Algemene Loopthread

Ik heb wel iets ambetanters aan de hand, misschien iemand die het herkent?
Mijn Polar H10 hartslagband geeft nu al een hele tijd foute metingen. Ziet er dan telkens zo uit:

Bekijk bijlage 26049

Trouwens zowel in Strava als in Garmin Connect. Dus daar zit de fout niet. Nu heb ik de Polar Beat-app eraan gekoppeld, en dan kan ik de batterijlading etc lezen. Vol. Nieuwe firmware-update uitgevoerd. Exact hetzelfde. Net de laatste vijf loopjes eens bekeken: 1,8km, 2x niks, 1,2, 1,8km. Dat zijn de afstanden waarna hij plots "aan" lijkt te floepen.

Herkenbaar? Is het gewoon tijd voor een nieuwe?
Ik heb dit ook wel nog gehad met mijn H7 een tijdje geleden.
Dit is uit zichzelf opgelost geraakt. Gewoon af en toe eens updaten indien nodig.

Natuurlijk wel ambetant hé.... Maar ik heb soms wel eens rare dingen met mijn Polar hartslag borstband.
Als ik met rugzakje loop is mijn hartslag zogezegd ook >160 vanaf de eerste meter tot rond km 5, en dan terug normaal. Precies alsof hij mijn cadans deels overpakt.

Ferme afstanden! Meestal eigenlijk met zo'n trails hé...

Waarschijnlijk zullen mijn loopschoenen morgen nog niet droog zijn van daarnet in de regen te lopen. Er staan hier ondertussen al 2 maanden nieuwe trailschoenen nog in de doos. Misschien dat ik me morgen voor de eerste keer waag an offroad in het bos hier met mijn nieuwe schoenen.
Krantenpapier in uw schoenen steken.

Edit: ik heb ook een garmin forerunner (255) maar die stelt elke dag wel een run voor, terwijl ik eerder een schema zoek bv 3 keer in een week met wat rust tussen om blessures enzo te vermijden. mijn lijf is nu niet meteen atletisch gebouwd, daar moet ook nog verder aan gewerkt worden dit jaar 😝
Garmin coach en 3x per week aangeven. Geeft een tof schema met afwissing: duulopen, rustige duurlopen, intervals…

Hier het jaar goed gestart na een beetje te slabakken naar het einde van vorig jaar toe. Ziekte en veel regen zijn roep ik graag in als excuus :unsure: .

2023 afgesloten met 625km op de teller. Gemiddeld 57 km (11 maanden) per maand, maar in de tweede helft van het jaar lag dat rond de 80-85. Dat moet ook de tendens blijven dit jaar.

Even mijn Garmin-schema aan de kant geschoven en twee keer gewoon vertrokken zonder doel. 2024 staat dus op op 12 kilometer in totaal en gemiddeld 5:16/km. Ik droom dat dit de tendens blijft maar dan wel grotere afstanden per keer :D .

Doel voor 2024
  • een keuze maken tussen HM Gent of 10 miles (wat met vrienden en collega’s zou zijn.)
  • Elk kwartaal een hm-afstand lopen
  • 10k in sub 52 min
  • 750km in totaliteit

12 kilometer in totaal en gemiddeld 5:16/km. Ik droom dat dit de tendens blijft maar dan wel grotere afstanden per keer :D .
Gewoon wat trager lopen en je zal veel sneller aan die grotere afstanden zitten. Veel beter om je lichaam er zo aan te laten wennen. Die snelheid komt later wel!

Hier het jaar goed gestart na een beetje te slabakken naar het einde van vorig jaar toe. Ziekte en veel regen zijn roep ik graag in als excuus :unsure: .

2023 afgesloten met 625km op de teller. Gemiddeld 57 km (11 maanden) per maand, maar in de tweede helft van het jaar lag dat rond de 80-85. Dat moet ook de tendens blijven dit jaar.

Even mijn Garmin-schema aan de kant geschoven en twee keer gewoon vertrokken zonder doel. 2024 staat dus op op 12 kilometer in totaal en gemiddeld 5:16/km. Ik droom dat dit de tendens blijft maar dan wel grotere afstanden per keer :D .

