Dat kan toch gewoon niet?
En het is nog steeds wekelijkse kost hoor. Gisteren ook weer, toen de 1-0 na 5 minuten werd afgekeurd voor "buitenspel". Op deze manier zie ik ons nooit de play-offs winnen. We zorgen voor 42% van de tv inkomsten van derde klasse, en de competitie is nu al bijna failliet. Dat we niet mogen promoveren, is duidelijk.

Gelukkig was de tegenstander zodanig slecht gisteren, dat we nog steeds probleemloos wonnen. Maar in een play-off zonder terugwedstrijd op neutraal terrein, zal het zo makkelijk niet zijn.


Captura.png
 
Je zou ook het bewegend beeld moeten zien natuurlijk ... hoe is de fase 1 seconde vroeger/later bijvoorbeeld, maar goed.
 

Come on boyssss! Make it happen! Gaat de sport enkel deugd doen. Want dat opzichtig tijdwinnen, daar heeft niemand iets aan.
Meh. Ik ben op zich niet tegen dat voorstel, maar dat gaat nooit het tijdrekken uit het voetbal halen.

Dan vinden ze gewoon andere manieren imo. Balletje overdreven lang achterin rondspelen van de ene back naar de andere via de keeper, rinse & repeat. Of met z'n drieën aan de cornervlag staan en dan twee mensen die de tegenstanders blokkeren.
 
Meh. Ik ben op zich niet tegen dat voorstel, maar dat gaat nooit het tijdrekken uit het voetbal halen.

Dan vinden ze gewoon andere manieren imo. Balletje overdreven lang achterin rondspelen van de ene back naar de andere via de keeper, rinse & repeat. Of met z'n drieën aan de cornervlag staan en dan twee mensen die de tegenstanders blokkeren.
Ja, maar dat zijn fases die je als aanvallende ploeg wel kunt bespelen op zich. Moest je dat niet kunnen, eindigde elke wedstrijd op 0-0 als er 1 ploeg daarmee content is. Het fake geblesseerd zijn is iets dat het voetbal op geen enkele manier ten goede komt en zou daarmee wel weg zijn.
 
Met zo'n klok bestrijd je het kernprobleem niet, nl. dat het tempo volledig uit de wedstrijd wordt gehaald. De beste oplossing lijkt me dan ook om enerzijds spelers sneller te bestraffen voor tijdrekken en anderzijds om meer toegevoegde tijd erbij te tellen.

Plus het opent de deur voor toestanden zoals in het hockey, bv. commerciële power breaks.
 
Ik ga er Gavin weer voor op mijn dak krijgen, maar ik blijf toch fan van het systeem van tijdstraffen voor spelers.
 
Ja, maar dat zijn fases die je als aanvallende ploeg wel kunt bespelen op zich. Moest je dat niet kunnen, eindigde elke wedstrijd op 0-0 als er 1 ploeg daarmee content is. Het fake geblesseerd zijn is iets dat het voetbal op geen enkele manier ten goede komt en zou daarmee wel weg zijn.
In theorie zou dat kunnen, maar geen enkele ploeg gaat doelbewust vanaf minuut 1 zo spelen natuurlijk. Ook natuurlijk omdat er nu genoeg opties zijn om op een andere manier tijd te winnen. Treuzelen met standaardsituaties, keeper die een halve minuut wacht met een doel-/uittrap, inworpen en uiteraard het veinzen van blessures, ...

Vooral dat laatste is de laatste jaren toch sterk opgekomen, want pakweg vijftien jaar geleden zag je dat quasi nauwelijks. Met een stopclock ga je zulke zaken er uiteraard uit filteren, maar dan grijpen ze gewoon naar andere mogelijkheden zoals bijvoorbeeld de cornervlag opzoeken. En ja, zulke zaken kan je uiteraard bespelen als aanvallende ploeg zijnde, maar het blijft irritant en haalt het tempo uit de wedstrijd zoals StevenFM zegt.

Hoe je het draait of keert, tijdrekken zal je er nooit helemaal uitkrijgen. Of je zou al geel moeten beginnen trekken voor een speler die doelbewust de cornervlag opzoekt of tijd moeten bijtellen als er overdreven lang achterin wordt rondgespeeld.

Ik ben er wel mee akkoord dat er iets moet gebeuren, maar of een stopclock daarvoor een goede oplossing is betwijfel ik. Ik zou in de eerste plaats hetzelfde doen als wat @StevenFM oppert, namelijk spelers veel sneller bestraffen en meer extra tijd bijtellen. Desnoods stel je een extra assistent-scheidsrechter aan die alles correct opschrijft waar en wanneer het spel heeft stilgelegen wegens tijdrekken, zodat men een zo correct mogelijke extra tijd kan bepalen.
 
Met zo'n klok bestrijd je het kernprobleem niet, nl. dat het tempo volledig uit de wedstrijd wordt gehaald. De beste oplossing lijkt me dan ook om enerzijds spelers sneller te bestraffen voor tijdrekken en anderzijds om meer toegevoegde tijd erbij te tellen.

