Wat bedoel je met "hoort de overgrote meerderheid het in Keulen donderen". Ik denk toch wel dat velen over Stalin en gulags kennen? Hoewel ja natuurlijk niets in de buurt komt van Hitler en de nazi's. Daar heb je gelijk in dat dan over Japan veel minder is gekend, ook al omdat zij strijd voerden vooral rond het Pacifische toneel.
Ik denk dat je daar aardig van zou verschieten. Ik wil de steekproef wel eens doen anders en met een foto van Stalin de straat op trekken om te kijken hoeveel mensen hem kennen en enigszins iets af weten van zijn beleid.
Ik denk dat je gelijk hebt over gebrek aan leerstof in het middelbaar. Ik heb zelfs nooit geleerd over onze Congolese genocide indertijd. Ik heb ook op de examencommissie daar geen hoofdstuk rond gezien. Er waren wel hoofdstukken rond koude oorlog-USSR, WOII, de rol van Europa en werking Europese Unie, zelfs wat over Israël-Palestina en een heel klein beetje over de moderne rol van China, dat weet ik nog.
Je haalt wel iets interessants aan. Ik denk dat wij op het middelbare onderwijs af en toe jaren hadden met 1u geschiedenis, en af en toe 2u. Maar elk jaar springt men eigenlijk van "tijdperk tot tijdperk". En voor de nieuwste/eigen tijd is eigenlijk alleen maar plaats in het vijfde en zesde middelbaar. Vierde middelbaar Nieuwe Tijd, derde middelbaar Middeleeuwen, tweede Klassieke Oudheid en eerste Oude Nabije Oosten en prehistorie. Maar het is misschien geen goede manier om het te verdelen, maar dat is dan een andere discussie. Anderzijds is recentere historie wel wat uitgebreider (meer gekend en meer bronnen) en complexer om te begrijpen. Over WOII leert men eigenlijk pas begin zesde middelbaar of eind vijfde middelbaar (al zal er een klein beetje leerstof op het lager onderwijs ook al zijn daaromtrent door de impact ervan).
China heb ik zelf nooit iets van gehad. Nu goed, we schelen ook meer dan 10 jaar in mijn schooltijd nog niet zo een supermacht als ze nu is.
Alleszins is het moeilijk om elk belangrijk conflict uit de (zelfs recente) geschiedenis over heel de wereld te kaderen.
Zowat elk land ter wereld heeft zich schuldig gemaakt aan verschrikkelijke misdaden in zijn verleden en het is natuurlijk moeilijk om daar een keuze in te maken in die beperkte uren geschiedenis die er gegeven worden op school.