Ja tis echt een tweesnijdend zwaard.
Enerzijds ben ik wel voorstander van de minimum lonen maar anderzijds moet je regels in voege laten treden dat ze geen andere kostenbesparende maatregelen gaan zoeken.
Finaal gaat de werkgever de weg met de laagste overhead cost gaan kiezen. Nadeel van globalisatie zeker.
Is toch niet per se een nadeel om als maatschappij zo weinig mogelijk laagbetaalde kutjobs te hebben?
Op individueel niveau is het niet altijd gemakkelijk, zeker niet als je je job verliest en je hebt geen sterk profiel, maar zijn we als maatschappij slechter af nu we geen mijnwerkers meer hebben?

Ik vind het nogal kortzichtig om die jobs koste wat het kost te proberen behouden. Dan evolueer ik liever naar een maatschappij met kwalitatieve jobs.
 
Is toch niet per se een nadeel om als maatschappij zo weinig mogelijk laagbetaalde kutjobs te hebben?
Op individueel niveau is het niet altijd gemakkelijk, zeker niet als je je job verliest en je hebt geen sterk profiel, maar zijn we als maatschappij slechter af nu we geen mijnwerkers meer hebben?

Ik vind het nogal kortzichtig om die jobs koste wat het kost te proberen behouden. Dan evolueer ik liever naar een maatschappij met kwalitatieve jobs.
zolang er een efficient vangnet is voor de mensen die geen sterk profiel hebben, ga ik akkoord.
 
Is toch niet per se een nadeel om als maatschappij zo weinig mogelijk laagbetaalde kutjobs te hebben?
Op individueel niveau is het niet altijd gemakkelijk, zeker niet als je je job verliest en je hebt geen sterk profiel, maar zijn we als maatschappij slechter af nu we geen mijnwerkers meer hebben?

Ik vind het nogal kortzichtig om die jobs koste wat het kost te proberen behouden. Dan evolueer ik liever naar een maatschappij met kwalitatieve jobs.
zolang er een efficient vangnet is voor de mensen die geen sterk profiel hebben, ga ik akkoord.
en dat is het probleem.
Zonder mensen kutjobs te geven wordt de sociale zekerheid quasi onbetaalbaar.
ik veronderstel dat we op de huidige arbeidsmarkt 30-35% kunnen catalogeren als kutjob. Gooi daarvan de helft nog eens op sociale zekerheid ... onmogelijk.
 
en dat is het probleem.
Zonder mensen kutjobs te geven wordt de sociale zekerheid quasi onbetaalbaar.
ik veronderstel dat we op de huidige arbeidsmarkt 30-35% kunnen catalogeren als kutjob. Gooi daarvan de helft nog eens op sociale zekerheid ... onmogelijk.
Wie zegt dat? Jobs verdwijnen en jobs verschijnen, zaak is gewoon dat de jobs die erbij komen kwalitatiever zijn dan de jobs die verdwijnen. Anders kunt ge evengoed pleiten om sweatshops te gaan openen, extra jobs heujjj!

Kortzichtig dus.
 
Wie zegt dat? Jobs verdwijnen en jobs verschijnen, zaak is gewoon dat de jobs die erbij komen kwalitatiever zijn dan de jobs die verdwijnen. Anders kunt ge evengoed pleiten om sweatshops te gaan openen, extra jobs heujjj!

Kortzichtig dus.
Geef eens voorbeelden van kwalitatieve jobs voor mensen met een ontbrekend middelbaar onderwijs diploma?
Tis snel gezegd kwalitatieve jobs maar je hebt wel nog mensen nodig die er de benodigde capaciteiten voor hebben.
Of je vormt de mensen naar de job (opleiding) of je vormt de job naar de mensen (kutjob).
Zo een verandering naar 15 dollar per uur heeft een directe impact waar de markt naar mijn insziens heel snel zal op reageren maar de werknemer niet.

Edit: kutjobs die mogelijks geautomatiseerd kunnen worden en uitgevoerd door mensen zonder diploma.
-orderpicker/magazijnier
-medewerker fastfood zoals hierboven aangehaald
-autobouwer
-bandwerk
-transportsector met zelfrijdende voertuigen
-....

