Algemene Loopthread

lijkt me ideaal ultra profiel ;)
hangt ook voornamelijk af of je graag in de natuur loopt of je echt die asfalt nodig hebt. Maar geen tijdsdruk en gewoon genieten zijn wel de kern van het trailen (ultra of niet). Uiteraard heb je ook ultras op de asfalt, maar die spreken mij totaal niet aan.

Traag is geen probleem hé -> kijk maar eens naar de finish-tijden van zo'n Bello Gallico...

Ik loop daar 10u50 min voor 80km en eindig ongeveer perfect in de helft van het deelnemersveld, ik heb op geen enkel moment meer dan 10km/u gelopen :wink:

Wat ik wel ondervonden heb na ondertussen 3 ultratrails (58, 58 en 80) is dat de voeding echt wel cruciaal is en dat dat je dat kan én moet trainen in je lange duurlopen in 't weekend.

Marathons lopen vond ik enorm stresserend omdat je continue met dat tempo zit dat je moet volhouden en laat ons eerlijk zijn -> van km 30 tot 42 da's meer afzien dan genieten hé

Ultra's is helemaal anders, veel gemoedelijker, je hebt rustig de tijd om te babbelen met de andere lopers, de start en de bevoorradingen zijn super relax, iedereen is vriendelijk en je finishtijd is eigenlijk bijkomsting... finishen op zich is het doel.

Thx beiden. Ik laat het nog een paar maand rijpen, tot eind maart toch focus op Gent en een paar weken rust.

Van een marathon in maart naar een eerste ultra in het najaar: haalbaar? Of hebben jullie daar langer naartoe gewerkt?

Thx beiden. Ik laat het nog een paar maand rijpen, tot eind maart toch focus op Gent en een paar weken rust.

Van een marathon in maart naar een eerste ultra in het najaar: haalbaar? Of hebben jullie daar langer naartoe gewerkt?

afhankelijk van welk soort ultra, want die gaan van 50k-160k-....
en ook van het parcour en de hoogtemeters.

Iets op het oog?

Nog helemaal niet :)

En zeker geen 160 hoor. 60-80 ergens. Los van dat ligt echt alles nog open. Focus op een leuke ervaring.
van marathon naar 60 mag geen probleem zijn hé, gewoon rekening houden dat je niet zo vaak bevoorrading hebt dus zelf drank moet meenemen.

van marathon naar 60 mag geen probleem zijn hé, gewoon rekening houden dat je niet zo vaak bevoorrading hebt dus zelf drank moet meenemen.
inderdaad, het is wat anders lopen, zelf bevoorrading meenemen en ander soort ondergrond wellicht, maar dit moet zeker kunnen op een half jaar!

Kan het zijn dat ik door mijn uitleg de indruk geef dat ik naar 80km de week wil gaan? Want dat is niet zo :unsure: . Ik wil mijn gemiddelde over een gans jaar gewoon op die 85km de maand krijgen omdat ik weet dat er moeilijkere momenten zijn planningsgewijs. In een normaal schema en routine loop ik rond de 90km de maand. Het is gewoon een kwestie voor mij om daar slimmer mee om te gaan.

In verband met de snelheid. Dat is en blijft mijn grootste werkpunt. Tot begin december was ik er eindelijk in geslaagd om 'op gevoel' een stabiele snelheid van 5:30-5:35 te lopen. Uiteraard heb ik mijn Garmin maar ik haat versnellen en vertragen. Ik had op natuurlijke wijze de juiste cadans gevonden. Nu vertrek ik en loop ik gewoon minder dan 5:20. Als ik dat niet doe loop ik 6:10. Er lijkt geen tussenmaat.

De HM-afstand liep ik aan 5:48. Voor die afstand blijft uitlopen nog altijd prio nummer 1. Voor de kortere dingen werk ik met een vork van 45 seconden waarin ik varieer.
Was een mistyping van me :D Ik bedoelde wel /mnd. Maar ik wou alleen maar even aangeven van: even bij stilstaan. Als je er bewust voor kiest, prima!

