Daniel Shaver.

En er zijn zo'n 5-6x meer blanken als zwarten in Amerika dus als het proportioneel was zouden er voor elke 14 zwarten 70 tot 84 blanken worden doodgeschoten.

edit: en het feit dat de politie daar disproportioneel meer zwarten neerschiet wil niet zeggen dat het probleem niet zo diep gaat dat de blanken die worden gedood niet ook een probleem zijn.



Is dit serieus? Hoe kan je voor 1 misdaad 3 verschillende straffen krijgen .. Is toch ook een beetje fuckedup.
Weet je wat nog disproportioneel is? Het aantal interacties dat politieagenten hebben met zwarten.
En waarom? Bekijk maar gewoon eens de FBI statistieken omtrent moord/geweldadige overvallen/verkrachting/etc...

 
In je eerste zin vraag je meer nuance als het over politie gaat en als het over de zwarte gemeenschap gaat heb je het over afslachten en ghetto geweld. Tja...
 
Je laatste opmerking is de typische "waarom moet de politie mij beboeten voor te snel te rijden, als er nog moordenaars vrij rondlopen". BLM kan gerust dit van oa Floyd (terecht, zo blijkt!) aanklagen, naast het feit dat er in Chicago of NYC nog andere problemen zijn.

Nee, nee. We horen niets daarover. Misschien omdat die steden een democratische meerderheid hebben? Wie weet.

Dat is alsof alle aandacht gaat naar globale opwarming ondertussen er een end-of-all-life asteroïde recht op aarde afkomt.
 
Weet je wat nog disproportioneel is? Het aantal interacties dat politieagenten hebben met zwarten.
En waarom? Bekijk maar gewoon eens de FBI statistieken omtrent moord/geweldadige overvallen/verkrachting/etc...


Dan nog worden zwarten disproportioneel meer gedood door de politie dan blanken.

We analyzed 990 police fatal shootings using data compiled by The Washington Post in 2015. After first providing a basic descriptive analysis of these shootings, we then examined the data for evidence of implicit bias by using multivariate regression models that predict two indicators of threat perception failure: (1) whether the civilian was not attacking the officer(s) or other civilians just before being fatally shot and (2) whether the civilian was unarmed when fatally shot. The results indicated civilians from “other” minority groups were significantly more likely than Whites to have not been attacking the officer(s) or other civilians and that Black civilians were more than twice as likely as White civilians to have been unarmed.

 
Dat Chauvin veroordeeld is voor second-degree, third-degree murder en manslaughter is belachelijk. Dat wil dus zeggen dat volgens de jury, Chauvin de intentie had om Floyd te vermoorden. Ik begrijp involuntary manslaugter of zoiets als slagen en verwondingen met de dood tot gevolg nog, maar de impact van deze uitspraak gaat echt groot zijn (en niet op een positieve manier) als we gaan beweren dat Chauvin die kerel echt dood wou.

BLM is inderdaad belachelijk; de causaliteit tussen geweld en slechte jeugd (vaders die het afbollen/moeders die vaders buitensmijten, kinderverwaarlozing, veel verschillende partners van de ouders, ...) is overduidelijk. Als ze echt geven om de zwarte gemeenschap zouden ze beter wat gemeenschapswerk gaan doen en de kinderen en ouders van vandaag uitleggen wat je moet doen om een stabiele omgeving voor je (toekomstige) kinderen te creëren. Gevangenissen zouden ook zo een plek van educatie kunnen zijn uiteraard.
 
Dat Chauvin veroordeeld is voor second-degree, third-degree murder en manslaughter is belachelijk. Dat wil dus zeggen dat volgens de jury, Chauvin de intentie had om Floyd te vermoorden. Ik begrijp involuntary manslaugter of zoiets als slagen en verwondingen met de dood tot gevolg nog, maar de impact van deze uitspraak gaat echt groot zijn (en niet op een positieve manier) als we gaan beweren dat Chauvin die kerel echt dood wou.