Plus het opent de deur voor toestanden zoals in het hockey, bv. commerciële power breaks.
Dit gebeurt helaas nooit systematisch of consequent. Bovendien blijft het moeilijk vaststellen of iemand echt geblesseerd is of niet. Dat is net de meest efficiënte tijdrekmethode…

Het kernprobleem is ook niet dat het tempo uit de match gaat. Het kernprobleem is dat er maar 55 minuten effectief gespeeld worden gemiddeld genomen. En dat zorgt vaak voor veel frustratie bij de verliezende ploeg, zeker aan het einde van een match als er nog amper gevoetbald kan worden. De 2e verlenging van Real-City was bijna lachwekkend. De Militao farse is een onding dat zo snel mogelijk moet verdwijnen uit het voetbal met welke middelen dan ook. Stopwatch dan maar.
 
Idd, het kernprobleem is voor mij niet dat het tempo uit de match gaat. Maar dat er gewoon niet gevoetbald wordt. Het voelt zo oneerlijk aan. En die fake blessures, of weer het veld inrollen, daar keert mijn maag van om. Tenenkrommend. En als tegenstander sta je daar machteloos tegen. En de arbitrage laat maar begaan, met hun belachelijk systeem van extra tijd berekenen.
 

"In het futsal wordt de klok bemand en die persoon legt de klok stil als de bal buiten gaat of als er een fout wordt gemaakt. Dat is een taak die in het veldvoetbal op zich wel kan uitgevoerd worden door iemand uit het scheidsrechterskorps."

Enkel mogelijk bij profvoetbal dus.
 
Idd, het kernprobleem is voor mij niet dat het tempo uit de match gaat. Maar dat er gewoon niet gevoetbald wordt. Het voelt zo oneerlijk aan. En die fake blessures, of weer het veld inrollen, daar keert mijn maag van om. Tenenkrommend. En als tegenstander sta je daar machteloos tegen. En de arbitrage laat maar begaan, met hun belachelijk systeem van extra tijd berekenen.
Gewoon iedereen die langer dan 30 seconden blijft liggen bij een contact, 10 minuten verplichte blessurebehandeling/check-up langs de kant geven. Het zal rap gedaan zijn met die fake blessures. En voorkomt misschien ook daadwerkelijke blessures door spelers beter te kunnen nakijken vooraleer ze het veld terug op gaan.
 
Gewoon iedereen die langer dan 30 seconden blijft liggen bij een contact, 10 minuten verplichte blessurebehandeling/check-up langs de kant geven. Het zal rap gedaan zijn met die fake blessures. En voorkomt misschien ook daadwerkelijke blessures door spelers beter te kunnen nakijken vooraleer ze het veld terug op gaan.
En dan moet de club wiens speler onderuit geschopt is 10 minuten met 10 verder? Goeie tactiek dan wel, rap 5 spelers stevig aanpakken, mss een paar gele kaarten pakken, en dan dat overtal uitbuiten.

Kan je in het amateurvoetbal niet gewoon de klok 1 helft door een afgevaardigde van de ene club, en 1 helft door een afgevaardigde van een andere club laten doen? Met steeds de 2 personen naast mekaar om elkaar te controleren? Bij het amateur basket zitten er ook geen scheidsrechters aan de tafel, maar heb je 3 personen. Iemand die het blad doet, iemand die scorebord doet en iemand die de 24 seconden doet. Steeds 2 afgevaardigden van de thuisploeg, en 1 iemand van de uitploeg.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn ploegen in 1e provinciale bij ons die geen digitale klok hebben op hun eerste terrein en bij jeugdvoetbal hebben de bezoekers niet altijd een afgevaardigde mee. Bij de reserven zondag is er soms zelfs geen T1 bij de bezoekers (zonder staff).

Wordt een moeilijk en duur verhaal om dat over de hele lijn door te trekken van gewestelijke U15 t.e.m. 1e Nationale.
 
Maar is het in die reeksen wel echt nodig? Daar zal zeker ook wel tijdrekken aanwezig zijn, maar ik mag toch hopen in veel mindere mate? Ik bedoel, de VAR is ook niet op elk niveau aanwezig.
 
Uiteraard zal de klok wel iets oplossen, maar ik vrees dat het tempo er nog meer zal uit gaan mede doordat de klok stilgezet wordt en je geen enkele reden meer hebt om "door te doen". Dat wordt vechten tegen de vaak in sommige matchen en zal het anti voetbal echt niet weg werken denk ik.
Gaan we naar iets, zoals Basket, waar ze er 10 min over doen om nog één minuut effectief te spelen, joy joy. Opnieuw enorm frusterend gewoon, want je bent niets met die effectieve speeltijd als de tegenstander er voor zorgt dat er constant gestopt wordt met spelen, het is heel naïef te denken dat bijvoorbeeld blessures faken hiermee weg zal zijn, want dit zal nog altijd te veel winst opleveren.
 
Een ideale oplossing bestaat natuurlijk niet, maar als je hoort dat er gemiddeld ergens rond de 50 minuten effectief gespeeld wordt, is dat wraakroepend. Anderzijds volg ik Joos ook ergens dat het tijdrekken wel een wapen is voor de kleinere ploegen om te kunnen winnen tegen de grote ploegen. Maar voor mij mogen ze er wel iets aan doen.
 
En dan moet de club wiens speler onderuit geschopt is 10 minuten met 10 verder? Goeie tactiek dan wel, rap 5 spelers stevig aanpakken, mss een paar gele kaarten pakken, en dan dat overtal uitbuiten.
Gele kaarten eveneens combineren met zo'n time-out. Er moet naar mijn gevoel iets radicaal veranderen aan het systeem, want dat theatraal en agressief gedoe maakt de sport compleet kapot. Een paar kleine kunstgrepen gaat daar niets aan veranderen.
 
Terug
Bovenaan