Doel voor 2024
  • een keuze maken tussen HM Gent of 10 miles (wat met vrienden en collega’s zou zijn.)
  • Elk kwartaal een hm-afstand lopen
  • 10k in sub 52 min
  • 750km in totaliteit
Bovenop wat Vlitser al zei: ik weet helemaal niks van je schema, je achtergrond of waar je staat, dus neem dit voor wat het waard is. Maar pas op dat je niet te snel gaat. Overbelasting is iets wat sluipenderwijs komt, en het lijkt goed te gaan tot het niet meer goed gaat. Overbelasting door een te hoge intensiteit, wat Vlitser aangeeft, maar ook door te veel km's te snel opgebouwd. Je lichaam moet nog wennen aan de 50km/mnd en je zit al aan 85. Opnieuw: kan best dat het prima gaat voor jou en dan is dat het pad naar succes!
Maar ik zou er rekening mee houden dat op 11 maanden van niks naar 80km/w wel pittig is voor je lijf. Zeker niet onmogelijk! Maar elk kwartaal een HM met 80km/w is wel heel ambitieus en kan uiteraard binnen een plan passen. Dan zou ik ze absoluut wel altijd heel traag lopen, net als de tussentrainingen.

Maar dat is dus bompa die spreekt, mijn pezen en spieren lachen het allemaal niet meer zo weg als vroeger :D Ook niet vergeten dat er iets bestaat als opgebouwde conditie. Dat wil zeggen dat als je dit jaar exact hetzelfde schema loopt als vorig jaar, je toch beter aan de start van elke race zult staan. Je trainingen van vorig jaar tellen ook mee voor dit jaar. Het moet niet altijd meermeermeer zijn ;)

Maar dat is dus bompa die spreekt, mijn pezen en spieren lachen het allemaal niet meer zo weg als vroeger :D Ook niet vergeten dat er iets bestaat als opgebouwde conditie. Dat wil zeggen dat als je dit jaar exact hetzelfde schema loopt als vorig jaar, je toch beter aan de start van elke race zult staan. Je trainingen van vorig jaar tellen ook mee voor dit jaar. Het moet niet altijd meermeermeer zijn ;)

Ondertussen begeleid ik al twee mensen naar hun eerste halve marathon en die laat ik zeker niet zo snel en veel lopen. Dus wat je zegt klopt zeker en is niet enkel voor de bompa ;)

Even tijd nemen om een echt goede basis uithouding op te bouwen als fundament levert je als sporter zo veel op. Erna kan je echt wel die focus op snelheid toevoegen. Maar zoals Loser al zei, hebben we weining zicht op de sport naast lopen dat je vroeger al deed.

Derde jaar op rij dat ik meer dan 500 km loop, eerste keer dat ik de kaap van 600 km gehaald heb. Het doel voor dit jaar is om een pak boven die 600 km uit te komen maar vooral om blessurevrij te blijven. in 2022 een lange blessure gehad waarvoor ik kine nodig had, vorig jaar een lichte blessure gehad waardoor ik een maandje aan de kant stond. Momenteel loop ik al een aantal weken heel consequent 3x per week gemiddeld 5 km per loopje. Als ik dat nog een tijdje kan aanhouden, ga ik misschien heel op het gemak terug opbouwen naar 1 of 2x per week 10 km per loopje.
Afgelopen jaar ook voor het eerst deelgenomen aan een lokale wedstrijd (5k). Leuke ervaring maar tegelijk gaf het me het gevoel dat aan wedstrijden meedoen niet helemaal mijn ding is.

Ik heb een paar weken geleden mijn loopschoenen gewisseld, het nieuwe model van de Asics GT-4000 waar ik mee loop sinds ik herbegonnen ben. Moet zeggen dat ik deze keer niet echt tevreden ben. Ik glijd gewoon overal een beetje weg, zelfs als het maar een klein beetje geregend heeft. Deze ochtend merkte ik weer dat mijn schoenen amper grip hebben op de weg bij het bergop lopen. Had ik met de vorige twee modellen van de GT-4000 niet, kijk er niet naar uit voor wanneer het écht glad gaat worden.