Ik ben zonet weer een Critical Power-test gaan doen. Op zich heel goed gegaan, 9 minuten vol betekende nu 60m meer dan vorige maand, en bijna 20W meer. Maar waarom lukt het me toch maar nooit om die 9min volledig uit te lopen?! Nu 4:20 en dan telkens paar 100m voor het einde echt niet meer te houden, onmogelijk om te blijven lopen aan 4:30. Niet met spierkrampen of zo, maar vat schijnbaar af. En dan stap ik 10-15 seconden, ben ik weer herkomen en loop ik de laatste 200m aan 4:10 of sneller. En zou ik er nog 200 aan kunnen hangen. Dat is nu toch om te rotten. Ik zou willen dat ik dat eruit kon krijgen.

Speel al langer met het idee om eentje te laten doen maar de conditie is helemaal weg op de moment. Heeft het zin om die test van in het begin te doen of misschien eerst wat basis op te bouwen?

Zodat ik de test kan doen op de moment dat ik bijvoorbeeld terug 21K zonder al te veel moeite kan uitlopen (het zou me nu allicht ook lukken maar het zou geen aangename ervaring zijn :laugh: )
@makila niet alleen je drempelwaarden verschillen met Google, de zone-indeling ook. Hangt helemaal af van hoe je ze indeelt ook.

En @shiftyke: ik heb hier al vaker de methode van Joe Friel aangeraden als voorlopig en gratis alternatief voor een test. Bij mij kwam die best goed overeen. @Vlitser heeft daar misschien ook ervaring mee en/of een andere mening over? Da’s 20min all-out (niet 15 en dan 5 wandelen :D ) en dan je gemiddelde HR van het laatste 2/3e ervan nemen. Dat is je lactaatdrempel.

@makila niet alleen je drempelwaarden verschillen met Google, de zone-indeling ook. Hangt helemaal af van hoe je ze indeelt ook.

En @shiftyke: ik heb hier al vaker de methode van Joe Friel aangeraden als voorlopig en gratis alternatief voor een test. Bij mij kwam die best goed overeen. @Vlitser heeft daar misschien ook ervaring mee en/of een andere mening over? Da’s 20min all-out (niet 15 en dan 5 wandelen :D ) en dan je gemiddelde HR van het laatste 2/3e ervan nemen. Dat is je lactaatdrempel.

Bwa ik zou het liever wat wetenschappelijker/nauwkeuriger willen weten, heb eigenlijk al langer het gevoel dat m'n HR zones voor geen meter over één komen met de sommetjes en truukjes.

Als je ziet wat ik al van geld aan fietsen verbrast heb om die dan vervolgens twee keer per maand te gebruiken, is een lactaattestjes wel besteed me dunkt.

Op zich zal die methode wel een goeie benadering zijn. Weet ook dat een drempel dagafhankelijk is, er zit daar een range op.
Hiermee kan je op zich wel je zones definiëren, maar dat zijn zones gebasseerd op één drempel (de anaerobe drempel).

Bij een lactaattest bepaal ik de twee lactaatdrempels en gebruik beiden voor de bepaling van de zones. Voornamelijk bij gepolariseerd trainen is het belangrijk dat je onder de eerste drempel traint als trage lopen. Meestal wordt deze eerste drempel vergeten of niet vernoemt, de focus ligt meestal op de anaerobe drempel, wanneer lactaat echt begint op te bouwen in je lichaam en je die waarde dus niet oneindig kan volhouden.

Stel nooit je zones in via algemene regels qua leefdtijd e.d. Geen zin in een lactaattest, geen probleem, doe een all-out test en je komt daar ook al een heel eind mee. Voor sommigen zal dit verder van de waarheid liggen dan bij anderen. Maar bij mijn atleten neem ik altijd een lactaattest af, als je trainingen voorschrijft wil ik echt zeker zijn dat ze in de juiste zone zijn ;)

Was een mistyping van me :D Ik bedoelde wel /mnd. Maar ik wou alleen maar even aangeven van: even bij stilstaan. Als je er bewust voor kiest, prima!

