Algemene Loopthread

@Karry98
Ik herinnerde me nog dat je zei dat La Tharee de moeite was. Bij deze ook aanwezig.
Gelukkig was ik toevallig op tijd. Hoe rap was die uitverkocht...

Veel plezier met je comeback!

Mijn eerste 11k+ is ook al binnen dit jaar aan 5:30. Eens een totaal andere route uitgeprobeerd en die beviel me wel.

Mijn Adidas Pureboost Go’s hadden wel hun beste tijd gehad dus heb ik mezelf later op de dag getrakteerd op een cadeautje. Asics GT-2000 12.

Een totaal andere schoen dan ik voorheen had. Die Adidas’en hebben/hadden een vrij bouncy zool maar 0,0 ondersteuning van bv hiel. Op aanraden deze schoenen getest en het viel me direct op dat ik echt een meer ondersteunende schoen nodig had.
De Asics Kayano heb ik ook gehad en die was nog zachter in de zool maar voelde voor mij toch iets te bulky.

Ik kijk uit naar de eerste toer met de nieuwe blinkers. 😁

Vrijdag moest ik na 6 km (in zone 1) stoppen met lopen omdat ik mij niet goed voelde. Ik had het gevoel alsof ik aan max HR aan het lopen was (wat helemaal niet het geval was). Ik kon niet vlot praten tijdens het lopen (eerlijkheidshalve was elk woord al te veel) ik was duizelig en ik zwalpte van links naar rechts. Na 3 km ben ik wijselijk terug gekeerd en ik heb nog moeten knokken om 3 km terug te lopen. :confused:

Ik had nochtans sinds maandag 'niks' meer gelopen (en toen was het ook in zone 2) dus vermoeidheid was het ook helemaal niet.

Ik ben / was niet echt ziek al voelde ik mij de afgelopen dagen wél belabberd. Waarschijnlijk Covid of een griepviruske dat aan het sluimeren is .. wie weet .. ik ben ook naar de huisarts geweest maar alles was normaal qua bloeddruk, hart, longen. Op Covid wilde de arts niet controleren tenzij de symptomen erger zouden worden.

Ik ga morgen proberen opnieuw een toerke te lopen. Maar ik ga uit van de ingesteldheid dat als het niet moest gaan ik na een km of 2-3 terug loop naar huis.

Laatst bewerkt:
Vrijdag moest ik na 6 km (in zone 1) stoppen met lopen omdat ik mij niet goed voelde. Ik had het gevoel alsof ik aan max HR aan het lopen was (wat helemaal niet het geval was). Ik kon niet vlot praten tijdens het lopen (eerlijkheidshalve was elk woord al te veel) ik was duizelig en ik zwalpte van links naar rechts. Na 3 km ben ik wijselijk terug gekeerd en ik heb nog moeten knokken om 3 km terug te lopen. :confused:

Ik had nochtans sinds maandag 'niks' meer gelopen (en toen was het ook in zone 2) dus vermoeidheid was het ook helemaal niet.

Ik ben / was niet echt ziek al voelde ik mij de afgelopen dagen wél belabberd. Waarschijnlijk Covid of een griepviruske dat aan het sluimeren is .. wie weet .. ik ben ook naar de huisarts geweest maar alles was normaal qua bloeddruk, hart, longen. Op Covid wilde de arts niet controleren tenzij de symptomen erger zouden worden.

Ik ga morgen proberen opnieuw een toerke te lopen. Maar ik ga uit van de ingesteldheid dat als het niet moest gaan ik na een km of 2-3 terug loop naar huis.
Je kent je eigen lichaam natuurlijk het beste. Maar er zijn ook gewoon dagen dat het niet allemaal klikt. Ik heb ook zo twee momenten direct in mijn gedachten dat ik onderweg echt moest stoppen omdat er gewoon geen greintje energie over was terwijl ik niet ziek of overduidelijk moe was. Om dan twee dagen later een leuke duurloop zonder problemen af te werken.