Ik denk wel dat er een (R)evolutie zit aan te komen als deze nog niet bezig is. Gaarne dat de overheid hierop inspeelt en vol inzet op onderwijs.
Om het anekdotisch af te sluiten. Ik was onlangs in het distributiecentrum van nike (naikééé) en de highbay daar is echt impressionant. Daar komt geen werknemer meer aan te kijken. Buiten degenen die dat de machines onderhouden maar ik veronderstel dat dit geen laaggeschoolde mensen zullen zijn. Ik had echt hetzelfde gevoel als Neo in the matrix toen hij net uit zijn pod bevrijdt werd
Bekrompen donkere gangen, ettelijke tientallen meters hoog en honderd meter lang waar machines op een onmenselijk efficiënte manier de nulletjes en eentjes foutloos omzetten in pure winst. Succes!
 
Laatst bewerkt:
Wie zegt dat? Jobs verdwijnen en jobs verschijnen, zaak is gewoon dat de jobs die erbij komen kwalitatiever zijn dan de jobs die verdwijnen. Anders kunt ge evengoed pleiten om sweatshops te gaan openen, extra jobs heujjj!
alleen zijn kwalitatievere jobs dikwijls boven de capaciteiten van iemand zonder sterk profiel.
Neem nu die bestelzuilen: die nemen een `kutjob` weg (alhoewel je ook wel mensen zult hebben die het graag doen en no disrespect), maar creeren ook een aantal jobs, namelijk het plaatsen en onderhouden van die zuilen. Alleen is het zo dat ge die ontslagen McDonalds wn daar niet voor kunt gebruiken, want het vereist iemand met bepaalde studies.
Idem dito in fabrieken/werkplaatsen: robots ga je niet zomaar laten programmeren door de man die vroeger een vijsje moest vast zetten. Een computer gestuurde draaibank ook niet door iemand die vroeger manueel draaide.

En dan kan je natuurlijk gaan omscholen, maar niet iedereen heeft de capaciteiten voor een omscholing. dus op zich moeten er niet te veel kutjobs verdwijnen, want dan kom je toch met een grote groep mensen te zitten, die niet om te scholen zijn en ook beter niet in bepaalde sectors (zoals zorg) terecht komen. En voor deze mensen moet men dan een sociaal vangnet hebben: iets wat ze in Amerika niet hebben.
 
En dan kan je natuurlijk gaan omscholen, maar niet iedereen heeft de capaciteiten voor een omscholing. dus op zich moeten er niet te veel kutjobs verdwijnen, want dan kom je toch met een grote groep mensen te zitten, die niet om te scholen zijn en ook beter niet in bepaalde sectors (zoals zorg) terecht komen. En voor deze mensen moet men dan een sociaal vangnet hebben: iets wat ze in Amerika niet hebben.
Ze mogen niet te snel en niet allemaal tegelijk verdwijnen, maar als maatschappij moet je daar wel naartoe, en hogere minimumlonen kunnen een goed middel zijn daartoe (mogelijk ook niet, de Amerikaanse context is niet de onze, dus ik spreek me niet uit over de maatregel an sich, maar enkel op de achterliggende filosofie).

Uiteraard moet je tevens ook inzetten op (bij)scholing. Mensen zonder diploma middelbaar zijn een uitzondering en we moeten er naar streven om dat zo te houden - net daarom zijn bepaalde tendensen in bv. Brussel zo dramatisch maar bon helemaal off-topic hier.

De ene kutjob is ook de andere niet. Niemand zal dromen van een carrière in een callcenter, maar het blijft wel dertig keer beter dan mijnwerker zijn, vind je niet? Dan moet je als maatschappij ook durven die richting inslaan, exact het tegenovergestelde van wat Trump gedaan heeft. Die mijnwerkers zelf zijn dan wel tevreden want hoera hun job is niet in gevaar, maar als maatschappij ben je dan in het beste geval ter plaatse aan het trappelen.
 
