Apple Pay

Nineshots

Well-known member
Wie gebruikt er hier allemaal Apple Pay?

Ik gebruik die sinds ik mijn Apple Watch heb, wat nu al bijna 3j is. Dit werkte altijd probleemloos, tot mijn bank BNP naar Visa overgeschakeld is.
Nu werkt deze maar de helft van de tijd meer. Zijn er nog mensen met deze ervaring?

En weet er iemand waarom ze bij Delhaize speciaal moeten doen met Apple Pay? Dat werkt daar niet als je gewoon bancontact aanduidt.
Zij zijn de enige die het anders doen, althans van alle zaken die ik tegengekomen ben.
 
Wie gebruikt er hier allemaal Apple Pay?

Ik gebruik die sinds ik mijn Apple Watch heb, wat nu al bijna 3j is. Dit werkte altijd probleemloos, tot mijn bank BNP naar Visa overgeschakeld is.
Nu werkt deze maar de helft van de tijd meer. Zijn er nog mensen met deze ervaring?

En weet er iemand waarom ze bij Delhaize speciaal moeten doen met Apple Pay? Dat werkt daar niet als je gewoon bancontact aanduidt.
Zij zijn de enige die het anders doen, althans van alle zaken die ik tegengekomen ben.
Ik gebruik dit zonder problemen. Met een Revolut Maestro kaart

Het feit dat je BNP kaart niet werkt, kan eerder liggen aan het feit dat Belgische betaal terminals vaak in een basiscontract enkel Bancontact en Maestro accepteren.
Visa en MasterCard zijn vaak niet inbegrepen bij de standaard contracten die de handelaar afsluit.

Vroeger werd je BNP kaart als Maestro in Apple Pay gestoken, nu als Visa. Als een handelaar dus geen contract heeft voor visa te accepteren via zijn terminals maar wel maestro en Bancontact, dan heb je pech.

Dat probleem stelt zich waarschijnlijk ook bij Delhaize. Ze hebben wellicht enkel Bancontact ingeschakeld, waardoor je niet met Visa kan betalen.

Visa staat tegenwoordig nog veel bekend als een Creditcard, en niet als een Debit, en de tarieven voor creditcard transacties zijn veel duurder voor de handelaar.

Sidenote: in 2022 gaat maestro ophouden en zal het ook MasterCard Debit worden. Wellicht zullen er dan wel contracten opnieuw worden bekeken .

TLDR: dit ligt niet aan Apple, maar aan de contracten die de meeste handelaars hebben .
 
Dus BNP zou dit met Apple moeten opnemen dat de bankkaart niet als Visa maar als Bancontact in Apple Pay wordt gezet in principe?
Want de betaalkaarten werken gewoon op dit moment, dus ik zie niet echt in waarom de winkels hun terminals Visa zouden laten accepteren als dat hen enkel maar extra geld kost.

Dat van de Delhaize is trouwens al altijd zo, aan de kassa moet je specifiek zeggen 'apple pay'. Daar moet echt een specifieke betaalmethode voor gekozen worden.
Iets wat ik nog nooit in andere winkels tegengekomen ben.
 
Dus BNP zou dit met Apple moeten opnemen dat de bankkaart niet als Visa maar als Bancontact in Apple Pay wordt gezet in principe?
Want de betaalkaarten werken gewoon op dit moment, dus ik zie niet echt in waarom de winkels hun terminals Visa zouden laten accepteren als dat hen enkel maar extra geld kost.

Dat van de Delhaize is trouwens al altijd zo, aan de kassa moet je specifiek zeggen 'apple pay'. Daar moet echt een specifieke betaalmethode voor gekozen worden.
Iets wat ik nog nooit in andere winkels tegengekomen ben.

Ja het probleem is dat Bancontact een erg lokaal scheme is, en dat dat niet valt onder MasterCard/Visa/Amex. Apple is een Amerikaans bedrijf die enkel maar de internationale schemes kent. Apple Bancontact laten implementeren is niet zo makkelijk als het lijkt. Bancontact moet ook ondersteunen dat ze virtuele kaarten kunnen uitgeven, dat weet ik niet of Bancontact dat al kan.


Delhaize: “Apple Pay” als brand bestaat niet. Apple heeft het zo ontwikkeld dat dit voor de terminal gewoon een standaard EMV contactless kaart is. Ik denk dat Delhaize gewoon moet kiezen tussen Bancontact en Maestro/Visa/MasterCard..