Gewoon wat trager lopen en je zal veel sneller aan die grotere afstanden zitten. Veel beter om je lichaam er zo aan te laten wennen. Die snelheid komt later wel!

Bovenop wat Vlitser al zei: ik weet helemaal niks van je schema, je achtergrond of waar je staat, dus neem dit voor wat het waard is. Maar pas op dat je niet te snel gaat. Overbelasting is iets wat sluipenderwijs komt, en het lijkt goed te gaan tot het niet meer goed gaat. Overbelasting door een te hoge intensiteit, wat Vlitser aangeeft, maar ook door te veel km's te snel opgebouwd. Je lichaam moet nog wennen aan de 50km/mnd en je zit al aan 85. Opnieuw: kan best dat het prima gaat voor jou en dan is dat het pad naar succes!
Maar ik zou er rekening mee houden dat op 11 maanden van niks naar 80km/w wel pittig is voor je lijf. Zeker niet onmogelijk! Maar elk kwartaal een HM met 80km/w is wel heel ambitieus en kan uiteraard binnen een plan passen. Dan zou ik ze absoluut wel altijd heel traag lopen, net als de tussentrainingen.

Ondertussen begeleid ik al twee mensen naar hun eerste halve marathon en die laat ik zeker niet zo snel en veel lopen. Dus wat je zegt klopt zeker en is niet enkel voor de bompa ;)

Even tijd nemen om een echt goede basis uithouding op te bouwen als fundament levert je als sporter zo veel op. Erna kan je echt wel die focus op snelheid toevoegen. Maar zoals Loser al zei, hebben we weining zicht op de sport naast lopen dat je vroeger al deed.

Kan het zijn dat ik door mijn uitleg de indruk geef dat ik naar 80km de week wil gaan? Want dat is niet zo :unsure: . Ik wil mijn gemiddelde over een gans jaar gewoon op die 85km de maand krijgen omdat ik weet dat er moeilijkere momenten zijn planningsgewijs. In een normaal schema en routine loop ik rond de 90km de maand. Het is gewoon een kwestie voor mij om daar slimmer mee om te gaan.

In verband met de snelheid. Dat is en blijft mijn grootste werkpunt. Tot begin december was ik er eindelijk in geslaagd om 'op gevoel' een stabiele snelheid van 5:30-5:35 te lopen. Uiteraard heb ik mijn Garmin maar ik haat versnellen en vertragen. Ik had op natuurlijke wijze de juiste cadans gevonden. Nu vertrek ik en loop ik gewoon minder dan 5:20. Als ik dat niet doe loop ik 6:10. Er lijkt geen tussenmaat.

De HM-afstand liep ik aan 5:48. Voor die afstand blijft uitlopen nog altijd prio nummer 1. Voor de kortere dingen werk ik met een vork van 45 seconden waarin ik varieer.

Laatst bewerkt:
Garmin coach en 3x per week aangeven. Geeft een tof schema met afwissing: duulopen, rustige duurlopen, intervals…
Heb die nu eens aangezet voor een HM

Maar zag geen optie om aantal trainingen per week te kiezen. Enkel een trainer met x tot y workouts per week, de dagen die beste passen en de beste dag voor long run.

Sowieso ga ik daar wel nog mogen in schuiven als het niet past met de agenda.

Laatste loopje was 5,5km aan 6:45 per km wat naar mijn gevoel al traag was. In de eerste 2 km zit hartslag groen, rond 120 maar naar het einde toe 165-170 terwijl ik niet echt versnel of trager loop... Hoe kan ik dat beter onder controle krijgen? Of komt dat gewoon vanzelf na veel meer lopen

Vorig jaar afgeklokt op maar 250km...