Ze mogen niet te snel en niet allemaal tegelijk verdwijnen, maar als maatschappij moet je daar wel naartoe, en hogere minimumlonen kunnen een goed middel zijn daartoe (mogelijk ook niet, de Amerikaanse context is niet de onze, dus ik spreek me niet uit over de maatregel an sich, maar enkel op de achterliggende filosofie).

Uiteraard moet je tevens ook inzetten op (bij)scholing. Mensen zonder diploma middelbaar zijn een uitzondering en we moeten er naar streven om dat zo te houden - net daarom zijn bepaalde tendensen in bv. Brussel zo dramatisch maar bon helemaal off-topic hier.

De ene kutjob is ook de andere niet. Niemand zal dromen van een carrière in een callcenter, maar het blijft wel dertig keer beter dan mijnwerker zijn, vind je niet? Dan moet je als maatschappij ook durven die richting inslaan, exact het tegenovergestelde van wat Trump gedaan heeft. Die mijnwerkers zelf zijn dan wel tevreden want hoera hun job is niet in gevaar, maar als maatschappij ben je dan in het beste geval ter plaatse aan het trappelen.
of een job in een call center beter is dan mijnwerker zal afhangen van wie je spreekt. Ik denk dat er genoeg mensen zouden zijn die bij een keuze van de twee toch voor mijnwerker zullen kiezen ondanks dat het vuil, ongezond en gevaarlijk werk is. callcenters zoeken constant achter nieuw volk, je moet er de vacatures maar eens van opzoeken, maar toch is er geen stroom van vuile jobs zoals beerput ruimers en vuilnisophaler naar callcenters... Sommige mensen zijn nu eenmaal meer into handenarbeid dan een bureaujob.

Los daarvan ga ik wel met je akkoord: we moeten vooruit met de maatschappij, maar zoals gezegd vooruitgang moet ook betekenen dat er een sociaal vangnet is voor degene die niet mee kunnen met die vooruitgang en/of er het slachtoffer van zijn. (let wel: niet mee kunnen =/= niet mee willen).
 
of een job in een call center beter is dan mijnwerker zal afhangen van wie je spreekt. Ik denk dat er genoeg mensen zouden zijn die bij een keuze van de twee toch voor mijnwerker zullen kiezen ondanks dat het vuil, ongezond en gevaarlijk werk is. callcenters zoeken constant achter nieuw volk, je moet er de vacatures maar eens van opzoeken, maar toch is er geen stroom van vuile jobs zoals beerput ruimers en vuilnisophaler naar callcenters... Sommige mensen zijn nu eenmaal meer into handenarbeid dan een bureaujob.

Los daarvan ga ik wel met je akkoord: we moeten vooruit met de maatschappij, maar zoals gezegd vooruitgang moet ook betekenen dat er een sociaal vangnet is voor degene die niet mee kunnen met die vooruitgang en/of er het slachtoffer van zijn. (let wel: niet mee kunnen =/= niet mee willen).
Ook niet vergeten als je een lokale economie opgebouwd hebt rond mijnbouw dat het afschaffen hiervan ook wel heel kortzichtig is.
De vergaarde inkomsten van de mijnbouw worden perdirect uit de lokale economie gehaald bij het sluiten van de mijn. Je kan nog proberen van er een 'callcenter'hub van de wereld van te maken maar daarvoor hebben we India al. :unsure:

Maar we zijn akkoord. Snelle beslissingen zoals afschaffen van mijnbouw of 15 dollar minumwage geven is disruptief en de weg naar succes is een gradueel implementeren van deze maatregelen.

Wel vind ik het een hypocriete houding van de US en Europa om de vervuilende industrie te weren onder het mom van ecologie maar ze dan gewoon outsourcen naar landen waar de milieuwetgevingen net iets minder strict zijn. Finaal is het zefls nog geen zero sum game want wat extra vervuiling mag gerust in de andere landen. Maar dat is een andere discussie
 
Ze mogen niet te snel en niet allemaal tegelijk verdwijnen, maar als maatschappij moet je daar wel naartoe, en hogere minimumlonen kunnen een goed middel zijn daartoe (mogelijk ook niet, de Amerikaanse context is niet de onze, dus ik spreek me niet uit over de maatregel an sich, maar enkel op de achterliggende filosofie).

