Algemene Loopthread

Paar mensen uit de streek hier waren er ook bij, prachtig met die sneeuw maar het moet verdomd glad geweest zijn :biglaugh:

Op sommige plaatsen was het echt spekglad, maar wanneer je de kans hebt om een trail te lopen in onze Ardennen in zo’n winters landschap maakt dat zelfs niet uit, was echt genieten van begin tot einde.

Ik ben toch geen fan van de kou als het is om buiten te lopen.
Net gaan joggen bij om en bij de 11 graden buiten: heerlijk na die paar weken vrieskou, en het gaat ook allemaal gemakkelijker.

Die hartslagmeting aan de pols is toch niet altijd even betrouwbaar; was gisteren op verplaatsing LSD gaan lopen en mijn borstband vergeten. Volgens mijn Garmin Fenix 7x ergens in het midden een stuk van +/- 25 minuten aan > 180, met een max van 199 😅 (tijdens het lopen niks van gemerkt, was uitgestippelde route aan het volgen op de kaart). De rest leek me wel te kloppen, dus misschien was mijn mouw of mijn handschoen wat onder mijn horloge geschoven of zo. Resultaat: zogezegd een VO2 max training met een load van 344; helemaal van de ondergrens naar de bovengrens van de optimal range, training status staat nog eens op "productive" 😁.

Zo'n meting aan de borst is ondanks dat ik de borstband nat maak ook niet altijd accuraat de eerste km bij mij. Soms valt de hartslag gewoon even volledig weg. Vanaf km 2 is het meestal wel accuraat.

Ik wacht op een accessoire waarbij je hartslag gemeten wordt met een ring. Dat lijkt de nieuwe trend te worden voor fitness trackers (een smart ring). Voor hartslag zou dat ook nauwkeuriger zijn, dus zo'n ring die draadloos je hartslag doorgeeft aan je horloge lijkt me nog wel een gat op de markt.

Ik wacht op een accessoire waarbij je hartslag gemeten wordt met een ring. Dat lijkt de nieuwe trend te worden voor fitness trackers (een smart ring). Voor hartslag zou dat ook nauwkeuriger zijn, dus zo'n ring die draadloos je hartslag doorgeeft aan je horloge lijkt me nog wel een gat op de markt.
Waarom wachten?

www.ouraring.com

Ik zou ook gene ring moeten hebben.. Ik hou het op sporthorloge en borstband als hartslag volgen echt nodig is.

Kent er iemand leuke trailruns in Vlaanderen?

Ik zou er graag een paar op m'n agenda zetten voor de zomer maar aangezien ik nogal rap last heb van "logistieke stress", ik zou willen vermijden dat ik eerst 2,5u in de auto moet zitten noch voor ik aan de startlijn sta. Het uitzicht en de hoogte meters zullen niet zo spectaculair zijn als bij onze Waalse buren maar voor een beginner als mezelf misschien ideaal. Dat mogen ook kleinere, lokale initiatieven zijn trouwens.

Kluisbergtrail leek me wel wat maar die komt iets te vroeg vrees ik.

North C trail
Ferme toer trail

dat zijn zowat de eerste waar ik op kom, maar bij sportevents zijn er ook genoeg in vlaanderen
en kleinere zijn er ook steeds meer en meer!

Ik zou er graag een paar op m'n agenda zetten voor de zomer maar aangezien ik nogal rap last heb van "logistieke stress", ik zou willen vermijden dat ik eerst 2,5u in de auto moet zitten noch voor ik aan de startlijn sta. Het uitzicht en de hoogte meters zullen niet zo spectaculair zijn als bij onze Waalse buren maar voor een beginner als mezelf misschien ideaal. Dat mogen ook kleinere, lokale initiatieven zijn trouwens.

Ik weet niet of het echt kwalificeert als trailrun, maar ik heb vorig jaar het 10k parcours van de Flandrienloop meegedaan, dat vond ik een hele leuke en meer dan de helft offroad. FYI De parcoursen die je ziet op de website zijn nog die van vorig jaar.

Verder heb ik nog geen ervaring in trailruns, maar ook wel interesse.

Ik weet niet of het echt kwalificeert als trailrun, maar ik heb vorig jaar het 10k parcours van de Flandrienloop meegedaan, dat vond ik een hele leuke en meer dan de helft offroad. FYI De parcoursen die je ziet op de website zijn nog die van vorig jaar.

Verder heb ik nog geen ervaring in trailruns, maar ook wel interesse.

Misschien iets te weinig offroad maar de wielerliefhebber in mezelf kan dit wel smaken :D

Begin mei wordt er in Leuven door de universiteiten van Leuven en Louvain-La-Neuwe, een bike-and-run georganiseerd, maar je kan ook enkel lopen. Ik heb dat vroeger geregeld gelopen toen ik nog in Leuven studeerde. Is een route van een dikke 33km en loopt dit jaar van Leuven naar Louvain-La-Neuve. Je wordt daarna met de bus teruggebracht naar Leuven. Vind ik persoonlijk een heel leuke wedstrijd, mooi parkoers ook door de bossen van Heverlee, Grez-Doiceau, Tervuren etc. Ik denk dat ik dit jaar ook ga meedoen.