Als je met Apple Pay betaald krijg je ook op de Terminal Visa of Maestro te zien
 
Gebruik het niet zo vaak. In het begin ( fortis) paar keer geprobeerd, maar ging meestal maar helft van de tijd ( bancontact <-> maestro). Misschien dat het in de toekomst gaat beteren nu bv Fortis hun debetkaarten nu naar Visa gebracht heeft?

Betaal eigenlijk meer draadloos met mijn bankkaart, gaat eigenlijk meestal sneller/vlotter ook.
 
Die nieuwe Fortis kaart is eigenlijk een achteruit ipv een vooruitgang, toch op het gebied van betalen met Apple/Google Pay in Belgie.
Maestro is van de kaart afgehaald en vervangen door Visa Debit maar Visa en Mastercard zijn hier niet zo ingeburgerd als bv in NL of DE.

Ja, grote bekende ketens nemen zonder probleem Visa en Mastercard maar het probleem stelt hem in andere zaken waar men wel Bancontact/Maestro neemt maar geen Visa, en neemt men enkel Bancontact is het al helemaal een issue maar ja dat was het nu wel met Maestro ook.

Enige manier dat die Fortis kaart een vooruitgang is, dat is op plaatsen online waar je bv een subscription met credit card moet afsluiten of sites waar je enkel met credit card kan betalen maar eigenlijk weegt dat denk ik voor de meeste niet op tegen het feit dat ze Maestro van de kaart hebben gesloopt.
 
Die nieuwe Fortis kaart is eigenlijk een achteruit ipv een vooruitgang, toch op het gebied van betalen met Apple/Google Pay in Belgie.
Maestro is van de kaart afgehaald en vervangen door Visa Debit maar Visa en Mastercard zijn hier niet zo ingeburgerd als bv in NL of DE.

Ja, grote bekende ketens nemen zonder probleem Visa en Mastercard maar het probleem stelt hem in andere zaken waar men wel Bancontact/Maestro neemt maar geen Visa, en neemt men enkel Bancontact is het al helemaal een issue maar ja dat was het nu wel met Maestro ook.

Enige manier dat die Fortis kaart een vooruitgang is, dat is op plaatsen online waar je bv een subscription met credit card moet afsluiten of sites waar je enkel met credit card kan betalen maar eigenlijk weegt dat denk ik voor de meeste niet op tegen het feit dat ze Maestro van de kaart hebben gesloopt.
Nogmaals, Mastercard STOPT met Maestro. Dus in de komende jaren zullen alle terminals en contracten sowieso moeten veranderen.
Tis nu alleen een overgangsperiode dat BNP de enigste is die al is overgegaan, eens meer banken dit gaan doen, naar Visa Debit of Mastercard Debit, komt er wat meer druk op de handelaars / leveranciers van betaalterminals om andere / betere contracten te onderhandelen.
Zoals je zelf zegt, gaat dit ook niets veranderen aan zaken waar ze enkel Bancontact accepteren.
 
Apple Pay is er voor Belfius :)

Kreeg melding in de app. Wel enkel nog maar creditcards kunnen toevoegen, gewone kaarten komen later.

Werkt dat me zo goed als alle bancontact apparaten of alle apparaten waar je contactloos kan betalen?
 
Apple Pay is er voor Belfius :)

Kreeg melding in de app. Wel enkel nog maar creditcards kunnen toevoegen, gewone kaarten komen later.

Werkt dat me zo goed als alle bancontact apparaten of alle apparaten waar je contactloos kan betalen?
Met veel, maar niet met alle apparaten (Apple Pay via BNP Paribas hier).
 
Apple Pay is er voor Belfius :)

Kreeg melding in de app. Wel enkel nog maar creditcards kunnen toevoegen, gewone kaarten komen later.

Werkt dat me zo goed als alle bancontact apparaten of alle apparaten waar je contactloos kan betalen?
Het is afhankelijk van de aan Apple Pay gelinkte betaalkaart.

Als je contactloos kan betalen met Visa (Debit), Mastercard of Maestro, dan werkt Apple Pay.
 
Let er wel op dat we van Maestro (of was het Mastercard?) als debetkaarten aan het overschakelen zijn naar Visa.
En Apple Pay pakt je Visa gedeelte van de kaart om te betalen.
Sommige winkels aanvaarden nog geen Visa.
Ik ben tijdelijk gestopt met apple pay, omdat ik geen zin heb in gesukkel als de betaalterminal weer eens geen Visa aanvaardt.
 