2023: 2350 kilometer. Voor het eerst meer dan 2000 km gelopen, en minder last van blessures dan ooit. Ik lijk de code gekraakt te hebben. In de periode maart-november alleen heb ik al meer dan 2000 km gelopen. Tot eind februari zaten er wat vakanties bij en heb ik mezelf pijn gedaan door direct all out te gaan na weken niet gelopen te hebben op verlof. In december wat minder gelopen om te herstellen van een infectie (waar ik tot op heden nog niet ziek van ben geworden 😑).

2024: Ik ga vermoedelijk veel rustige loopsessies vervangen door zwemmen en fietsen. Om me hier extra voor te motiveren ga ik mezelf inschrijven voor een kwart triathlon. Dat is echter puur om me te amusere en zonder richttijd. Quasi alle intensieve trainingen worden looptrainingen met als hoofddoel richting de 2:00 gaan op de 800 meter en liefst nog sneller.

Laatste loopje was 5,5km aan 6:45 per km wat naar mijn gevoel al traag was. In de eerste 2 km zit hartslag groen, rond 120 maar naar het einde toe 165-170 terwijl ik niet echt versnel of trager loop... Hoe kan ik dat beter onder controle krijgen? Of komt dat gewoon vanzelf na veel meer lopen
Komt vanzelf door meer te lopen, ik weet niet hoe oud je bent, maar 165-170 lijkt me hoog voor de korte afstand en de lage snelheid.
Wat kan helpen is op te delen in blokjes van 400m of 1km met telkens een wandelpauze van bijvoorbeeld 200m. Op die manier kan je hartslag terug herstellen, ga je volgens mij sneller mee vooruit gaan -> ik heb elke week dit soort intervaltraining, weliswaar niet meer met stappen maar met jogpauze ertussen.

De vraag is ook of de gemeten waarde wel effectief correct is. Weerspiegelt ze jouw gevoel? Voelt het de eerste twee kilometer aan alsof je aan het wandelen bent en op het einde alsof je dit niet lang kan volhouden. Het kan namelijk gewoon niet dat een tempo waarbij je hartslag effectief 120 bpm is gedurende twee kilometer leidt tot een hartslag van 165 bpm na 5 kilometer.

Daarnaast zijn hartslagzones sowieso iets persoonlijk. Ik heb al mensen geweten die een volledige marathon kunnen lopen aan een hartslag van 190 bpm (voor hen is 165 relatief rustig lopen), en anderzijds zijn er mensen die gewoon nauwelijks boven de 150 bpm uitkomen in volle inspanning.

Doelen voor 2024: 2023 geëindigd met 2235 kilometer, dus dit jaar gaan we voor 2250.
Marathon in Gent. Daarna: nog geen idee. Ergens zou ik graag richting eerste ultra opbouwen, maar enerzijds zou ik dan echt goed moeten nadenken hoe ik dat moet aanpakken, en anderzijds vraag ik mij ook af of dat iets is voor mensen met mijn profiel. Ja ik loop graag lang en ver, maar ik ben ook traag, en... Ik weet het niet 🙂

Ja ik loop graag lang en ver, maar ik ben ook traag, en... Ik weet het niet 🙂

lijkt me ideaal ultra profiel ;)
hangt ook voornamelijk af of je graag in de natuur loopt of je echt die asfalt nodig hebt. Maar geen tijdsdruk en gewoon genieten zijn wel de kern van het trailen (ultra of niet). Uiteraard heb je ook ultras op de asfalt, maar die spreken mij totaal niet aan.

De opkomst van de 'natuurmarathons' ligt mij veel minder, daar hoor ik veel meer mensen bezig over hun tijd, dat zijn duidelijk weglopers die eens in de natuur komen lopen.

Doelen voor 2024: 2023 geëindigd met 2235 kilometer, dus dit jaar gaan we voor 2250.
Marathon in Gent. Daarna: nog geen idee. Ergens zou ik graag richting eerste ultra opbouwen, maar enerzijds zou ik dan echt goed moeten nadenken hoe ik dat moet aanpakken, en anderzijds vraag ik mij ook af of dat iets is voor mensen met mijn profiel. Ja ik loop graag lang en ver, maar ik ben ook traag, en... Ik weet het niet 🙂
Traag is geen probleem hé -> kijk maar eens naar de finish-tijden van zo'n Bello Gallico...

