Het ziet er toch meer en meer naar uit dat Biden niet de democratische nominee zal worden. In z’n huidige staat kan die echt geen debatten met Trump aan. Om nog maar te zwijgen over de day-to-day taken als president. Dat hij het nog bijna een jaar moet uitzingen is al erg genoeg, laat staan nog eens 4 jaar…

De democraten beginnen dat volgens mij wel te beseffen.

Ben benieuwd.
Hopelijk pushen ze iemand zoals Newsom niet naar voren. Dat zou nog dramatischer zijn voor het land.
 
Als hij al niet meer weet dat hij President is of dat je zoon is overleden dan is er echt wel iets aan de hand en dan kan je (voor mij dan toch) niet meer aan het hoofd staan van de 1 van de machtigste landen van de wereld.

edit: als het allemaal klopt natuurlijk wat er beweerd wordt
Hij wist niet meer in welk jaar zijn zoon overleden was, minder erg natuurlijk. Wat wel vrij erg is, is dat hij ook niet meer wist wanneer hij vice-president was. Natuurlijk is dat geen sluitend bewijs maar de vele fouten die hij maakt, de soms erg vreemde zinsconstructies (wat is stotter en wat is leeftijd?) en dan rapporten zoals dit doen mij toch niet het beste vermoeden.

Dit zijn wel zaken die je verwacht van een man die later dit jaar 82 wordt. Maar is het echt een goed idee dat een persoon waarrond zoveel twijfels zijn nog eens 4 jaar op de hoogste stoel mag zitten tot zijn 86ste?

Ik denk dat de Democraten hier een gigantische blunder begaan. De perceptie rond Biden is er en dat gaat volgens mij alleen maar erger worden de komende maanden.
 
Het ziet er toch meer en meer naar uit dat Biden niet de democratische nominee zal worden. In z’n huidige staat kan die echt geen debatten met Trump aan. Om nog maar te zwijgen over de day-to-day taken als president. Dat hij het nog bijna een jaar moet uitzingen is al erg genoeg, laat staan nog eens 4 jaar…

De democraten beginnen dat volgens mij wel te beseffen.

Ben benieuwd.
Hopelijk pushen ze iemand zoals Newsom niet naar voren. Dat zou nog dramatischer zijn voor het land.
Waar ziet dat er zo uit? Want ik zie geen enkele aanwijzing dat dat niet het geval gaat zijn?
Hij heeft al bewezen dat hij wél debatten aan kan met Trump, want de vorige keer heeft die (als zittend president, dus in het voordeel) verloren.

Daarmee zeg ik niet dat het de goede of de foute keuze is. Ik heb hiervoor al wel gezegd waarom er echter tactisch en historisch gezien weinig voordelen zijn aan nu wisselen. En dat uitdagers het ook nooit halen.
 
Maar er staat toch niet in dat hij niet meer weet dat hij president is? Hij kon de jaartallen van zijn vicepresidentschap of de sterftedatum van zijn zoon niet meteen voor de geest halen.

Ik vind de inhoudelijke problemen al kwalijker, het feit dat hij niet meer goed weet wat het standpunt in Afghanistan nu was en wie voor- en wie tegenstander was intern. Maar ook dat is misschien weg met wat opfrissing. Allee, dossierkennis is niet iets wat eeuwig gebeiteld blijft in je hoofd en paraat is op elk moment. Specifieke zaken van m'n werk zal ik ook wel niet meer weten over 15 jaar, maar als ik me even inlees, ben ik er wel helemaal terug.