Das het voordeel als recreant. Niets moet, alles kan :).

Los van het feit dat buiten lopen leuker is.

Zou dit een goed alternatief zijn om korte loopjes te doen?
Wil er niet veel meer geld aan uit geven dan dit.
Mss zijn er ook andere alternatieven. Maar dit kwam ik opeens tegen

Welke trailrugzak raden jullie aan? Ik wil volgende week eens experimenteren met softflasks ipv waterzak om beter gehydrateerd te blijven.

Mijn huidige kan geen 2 softflasks van 500 ml kwijt. (Vorig model evadict 5l)

Evadict 10l (70€) plus 2 softflasks (30 €) of de salomon adv skin 12 waar de flasks bijzitten aan 120€.

Iemand ervaring met tailwind poeder voor energie en hydratatie?

@Karry98
Ik herinnerde me nog dat je zei dat La Tharee de moeite was. Bij deze ook aanwezig.
Gelukkig was ik toevallig op tijd. Hoe rap was die uitverkocht...

Veel plezier met je comeback!

Bangelijke trail, dat is in mijn achtertuin! Als je de avond voordien wil overnachten, geef je maar een seintje. Start is letterlijk op 100m van ons buitenverblijf.

Welke trailrugzak raden jullie aan?
Ik heb geen ervaring met het trailwerk.
Maar ik kan wel zeggen dat ik niet zo tevreden ben van mijn Camelbak Nano rugzak waar 2 softflasks in passen.
De riempjes kan ik niet dicht genoeg trekken om goed te laten aansluiten. Ik lijk te klein/mager voor deze rugzak, wat vreemd is volgens dat dit speciaal voor lopers is en ik toch ook 1m84 ben.
Bij volle flesjes wipt alles op en neer, tenzij ik een koordje in mijn hand hou en naar beneden trek. Vervelend dus!

Trouwens 2 dagen goed gestretcht en gerust en vandaag mijn langeduurtraining kunnen doen zonder echt last aan mijn scheenbeen. Ik voel af en toe wel dat er iets aan het ontsteken is.
Morgen terug wat rekken en trekken in mijn rustdag, en hopelijk kan ik volgende week mijn schema verder zetten vooraleer ik een rustweek heb. Mijn intervaltrainingen schrap ik ook de komende weken denk ik... Volume is momenteel belangrijker dan snelheid.

Afgelopen weekend voor het eerst sedert 20 jaar (op mijn 13e toen dus niet echt relevant :unsure:) nog eens een loopwedstrijd gelopen om de wintersleur wat te doorbreken. Ik loop ongeveer 1x/week (maar fiets wel 15u+/week).

Ging goed en heb mezelf wat verbaasd. Doelstelling was 3:45/km op tarmac, maar bleek dus dat meer dan 5km langs het kanaal in half verharde/modder was. Maar...

5e plaats in 3:35/km! Laatste anderhalve km moeten lossen van de kopgroep omdat ik doorslipte op die slechte stukken.

Dik tevreden en volgend seizoen dit meer proberen in te plannen. Ik begin in de zomer meer en meer last te krijgen van pollen en astma en dit zou wel eens een switch kunnen worden.

Afgelopen weekend voor het eerst sedert 20 jaar (op mijn 13e toen dus niet echt relevant :unsure:) nog eens een loopwedstrijd gelopen om de wintersleur wat te doorbreken. Ik loop ongeveer 1x/week (maar fiets wel 15u+/week).

Ging goed en heb mezelf wat verbaasd. Doelstelling was 3:45/km op tarmac, maar bleek dus dat meer dan 5km langs het kanaal in half verharde/modder was. Maar...

5e plaats in 3:35/km! Laatste anderhalve km moeten lossen van de kopgroep omdat ik doorslipte op die slechte stukken.