Ik ben zonet weer een Critical Power-test gaan doen. Op zich heel goed gegaan, 9 minuten vol betekende nu 60m meer dan vorige maand, en bijna 20W meer. Maar waarom lukt het me toch maar nooit om die 9min volledig uit te lopen?! Nu 4:20 en dan telkens paar 100m voor het einde echt niet meer te houden, onmogelijk om te blijven lopen aan 4:30. Niet met spierkrampen of zo, maar vat schijnbaar af. En dan stap ik 10-15 seconden, ben ik weer herkomen en loop ik de laatste 200m aan 4:10 of sneller. En zou ik er nog 200 aan kunnen hangen. Dat is nu toch om te rotten. Ik zou willen dat ik dat eruit kon krijgen.
Deftig opgewarmd op voorhand? Dit kan veel doen en zorgen dat je uw '2e adem' al van in het begin hebt en de dip al over bent.

Op zich zal die methode wel een goeie benadering zijn. Weet ook dat een drempel dagafhankelijk is, er zit daar een range op.
Hiermee kan je op zich wel je zones definiëren, maar dat zijn zones gebasseerd op één drempel (de anaerobe drempel).

Bij een lactaattest bepaal ik de twee lactaatdrempels en gebruik beiden voor de bepaling van de zones. Voornamelijk bij gepolariseerd trainen is het belangrijk dat je onder de eerste drempel traint als trage lopen. Meestal wordt deze eerste drempel vergeten of niet vernoemt, de focus ligt meestal op de anaerobe drempel, wanneer lactaat echt begint op te bouwen in je lichaam en je die waarde dus niet oneindig kan volhouden.

Stel nooit je zones in via algemene regels qua leefdtijd e.d. Geen zin in een lactaattest, geen probleem, doe een all-out test en je komt daar ook al een heel eind mee. Voor sommigen zal dit verder van de waarheid liggen dan bij anderen. Maar bij mijn atleten neem ik altijd een lactaattest af, als je trainingen voorschrijft wil ik echt zeker zijn dat ze in de juiste zone zijn ;)
Akkoord over het belang van de aerobe drempel. Eén van de meest vaakvoorkomende fouten is nog steeds rustige loopjes veel te snel lopen (in mijn nabije kring alleen zie ik er al meerdere die hun "rustige loopjes" 15sec/km trager lopen als hun 5k pr). De aerobe drempel weten is vaak de realitycheck dat er toch té snel gelopen wordt op training.

Laatst bewerkt:
Akkoord over het belang van de aerobe drempel. Eén van de meest vaakvoorkomende fouten is nog steeds rustige loopjes veel te snel lopen (in mijn nabije kring alleen zie ik er al meerdere die hun "rustige loopjes" 15sec/km trager lopen als hun pr). De aerobe drempel weten is vaak de realitycheck dat er toch té snel gelopen wordt op training.

Dat is inderdaad ook wat ik vaak merk. Als ik dan de strava gegevens vergelijk met de lactaattest, dan zie je vaak dat de meesten in zone 3-4 lopen in plaats van 2.
Traag lopen is dan ook echt traag lopen, maar als ze voelen dat ze wel sneller kunnen is het lastig voor velen hun zelf tegen te houden.

Voor wie zou je zo'n lactaattest aanraden? Vanaf welk punt zeg je dat het de moeite is voor een amateur-loper?
En wat kost dit normaliter?

Voor wie zou je zo'n lactaattest aanraden? Vanaf welk punt zeg je dat het de moeite is voor een amateur-loper?
En wat kost dit normaliter?

Eigenlijk iedereen die een goeie basis uithouding wil creëren, een goed fundament waarop later echt gebouwd kan worden.
Vanaf je 5km kan lopen aan een stuk lijkt me dit nuttig. Ervoor zorgen de start to run schemas wel al redelijk voor een goeie opbouw.

Wil je eenmalig voor een weddenschap de 10 miles lopen? Dan kan dit misschien wel zonder, alhoewel het niet optimaal en gezond zal zijn.
Doe je de eerste keer een 10 miles maar wil je daarna nog blijven lopen? Dan vind ik dat zeker nuttig gewoon om je lichaam rustig te laten wennen (minder blessures) en er later ook meer op te kunnen bouwen (wees het snelheid of nog langere afstanden).