Ik loop daar 10u50 min voor 80km en eindig ongeveer perfect in de helft van het deelnemersveld, ik heb op geen enkel moment meer dan 10km/u gelopen :wink:

Wat ik wel ondervonden heb na ondertussen 3 ultratrails (58, 58 en 80) is dat de voeding echt wel cruciaal is en dat dat je dat kan én moet trainen in je lange duurlopen in 't weekend.

Marathons lopen vond ik enorm stresserend omdat je continue met dat tempo zit dat je moet volhouden en laat ons eerlijk zijn -> van km 30 tot 42 da's meer afzien dan genieten hé

Ultra's is helemaal anders, veel gemoedelijker, je hebt rustig de tijd om te babbelen met de andere lopers, de start en de bevoorradingen zijn super relax, iedereen is vriendelijk en je finishtijd is eigenlijk bijkomsting... finishen op zich is het doel.

Daarnaast zijn hartslagzones sowieso iets persoonlijk.
Tip aan iedereen: Miskijk u niet op de waarden die je vindt op google.
Of te wel doe je minstens 1x in uw loopleven een lactaattest of te wel test je dit uit en leer je uit je eigen loopervaring(en).

Als ik mijzelf even als voorbeeld neem
Mijn max is rond 180. Volgens google is zone 1 dan HR 90-108. (50-60%)
Als ik heel rustig wandel dan is mijn HR echter al zo hoog ;)

Tip aan iedereen: Miskijk u niet op de waarden die je vindt op google.
Of te wel doe je minstens 1x in uw loopleven een lactaattest of te wel test je dit uit en leer je uit je eigen loopervaring(en).

Als ik mijzelf even als voorbeeld neem
Mijn max is rond 180. Volgens google is zone 1 dan HR 90-108. (50-60%)
Als ik heel rustig wandel dan is mijn HR echter al zo hoog ;)

Speel al langer met het idee om eentje te laten doen maar de conditie is helemaal weg op de moment. Heeft het zin om die test van in het begin te doen of misschien eerst wat basis op te bouwen?

Zodat ik de test kan doen op de moment dat ik bijvoorbeeld terug 21K zonder al te veel moeite kan uitlopen (het zou me nu allicht ook lukken maar het zou geen aangename ervaring zijn :lol: )

Komt vanzelf door meer te lopen, ik weet niet hoe oud je bent, maar 165-170 lijkt me hoog voor de korte afstand en de lage snelheid.
Wat kan helpen is op te delen in blokjes van 400m of 1km met telkens een wandelpauze van bijvoorbeeld 200m. Op die manier kan je hartslag terug herstellen, ga je volgens mij sneller mee vooruit gaan -> ik heb elke week dit soort intervaltraining, weliswaar niet meer met stappen maar met jogpauze ertussen.
34 maar wel met een bmi die redelijk aan de hoge kant ligt (29 blijkbaar 😭)

Moet wel zeggen dat ik paar maand geleden fitter was (en kilo of 5 lichter) dus ik maak me momenteel weinig zorgen dat het wel terug zal beteren.

Maar denk dat ik toen ook gemiddeld rond de 150/160 draaide na het einde van de run (5-10km)

Speel al langer met het idee om eentje te laten doen maar de conditie is helemaal weg op de moment. Heeft het zin om die test van in het begin te doen of misschien eerst wat basis op te bouwen?

Zodat ik de test kan doen op de moment dat ik bijvoorbeeld terug 21K zonder al te veel moeite kan uitlopen (het zou me nu allicht ook lukken maar het zou geen aangename ervaring zijn :laugh: )

Ik start bij mijn atleten altijd met een lactaattest. Zeker ook nuttig in het begin om uw zones goed te weten!
Juist in de opbouw van uw conditie moet je juist trainen ;)

Terug
Bovenaan