Uiteraard moet je tevens ook inzetten op (bij)scholing. Mensen zonder diploma middelbaar zijn een uitzondering en we moeten er naar streven om dat zo te houden - net daarom zijn bepaalde tendensen in bv. Brussel zo dramatisch maar bon helemaal off-topic hier.

De ene kutjob is ook de andere niet. Niemand zal dromen van een carrière in een callcenter, maar het blijft wel dertig keer beter dan mijnwerker zijn, vind je niet? Dan moet je als maatschappij ook durven die richting inslaan, exact het tegenovergestelde van wat Trump gedaan heeft. Die mijnwerkers zelf zijn dan wel tevreden want hoera hun job is niet in gevaar, maar als maatschappij ben je dan in het beste geval ter plaatse aan het trappelen.
Bij dat soort kutjobs is er hoe dan ook al een economische druk om er van weg te stappen: Mensen die andere alternatieven hebben doen iets anders. Je zou ook bvb meer kunnen inzetten op onderwijs en zo een deel van die jobs vanzelf zien verdampen, ofwel moeten werkgevers dan uitwijken naar plaatsen wel ze wel nog zo'n jobs willen doen ofwel moeten ze meer betalen zodat die jobs de status kutjob op die manier verliezen.

Minimumlonen lijken me vooral nuttig als je denkt dat werkgevers eigenlijk wel meer zouden kunnen betalen aan de minst verdienenden maar dat door vraag en aanbod niet moeten. Het ideale scenario van een minimumloonverhoging is één waar werkgevers wat minder winst maken en de werknemers dat deel van de koek krijgen maar waar die werkgevers wel nog genoeg reserve hebben om te blijven draaien en iedereen zijn job te laten houden.

Minimumlonen daarentegen gebruiken als tool om kutjobs te laten verdwijnen lijkt me eerder iets zoals armoede verbieden, klinkt stoer maar je lost er niks mee op. Die mensen met kutjobs komen op de sociale zekerheid wat geen verbetering zal zijn voor die mensen en de werkgevers kunnen hopelijk automatiseren of anders verdwijnen.
 
Maar je kan exact hetzelfde argument maken voor mannen.
Daaruit concluderen we ook niet dat het systeem tegen mannen is of dat mannen systematisch zwaarder aangepakt worden van bovenaf.

Of dat mannen gewoon veel crimineler zijn dan vrouwen, wat een feit is.

Dat zwarten zo oververtegenwoordigd zijn in de Amerikaanse gevangenissen is een combinatie van dat ze gemiddeld veel armer zijn en dus vaker crimineel gedrag vertonen en mensen (dus ook politieagenten) nogal de neiging hebben om het gedrag van enkelen te extrapoleren naar de ganse groep, en zwarte mensen hebben dan het nadeel dat ze makkelijk 'onderscheidbaar' zijn.
Beiden zaken versterken elkaar waardoor je nu in een soort van spiraal zit waar je nog moeilijk uit raakt. En dat iedereen daar zomaar een geweer uit z'n broekzak kan toveren maakt het er natuurlijk niet makkelijker op.


Zo eenvoudig is het niet, die miljardair gaat dat niet op een bankrekening zetten, die gaat dat investeren (en zelfs moest het op een bankrekening staan, het is niet alsof de bank dat in een kluis steekt om 10 jaar niet meer aan te komen). Het verschil is dat als je geld aan armere mensen geeft er meer geconsumeerd worden, rijken investeren meer. En zelfs da's nog te simplistisch. Want pak nu dat die miljardair echt z'n geld oppot, wat is de invloed dan op de reële economie? Het is niet automatisch zo dat er fabrieken hun productie gaan moeten terugschalen omdat er ergens een miljard in een kluis ligt. Da's nog steeds productiecapaciteit waar vraag naar is, misschien gaan de prijzen gewoon ietwat zakken omdat er minder geld in de markt zit maar gaan andere mensen de vraag volledig oppakken, dan zit je met een evenveel producerende economie aan lagere prijzen.

