StevenFM
Well-known member
'Lijkt' is het sleutelwoord hier, denk ik. De revolutie die de media ondergaan heeft, is met grote voorsprong de belangrijkste factor om deze reactionaire tendens te verklaren.In het verleden was er altijd culturele evolutie, daar gingen vaak decennia of zelfs een eeuw over. Nu lijkt het dat iedereen in 10 jaar tijd een heleboel veranderingen in levensstijl moeten maken waarvoor er mijn inzien (nog) geen draagvlak is. Die snelheid duwt mensen ook in extremere posities om zich ertegen te verzetten.
Daarboven hebben wij verschillen tussen pakweg Ploegsteert en Gent. Das 50 km afstand, mensen van Ploegsteert komen wel eens in Gent en kijken dezelfde media. Toch lijkt mij dat plattelandsmensen andere gewoonten en gebruiken hebben.
In de VS heb je plekken waar veel inwoners nog nooit in een grote stad geweest zijn. Die kijken andere media en zijn steeds meer de connectie aan het verliezen met die stedelijke bevolking. Bij elke gelegenheid horen dat je ideeen en gebruiken "backwards" en ouderwets zijn helpt niet die mensen te winnen voor progressieve ideeën.
Daarbovenop hebben inwoners in Ely Nevada (geen superklein gehuchtje) weinig met inwoners van pakweg New York. Das 5000km verder. Moskou ligt dichter bij Brussel dan New York bij Ely. De closest relatief grote stad voor Ely is Salt Lake city, 250km verder.
Why the media is so polarized — and how it polarizes us
Read an excerpt from Why We’re Polarized, the new book by Ezra Klein.
www.vox.com
Cable news is journalism, but it’s also a business. Chris Hayes, who anchors MSNBC’s 8 pm newscast and is among the most thoughtful, civic-minded journalists in the industry, referenced a Will Ferrell joke from Anchorman 2 on his podcast, saying, “What if instead of telling people the things they need to know, we tell them what they want to know?” That is, he says, “the creation story of cable news.”“
“At some level,” he continued, “we’re wedding DJs. And the wedding DJ’s job is to get you on the floor.” The point is not that this leaves no room for serious journalism. As Hayes says, there are good wedding DJs and bad wedding DJs, and the work of being a cable news host is making sure you’re one of the good ones. But this is the business context in which cable news decisions are made.
But we don’t just want people to read our work. We want people to spread our work — to be so moved by what we wrote or said that they log on to Facebook and share it with their friends or head over to Reddit and try to tell the world. That’s how you get those dots to multiply. But people don’t share quiet voices. They share loud voices. They share work that moves them, that helps them express to their friends who they are and how they feel. Social platforms are about curating and expressing a public-facing identity. They’re about saying, “I’m a person who cares about this, likes that, and loathes this other thing.” They are about signaling the groups you belong to and, just as important, the groups you don’t belong to.
Kort samengevat is het de opkomst van sociale media en het overaanbod van informatie en entertainment dat mediabedrijven uit financiële belangen ertoe heeft aangezet om hun aanbod te veranderen van een eerder neutrale berichtgeving naar een meer identiteitsgedreven nieuwsaanbod. Als zender heb je namelijk competitie uit duizenden hoeken voor de belangstelling van je publiek wat ervoor zorgt dat je nooit iedereen gaat kunnen aanspreken. En dus vormt Fox haar berichtgeving in functie van het conservatieve publiek. Het creëert en versterkt daarbij de notie van de conservatieve identiteit terwijl MSNBC hetzelfde doet langs de liberale zijde.