Dat zijn standaardstraffen. Normaal zal het een 29 jaar worden (2x12,5 voor de moorden en 1x4 voor de doodslag) omdat hij nog geen priors heeft. Met een maximum van 40, 25 en 10 volgens CNN.

Hij heeft dan wel geen priors, maar is hij geen echt gevaar voor de samenleving? Een agent die in functie met gross negligence, without regard to human life de dood tot gevolg heeft... Dat is al redelijk zwaar, toch.
Als agent is hij een gevaar voor de maatschappij, dat is bewezen. Als burger, met eventueel een paar rechten die hem afgenomen worden (ik denk vooral aan wapendracht), ben ik daar niet van overtuigd.

Ik ben ook geen fan van lange straffen, en denk niet dat er ook maar iemand meer baat heeft bij 10 jaar dan bij 40 jaar voor hem. Daar ben ik zelfs van overtuigd, net zoals altijd. Maar binnen het Amerikaanse systeem is dat wel hoe het werkt.
Ja tuurlijk is dat hoe het werkt, en je moet het ook niet speciaal voor hem gaan veranderen of all people (welke boodschap zou dat uitsturen).
Maar ik vind het geen goed systeem, en je moet dat ook durven zeggen in zaken die maatschappelijk heel gevoelig liggen en niet enkel voor kruimeldieven die 5 jaar de bak in draaien en er weer uitkomen als terroristen.

Ik zeg dat niet uit sympathie voor die criminelen, maar omdat ik oprecht geloof dat er een betere manier moet zijn.
 
Helemaal mee eens, hoor.
Wat ik eerder bedoel is dat je zowat het meest repressieve juridische systeem van de vrije wereld eruitpikt, dus met de minste kans op dat het daadwerkelijk gaat gebeuren. Bij ons wordt er nog meer aandacht gegeven aan rehabilitatie, maar daar is het bijna uitsluitend straffend.
 
De eerste is second degree murder, die aangeeft dat hij hem vermoord heeft zonder de intentie om dat te doen.
De tweede zegt dat de agent had moeten weten dat die aanpak tot de dood kon leiden, en hij zich daar niks van heeft aangetrokken, met de dood tot gevolg.
De derde zegt dat er sprake was van grove nalatigheid waardoor de veiligheid van Floyd in gevaar is gebracht.
Bedankt voor de uitleg.
 
Eindelijk een beetje gerechtigheid. Gelukkig stond alles op video anders was dit het enige wat we hadden gekregen:

EY84Vp0WoAQr7RQ
 
Eindelijk een beetje gerechtigheid. Gelukkig stond alles op video anders was dit het enige wat we hadden gekregen:

EY84Vp0WoAQr7RQ

Dat is toch gewoon een éénzijdige verklaring? Daar staat toch dat het Bureau of Criminal Appehension dat nog verder gaat onderzoeken.

Op basis van wat maak jij dan de conclusie dat zonder die video er niets gebeurd was?
 
Dat is toch gewoon een éénzijdige verklaring? Daar staat toch dat het Bureau of Criminal Appehension dat nog verder gaat onderzoeken.

Op basis van wat maak jij dan de conclusie dat zonder die video er niets gebeurd was?

Dat BCA een onderzoek doet is vrij standaard wanneer er iemand sterft in politiehechtenis.
Die conclusie maak ik omdat de BCA geen goede reputatie heeft en in het verleden al fouten heeft gemaakt? Het is waarschijnlijk gewoon heel toevallig dat het altijd in het voordeel van de politie is. In dit geval bijvoorbeeld dat ze in mei een volledige search van de voertuigen hebben gedaan en niets vinden. Opeens 7 maanden later vinden ze op verschillende plaatsen drugs?

Om dan nog maar te zwijgen over de reputatie en het verleden van de politie daar natuurlijk.
 
Dat BCA een onderzoek doet is vrij standaard wanneer er iemand sterft in politiehechtenis.
Die conclusie maak ik omdat de BCA geen goede reputatie heeft en in het verleden al fouten heeft gemaakt? Het is waarschijnlijk gewoon heel toevallig dat het altijd in het voordeel van de politie is. In dit geval bijvoorbeeld dat ze in mei een volledige search van de voertuigen hebben gedaan en niets vinden. Opeens 7 maanden later vinden ze op verschillende plaatsen drugs?