En omgekeerd, versluis het geld van rijken naar een een specifieke groep van armen waardoor die miljard nu gebruikt zal worden voor consumptie en misschien is het enige effect wel dat die specifieke groep van armen andere armen uit de markt prijzen, zonder dat de economie meer produceert.

Totale onzin. Een grote inkomensongelijkheid is veel nefaster voor een economie dan de rijken te ontzien "omdat die investeren". En jij hebt zo'n ideaalbeeld dat elke superrijke massaal nieuwe productiesites en bedrijven uit de grond stampt. In de meeste gevallen verdwijnt hun geld gewoon richting speculeren en creëren die amper nog meerwaarde.

En ik weet niet waar jij economie hebt gevolgd, maar "geld dat in een kluis ligt" is nog altijd 'in omloop' en deel van het basisgeld, hoor.
Alleen een nationale bank kan de geldhoeveelheid aanpassen en dus de inflatie (=prijsverandering) sturen.

Ja tis echt een tweesnijdend zwaard.
Enerzijds ben ik wel voorstander van de minimum lonen maar anderzijds moet je regels in voege laten treden dat ze geen andere kostenbesparende maatregelen gaan zoeken.
Finaal gaat de werkgever de weg met de laagste overhead cost gaan kiezen. Nadeel van globalisatie zeker.

Van ongecontroleerde globalisatie, ja.
Tot een aantal jaar geleden was het ook nog de norm dat bedrijven hun 'zetel van fortuin' naar één of andere exotische bestemming verplaatsten om 0% van hun winst te moeten afgeven. Tegenwoordig wordt gekeken naar waar de bedrijfsactiviteiten voornamelijk plaatsvinden en waar er verkocht wordt, en dan speelt het geen rol meer waar uw hoofdkantoor in theorie gevestigd is.

Voorkomen dat de productie naar lageloonlanden verdwijnt, dat ga je inderdaad moeilijk kunnen voorkomen als je u als overheid zelf niet assertiever opstelt. Zo'n bedrijven hun productprijzen (die lager liggen omdat ze veel goedkoper kunnen produceren) beschouwen als dumpingprijzen is maar een voorbeeld.
 
Totale onzin. Een grote inkomensongelijkheid is veel nefaster voor een economie dan de rijken te ontzien "omdat die investeren". En jij hebt zo'n ideaalbeeld dat elke superrijke massaal nieuwe productiesites en bedrijven uit de grond stampt. In de meeste gevallen verdwijnt hun geld gewoon richting speculeren en creëren die amper nog meerwaarde.

En ik weet niet waar jij economie hebt gevolgd, maar "geld dat in een kluis ligt" is nog altijd 'in omloop' en deel van het basisgeld, hoor.
Alleen een nationale bank kan de geldhoeveelheid aanpassen en dus de inflatie (=prijsverandering) sturen.
Het isg ewoon niet zo simplistisch als: geef geld aan armere mensen en de economie is gelanceerd. Als dat het geval is zou je bvb moeten verwachten dat de Europese economieën het een pak beter doen dan de VS en da's niet het geval. Het is nooit zo simpel in economie, of er zijn wel dingen die simpel zijn maar die zijn dan ook zo obvious dat iedereen ze al toepast.Moest economische relance zo simpel zijn dan deed iedereen het al lang.

Geldhoeveelheid is niet de enige parameter die inflatie bepaalt, omloopsnelheid van het geld is bvb ook een parameter. Bovendien is het helemaal niet enkel de centrale bank die de geldhoeveelheid bepaalt, de centrale bank bepaalt enkel wat in de economie M0 genoemd wordt, de ruimere geldhoeveelheid wordt voor een groot deel bepaald door leningen buiten de centrale bank om. Geldhoeveelheid was ook helemaal geen deel van het argument, enkel dat het verschuiven van geld van één groep naar een andere verschillen,de consequenties kan hebben en dat dat niet zo voorspelbaar is zoals Mathias5 het hier voorstelt.
 