BLM is inderdaad belachelijk; de causaliteit tussen geweld en slechte jeugd (vaders die het afbollen/moeders die vaders buitensmijten, kinderverwaarlozing, veel verschillende partners van de ouders, ...) is overduidelijk. Als ze echt geven om de zwarte gemeenschap zouden ze beter wat gemeenschapswerk gaan doen en de kinderen en ouders van vandaag uitleggen wat je moet doen om een stabiele omgeving voor je (toekomstige) kinderen te creëren. Gevangenissen zouden ook zo een plek van educatie kunnen zijn uiteraard.
Intentie om te vermoorden zit letterlijk in geen énkele van de aanklachten. Wat je nog zou begrijpen, is ook wat er is uitgesproken.
 
Dan nog worden zwarten disproportioneel meer gedood door de politie dan blanken.



The odds ratio reveals they were a little more than twice as likely as White civilians to have not been attacking the officer(s) or other civilians. The Black coefficient is positive but statistically nonsignificant, which means Black civilians were no more or less likely than White civilians to have been attacking the officer(s) or other civilians when they were fatally shot by police.

Uit het artikel. Dit is het enige echt relevante, of je aanvalt of niet. Je kan een pistool bij je hebben, niets doen en afgeschoten worden, maar je kan ook geen pistool bij je hebben, zeer agressief zijn en afgeschoten worden.
 
Laatst bewerkt:
Dan nog worden zwarten disproportioneel meer gedood door de politie dan blanken.




There is widespread concern about racial disparities in fatal officer-involved shootings and that these disparities reflect discrimination by White officers. Existing databases of fatal shootings lack information about officers, and past analytic approaches have made it difficult to assess the contributions of factors like crime. We create a comprehensive database of officers involved in fatal shootings during 2015 and predict victim race from civilian, officer, and county characteristics. We find no evidence of anti-Black or anti-Hispanic disparities across shootings, and White officers are not more likely to shoot minority civilians than non-White officers. Instead, race-specific crime strongly predicts civilian race. This suggests that increasing diversity among officers by itself is unlikely to reduce racial disparity in police shootings.


 
There is widespread concern about racial disparities in fatal officer-involved shootings and that these disparities reflect discrimination by White officers. Existing databases of fatal shootings lack information about officers, and past analytic approaches have made it difficult to assess the contributions of factors like crime. We create a comprehensive database of officers involved in fatal shootings during 2015 and predict victim race from civilian, officer, and county characteristics. We find no evidence of anti-Black or anti-Hispanic disparities across shootings, and White officers are not more likely to shoot minority civilians than non-White officers. Instead, race-specific crime strongly predicts civilian race. This suggests that increasing diversity among officers by itself is unlikely to reduce racial disparity in police shootings.



Ik heb helemaal niks gezegd of de agent zwart of blank was? Dat doet toch ook niet ter zake.

Er staat in jouw eigen studie ook dit nog trouwens:

Black civilians fatally shot by police (relative to White civilians) are more likely to be unarmed and less likely to pose an immediate threat to officers (26). In contrast, White civilians (relative to Black civilians) are nearly three times more likely to be fatally shot by police when the incident is related to mental-health concerns and are seven times more likely to commit “suicide by cop” (26). These are incidents where a civilian threatens a police officer for the purpose of ending their life (27) and reflect higher rates of suicide overall among Whites relative to Black and Hispanic civilians (28).

Dus ze gaan sneller op ongewapende en ongevaarlijke zwarten schieten terwijl blanken vaker worden neergeschoten als ze bv 'suicide by cop' doen.


The odds ratio reveals they were a little more than twice as likely as White civilians to have not been attacking the officer(s) or other civilians. The Black coefficient is positive but statistically nonsignificant, which means Black civilians were no more or less likely than White civilians to have been attacking the officer(s) or other civilians when they were fatally shot by police.