Om dan nog maar te zwijgen over de reputatie en het verleden van de politie daar natuurlijk.
Maar je kunt toch niet serieus bij een correcte uitkomst toch nog niet tevreden zijn, omdat "als het niet correct was geweest, was het fout geweest"?
 

Begint daar toch wel echt wat te ontsporen als voor elk incident ze video-footage gaan moeten tonen zodat de publieke opinie dan rechter kan gaan spelen.
Ik weet niet of dat de goede evolutie is, hoor om alles op die manier gaan aan te pakken
 
Ik vermoed wel dat er appeal zal getekend worden binnen en binnen een jaar (en hopelijk wat bedaarde gemoederen) de strafmaat heel wat minder zal zijn.
Of het moet zijn dat hij een lage straf krijgt en het risico niet neemt.
 
Geen goede evolutie. Alles die niet (duidelijk) op beeld staat zal in twijfel getrokken worden en zal in rellen resulteren
 
Als agent is hij een gevaar voor de maatschappij, dat is bewezen. Als burger, met eventueel een paar rechten die hem afgenomen worden (ik denk vooral aan wapendracht), ben ik daar niet van overtuigd.


Ja tuurlijk is dat hoe het werkt, en je moet het ook niet speciaal voor hem gaan veranderen of all people (welke boodschap zou dat uitsturen).
Maar ik vind het geen goed systeem, en je moet dat ook durven zeggen in zaken die maatschappelijk heel gevoelig liggen en niet enkel voor kruimeldieven die 5 jaar de bak in draaien en er weer uitkomen als terroristen.

Ik zeg dat niet uit sympathie voor die criminelen, maar omdat ik oprecht geloof dat er een betere manier moet zijn.
Akkoord, ja. Ik heb altijd gepleit voor een systeem dat de focus legt op rehabilitatie in plaats van repressie en dat geldt ook voor Chauvin. Niemand heeft er baat bij dat deze man binnen x aantal jaar geradicaliseerd en gedesillusioneerd uit de gevangenis komt. Maar dat is uiteraard geen populaire maatregel bij de gemiddelde Amerikaan, 'tough on crime' is nog altijd een van de gemakkelijkste slogans om punten te scoren.
 
Geen goede evolutie. Alles die niet (duidelijk) op beeld staat zal in twijfel getrokken worden en zal in rellen resulteren
Alles wat uit de hand loopt. Wat toch wel een belangrijke nuance is, want dat is maar een klein procentje van de totale ingrepen op een dag, hè. En dan nog eens alles waar twijfel over bestaat, van de dingen die uit de hand lopen. En dan nog eens alles wat niet precies op beeld staat van die dingen waar twijfel over bestaat.

En als je dan merkt dat dat gewoon nodig is, ginds, dan is het toch niet zo'n rare evolutie.
 
Nodig, goh ja. Er moest alleszins iets gebeuren, en het lijkt me duidelijk dat het vertrouwen in de interne procedures er niet meer is (en dat lijkt terecht te zijn), maar of je dan blij moet zijn met het alternatief waarin alles breed uitgesmeerd en becommentarieerd wordt op sociale media met rellen tot gevolg nog voordat er iets van onderzoek gebeurd is...

Als algemene maatschappelijke evolutie juich ik het niet toe.
 
Totaal geschifte conclusie
Laat mij weten wanneer ge de naam kent (uit het hoofd) van een blanke persoon die ongewapend gedood is geweest. Vraag u dan af waarom ge dat niet weet. En dan welke perceptie er wordt gecreëerd. Kijk dan naar de statistieken. In 2019 waren er 14 zwarten ongewapend gedood, 25 blanken. Is blank zijn niet woke genoeg? 'Politiegeweld' is enkel een probleem bij zwarten?
 
Laat mij weten wanneer ge de naam kent (uit het hoofd) van een blanke persoon die ongewapend gedood is geweest. Vraag u dan af waarom ge dat niet weet. En dan welke perceptie er wordt gecreëerd. Kijk dan naar de statistieken. In 2019 waren er 14 zwarten ongewapend gedood, 25 blanken. Is blank zijn niet woke genoeg? 'Politiegeweld' is enkel een probleem bij zwarten?
Jouw quote:
Doodgeschoten door een fout van een politieagent (...) De media is het probleem.