Voor een lactaattest op zich is de range meestal 90-120, met uitzonderingen die nog duurder gaan (maar die hebben soms er ook nog een VO2 max meeting bij, wat minder nuttig is voor startende lopers). Meestal zit bij meerdere maanden coaching een lactaattest ook in begrepen. (Bij mij kost die 100euro, maar dit kan ook op verplaatsing en bij 3 maand coaching is die inbegrepen.)

Als je weet rond welk tempo je uitkomt +- na je 20min. test, kan je dan in het begin niet even proberen je horloge te volgen en iets trager te gaan dan dat je nu ging de eerste minuten?

Als je weet rond welk tempo je uitkomt +- na je 20min. test, kan je dan in het begin niet even proberen je horloge te volgen en iets trager te gaan dan dat je nu ging de eerste minuten?
Trager? Wat is dat?

Ja, misschien is het dat wel inderdaad. Ik was wel goed opgewarmd @Castil , voor mijn doen. 10 minuutjes warmgelopen, 2 sprintjes van 10sec met paar minuutjes rust tussen, nog een paar minuten hartslag weer laten zakken. En dan gaan. Ik start waarschijnlijk gewoon te snel. Mijn vorige was aan 4:30, en ben nu gestart aan 4:20 om te eindigen op 4:25. Maar met zo minimale verschillen vind ik het moeilijk om ten eerste juist te zitten, en ten tweede niet te denken: goh, misschien heb ik wel wonderbenen en loop ik die 4:20 constant! Maar ik heb wel het idee dat gelijk wat ik voluit doe, na 2/3 krijg ik een klopje. En bij zo'n training al helemaal, dan kan ik daar wel door bijten, maar niet erg lang precies...

Over de lactaattesten: ik ben zeker ook grote voorstander, hoor. Voor de Stryd liep ik 100% op hartslag, en vind dat nog altijd een goeie en veilige methode. Het is mijn nerdhart dat me naar iets anders geduwd heeft. Maar zonder lactaattest, kun je éigenlijk niet op hartslag lopen. Dat is ook niet absoluut nodig, genoeg mensen die het op gevoel goed doen, en er zelfs een hekel aan hebben. Als je altijd richting "trager" gaat dan richting "te snel", is er zelfs geen echt gevaar, behalve dat je net niet optimaal traint. Wat voor ons amateurs niks uitmaakt. Gevaar is gewoon dat veel mensen eerder richting "veel te snel" gaan dan richting "te snel" :D

Laatst bewerkt:
Miljaarde… woensdag mijn intervaltraining te snel gelopen. De laatste keer 800m was er een beetje teveel aan. Mijn looptechniek was ook niet meer zo mooi. Dit in combinatie met iets te hard stretchen maandag na een krachttraining, is waarschijnlijk de boosdoener. Daarnet na enkele km rustig lopen tijdens 10km loopje begon ik mijn scheenbeen te voelen 🤦‍♂️ hopelijk heb ik mijn voorbereiding niet verkakt.

Vanavond en morgen wat stretchen en terug wat foamrollen en hopelijk voel ik zondag niets meer. De intervaltrainingen laat ik waarschijnlijk achterwege de komende weken.

Doel voor 2024
  • een keuze maken tussen HM Gent of 10 miles (wat met vrienden en collega’s zou zijn.)
Je bedoelt de 10M van Antwerpen dan op 21/04? De HM Gent is 24/03 dus een maand verschil, waarom niet allebei? Beiden zijn zo verschillend, op een HM kan je streven naar een persoonlijke tijd en op de 10M is het in uw geval met de collega's en vrienden gezellig lopen. Op die 10M moet je niet voor een bepaalde tijd gaan want met zo'n massa events zit je meer te laveren dan recht vooruit te lopen.
10 minuutjes warmgelopen, 2 sprintjes van 10sec met paar minuutjes rust tussen, nog een paar minuten hartslag weer laten zakken. En dan gaan.
Ik kan mis zijn maar ik dacht dat bij hoge(re) intensiteit trainingen het aangeraden is om de hartfrequentie tijdens de opwarming stelselmatig omhoog te krikken. Als je bijvoorbeeld van hf 130/140 plots naar 170+ gaat op korte tijd, gaat het lactaat/h+ in je bloed te snel stijgen waardoor je prestaties veel sneller afzwakken. Als je de hf geleidelijk aan doet stijgen richting je range voor de inspanning zelf, zullen de prestaties veel consistenter blijven.