Uit het artikel. Dit is het enige echt relevante, of je aanvalt of niet. Je kan een pistool bij je hebben, niets doen en afgeschoten worden, maar je kan ook geen pistool bij je hebben, zeer agressief zijn en afgeschoten worden.

Waar zie je dat? Full-text is paywalled voor mij + zie ook hierboven naar post van Legatus die je likete waarin het tegendeel beweert wordt.

En waarom is dat het enige relevante? Dat een agent een zwarte of blanke arrestant neerschiet die hem aanvalt staat los, en is minder pertinent in de discussie, van een agent die een zwarte of blanke arrestant neerschiet die ongewapend is en hem niet aanvalt zou ik denken.

Dat gezegd zijnde heb ik dit op 9L al eens bovengehaald maar de hele discussie over politie-agenten die de ene of de andere bevolkingsgroep meer doden is maar 1 aspect van het juridische systeem en het politie-apparaat dat op meerdere vlakken zwarten benadeeld. Het is gewoon het meest zichtbare en viscerale, maar de aantallen zijn natuurlijk erg klein. Maar dit voltrekt zich op vlakken zoals zwaardere straffen voor dezelfde misdaad, sneller en vaker gecontroleerd en tegengehouden, meer controle voor zwarten waardoor ze sneller gepakt zullen worden op een misdaad tov blanken, etc ..
 
Mijn fout, ik moet vrt niet geloven: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/20/uitspraak-derek-chauvin-george-floyd/ merci @Loser je hebt mij correct gecorrigeerd!

Edit: ik zag net dat ze Bjorn Soenens hierin interviewen, had het zeker niet moeten geloven
Ik bedoelde dat niet verkeerd, hoor. Maar ook in dat artikel (of dat interview) staat toch niets van intentie of opzettelijke dood?
Soenens spreekt echter wel over de zwaarste straf die genomen zou worden in plaats van de optelsom. Eerlijk gezegd ben ik daarvan niet genoeg op de hoogte om te weten wat het meest gebruikelijke is, maar dan zou het dus 12,5j zijn in totaal.

There is widespread concern about racial disparities in fatal officer-involved shootings and that these disparities reflect discrimination by White officers. Existing databases of fatal shootings lack information about officers, and past analytic approaches have made it difficult to assess the contributions of factors like crime. We create a comprehensive database of officers involved in fatal shootings during 2015 and predict victim race from civilian, officer, and county characteristics. We find no evidence of anti-Black or anti-Hispanic disparities across shootings, and White officers are not more likely to shoot minority civilians than non-White officers. Instead, race-specific crime strongly predicts civilian race. This suggests that increasing diversity among officers by itself is unlikely to reduce racial disparity in police shootings.


Het enige wat jouw quote zegt, is dat het niet aan de agent zelf ligt, maar misschien aan het systeem of de manier van werken. Laat dat nu ook zijn wat BLM aanklaagt.
 
Goed dat hij veroordeeld is, maar op zich hoeft een al te lange gevangenisstraf niet voor mij.
Ik meen me te herinneren dat Loser en Steven ook een tijdje terug hier afkwamen dat lange/strenge gevangenisstraffen nutteloos zijn en niemand vooruit helpen. Zouden ze Chauvin dan niet beter gewoon vrijlaten? :wink:

Je moet daar consequent in zijn, een echt gevaar voor de samenleving is die man niet imo, toch zeker niet als je hem (ik zeg maar wat) enkele rechten zoals wapendracht ontneemt en voor een aantal jobs uitsluit. Het Amerikaans systeem kennende zal het wel minstens 30 jaar zijn zeker? Door de grote woede zal veel minder dan dat ook niet aanvaard worden, maar ik blijf het heel moeilijk hebben met justitie als wraak.
Ik niet, daarvoor dient justitie net. In dit geval zie ik ook geen echte dreiging, maar dura lex sed lex. Liever een rechtvaardig justitiesysteem dat consequent wordt toegepast (cfr. USA) dan een onrechtvaardig systeem dat niet consequent te werk gaat (cfr. België).
 