Dik tevreden en volgend seizoen dit meer proberen in te plannen. Ik begin in de zomer meer en meer last te krijgen van pollen en astma en dit zou wel eens een switch kunnen worden.
15u per week? WW? Of andere manieren?

Doelen voor 2024: 2023 geëindigd met 2235 kilometer, dus dit jaar gaan we voor 2250.
Marathon in Gent. Daarna: nog geen idee. Ergens zou ik graag richting eerste ultra opbouwen, maar enerzijds zou ik dan echt goed moeten nadenken hoe ik dat moet aanpakken, en anderzijds vraag ik mij ook af of dat iets is voor mensen met mijn profiel. Ja ik loop graag lang en ver, maar ik ben ook traag, en... Ik weet het niet 🙂
Hmm lijkt een beetje op mij ;)
2023 echt een jaar lang en veel gelopen (ongeveer 2800km). Doel was 1e marathon lopen en dat is gelukt in Antwerpen.
Doel voor 2024:
Opbouwen begin van het jaar in het trailwerk.
Volgende week de 30km op de polar bear trail.
Begin Februari 50 km op 3 landen punt trail. (da zal training zijn gewoon in hem uit te lopen.
Dan het 1e hoogtepunt is marathon van Gent.

En dan in het najaar proberen een 1e "echte" ultra. van 100K ?

dromen dromen dromen.....

Wat zijn jullie opwarm routines of oefeningen?

Met meer kilometers (meer dan 250 op een jaar) op mijn target dit jaar moet ik misschien wel eens beginnen met deftig opwarmen. Tot nu toe voor runs van 5k ofzo gewoon kleren aan en vanaf de voordeur beginnen tot terug voor de deur, hoogstens paar 100m uitwandelen

Voor de lange duur loopjes rustig aan beginnen. Ik verhoog mijn tempo automatisch onbewust binnen de eerste paar km's en mijn hartslag komt vanzelf in zone 2. Voor gewone trainingen 10 minuten opwarming (inlopen, knieën heffen, hakken billen, tempo verhogen) en hartslag geleidelijk proberen verhogen. Voor intensieve trainingen 15 minuten idem als voorgaande + meerdere korte versnellingen en telkens een beetje sneller. Op het einde altijd 10 min cooldown.

Je kent je eigen lichaam natuurlijk het beste. Maar er zijn ook gewoon dagen dat het niet allemaal klikt. Ik heb ook zo twee momenten direct in mijn gedachten dat ik onderweg echt moest stoppen omdat er gewoon geen greintje energie over was terwijl ik niet ziek of overduidelijk moe was. Om dan twee dagen later een leuke duurloop zonder problemen af te werken.

Das het voordeel als recreant. Niets moet, alles kan :).
Het is mij dus niet gelukt. Ik heb sinds vrijdag niks meer kunnen lopen. Vandaag mij ook nog eens effectief ziek gemeld, ik voel mij echt niet goed.
Ik hoop tegen woensdag terug beter te zijn.

Shit happens zeker? :headshake: Al maar goed dat wij recreanten zijn :)

Had vorig jaar geen probleem met lange legging. Maar nu begint die wat af te zakken met schuurplekken als gevolg.

Spant wel aan de kuiten. Gekend probleem? Oplossing?
Dacht al aan eerst korte broek en dan lange erover.

Toch goed fris aan het smoelwerk bij lopen in dit weer, vooral wind tegen 🥶
Een buff of dergelijke vind ik irritant, wordt dan snel een natte koude vod voor je mond.

Toch goed fris aan het smoelwerk bij lopen in dit weer, vooral wind tegen 🥶
Een buff of dergelijke vind ik irritant, wordt dan snel een natte koude vod voor je mond.
Ik heb , voor bij het fietsen, een buff gekocht met een uitsparing in veel dunner stof voor de mond/neus. Gisteren ook voor het lopen gebruikt. Ik ben daar zeer tevreden van.

Als me terug te binnen schiet waar ik deze gekocht heb zal ik het hier posten.

Terug
Bovenaan