Totale onzin. Een grote inkomensongelijkheid is veel nefaster voor een economie dan de rijken te ontzien "omdat die investeren". En jij hebt zo'n ideaalbeeld dat elke superrijke massaal nieuwe productiesites en bedrijven uit de grond stampt. In de meeste gevallen verdwijnt hun geld gewoon richting speculeren en creëren die amper nog meerwaarde.

En ik weet niet waar jij economie hebt gevolgd, maar "geld dat in een kluis ligt" is nog altijd 'in omloop' en deel van het basisgeld, hoor.
Alleen een nationale bank kan de geldhoeveelheid aanpassen en dus de inflatie (=prijsverandering) sturen.
Tis niet omdat elon musk/ Jeff bezos zoveel waard is dat hij dat geld integraal op zijn bankrekening staan heeft he.
Dit is de waarde van hun bedrijven
Van ongecontroleerde globalisatie, ja.
Tot een aantal jaar geleden was het ook nog de norm dat bedrijven hun 'zetel van fortuin' naar één of andere exotische bestemming verplaatsten om 0% van hun winst te moeten afgeven. Tegenwoordig wordt gekeken naar waar de bedrijfsactiviteiten voornamelijk plaatsvinden en waar er verkocht wordt, en dan speelt het geen rol meer waar uw hoofdkantoor in theorie gevestigd is.

Voorkomen dat de productie naar lageloonlanden verdwijnt, dat ga je inderdaad moeilijk kunnen voorkomen als je u als overheid zelf niet assertiever opstelt. Zo'n bedrijven hun productprijzen (die lager liggen omdat ze veel goedkoper kunnen produceren) beschouwen als dumpingprijzen is maar een voorbeeld.
Ik denk dat ge als overheid bitter weinig tools hebt om hier iets aan te veranderen.
 
Het isg ewoon niet zo simplistisch als: geef geld aan armere mensen en de economie is gelanceerd. Als dat het geval is zou je bvb moeten verwachten dat de Europese economieën het een pak beter doen dan de VS en da's niet het geval. Het is nooit zo simpel in economie, of er zijn wel dingen die simpel zijn maar die zijn dan ook zo obvious dat iedereen ze al toepast.Moest economische relance zo simpel zijn dan deed iedereen het al lang.

De VS en de EU vergelijken en dan concluderen dat "geld geven aan arme mensen niet werkt", is wat kort door de bocht.
De spaarquota is in West-Europa (die nog altijd het gros van de Europese markt uitmaken) overal boven de 10%, terwijl die in de VS traditioneel tegen 0 of negatief is. De Amerikaan is een big spender en ligt niet wakker van schulden, de (West-)Europeaan een bedachtzame spaarder.
Het nadeel is dat groei hier natuurlijk dan lager ligt omdat er minder consumptie is.

Bij armen ligt het deel dat zij sparen typisch veel lager, en bij een initieel (iets) groter besteedbaar inkomen gaat er wel degelijk veel meer geconsumeerd worden. Jij gaat er vanuit dat de productie de motor van de economie is, maar niets is minder waar: de productie volgt de vraagzijde/consumptie en niet andersom. Blanco cheques aan de al superrijken geven levert u niets op buiten misschien wat emotionele argumenten à la "maar anders bollen ze het hier af richting Curaçao".

Geldhoeveelheid is niet de enige parameter die inflatie bepaalt, omloopsnelheid van het geld is bvb ook een parameter. Bovendien is het helemaal niet enkel de centrale bank die de geldhoeveelheid bepaalt, de centrale bank bepaalt enkel wat in de economie M0 genoemd wordt, de ruimere geldhoeveelheid wordt voor een groot deel bepaald door leningen buiten de centrale bank om. Geldhoeveelheid was ook helemaal geen deel van het argument, enkel dat het verschuiven van geld van één groep naar een andere verschillen,de consequenties kan hebben en dat dat niet zo voorspelbaar is zoals Mathias5 het hier voorstelt.

Omloopsnelheid is vast en hebben individu's totaal geen invloed op, hetzelfde geldt voor het handelsvolume. In de praktijk is geldhoeveelheid de enige parameter die aangepast kan worden.
Dat 'gewone' banken ook geld kunnen bijcreëren klopt, maar zij kunnen dat niet 'zonder' verplichtingen (die sinds 2008 redelijk streng zijn) van de centrale bank eh. De centrale bank is veruit de belangrijkste (en quasi) enige speler die invloed heeft op de grootorde van de geldhoeveelheid. Dat is wat ik bedoelde.
Nog denken in termen van M0 en M1 enzo is een beetje verouderd anno 2021.