  • Haha
Waarderingen: Inv
Ik meen me te herinneren dat Loser en Steven ook een tijdje terug hier afkwamen dat lange/strenge gevangenisstraffen nutteloos zijn en niemand vooruit helpen. Zouden ze Chauvin dan niet beter gewoon vrijlaten? :wink:
Lees mijn reactie misschien eens dan, voor je mij hypocrisie wilt aanwrijven.
En "gewoon vrijlaten" heb ik nooit gezegd. Man, toch. Als je het op de man wilt spelen, zorg dan dat je mee bent.
 
Ik meen me te herinneren dat Loser en Steven ook een tijdje terug hier afkwamen dat lange/strenge gevangenisstraffen nutteloos zijn en niemand vooruit helpen. Zouden ze Chauvin dan niet beter gewoon vrijlaten? :wink:
Als je een heel klein beetje moeite had gedaan dan had je wel geweten dat Loser en ik niet hypocriet zijn op dit vlak en dat uw 'gotcha' nergens op slaat.
Akkoord, ja. Ik heb altijd gepleit voor een systeem dat de focus legt op rehabilitatie in plaats van repressie en dat geldt ook voor Chauvin. Niemand heeft er baat bij dat deze man binnen x aantal jaar geradicaliseerd en gedesillusioneerd uit de gevangenis komt. Maar dat is uiteraard geen populaire maatregel bij de gemiddelde Amerikaan, 'tough on crime' is nog altijd een van de gemakkelijkste slogans om punten te scoren.
 
Lees mijn reactie misschien eens dan, voor je mij hypocrisie wilt aanwrijven.
Waar ergens wrijf ik je hypocrisie aan? Ik verwijs gewoon naar een andere stelling van jou op dit forum, als jij daar een hypocrisie in herkent is dat jouw vaststelling, niet de mijne.
 
En waarom is dat het enige relevante? Dat een agent een zwarte of blanke arrestant neerschiet die hem aanvalt staat los, en is minder pertinent in de discussie, van een agent die een zwarte of blanke arrestant neerschiet die ongewapend is en hem niet aanvalt zou ik denken.

Dat gezegd zijnde heb ik dit op 9L al eens bovengehaald maar de hele discussie over politie-agenten die de ene of de andere bevolkingsgroep meer doden is maar 1 aspect van het juridische systeem en het politie-apparaat dat op meerdere vlakken zwarten benadeeld. Het is gewoon het meest zichtbare en viscerale, maar de aantallen zijn natuurlijk erg klein. Maar dit voltrekt zich op vlakken zoals zwaardere straffen voor dezelfde misdaad, sneller en vaker gecontroleerd en tegengehouden, meer controle voor zwarten waardoor ze sneller gepakt zullen worden op een misdaad tov blanken, etc ..
Omdat je zelfverdediging mag plegen. Als iemand op uw gezicht komt kloppen, agressief is, op uw schiet,... mag je dat doen. Dat is niet altijd om te doden, maar het komt voor. Je kan agressief zijn met en zonder wapen.

Wanneer iemand gewoon een pistool bij heeft (heel veel mensen in de VS), maar normaal doet is dat geen zelfverdediging wanneer de politie die afschiet. Uiteraard zijn er contexten waarin zoiets gewoon pech of een ongeluk kan zijn (ze rijden arrestant omver bij poging tot vluchten ofzo).

Het al dan niet benadelen van de bevolkingsgroep zit hier in, niet in of iemand gewapend is.

De vraag die je ook moet stellen is of op alle arrestanten er veel meer agressie is van zwarten of blanken. We weten dat zwarten in de VS de politie wantrouwen/vijandig tegenover hen staan. Een gevolg hiervan kan (en ik zeg 'kan') zijn dat zwarten de politie agressiever gaat benaderen, ook als ze ongewapend zijn.