Dit is een geschifte conclusie. Je gaat voorbij aan alle feitelijkheid, het enige wat telt is je politieke idee dat je op voorhand hebt opgevat, in combinatie met het idee dat de media de vijand is. Wat er ook van werkelijkheid gebeurt, maakt niet uit. Ogen toe, en die boodschap blijven rammen.

Nee, het probleem is hier dat iemand is doodgeschoten door een fout van een politieagent. En dat hetzelfde patroon heel duidelijk is, in het hele land, en in sommige staten meer dan in andere. Niet toevallig is dit weer in Ohio, waar we het al vaker over gehad hebben. Waar het snowballing wordt gebruikt als tactiek om bepaalde overtreders blijvend te kunnen jennen. Wat misschien terecht is, maar duidelijk veel te vaak leidt tot fouten. Fouten. Van de politie.
 
Laat mij weten wanneer ge de naam kent (uit het hoofd) van een blanke persoon die ongewapend gedood is geweest. Vraag u dan af waarom ge dat niet weet. En dan welke perceptie er wordt gecreëerd. Kijk dan naar de statistieken. In 2019 waren er 14 zwarten ongewapend gedood, 25 blanken. Is blank zijn niet woke genoeg? 'Politiegeweld' is enkel een probleem bij zwarten?

Daniel Shaver.

En er zijn zo'n 5-6x meer blanken als zwarten in Amerika dus als het proportioneel was zouden er voor elke 14 zwarten 70 tot 84 blanken worden doodgeschoten.

edit: en het feit dat de politie daar disproportioneel meer zwarten neerschiet wil niet zeggen dat het probleem niet zo diep gaat dat de blanken die worden gedood niet ook een probleem zijn.

Dat zijn standaardstraffen. Normaal zal het een 29 jaar worden (2x12,5 voor de moorden en 1x4 voor de doodslag) omdat hij nog geen priors heeft. Met een maximum van 40, 25 en 10 volgens CNN.

Is dit serieus? Hoe kan je voor 1 misdaad 3 verschillende straffen krijgen .. Is toch ook een beetje fuckedup.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Daniel Shaver.

En er zijn zo'n 5-6x meer blanken als zwarten in Amerika dus als het proportioneel was zouden er voor elke 14 zwarten 70 tot 84 blanken worden doodgeschoten.

edit: en het feit dat de politie daar disproportioneel meer zwarten neerschiet wil niet zeggen dat het probleem niet zo diep gaat dat de blanken die worden gedood niet ook een probleem zijn.



Is dit serieus? Hoe kan je voor 1 misdaad 3 verschillende straffen krijgen .. Is toch ook een beetje fuckedup.

Nog een klein beetje hoger scrollen :)

Basically heeft hij op 3 manieren de wet overtreden met die ene misdaad. En dat is de gangbare procedure.
 
ja ik kan de redenering wel volgen, maar ik vind dat toch fuckedup. Ik zou denken dat second-degree murder zowel third-degree als manslaughter omvat, want third-degree is ruimer dan second en manslaughter is ruimer dan third. Dus als je iemand veroordeelt op second-degree heb je die andere 2 ook direct mee en 'overschrijf' je die.

Is dat in België ook zo? Ik dacht dat dat hier niet kon of ben ik daar verkeerd in?
 
Jouw quote:
Doodgeschoten door een fout van een politieagent (...) De media is het probleem.

Dit is een geschifte conclusie. Je gaat voorbij aan alle feitelijkheid, het enige wat telt is je politieke idee dat je op voorhand hebt opgevat, in combinatie met het idee dat de media de vijand is. Wat er ook van werkelijkheid gebeurt, maakt niet uit. Ogen toe, en die boodschap blijven rammen.

Nee, het probleem is hier dat iemand is doodgeschoten door een fout van een politieagent. En dat hetzelfde patroon heel duidelijk is, in het hele land, en in sommige staten meer dan in andere. Niet toevallig is dit weer in Ohio, waar we het al vaker over gehad hebben. Waar het snowballing wordt gebruikt als tactiek om bepaalde overtreders blijvend te kunnen jennen. Wat misschien terecht is, maar duidelijk veel te vaak leidt tot fouten. Fouten. Van de politie.

