Eerst en vooral mijn beste wensen aan alle lopers hier. Uiteraard hoop ik dat jullie allemaal jullie doelen halen, maar vooral dat iedereen blessurevrij mag blijven en plezier heeft in deze prachtige sport.
Mijn jaar is niet echt geweldig gestart, maar met de regelmatigheid die terugkomt in mijn trainingen leek het mij wel leuk om mijn eigen doelen even neer te schrijven.
Mijn “marathon periode” ligt nu definitief achter mij, 2u51xx zal vermoedelijk altijd mijn PR blijven en daar kan ik mee leven. Ik heb gewoon echt geen zin om nog eens zo’n trainingsblok aan te vatten om er misschien een paar minuten van af te pitsen.
De blik is in 2024 volledig gericht op de trails. De eerste wedstrijd wordt de 50km Houffatrail, zonder echte ambitie, meer om te kijken waar ik sta op de iets langere afstanden. In maart staat de Tharée

op de planning als eerste echte test.
Het grote doel valt echter later in het jaar met mijn terugkeer op de ultra afstand, namelijk de GE100. Diegenen die mij een beetje volgen zullen wel snappen waarom die wedstrijd extra speciaal is voor mij met start in Luxemburg

.
Dat ik in september sterk genoeg zal zijn om dat tot een goed einde te brengen is een zekerheid. Ik weet dat ik de afstand aankan en weet dat ik het nodige werk zal leveren om er te staan.
De aanpak zal echter anders zijn dan in het verleden. Ik ga minder volume draaien, maar ga meer specifieke trainingen implementeren om bergop en bergaf langer te kunnen lopen. Mijn lichaam moet sterker zijn om langer mijn tempo te kunnen aanhouden en minder te wandelen.
De eerste maanden van het jaar is het uiteraard de bedoeling om terug aan de basis te werken om dan in de lente specifieker te gaan trainen. Het grote voordeel is dat ik overal hellingen ter beschikking heb, dus de hoogtemeters volgen automatisch.
Geniet allemaal van jullie loopjes dit weekend!
@eniac Ik wilde ook nog even de tijd nemen op uw post waarbij je u de vraag stelt wat je wil doen na uw volgende marathon en je eventueel een ultra overweegt. Eerst en vooral is het daarbij belangrijk dat je u de vraag stelt wat je ziet als een “ultra”. Is een 50km voldoende (al durf ik dat geen ultra te noemen), kijk je naar 80 of 100km? De volgende vraag die je uzelf moet stellen is op wat voor terrein je dat wil doen. Er bestaan namelijk ook relatief vlakke trails/ultra’s, maar om het echt de moeite te maken, moet je er toch eentje uitkiezen in de Ardennen, kwestie van het wat speciaal te maken.
Ik heb het in het verleden nog gezegd, maar je onderschat uzelf echt hard. Als trage loper is uw basis namelijk meer dan breed genoeg om op te bouwen naar een 80 of 100km. De intensiteit van zo’n trainingsblok ligt aanzienlijk lager dan dat van een “snelle” marathon waardoor het in mijn ogen veel gemakkelijker te verteren is. Het enige waar je wel naar moet kijken is het terrein waar je op gaat lopen, maar met de nabijheid van de Vlaamse Ardennen heb je al een pluspunt om daar heuvels op te zoeken.
Om het even naar mijzelf te vertalen, ik weet met zekerheid dat ik binnen 9 maanden klaar ben om 100mijl tot een goed einde te brengen. In diezelfde periode opbouwen naar een 2u5x marathon zou veel lastiger zijn.
Succes met de opbouw naar Gent en blijf vooral genieten, de rest volgt wel.