Appple Pay bij Belfius is momenteel enkel voor de Mastercard kaarten (credit of debit), Maestro en Bancontact ondersteunen ze nog niet. Bij sommige andere Belgische banken is het dacht ik wel mogelijk om een Maestro kaart toe te voegen.
Daarmee dat Apple Pay op sommige plaatsen niet werkt voor sommige gebruikers: Omdat de handelaar in kwestie geen contract heeft dat Mastercard of Visa ondersteunt en de gebruiker in kwestie geen Maestro kaart in Apple pay heeft omdat zijn bank dat niet ondersteunt. In de Colruyt lukt het bvb. niet om met Mastercard of Visa te betalen, idem waarschijnlijk in de Delhaize waarvan hierboven sprake.

Ondersteuning voor Bancontact is wel voorzien door Apple en Belfius zou dit tegen eind dit jaar als eerste bank moeten ondersteunen, dan zou je wel overal in België moeten kunnen betalen met Apple pay. Maestro ondersteuning zou er dan ook moeten zijn voor Belfius klanten dacht ik, al zijn ze daar wel laat mee met dat Maestro stopt.

Maestro stopt dus alles wat nu Maestro is wordt Mastercard of Visa. Vanaf 2023 jaar worden er geen nieuwe Maestro kaarten meer uitgeleverd, Maestro kaarten zouden wel blijven werken tot aan hun vervaldatum (ten laatste 2027). Daarmee dat er steeds meer banken nu de mogelijkheid bieden om ook een Mastercard of Visa debit te krijgen, bij de BNP banken kan je zelfs geen Maestro meer krijgen. Bancontact blijft bestaan, maar winkels zoals Colruyt gaan dus toch moeten beginnen Mastercard/Visa ondersteunen als ze hun klanten willen blijven bedienen. Zeker de niet-Belgen zonder Bancontact kaart hebben anders een probleem, denk aan de Hollander die kampeert in de Ardennen en naar de plaatselijke Colruyt gaat. De problemen rond Apple pay dat niet overal werkt zouden dus 'vanzelf' opgelost moeten raken eens de combo Bancontact + Visa/Mastercard overal wordt ondersteund, zowel aan de kant van de handelaar als binnen Apple pay zelf.
 
Ik gebruik het veel via  Watch en werkt wel op de meeste plaatsen.
Enkel bij Colruyt & Okay niet maar inderdaad omdat dit via de BNP Visa is en Colruyt hiermee niet samenwerkt…
 
Bedoelen jullie dan specifiek via Apple Pay?
Want ik betaal continu met mijn BNP Visa debit kaart bij Colruyt en dat heeft altijd gewerkt hoor.
Zal volgende keer Apple Pay eens testen.
 
Bedoelen jullie dan specifiek via Apple Pay?
Want ik betaal continu met mijn BNP Visa debit kaart bij Colruyt en dat heeft altijd gewerkt hoor.
Zal volgende keer Apple Pay eens testen.
Laatste keer bij Okay wou  Pay niet werken…
Paar keer geprobeerd.
Bij al de rest nog geen problemen gehad…
 
Bedoelen jullie dan specifiek via Apple Pay?
Want ik betaal continu met mijn BNP Visa debit kaart bij Colruyt en dat heeft altijd gewerkt hoor.
Zal volgende keer Apple Pay eens testen.
Colruyt Group aanvaardt geen Visa (Debit) en Mastercard betalingen. Apple Pay en Google Pay zijn daar enkel mogelijk in combinatie met Maestro.

In jou geval wordt gebruikt gemaakt van de Bancontact functionaliteit op je debetkaart om de betaling bij Colruyt uit te voeren.
 
Werkt vrij goed hier. Enkel bij de Delhaize werkt het niet bij mij.

In Londen heb ik het bijna uitsluitend gebruikt. Zalig op die manier!
 
Werkt vrij goed hier. Enkel bij de Delhaize werkt het niet bij mij.
Ook niet als je specifiek visa selecteert bij de selfscans? Delhaize is altijd al een lastige geweest, daar moet je bij de kassa altijd specifiek zeggen dat het voor apple pay is, anders werkt elektronisch betalen niet. Geen idee waarom ze zo tegendraads doen.
 
Ook niet als je specifiek visa selecteert bij de selfscans? Delhaize is altijd al een lastige geweest, daar moet je bij de kassa altijd specifiek zeggen dat het voor apple pay is, anders werkt elektronisch betalen niet. Geen idee waarom ze zo tegendraads doen.
Nee, ik neem gewoon bancontact. De kaart wordt gewoon geweigerd en ik moet mijn fysieke kaart boven halen.
 
Terug
Bovenaan