen want "lege Aardes" of Aardes met primitief leven zou wel eens een veelvoorkomend fenomeen kunnen zijn. En veel van de zogezegde exo-Aardes of Superaardes zijn wellicht niet zo leefbaar, zeker degenen rond rode dwergen omdat ze tidally locked zijn. Ze zijn makkelijker te detecteren door de zwakte v/d ster, maar ik denk niet dat dat de plaatsen zijn waar je zal moeten zoeken, voor tal v. redenen, ten eerste omdat de leefbare zone van planeten allemaal tidally locked planets betreft, de sterren meer onvoorspelbaarder zijn en de ster over het algemeen ook minder energie heeft en wellicht evolutie ook trager zou zijn dan bij een gele ster neem ik aan. Maar dat kan ook anthropocentrisme/heliocentrisme zijn van we weten dat een gele ster werkt, omdat de Aarde een planeet is van een gele ster. Bij een rode dwerg weten we dat niet.

Er zal wel een verklaring zijn, welkeen het is of welken het zijn zal blijken uit meer onderzoek.
 
Laatst bewerkt:
De aarde is 4,5 miljard jaar oud (en het heelal 13,5 miljard jaar), als er werkelijk intelligent buitenaards leven zou bestaan dan zou je toch mogen verwachten dat we er nu al een vorm van contact of evidentie zou zijn geweest dat het zou bestaan, maar voorlopig blijft het pure fictie.
Stephen Hawking vat het goed samen in zijn laatste boek, theoretisch zou het mogelijk zijn (zoals bijv. ook tijdsreizen), maar in realiteit is er zero evidentie dat het bestaat.
Maar dan zou je er automatisch vanuit gaan dat ander leven wel zodanig ver geëvolueerd is dat ze dergelijke afstanden kunnen overbruggen. Zoals @Hayrus zegt, er wordt vaak nogal onderschat hoe gigantisch groot het universum is. Gewoon al omdat mensen niet in staat zijn dergelijke omvang te kunnen voorstellen.
 
Terug
Bovenaan