Man toch.
De titel van het artikel met inleidende tekst is werkelijk:

'Tegengehouden voor luchtverfrisser: politie doodt jonge zwarte vader op een boogscheut van proces over George Floyd'

Wat 1 fout is. 2. foutieve perceptie creëert.
Alsof politieagenten iedere zwarte persoon hunt alsof het beesten zijn en er zich niets van aantrekken als ze sterven.

1. Zijn nummerplaten waren vervallen. 2. Open arrestatiebevel. 3. Verzet zich tegen de politie en probeert weg te rijden.
En zulke fout dat die politieagent heeft gemaakt dat zijn er een handvol in 10 jaar tijd. Een fluke dus.


Wat hebben al die gevallen gemeen? Verzet tot arrestatie. Vechten met de politie. Goh en dan ontstaan er 'fouten'?
Nog een patroon is drugsgebruik. In veel van die gevallen zijn die verdachten onder invloed, creëren ze gevaarlijke situaties.

BLM is een joke. Als Black Lives echt zo belangrijk zijn dan zou alle aandacht naar steden zoals Chicago en NYC moeten gaan.
Waar jonge zwarte mannen aan de honderden worden afgeslacht op jaarlijkse basis door ghetto geweld.


En laten we niet zo doen alsof uw politiek idee hier neutraal speelt.
 
Man toch.
De titel van het artikel met inleidende tekst is werkelijk:

'Tegengehouden voor luchtverfrisser: politie doodt jonge zwarte vader op een boogscheut van proces over George Floyd'

Wat 1 fout is. 2. foutieve perceptie creëert.
Alsof politieagenten iedere zwarte persoon hunt alsof het beesten zijn en er zich niets van aantrekken als ze sterven.

1. Zijn nummerplaten waren vervallen. 2. Open arrestatiebevel. 3. Verzet zich tegen de politie en probeert weg te rijden.
En zulke fout dat die politieagent heeft gemaakt dat zijn er een handvol in 10 jaar tijd. Een fluke dus.


Wat hebben al die gevallen gemeen? Verzet tot arrestatie. Vechten met de politie. Goh en dan ontstaan er 'fouten'?
Nog een patroon is drugsgebruik. In veel van die gevallen zijn die verdachten onder invloed, creëren ze gevaarlijke situaties.

BLM is een joke. Als Black Lives echt zo belangrijk zijn dan zou alle aandacht naar steden zoals Chicago en NYC moeten gaan.
Waar jonge zwarte mannen aan de honderden worden afgeslacht op jaarlijkse basis door ghetto geweld.


En laten we niet zo doen alsof uw politiek idee hier neutraal speelt.
Wat je beschrijft, is precies de snowballtactiek die in Ohio al voor veel slachtoffers heeft gezorgd, en zwaar onder vuur ligt.
Daarom moet dié agent nog niet in de fout zijn gegaan, het is die tactiek die zorgt voor een onredelijk aantal aanhoudingen, onredelijk zware straffen en een onredelijk grote kans op vlucht onder andere.

Dat hij wordt tegengehouden omdat zijn nummerplaten zijn vervallen, hoort daar dus bij. Vaker wel dan niet is het een bekende, die ze weten dat ze op die manier nog een boete erbij kunnen geven. Open arrestatiebevel is een gevolg dat vaker te zien is bij die snowballtechniek, vaak voor dingen als een vervallen rijbewijs (omdat het rijbewijs intrekken kan gebeuren ipv een boete, ook al heeft die niks met de wegcode te maken). En door die opeenstapeling, krijg je verzet tegen arrestatie. Dat is niet iets wat ik verzin, dat is al herhaaldelijk beschreven in tal van andere zaken. Vooral in Ohio, omdat die oa met dat rijbewijssysteem werken.

Je laatste opmerking is de typische "waarom moet de politie mij beboeten voor te snel te rijden, als er nog moordenaars vrij rondlopen". BLM kan gerust dit van oa Floyd (terecht, zo blijkt!) aanklagen, naast het feit dat er in Chicago of NYC nog andere problemen zijn.
 
Terug
Bovenaan