Apple Pay

Nee, ik neem gewoon bancontact. De kaart wordt gewoon geweigerd en ik moet mijn fysieke kaart boven halen.
Idd daar ligt het probleem. Je moet daar iets specifieks voor doen, ik dacht visa selecteren. Gewoon bancontact werkt niet bij delhaize, ik denk dat zij dat software matig ergens zo gedaan hebben want ik heb die situatie nergens anders voorgehad.
 
Ik weet niet of het puur Delhaize is of bank, maar ik heb die Fortis visa debet kaart, en moet in de Delhaize inderdaad de krediet kaart optie kiezen. En dan kan ik makkelijk met mijn Watch betalen.
 
Ik weet niet of het puur Delhaize is of bank, maar ik heb die Fortis visa debet kaart, en moet in de Delhaize inderdaad de krediet kaart optie kiezen. En dan kan ik makkelijk met mijn Watch betalen.
Ligt aan de kaart. Je hebt nu een VISA kaart (en de betalingen lopen via het VISA netwerk) en bij vele Belgische winkels staat ingesteld dat het VISA netwerk voor “kredietkaarten” is.
 
Ligt aan de kaart. Je hebt nu een VISA kaart (en de betalingen lopen via het VISA netwerk) en bij vele Belgische winkels staat ingesteld dat het VISA netwerk voor “kredietkaarten” is.
ik denk dat Garmin Pay ook dit "probleem" heeft, in AH kon ik er niet mee betalen. Andere winkels wel.
wrs had ze gewone bankkaart ingeduwd (ipv visa kaart)
 
Bij Garmin Pay is sowieso maar één type betaalnetwerk per kaart mogelijk dacht ik, met kaarten met een combi van betaalnetwerken zoals gebruikelijk hier in België wordt dus maar één van de betaalnetwerken op Garmin Pay gezet:
De Bancontact + Visa Debit kaarten van BNP zullen op Garmin waarschijnlijk enkel als Visa Debit staan, geen Bancontact. Bij bvb. Belfius voor de Bancontact + Maestro kaarten wordt het enkel Maestro op Garmin Pay. Dikke kans dat Bancontact zelfs totaal niet ondersteund is via Garmin Pay.

Met de Bancontactfunctionaliteit die eraan komt op Apple Pay (in eerste instantie voor Belfius klanten) wordt als ik de communicatie goed begrijp zowel Bancontact als Maestro op Apple Pay gezet, al is het mij niet duidelijk hoe ze het aan de Apple Pay kant gaan regelen: Aparte kaarten voor elk betaalnetwerk of één kaart die Bancontact én Maestro ondersteunt.
 
Inderdaad, precies nog geen melding hierover in de app maar hier probleemloos kunnen activeren. Het is de combo Bancontact + Maestro in één kaart, zelfde principe als de fysieke kaart dus.

Is dit eigenlijk nog relevant? Ik ben al even geen winkel meer tegengekomen die nog geen visa aanvaardt.
En ik vermoed dat ze uiteindelijk op korte termijn allemaal visa zullen aanvaarden.
De meeste banken geven momenteel enkel nog een Mastercard/Visa credit, buiten de BNP banken. Bij Belfius kan je wel een Mastercard credit krijgen, maar enkel in plaats van een credit. En ik behoud liever de credit i.v.m. zaken zoals autohuur. Bancontact gaat ook relevant blijven als goedkoper nationaal netwerk, Maestro is minder noodzakelijk maar swat, het zit er nu wel bij.
 
Is dit eigenlijk nog relevant? Ik ben al even geen winkel meer tegengekomen die nog geen visa aanvaardt.
En ik vermoed dat ze uiteindelijk op korte termijn allemaal visa zullen aanvaarden.
Colruyt? en bv mijn lokale kippenboer heeft ook alleen Bancontact.
Inderdaad, precies nog geen melding hierover in de app maar hier probleemloos kunnen activeren. Het is de combo Bancontact + Maestro in één kaart, zelfde principe als de fysieke kaart dus.
Klopt. Volgens de Apple website zou ge ook u preferences moeten kunnen geven of ge bv Bancontact of Maestro preferred.
 
Tiens, ik betaal al maanden met mijn KBC-bankkaart via Apple Pay. Of dat dacht ik toch?

2x op de powerknop drukken op de zijkant toont mijn kaarten in mijn wallet, en daarmee kan ik contactloos betalen. Is dat nog iets anders dan?
Dat zal dan als "maestro" zijn. Nu heeft Belfius en Bancontact / Apple toegevoegd dat je je kaart als Bancontact kan toevoegen.
Hiermee kun je dus betalen alsof het een Bancontact conctactloze kaart is, en niet als een Maestro contactloze kaart.
Dit helpt in winkels die bijvoorbeeld enkel Bancontact aanbieden en geen Maestro/Visa/Mastercard (al dan niet debit of credit).
 
Hoe merk je dan verschil tussen de 2?
Niet, buiten dat je met Apple Pay met enkel Maestro in een beperkt aantal gevallen niet kan betalen omdat de handelaar enkel een contract heeft voor Bancontact uit kostenoverwegingen. Meestal gaat dat dan over de lokale bakker/slager/... Als beiden worden ondersteund gaat het automatisch, in de meeste gevallen loopt de betaling van via Bancontact.
 
Je kiest toch welke kaart je selecteerd vooraleer je hem tegen het bakje houdt?
Heb liever bancontact omdat je dan gewoon direct geld van je rekening hebt :p
 
Niet, buiten dat je met Apple Pay met enkel Maestro in een beperkt aantal gevallen niet kan betalen omdat de handelaar enkel een contract heeft voor Bancontact uit kostenoverwegingen. Meestal gaat dat dan over de lokale bakker/slager/... Als beiden worden ondersteund gaat het automatisch, in de meeste gevallen loopt de betaling van via Bancontact.
Zowat elke maestro kaart heeft toch ook bancontact?
Ik ben het nog nooit tegengekomen dat maestro niet aanvaard werd met apple pay. Enkel sinds vorig jaar ofzo dat ik tegen visa issues aanloop met de bnp kaart.
Maar dat lijkt tegenwoordig ook grotendeels van de baan te zijn.
 
Zowat elke maestro kaart heeft toch ook bancontact?
Ik ben het nog nooit tegengekomen dat maestro niet aanvaard werd met apple pay. Enkel sinds vorig jaar ofzo dat ik tegen visa issues aanloop met de bnp kaart.
Maar dat lijkt tegenwoordig ook grotendeels van de baan te zijn.
Het is vooral andersom. Tot nu toe was je bankkaart altijd een maestro/visa-debit kaart met Apple Pay. Hierdoor kon je niet met Apple Pay betalen bij winkels die alleen Bancontact aanbieden en geen maestro/visa-debit.

Dat probleem vervalt nu, omdat je nu een Bancontact kaart hebt in Apple Pay.

De transitie en uitrol van de eerste Bancontact /visa-debit kaarten heeft inderdaad bij veel handelaars, die bv alleen maestro contract hadden , voor problemen gezorgd.
 
Terug
Bovenaan