Ik vind dat heel weinig zeggen over geestelijke gezondheid en mentale capaciteiten.
Ik verwoord het verkeerd mea culpa :)

Maar het blijft wel een probleem dat hij zo'n elementaire zaken (want jaartallen van iets dat zo'n impact had op je leven) niet meer weet (en de dood van een opa vergelijken met de dood van een zoon is echt wel een foute vergelijking). Als je dan de andere zaken erbij neemt waar hij geregeld de mist ingaat + zijn leeftijd dan zal het er alleen maar verder op achteruitgaan in de volgende 4 jaar. En dat is echt een probleem voor de Democraten als ze verder zouden gaan met Biden als kandidaat
 
Waar ziet dat er zo uit? Want ik zie geen enkele aanwijzing dat dat niet het geval gaat zijn?
Hij heeft al bewezen dat hij wél debatten aan kan met Trump, want de vorige keer heeft die (als zittend president, dus in het voordeel) verloren.

Daarmee zeg ik niet dat het de goede of de foute keuze is. Ik heb hiervoor al wel gezegd waarom er echter tactisch en historisch gezien weinig voordelen zijn aan nu wisselen. En dat uitdagers het ook nooit halen.
Dat was 4-5 jaar geleden. Ondertussen heeft Biden al geregeld de bal misgeslagen of zaken "vergeten" of... Dit is niet meer dezelfde persoon als toen (wat ook gewoon te verwachten is op zo'n leeftijd)
 
Dus Biden vergeet dingen en is bij momenten duidelijk wat verward. Maar Trump is ronduit hallucinant, waanzinnig, ziet (en vertelt vooral) dingen die er niet zijn, spreekt het omverwerpen uit van het juridisch- en kiessysteem en is niet vies van dictator zijn (één dag maar hoor!).

Moest je de namen uitkruisen en aan mij vragen wie het minst geschikt is om een mandaat te geven als president van de VSA ik zou gemakkelijk kunnen kiezen.
 
Dus Biden vergeet dingen en is bij momenten duidelijk wat verward. Maar Trump is ronduit hallucinant, waanzinnig, ziet (en vertelt vooral) dingen die er niet zijn, spreekt het omverwerpen uit van het juridisch- en kiessysteem en is niet vies van dictator zijn (één dag maar hoor!).

Moest je de namen uitkruisen en aan mij vragen wie het minst geschikt is om een mandaat te geven als president van de VSA ik zou gemakkelijk kunnen kiezen.
Welja, en Trump is er ook al 77 uiteindelijk. Dat met een verleden dat een pak controversiëler is dan dat van Biden op vlak van allerlei uitspraken en daden.

Ik vermoed dat de gemiddelde kiezer liever iemand heeft die zich als een soort van sterke man voordoet, maar uiteindelijk denk ik dat "het systeem" een Biden, met wat ouderdomskwalen, beter kan opvangen dan de waanzin van Trump.
 
Hoopte enkele maanden geleden dat de democraten iemand als Gretchen Whitmer naar voor zouden schuiven en Biden stap opzij zou zetten. Maar vrees dat het verschrikkelijk nagelbuiten wordt tot november, en dat kans op Trump 2.0 heel erg groot wordt
 
Ik vind dat niet. Er is heel wat te zeggen voor ervaring.
Dat er een minimumcompetentie moet zijn, staat buiten kijf. En dan spreek ik over minimumcompetentie. Ik kan totaal niet inschatten hoe dat zit bij beide kandidaten, en je hebt natuurlijk medisch geheim, maar ik snap wel dat dat misschien iets doorzichtiger mag/moet. Los daarvan, datums vergeten kun je op eender welke manier interpreteren. Mijn opa betekende heel veel voor mij, maar zelfs met een pistool tegen mijn hoofd zou ik je de datum van zijn overlijden niet kunnen geven. Ik werk graag waar ik zit, maar elke keer iemand vraagt hoelang ik het al doe, moet ik beginnen rekenen vanaf het middelbaar (vier jaar erbij, halfjaar daar...).

Maar net zoals quota instellen een slecht idee is, tenzij het massaal en tijdelijk gebeurt, is een maximumleeftijd toch ook gewoon het uitsluiten van bepaalde kandidaten die misschien een pak geschikter zijn?
Een 60-jarige heeft ook genoeg ervaring. Net zoals je gemiddeld kan zeggen dat onder een bepaalde leeftijd mensen nog niet de minimale kwaliteiten hebben voor een job, kan je zo'n gemiddelde bovengrens ook vaststellen.