De enige deftige analyse is echter om te kijken of de politie meer schiet/klopt op blank, zwart of latino wanneer er agressie is van de arrestant , maar ook wanneer er geen is (dus die twee cijfers afzetten op de gewelddadige en niet-gewelddadige arrestanten). Vervolgens moeten er bepaalde variabelen bij onderzocht worden. We weten bijvoorbeeld dat zwarte mensen veel ongezonder zijn dan blanken/latino's en aziaten het gezondste van allemaal zijn. Ik kan mij voorstellen dat bij mild geweld op mensen met een onderliggende conditie dit vaker tot de dood gaat leiden. Ook moet men kijken welke info de politie over iemand had (bv gekend als een gewelddadige persoon), of ze foute info hadden doorgekregen (verdachte zou gewapend zijn), etc. Pas dan kan je gaan zeggen of agenten vaker geweld gebruiken tegen bepaalde bevolkingsgroepen.
Ik bedoelde dat niet verkeerd, hoor. Maar ook in dat artikel (of dat interview) staat toch niets van intentie of opzettelijke dood?
Soenens spreekt echter wel over de zwaarste straf die genomen zou worden in plaats van de optelsom. Eerlijk gezegd ben ik daarvan niet genoeg op de hoogte om te weten wat het meest gebruikelijke is, maar dan zou het dus 12,5j zijn in totaal.
moord is in de Nederlandse taal altijd opzettelijk en met de intentie om te doden, anders spreek je meestal van slagen en verwondingen met de dood tot gevolg/onopzettelijke doodslag. Maar goed, is mijn schuld (meer bronnen moeten checken) en die van Soenens die uiteraard niet gaat melden dat het niet-intentioneel was (wat toch vrij belangrijk is). Nogmaals bedankt om het te melden.

Ja wrs 12,5 jaar. In België krijgen ze voor veel meer, veel minder straf
 
Laatst bewerkt:
Dat gezegd zijnde heb ik dit op 9L al eens bovengehaald maar de hele discussie over politie-agenten die de ene of de andere bevolkingsgroep meer doden is maar 1 aspect van het juridische systeem en het politie-apparaat dat op meerdere vlakken zwarten benadeeld. Het is gewoon het meest zichtbare en viscerale, maar de aantallen zijn natuurlijk erg klein. Maar dit voltrekt zich op vlakken zoals zwaardere straffen voor dezelfde misdaad, sneller en vaker gecontroleerd en tegengehouden, meer controle voor zwarten waardoor ze sneller gepakt zullen worden op een misdaad tov blanken, etc ..
Het is een beetje het kip of het ei verhaal he.
Is er meer controle omdat er disproportioneel meer misdaden gepleegd worden of zijn er gewoon meer misdaden omdat er dipsroportioneel gecontroleerd wordt.
 
Het is een beetje het kip of het ei verhaal he.
Is er meer controle omdat er disproportioneel meer misdaden gepleegd worden of zijn er gewoon meer misdaden omdat er dipsroportioneel gecontroleerd wordt.
Of beiden. En dan is het een systeem van vooroordelen dat zichzelf in de hand houdt. Precies wat er gezegd wordt.
 
moord is in de Nederlandse taal altijd opzettelijk en met de intentie om te doden, anders spreek je meestal van slagen en verwondingen met de dood tot gevolg/onopzettelijke doodslag. Maar goed, is mijn schuld (meer bronnen moeten checken) en die van Soenens die uiteraard niet gaat melden dat het niet-intentioneel was (wat toch vrij belangrijk is). Nogmaals bedankt om het te melden.

Ja wrs 12,5 jaar. In België krijgen ze voor veel meer, veel minder straf

Er is in het strafwetboek doodslag en moord. Doodslag is iemand om het leven brengen zonder voorbedachte rade. Moord is iemand doden mét voorbedachte rade
 
Terug
Bovenaan