Er was eentje in Oostkamp die in 2023 op een van de warmste dagen vant jaar doorging

Trail d'Oostkamp, maar geen idee of die in 2024 doorgaat, zag er wel tof uit en wil die ook wel proberen

De dag na de Houffatrail 2u gewandeld als herstel en dan gisteren een volledige rustdag ingepland. Vandaag weer een uur gaan lopen en weer zo fris als iets. De snelheid is volledig weg bij mij, maar de algemene conditie gaat duidelijk omhoog. Ook zeer blij om te merken dat mijn capaciteit tot herstel onveranderd is gebleven. Hoopgevende signalen om rustig verder te bouwen.

Ik moet zeggen dat een dag na een rustdag altijd mijn minste dag is naar gevoel.
De trainingen gaan beter als ik opeenvolgende dagen train.
heb exact hetzelfde!!

Na de rustdag gaat het altijd moeizaam, al moet ik zeggen dat dat na een 5-tal km wel zichzelf oplost meestal

Klein overzicht van de resultaten van mijn inspanningstest afgelopen maandag in UZA:

Leeftijd 34,8
Gewicht: 77kg
Lengte: 182cm
Vet%: 23,9%

TijdSnelheid (km/u)Volh. tijd (sec)HF (bpm)Lactaat (mmol)
00:000,0891.0
03:005,41801001.5
06:009,01801321,4
09:0010,51801461,5
12:0012,01801571,8
15:0013,51801612,9
18:0015,01801693,2
21:0016,51801765,4
24:0018,01801808,7
24:4719,54718210,9

VO²-max47,8ml.kg-1.min-1
VMAX18,4km/u

LactaatSnelheid (km/u)HF (bpm)VO² (l/min)
2-mmol12,31582,75
3-mmol14,11642,97
4-mmol15,61723,23

Conclusie:

1. Ik sta nog een paar kilogram te zwaar. M'n gewicht voor een marathon schommelt normaal rond de 72-73kg. Doordat ik in 2023 veel heb stilgelegen is mijn vet% veel gestegen. Ik ga nu een logboek in excel bijhouden en kcal tellen zonder overdreven te cutten. 2kg moet er zeker nog af kunnen in 3 maanden
  2. Mijn VO²-max is te laag. Voor mijn ambities en leeftijdsgroep zit ik in de kolom 'goed' en ik zou in 'uitstekend' moeten zitten. Zelfs rekening houdende met een gewichtsverlaging naar 72kg zou mijn VO²-max nog steeds maar 52 zijn.
  3. De snelheid die ik wil lopen op de marathon (3:55/km) zou nu nog net niet comfortabel genoeg aanvoelen, mede door mijn gewichtstoename. Ik moet de komende maanden meer trainingen doen rond deze snelheid (stond sowieso ingepland in m'n schema)
  4. Mijn lactaat stijgt al iets te snel rond 12km/u (boven de 2-mmol), dus moet zorgen dat de curve langer vlak blijft en niet plots snel stijgt. Mijn trage duurlopen moet ik rond deze snelheid doen
  5. Mijn aerobe drempel ligt rond de 155 bpm
  6. Mijn anaerobe drempel ligt rond de 172bpm
  7. Mijn lichaam gaat iets te snel suikers aanspreken ipv vet

Bemerkingen:

• Normaal ligt mijn hartslag rond de 135 bpm als ik 12 - 12,5 km/u loop (gemeten met H10 borstband Polar). Ik vermoed dat het door de zenuwen komt of doordat de snelheid op een loopband veel sneller voelt dat ik al rond de 157bpm zat. Ofwel werkt m'n borstband voor geen meter.
  • Ik dacht dat ik er nu al veel beter voor stond dat twee jaar geleden 13 weken voor de marathon (toen ik 2u48min35sec liep). Ik heb meer gefocust op krachttraining en een brede basis. Dus ik ga de resultaten me niet laten ontmoedigen want ik denk nog steeds dat ik binnen 13 weken fit genoeg zal zijn. Er komen nog heel wat pittige trainingen aan, als ik die tot een goed einde kan brengen, moet het me vertrouwen geven dat het uitgerust en met een goede taper en carb load wel degelijk mogelijk is
  • Ik ga proberen mijn trage duurlopen weer 's ochtends te doen nu het minder koud wordt, dat deed ik vroeger ook en misschien helpt het om op een (bijna) nuchtere maag mijn lichaam te leren sneller vetten aan te spreken dan suikers.

Terug
Bovenaan