Dat er 75-plussers zijn op wie de tijd schijnbaar geen effect heeft, en die gerust zo'n job kunnen uitvoeren, sure. Je zal er vinden. Maar je gaat veel meer mensen onder de 35 vinden met de juiste kwaliteiten dan mensen boven de 75. En toch worden die eersten uitgesloten omwille van een gemiddelde "waarheid" dat die nog niet de juiste kwalificaties hebben.

Net omdat je niet wil dat individuen hun medische privacy publiek ten grabbel moet gooien, is zo'n bovengrens nodig.
 
Het ziet er toch meer en meer naar uit dat Biden niet de democratische nominee zal worden. In z’n huidige staat kan die echt geen debatten met Trump aan. Om nog maar te zwijgen over de day-to-day taken als president. Dat hij het nog bijna een jaar moet uitzingen is al erg genoeg, laat staan nog eens 4 jaar…

De democraten beginnen dat volgens mij wel te beseffen.

Ben benieuwd.
Hopelijk pushen ze iemand zoals Newsom niet naar voren. Dat zou nog dramatischer zijn voor het land.

Maar allez in welke wereld wordt Biden niet de nominee.

Als ze hem niet naar voor schuiven en zich vervolgens bloot stellen aanal dat openlijke infighting wat is de voorverkiezing, met een zittende president, dat verdienen de democraten niets anders als de nederlaag.

Zo dom kunnen ze toch niet zijn
 
Maar allez in welke wereld wordt Biden niet de nominee.

Als ze hem niet naar voor schuiven en zich vervolgens bloot stellen aanal dat openlijke infighting wat is de voorverkiezing, met een zittende president, dat verdienen de democraten niets anders als de nederlaag.

Zo dom kunnen ze toch niet zijn
Het is inderdaad te laat om nu nog te veranderen. En anders zouden ze vermoedelijk Kamala Harris naar voor schuiven en dat is ook een personaliteitsvacuüm.

Ik denk dat volop gaan voor een tweede termijn van Biden een grote fout is geweest.
 
Een tijdje geleden in de Afspraak(denk ik) kwam Bjorn Soenens vertellen dat hij ervan overtuigd was dat de Democraten nog met een andere kandidaat op de proppen zou komen, maar hoe meer tijd er voorbij gaat, hoe minder plausibel.
 
Het moet echt wel ernstig zijn als zelfs de VRT & Bjorn Soenens het op deze manier rapporteren.


"Die aanklager, Robert Hur, zegt nu dus dat Biden niet zal worden vervolgd. Er is niet genoeg bewijs om hem te veroordelen in een mogelijk proces. Dat lijkt goed nieuws, maar in verschillende passages maakt het rapport melding van geheugenproblemen bij Biden. En dat speelt ook mee in de beslissing om Biden niet aan te klagen."
 
Aangezien dat de twee veronderstelde kandidaten (Biden en Trump) zo gehekeld worden, zou dit wel eens een kans kunnen zijn voor een onafhankelijk kandidaat. Maar Trump kan ook als onafhankelijke gaan, als hij de nominatie verliest. Daardoor zou hij de republikeinse stem opsplitsen, waardoor de Republiekeinse Partij waarschijnlijk zou verliezen van Biden. Trump kan dit als dreigement gebruiken tegen de Republiekijnse Partij.

Ik denk dat we een replay krijgen van 2020. En ik denk dat Trump zal verliezen. Waarschijnlijk gaat hij dan weer zeggen dat de verkiezingen vervalst zijn. Vraag is dan wat zijn achterban gaat doen. Wellicht gaat dit liedje zich herhalen en gaat Trump zelf elke vier jaar weer meedoen met de verkiezingen, tot hij sterft.