Na enkele weken suggested workout te volgen van garmin, begint er toch wat variatie in te komen.

Ik loop zo goed als elke dag. Er begint eindelijk wat vooruitgang in mijn anaerobe lading te komen.

En mijn trainingsstatus staat sinds 1 januari op productief.

We blijven deze gebruiken, lijkt me.

Eerst en vooral mijn beste wensen aan alle lopers hier. Uiteraard hoop ik dat jullie allemaal jullie doelen halen, maar vooral dat iedereen blessurevrij mag blijven en plezier heeft in deze prachtige sport.

Mijn jaar is niet echt geweldig gestart, maar met de regelmatigheid die terugkomt in mijn trainingen leek het mij wel leuk om mijn eigen doelen even neer te schrijven.

Mijn “marathon periode” ligt nu definitief achter mij, 2u51xx zal vermoedelijk altijd mijn PR blijven en daar kan ik mee leven. Ik heb gewoon echt geen zin om nog eens zo’n trainingsblok aan te vatten om er misschien een paar minuten van af te pitsen.

De blik is in 2024 volledig gericht op de trails. De eerste wedstrijd wordt de 50km Houffatrail, zonder echte ambitie, meer om te kijken waar ik sta op de iets langere afstanden. In maart staat de Tharée 🤩 op de planning als eerste echte test.

Het grote doel valt echter later in het jaar met mijn terugkeer op de ultra afstand, namelijk de GE100. Diegenen die mij een beetje volgen zullen wel snappen waarom die wedstrijd extra speciaal is voor mij met start in Luxemburg 😍.

Dat ik in september sterk genoeg zal zijn om dat tot een goed einde te brengen is een zekerheid. Ik weet dat ik de afstand aankan en weet dat ik het nodige werk zal leveren om er te staan.

De aanpak zal echter anders zijn dan in het verleden. Ik ga minder volume draaien, maar ga meer specifieke trainingen implementeren om bergop en bergaf langer te kunnen lopen. Mijn lichaam moet sterker zijn om langer mijn tempo te kunnen aanhouden en minder te wandelen.

De eerste maanden van het jaar is het uiteraard de bedoeling om terug aan de basis te werken om dan in de lente specifieker te gaan trainen. Het grote voordeel is dat ik overal hellingen ter beschikking heb, dus de hoogtemeters volgen automatisch.

Geniet allemaal van jullie loopjes dit weekend!

@eniac Ik wilde ook nog even de tijd nemen op uw post waarbij je u de vraag stelt wat je wil doen na uw volgende marathon en je eventueel een ultra overweegt. Eerst en vooral is het daarbij belangrijk dat je u de vraag stelt wat je ziet als een “ultra”. Is een 50km voldoende (al durf ik dat geen ultra te noemen), kijk je naar 80 of 100km? De volgende vraag die je uzelf moet stellen is op wat voor terrein je dat wil doen. Er bestaan namelijk ook relatief vlakke trails/ultra’s, maar om het echt de moeite te maken, moet je er toch eentje uitkiezen in de Ardennen, kwestie van het wat speciaal te maken.

Ik heb het in het verleden nog gezegd, maar je onderschat uzelf echt hard. Als trage loper is uw basis namelijk meer dan breed genoeg om op te bouwen naar een 80 of 100km. De intensiteit van zo’n trainingsblok ligt aanzienlijk lager dan dat van een “snelle” marathon waardoor het in mijn ogen veel gemakkelijker te verteren is. Het enige waar je wel naar moet kijken is het terrein waar je op gaat lopen, maar met de nabijheid van de Vlaamse Ardennen heb je al een pluspunt om daar heuvels op te zoeken.

Om het even naar mijzelf te vertalen, ik weet met zekerheid dat ik binnen 9 maanden klaar ben om 100mijl tot een goed einde te brengen. In diezelfde periode opbouwen naar een 2u5x marathon zou veel lastiger zijn.

Succes met de opbouw naar Gent en blijf vooral genieten, de rest volgt wel.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan