Algemene Loopthread

We zijn, 2,5 weken ver, garmin coach schema gevolgd en meestal traag gelopen (6:30 ongeveer per kilometer)
Gisteren voor de eerste keer op een niet loopdag een steek in mijn linkerscheenbeen.

Dan daarstraks na loopje rechterkuit enorm pijn, kon precies amper stappen. En linkerscheen ook wat steken.

Zo ga ik nooit progress maken :cry: Kan ik meer doen dan eens een training overslaan/uitstellen en paar dagen rust?

Hier was het vanavond 400m intervallen... Goed ingepakt de baan op, weinig plaatsen waar het glad was.

Ben wel tevreden dat ik nu weet hoe ik een buff deftig kan aandoen zodat quasi mijn hele hoofd en nek ingepakt zitten (en dan nog een muts erboven). Enkel nog een rechthoekje van ogen tot mond vrij :)

Leuk loopweer vandaag met het zonnetje, bijna 11km, zesde loopje van het jaar na 2.5 week rust. Soms voel ik op het begin van het hardlopen nog wat 'irritatie' maar heel beperkt. Valt wel op dat ik de laatste jaren, wel van (kleine) blessures lang blijf mee sukkelen, is dat ouder worden of zit het op den duur tussen de oren. Halve marathon van Gent ga ik schrappen in maart, alles op alles op de ten miles.

Ik zit nu in mijn specifieke training voor de 30km van KOTK... en hoewel alle testen uitwijzen dat het goed zit, blijf ik toch twijfelen over mijn volume. En dan vooral over het vervangen van loopkilometers door fietskilometers (+verplichte wandelkm's). Wat houden jullie aan? Een fietstraining van 45min stel ik ongeveer gelijk aan een looptraining van 30min. 2/3 van de tijd ongeveer.

Nu goed, het zal genoeg moeten zijn, want ik denk dat ik ten eerste niet veel extra tijd vind tegenwoordig, en ten tweede snel tegen blessures aan zou zitten anders, hoewel dat nu wel heel vlot gaat en er niks echt veel pijn doet. Mijn dikke teen doet de laatste tijd wel pijn als ik me afzet, maar tijdens het lopen niks. Hopelijk wordt dit niks :D

Maar aan de conditie voor de kortere stukken schort niet veel... vorige zondag 5km-record gelopen op de piste: 21:51. Ik heb het verschillende keren nagekeken, maar het lijkt wel te kloppen. Ik kwam pas over de streep van de 12,5de ronde op 23:20, een evenaring van mijn vorige record, maar ik heb elke ronde wel een 5 à 10m te veel van in de bochten en zo. Ik vind dat precies een groot verschil, maar ik ga 'm toch pakken :p

Een fietstraining van 45min stel ik ongeveer gelijk aan een looptraining van 30min. 2/3 van de tijd ongeveer.
Minder zal het niet zijn, het zal ergens tussen een factor 1.5 en 2 liggen (als je de ratios anders definieert)
Uiteraard afhankelijk hoe gewoon je bent om te fietsen en hoe snel je fietst hé
En dat telt ook maar voor een deel van de uithouding (het algemene energie systeem), want velen kunnen makkelijk 4-6u fietsen, maar niet 2-3u lopen. De spier specifieke uithouding is natuurlijk anders tussen de sporten.

Minder zal het niet zijn, het zal ergens tussen een factor 1.5 en 2 liggen (als je de ratios anders definieert)
Uiteraard afhankelijk hoe gewoon je bent om te fietsen en hoe snel je fietst hé
En dat telt ook maar voor een deel van de uithouding (het algemene energie systeem), want velen kunnen makkelijk 4-6u fietsen, maar niet 2-3u lopen. De spier specifieke uithouding is natuurlijk anders tussen de sporten.
Ja, voorlopig vervang ik alleen de aerobe (recuup)loopjes door trage fietstrainingen. Bij die loopjes zou ik aan HR140-150 zitten, op de fiets is dat lager, 120-140. De tempoblokken en LSD doe ik nog gewoon lopend om de belastbaarheid toch hoog te houden.

Ja, voorlopig vervang ik alleen de aerobe (recuup)loopjes door trage fietstrainingen. Bij die loopjes zou ik aan HR140-150 zitten, op de fiets is dat lager, 120-140. De tempoblokken en LSD doe ik nog gewoon lopend om de belastbaarheid toch hoog te houden.
Dat lijk me ideaal. Je gaat die 30km knallen!

Hier jammer genoeg ziek, had er zo naar uit gekeken in de sneeuw te lopen.

Vandaag hier ook wat gesneeuwd (gisteren niks), meeste was gesmolten maar niet overal en dan is dat tegen de avond dus bevroren. Spekglad op sommige plaatsen, dus maar zoveel mogelijk langs gras en grindwegen gegaan. Thuis geraakt zonder vallen, maar plezant was het bij momenten toch niet echt 🙂

Zaterdag is het zover, mijn terugkeer op de middellange afstand op de Houffatrail 50km. Veel te lang geleden dat ik nog zoiets heb gedaan en de omstandigheden zullen geweldig zijn met de sneeuwval van de afgelopen dagen, dat wordt genieten.

De eerste 35 à 40km zullen wel relatief vlot gaan, maar die laatste 15 à 10km worden relatief zwaar, dat weet ik nu al.

Ik zie het vooral als een eerste test om te zien waar ik sta om verder te bouwen naar de belangrijke doelen. #hyped

Laatst bewerkt:
Verdikke, zeg... ik klaag er niet gemakkelijk over, maar vandaag was het echt wel kut op de baan.
Doordat het nog flink glad lag, sommige stukken waren echt een spiegel, werd iedereen op een smaller stukje gedwongen, misschien is het daardoor. Maar echt niemand kijkt om zich heen, hè. Allee, je ziet me komen aanlopen, je slentert met een troep van 5 over de breedte van het voetpad... wat verwacht je? Dat ik opga in rook? Op een ander stuk moet ik van het voetpad naar het fietspad omdat het echt één ijsplek is. Ik loop op het lijntje zo fel mogelijk aan de kant. Fietser in de rug heeft geen tegenliggers, maar vindt het toch nodig mijn heup te schampen met zijn stuur. Het is maar een tikje, maar wtf? Dan nog even verder loop ik op een stuk waar ik weet dat ik een zebrapad ga hebben over het fietspad. Ik ga speciaal langs daar omdat ik dan geen rood licht heb. Dat is na een blinde hoek, dus ik weet ook het gevaar :) En maar goed, want ik kom daar net aan in mijn laatste 2min van mijn tempoblok, kom om de hoek en krijg bijna zo'n elektrische fiets over mijn tenen. Ja, mevrouw, rij maar door. Na u. Vloekt ze nog op mij...

Echt... goed, het vrijdagmiddagverkeer is niet het beste moment voor tempoblokjes, maar ik loop altijd zo veel mogelijk uit de weg voor iedereen. Een beetje hoffelijkheid. En inschattingsvermogen, wat bij die elektrische fietsen vaak een probleem is, merk ik.

Vandaag een pak meer challenging om te lopen dan gisteren -> veel van de sneeuw aangevroren en dat maakt het niet makkelijk.
Ook effe verschoten -> zie mens met labradorpuppy, loop er rustig voorbij zonder pup aan te kijken, voel ik plots dat hij omhoog gesprongen was en tegen mijn elleboog kwam :oops:

Heb zelf een hond, dus snap dat zo'n pup dat kan doen en hoorde die man héél luid vloeken en roepen op zijn hond... ik denk niet dat labradors gemakkelijk een lopen zullen bijten, moest het een doberman-pup geweest zijn zou ik wel overgestoken hebben :wink:

Lag hier ook spiegelglad gisterenavond. Was vertrokken voor een loopje, maar ben al snel terug gekeerd en op de loopband gelopen.
Had de indruk dat het deze ochtend iets beter was, wss omdat er ondertussen gestrooid was.

Amai, zo in sneeuw lopen is toch belastend voor de heupen/onderrug. Ik moest vandaag 3 tempoblokjes van 5' in m'n workout steken, dus ik dacht: ik doe die in't bos, met wat heuveltjes erbij, da's altijd fijn. Right :D Pijn ja. Maar wel zalig lopen in een sneeuwlandschap. Alles is zo stil dan :love:

Na wat getwijfel ben ik toch ook gaan joggen een dik uur geleden.

Hier en daar voorzichtig, en heb mijn route wat aangepast op basis van hoe het er bij lag.
Maar wel prachtig met de zonsondergang op de sneeuw in de velden :cool:

Vraag me wel af wat er met mijn conditie aan de hand is. Hartslag gaat de laatste weken zo snel de hoogte in, dus ik moet mijn tempo echt inhouden.
Heb wel corona gehad rond de kerstperiode, dus misschien is dat daar nog een overblijfsel van (toen ook anderhalve week niet gesport).
Zal hopelijk wel langzaamaan terug beteren...

edit: koud weer kan blijkbaar ook uw hartslag verhogen

Laatst bewerkt:
Gisteren avond blonk alles maar nog relatief deftig om te lopen. Buiten de koude dan, ik was vergeten dat ik lange loopbroeken haat uit de grond van m'n hart :lol:

Mijn Garmin geeft plots wel geen suggesties meer omdat ik niet genoeg gelopen heb, beetje vreemd maar goed.

Na wat getwijfel ben ik toch ook gaan joggen een dik uur geleden.

Hier en daar voorzichtig, en heb mijn route wat aangepast op basis van hoe het er bij lag.
Maar wel prachtig met de zonsondergang op de sneeuw in de velden :cool:

Vraag me wel af wat er met mijn conditie aan de hand is. Hartslag gaat de laatste weken zo snel de hoogte in, dus ik moet mijn tempo echt inhouden.
Heb wel corona gehad rond de kerstperiode, dus misschien is dat daar nog een overblijfsel van (toen ook anderhalve week niet gesport).
Zal hopelijk wel langzaamaan terug beteren...

edit: koud weer kan blijkbaar ook uw hartslag verhogen
Ik had na mijn coronabesmetting nog 6-8 weken een verhoogde hartslag tijdens het sporten (10-15 bpm hoger). Voor de rest geen enkel symptoom gehad.

Zijn hier mensen die een gps tracker meenemen op looptocht? Ik bedoel echt een apart toestelletje, bedoeld als veiligheid. Ik heb het dan vooral over lange (onhergbergzamere) tochten.

Terug
Bovenaan