Tis niet omdat elon musk/ Jeff bezos zoveel waard is dat hij dat geld integraal op zijn bankrekening staan heeft he.
Dit is de waarde van hun bedrijven

Je noemt er dan weer 2 van de weinige uitzonderingen op die echt van groot belang zijn. De gemiddelde superrijke is eerder in het genre van Warren Buffett die eerder een pest zijn en crisissen veroorzaken.

Ik denk dat ge als overheid bitter weinig tools hebt om hier iets aan te veranderen.

Trump mag dan wel een boertige clown zijn, zijn dreigen en 'vijandelijke' handelsbemoeienis heeft wel duidelijk gemaakt dat er wel meer mogelijk is dan louter niets doen en de calimero uithangen zoals wij in Europa graag doen.
Globalisatie is een zege als je er mee weet om te gaan.
 
Laatst bewerkt:
De VS en de EU vergelijken en dan concluderen dat "geld geven aan arme mensen niet werkt", is wat kort door de bocht.
De spaarquota is in West-Europa (die nog altijd het gros van de Europese markt uitmaken) overal boven de 10%, terwijl die in de VS traditioneel tegen 0 of negatief is. De Amerikaan is een big spender en ligt niet wakker van schulden, de (West-)Europeaan een bedachtzame spaarder.
Het nadeel is dat groei hier natuurlijk dan lager ligt omdat er minder consumptie is.

Bij armen ligt het deel dat zij sparen typisch veel lager, en bij een initieel (iets) groter besteedbaar inkomen gaat er wel degelijk veel meer geconsumeerd worden. Jij gaat er vanuit dat de productie de motor van de economie is, maar niets is minder waar: de productie volgt de vraagzijde/consumptie en niet andersom. Blanco cheques aan de al superrijken geven levert u niets op buiten misschien wat emotionele argumenten à la "maar anders bollen ze het hier af richting Curaçao".



Omloopsnelheid is vast en hebben individu's totaal geen invloed op, hetzelfde geldt voor het handelsvolume. In de praktijk is geldhoeveelheid de enige parameter die aangepast kan worden.
Dat 'gewone' banken ook geld kunnen bijcreëren klopt, maar zij kunnen dat niet 'zonder' verplichtingen (die sinds 2008 redelijk streng zijn) van de centrale bank eh. De centrale bank is veruit de belangrijkste (en quasi) enige speler die invloed heeft op de grootorde van de geldhoeveelheid. Dat is wat ik bedoelde.
Nog denken in termen van M0 en M1 enzo is een beetje verouderd anno 2021.
Da's mijn punt net hé, dat het niet zo simpel is. Anders zou je zo'n verschillen wel heel eenduidig kunnen zien. En of de economie getrokken wordt door de vraag of de productie of iets ertussen en hoever ertussen dan wel is ook een vraagstuk dat al even oud is als de economie als wetenschap zelf. Buiten korte termijn effecten neig ik zelf inderdaad meer naar de productiekant. Iedereen zou liever meer kunnen besteden aan reizen, auto's, een huis, gezondheid, enzovoort. Moest economie enkel afhangen van de vraag zou er nooit een echt probleem zijn, de rem op lange termijn is altijd hoeveel we kunnen produceren. Het feit dat we nu zoveel rijker zijn dan 50 jaar geleden is niet omdat we nu meer willen consumeren dan toen, het is omdat we nu meer kunnen produceren.

Omloopsnelheid ligt niet echt vast, daar zit variatie maar die is moeilijk te sturen, maar daar ging het niet om, het ging erover dat inflatie een pak complexer is dan enkel de geldhoeveelheid, en zeker de geldhoeveelheid in strikte zin. Zaken als een deel van het kapitaal verschuiven van de ene bevolkingsgroep naar de andere zijn bvb zaken die wel degelijk een invloed kunnen hebben op omloopsnelheid. En hoewel banken niet het plan hebben de geldhoeveelheid aan te passen heeft hun gedrag (en dat van ontleners) er wel zeker een grote invloed op, en door geld van bvb geld van rijken naar armen te transferen is het net dat gedrag dat je aanpast.
 