Verder krijgen we in de (Vlaamse) media om de zoveel tijd beelden van Biden, waarin hij valt, zaken vergeet, motorische en cognitieve achteruitgang... Maar Trump verwart Biden met Obama, Jean Carrol met zijn ex-vrouw, Nikki Haley met Nancy Pelosi, ... Trump vermijdt de Republikeinse debatten, of zijn entourage wil hem niet laten debatteren. Omdat hij zelf waarschijnlijk ook cognitieve achteruitgaf heeft en dat dit in debatten nadrukkelijk naar voren zou komen. Hij spreekt nog even vlug als voorheen in zijn typische stijl, waardoor dit misschien niet zo opvalt als bij Biden, maar Trump verwart nogal wat zaken inhoudelijk.

Om één of andere reden blijven de media maar herhalen (in ieder geval de Vlaamse media) over de achteruitgang van biden met volledige artikels en duiding door medische experts, maar komt de vermeende achteruitgang van Trump bijna niet aan bod. Biden is natuurlijk de president en daardoor valt het meer op. Trump is sowieso controversieel, dus misschien valt het minder op als zijn fouten een gradatie nog 'raarder' zijn dan wat we voordien gewoon waren.

Trump verwart Biden en Obama in januari 2024:
Trump verwart Jean Carrol met zijn ex-vrouw in mei 2023:
Trump zegt dat Orban de president van Turkije is en dat Hongarije grenst aan Rusland in oktober 2023:
Trump vermijdt de Republikeinse debatten:
The former president reinforced his debate-skipping strategy on his social media site Truth Social writing, "The public knows who I am & what a successful Presidency I had. I WILL THEREFORE NOT BE DOING THE DEBATES!"
X draad met een overzicht van zulke momenten:
Here is a running list of every one of Donald Trump’s fumbles, accidents, and confused moments from this year.(NOTE: this is why his handlers won’t let him debate)

Verder, als Biden als weer president wordt, dan wordt de vice-president nog belangrijker dan vier jaar geleden. Dat was toen al een issue toen Biden 77 was. Maar Kamala Harris is onpopulair. Biden zou beter een alternatief zoeken, misschien iemand die door de jongere generatie graag gezien is, zoals Alexandria Ocasio-Cortez.
 
Laatst bewerkt:
Verder, als Biden als weer president wordt, dan wordt de vice-president nog belangrijker dan vier jaar geleden. Dat was toen al een issue toen Biden 77 was. Maar Kamala Harris is onpopulair. Biden zou beter een alternatief zoeken, misschien iemand die door de jongere generatie graag gezien is, zoals Alexandria Ocasio-Cortez.
AOC als VP (die dan wellicht President wordt, want Biden gaat het geen 4 jaar meer uitzingen)?
Komaan, dat meen je toch niet? Dan is het helemaal finito met de VS.
 
Hoe groot is de rol van de president op het beleid - ik bedoel dan ten aanzien van zijn entourage. Met een historische lage werkloosheid en bloeiende economie heeft team Biden wel een grote troefkaart in handen bvb.
 
AOC als VP (die dan wellicht President wordt, want Biden gaat het geen 4 jaar meer uitzingen)?
Komaan, dat meen je toch niet? Dan is het helemaal finito met de VS.
Er zijn genoeg alternatieven in de Democratische Partij om Harris te vervangen. Niet dat ik zelf strategisch of qua politieke inhoud voor AOC zou kiezen. AOC is vrij populair bij de progressieve jongere generaties, jong, vrouwelijk, bekend gezicht, bekende naam en ook redelijk knap ja (dat moet ergens wel helpen). Ze heeft een zekere aanhang. Op die manier zou je deze keuze voor VP van Biden strategisch kunnen verantwoorden, een beetje als een belichaming van de 'anti-Trump'. Leeftijd is een big issue de laatste tijd en door zo iemand onder de 40 jaar te kiezen (hoe jonger hoe liever), zou je dat misschien kunnen counteren. Maar AOC is ook polariserend, er zijn dus ook nog alternatieven mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan