Algemene Loopthread

Het wordt mijn eerste. Wel benieuwd hoe diep ik ga kunnen gaan met een masker op m'n gezicht (voor Vo2 max) en ook benieuwd naar het protocol dat ze gaan toepassen (verhogen van snelheid en/of hellingsgraad). Update na 22 januari!

Deel gerust je ervaringen en tips.

Het wordt mijn eerste. Wel benieuwd hoe diep ik ga kunnen gaan met een masker op m'n gezicht (voor Vo2 max) en ook benieuwd naar het protocol dat ze gaan toepassen (verhogen van snelheid en/of hellingsgraad). Update na 22 januari!

Zorg zeker dat het goed en stevig genoeg op je kop staat. Anders zeer vervelend als je tijdens je test het altijd wat moet goed zetten als het van je neus schuift door het lopen.

Stilaan richting de polar bear trail van zondag aan het gaan.

Dadelijk mijn nieuwe trailrugzak halen en stilletjes voorbereiden. De camelbag gaat wel mee maar ik ga werken met softflasks.

Vanaf morgen beginnen carbloaden en enkel nog rustige loopjes.

En zondag zal ik geen gellekes meenemen maar volledig terugvallen op drank. Hopelijk valt dat mee en kan ik mijn hydratatie beter onder controle krijgen om kramp in de laatste kilometers te voorkomen.

Mijn kinesist raadde me 6d energy drink aan. 60g koolhydraten op 500 ml en dan nog 500 ml water. Er zijn 2 verzorgposten dus daar vul ik alles weer bij voor het uur dat volgt.

Uitlopen is wederom het doel. Een tijdsdoel is moeilijk te bepalen. 6min/km zou mooi zijn. Weet alleen niet of dat haalbaar is voor 750 hm op 30 km.
Cool
Ook voor de 30 dus? Ik doe ook mee. Misschien tot zondag dan.

Heb de mijne in het UZA gedaan zonder Vo2Max meting dus geen idee wat zo'n masker van belemmering geeft. Eerst 3 minuten wandelen om die loopband gewoon te worden, dan versnelling naar 8 km/u. Daarna werd elke 3 minuten de snelheid met 1,5 km/u verhoogd. Heb het kunnen volhouden tot 17 km/u (24 minuten). De snelheid waaraan je begint mocht ik zelf bepalen maar heb de keuze aan de fysioloog gelaten. De enige rustmomenten zijn wanneer ze bloed afnemen voor de lactaatmeting (via het oor).

Eerst 3 minuten wandelen om die loopband gewoon te worden, dan versnelling naar 8 km/u. Daarna werd elke 3 minuten de snelheid met 1,5 km/u verhoogd.
Dat lijkt me inderdaad het standaard protocol, meestal met 1% helling
Er moet wel voldoende traag begonnen worden anders is er kans dat je al direct in de buurt van je eerste omslagpunt zit.

Masker is vooral nodig op het einde wanneer je echt het meeste zuurstof per minuut opneemt, dus zeker alles uitpersen als je die juist wilt weten!

Heb de mijne in het UZA gedaan zonder Vo2Max meting dus geen idee wat zo'n masker van belemmering geeft. Eerst 3 minuten wandelen om die loopband gewoon te worden, dan versnelling naar 8 km/u. Daarna werd elke 3 minuten de snelheid met 1,5 km/u verhoogd. Heb het kunnen volhouden tot 17 km/u (24 minuten). De snelheid waaraan je begint mocht ik zelf bepalen maar heb de keuze aan de fysioloog gelaten. De enige rustmomenten zijn wanneer ze bloed afnemen voor de lactaatmeting (via het oor).
En niet per ongeluk aan die grote rode knop komen op het bedieningspaneel. Dan springt de zekering en is het gedaan. Naar het schijnt :unsure:

Edit: Daarnet mijn 2-minuten-test gedaan voor mijn Critical Power, en rekening gehouden met niet te snel te starten deze keer om het toch zeker vol te houden. Resultaat: ik had net m'n push klaarzitten toen m'n horloge afging omdat het gedaan was. FAACK :D 3:45 tov 3:30 de vorige keer, dus een heel verschil wel. Dus behouden starten is het toch ook niet echt voor mij...

Laatst bewerkt:
En niet per ongeluk aan die grote rode knop komen op het bedieningspaneel. Dan springt de zekering en is het gedaan. Naar het schijnt :unsure:

Edit: Daarnet mijn 2-minuten-test gedaan voor mijn Critical Power, en rekening gehouden met niet te snel te starten deze keer om het toch zeker vol te houden. Resultaat: ik had net m'n push klaarzitten toen m'n horloge afging omdat het gedaan was. FAACK :D 3:45 tov 3:30 de vorige keer, dus een heel verschil wel. Dus behouden starten is het toch ook niet echt voor mij...

One day you'll get it right :LOL:

Blij dat het weekend er weer bijna is. Wordt een weekendje van 35 kilometer, mijn rijtje HM's wordt dit weekend verlengd naar 16.

Stoort op zich niet dat masker, vond ik.
Bij mij was het om de 3' 1,8 km/h sneller tot 18 km/h en vanaf dan ging de hellingsgraad omhoog. Maar die 18 km/h heb ik maar 1 minuutje volgehouden denk ik :D Dat was echt pushen om net 1 minuut te halen en dan voorbij.
Enige 'lastige' vond ik het bloed meten via de vinger. Elke keer dus terwijl ik aan't lopen was de hand op de zijkant van de loopband en dan 1/2 druppeltjes bloed pitsen. Dat haalt u zo wat uit uw natuurlijke loophouding.

en dan 1/2 druppeltjes bloed pitsen.
Ik had druppeltjes bloed pissen gelezen 🤦‍♂️

Hier was het ook starten met wandelen, en dan telkens 2km/u sneller. Normaal iedere 3min.
Maar omdat ik enkele weken voor mijn eerste marathon zat moest ik blokjes van 5min lopen.
Bij 18km/u ben ik uiteindelijk ook na 1min gestopt. Achteraf gezien ging ik dit misschien wel 3min volgehouden hebben op karakter. Maar er zat 1min in mijn hoofd omdat 5min echt niet meer ging lukken.

Leuke ervaring. Maar mijn hartslag zat vanaf wandelen al door de stress veel hoger dan gewoonlijk.

En wel vreemd dat dit van mij in de revalidatiezaal plaats vond in her ziekenhuis. Ik mocht totaal niet naar links kijken. Want er zaten daar zeker 5 geilende oude madammekes te kijken naar een jong ventje in bloot bovenlijf 🤣 Op het einde stond er ook een man of 8 rond en achter me mee te kijken. Heel ontspannend was dit dus niet

Gisteren in het ziekenhuis eens bij de cardioloog geweest voor een preventief onderzoek. Alles inorde dus we kunnen rustig verder lopen.
Na de marathon van Gent ook eens overwegen voor zo een lactaattest te doen.

Ander dingetje is miss. mijn loopstijl. heb altijd het gevoel dat ik schots en scheef loop. Merk ook precies dat ik mijn linkerbeen meer belast dan het rechter.
Zijn er ook loopanalyses voor recreanten? of andere tips?

Iemand een idee wat dit kost bij uz gent? Ik zie dat ze daar ook wel verschillende testen doen maar kan niets van prijzen vinden.
Energylab is ander alternatief veronderstel ik maar zal niet de goedkoopste zijn.
Iemand ervaringen met een van beide?

Na ziekte ging het deze week exponentieel beter en beter. Woensdag had ik nog last van krampen en duizeligheid en heb ik er een rustig loopke van gemaakt (7 km aan 5:49). Maar vrijdag ging het al weer veel vlotter. Ik heb in de afdaling mij eens voluit laten bollen tegen 4:30 min/km (Een km afdaling gefinisht in 4:37 nadat een chauffeur die op zijn gsm bezig was achter het stuur mij de weg blokkeerde. Tot mijn grote frustratie). Ik liep dan gemiddeld 5:44 over 10 km (exclusief die ene snelle km, als je die er bij telt was het 5:38 over 11 km)

Vandaag heb ik er dan 6 km een duurloop van gemaakt in zone 1-2. Ik ben dan stilletjes aan beginnen versnellen richting zone 3 en dan heb ik 5 km volle bak gelopen in zone 4 (2% in zone 5 maar dan verzuurde ik natuurlijk en moest ik mij inhouden). Ik had gehoopt onder de 26 min te duiken voor het eerst sinds 2019 maar ik ben gestrand op 26 minuten en een halve seconde (no kidding lol). In totaal liep ik dan 13,5km aan 5:26. Weektotaal = 32 km.

Nu neem ik rust tem woensdag. Dan doe ik nog een rustige duurloop en dan bereid ik mij voor op mijn lactaattest volgende week zaterdag (dwz geen grote inspanningen meer tot dan). En daarna ga ik gewoon een 12 weken schema volgen om hopelijk op de 10 miles een degelijke tijd te lopen.

Ik voel mij goed. Ik ben na een uurke al volledig gerecupereerd van daarstraks. De basis is erg goed. Na dat 15 weken schema tussen augustus en november voel ik dat die basis intact blijft en ik kan nu sinds lang opnieuw versnellingkes plaatsen. (Wat tijdens dat opbouwschema absoluut nog niet lukte zonder stil te vallen).

Laatst bewerkt:
Ander dingetje is miss. mijn loopstijl. heb altijd het gevoel dat ik schots en scheef loop. Merk ook precies dat ik mijn linkerbeen meer belast dan het rechter.
Zijn er ook loopanalyses voor recreanten? of andere tips?
Ik had daar vroeger nooit last van maar ik heb daar -sinds ik rug steunspier problemen heb gehad- ook een beetje last van. Mijn rug is terug 100% maar mijn rechterzijde is nu sterker dan mijn linkerzijde waardoor ik continue het gevoel heb dat ik scheef overhel naar rechts. Dat is nog het enige negatieve dat ik ervaar als gevolg van die blessure.

Ik probeer dan mij even niet te concentreren op tempo maar mij dan vooral te concentreren op mijn loophouding en eenzelfde bepaald ritme te lopen. Mijn armen en benen goed plaatsen, soms een beetje overhellen naar links zodat de druk meer op mijn linkerbeen terechtkomt ipv mijn rechter .. maar heel de loopsessie blijf ik er toch wat last van hebben.

@MaTi
wat vond je van de trail vandaag?
Vond het mooie trail, alleen soms iets te druk. vooral aan de draaipoortjes, en dan de stukken waar de 10 en 20k erbij kwamen.
Maar kom toch weer genoten.
Alleen één probleem, volgens hun timing ben ik nog nie aangekomen :oops:
Terwijl ik toch effectief de finish gehaald heb :)

@MaTi
wat vond je van de trail vandaag?
Vond het mooie trail, alleen soms iets te druk. vooral aan de draaipoortjes, en dan de stukken waar de 10 en 20k erbij kwamen.
Maar kom toch weer genoten.
Alleen één probleem, volgens hun timing ben ik nog nie aangekomen :oops:
Terwijl ik toch effectief de finish gehaald heb :)
Ik vond het een mooie trail. De wijzers waren beter dan de alfa bear trail. Die poortjes waren inderdaad bottlenecks.
Niet veel last gehad van de 10 en 20k. Maar ik heb ook niet zo heel snel gelopen.
Zeker voor herhaling vatbaar.

Fantastisch weekend! Even een stand van zaken opgemaakt om te zien waar ik sta qua conditie.
16,1 afstand genomen en die mooi kunnen volbrengen aan ongeveer 5:25/km of te wel 1u27min. Wel veel te weinig gedronken en gel op het verkeerde moment genomen waardoor ik op ongeveer 12 kilometer echt een het gevoel van een leeglopende ballon had. Dat ging wel voorbij naarmate ik mijn einddoel naderde maar dat zijn weer lessen geleerd. Ook echt opgestaan, pannenkoek binnen geslagen en vertrokken, dat had ik ook wat slimmer moeten doen.

In ieder geval, de ten Miles op anderhalf uur is dus perfect haalbaar met deze conditie. Komende weken veel trage lopen doen om het in de basis nog wat beter te krijgen

Laatst bewerkt:
Gisteren had ik anderhalf uur tijd om te gaan lopen, geen afstand of snelheid vooropgesteld, maar gewoon genieten.

Een kleine 14 km gelopen waarbij ik tegen de 6min/km liep op de weg, de stukken op de Finse piste waren duidelijk trager. Ben er super tevreden mee.

Hopelijk binnenkort de 16km kunnen aantikken

Hier zijn de 35 kilometers van dit weekend ook vlot verlopen. Niet direct vermoeidheid merkbaar in de benen, ook tevreden met de basis en het huidig peil.

Komend weekend wordt wel een serieuze uitdaging. Trenara plant mij zaterdag een tempoduurloop in met 3 progressieve blokken van 5K, waarvan het derde blok aan 5:12 moet... Voor mij is dat maar een 20s/km trager dan mijn snelste 5K tempo en ik denk niet dat ik dat nog in de benen ga hebben na al 10K te hebben gedaan.
Ik ga het proberen, maar ik vrees dat ik na 2-3 kilometer max de handdoek in de ring ga moeten gooien.

Terug
Bovenaan