Da's mijn punt net hé, dat het niet zo simpel is. Anders zou je zo'n verschillen wel heel eenduidig kunnen zien. En of de economie getrokken wordt door de vraag of de productie of iets ertussen en hoever ertussen dan wel is ook een vraagstuk dat al even oud is als de economie als wetenschap zelf. Buiten korte termijn effecten neig ik zelf inderdaad meer naar de productiekant. Iedereen zou liever meer kunnen besteden aan reizen, auto's, een huis, gezondheid, enzovoort. Moest economie enkel afhangen van de vraag zou er nooit een echt probleem zijn, de rem op lange termijn is altijd hoeveel we kunnen produceren.
Het feit dat we nu zoveel rijker zijn dan 50 jaar geleden is niet omdat we nu meer willen consumeren dan toen, het is omdat we nu meer kunnen produceren.

Productie en consumptie zijn communicerende vaten eh. Productie creëert inkomen en dat creëert consumptie en dat zet producenten aan om het aanbod te verhogen -> repeat cycle. Beetje zoals het kip en het ei.
Zonder productie is er ook geen inkomen en dus ook geen consumptie, maar eens op 'gang' is consumptie toch wel veel meer de drijvende kracht achter economische groei. Hoe verklaar je anders dat in landen waar mensen procentueel veel meer sparen de groei kleiner is? Terwijl jij impliceert dat we rijker zijn geworden alleen omdat we meer produceren en niet omdat we meer consumeren.
China stijgt enorm snel in welvaart net zolang het buitenland z'n producten koopt, niet omdat ze 'zomaar' meer zijn gaan produceren.


Omloopsnelheid ligt niet echt vast, daar zit variatie maar die is moeilijk te sturen, maar daar ging het niet om, het ging erover dat inflatie een pak complexer is dan enkel de geldhoeveelheid, en zeker de geldhoeveelheid in strikte zin. Zaken als een deel van het kapitaal verschuiven van de ene bevolkingsgroep naar de andere zijn bvb zaken die wel degelijk een invloed kunnen hebben op omloopsnelheid. En hoewel banken niet het plan hebben de geldhoeveelheid aan te passen heeft hun gedrag (en dat van ontleners) er wel zeker een grote invloed op, en door geld van bvb geld van rijken naar armen te transferen is het net dat gedrag dat je aanpast.

Daar zit variatie in, maar die is op de lange termijn over het algemeen weinig veranderlijk. Op de korte termijn kan de omloopsnelheid heel volatiel zijn (zoals tijdens de coronacrisis waarbij oa. shoppen tot een absoluut dieptepunt is gezakt), maar die herstelt zich altijd richting een 'natuurlijk' evenwicht.
Dat die in theorie sterk kan verschillen als "een deel van het kapitaal" verschuift van de ene bevolkingsgroep naar de andere is zo, zeker als die hun economisch gedrag sterk verschilt. Maar in de praktijk is dat verschil toch niet zo spectaculair, hoor. De inkomensongelijkheid en hetgeen dat de superrijken bezitten is in de VS veel groter dan in de Eurozone, en toch zie je dat de omloopsnelheid niet zo heel verschillend is.
 

Hahahaha. Good luck America. China & Rusland lachen zich kapot.
Of doet de CIA hier aan 4D chess?
 
Laatst bewerkt:

Hahahaha. Good luck America. China & Rusland lachen zich kapot.
Of doet de CIA hier aan 4D chess?
Top comment....
So now they’ll be torturing people while wearing shirts that portray female empowerment and Black Lives Matter; so it’s good now. Yay
:D
Beetje zuur in het achterhoofd houdend wat ze in guantanamo allemaal uitgespookt hebben.
zowel CIA als het leger (en wss de cia die een oogje toekneep)
 
Terug
Bovenaan