Algemene Loopthread

Zijn hier mensen die een gps tracker meenemen op looptocht? Ik bedoel echt een apart toestelletje, bedoeld als veiligheid. Ik heb het dan vooral over lange (onhergbergzamere) tochten.

Nee, maar ik weet wel wat ge bedoelt.
Ik weet dat ge dit bv. kunt mee nemen op langere tochten:

Dat is ook een satelliettelefoon, voor noodgevallen. Ge betaalt daar ook wel voor een abonnement dan, natuurlijk.

Misschien dat ge met gewone sporthorloges (met gps) ook wel uw live locatie kunt delen met iemand, maar dat werkt dan via uw gsm (en dan moet ge ontvangst hebben).

Aangezien ik geen suggesties van Garmin kreeg, dacht ik maar eens een "langere" toer te doen. De volle tien kilometer aan HM tempo.

Het ging eigenlijk vlotter dan gedacht, kreeg wat schrik toen ik zag hoe kort bij de HM van Kruibeke kwam maar heb wat meer vertrouwen nu. Uitlopen rond de twee uur en een hand vol minuten komt in orde.

Laatst bewerkt:
Door die sneeuw kon ik weer een halve week niet lopen pffttt ... (allé ja alles gaat maar ik nam het risico niet)

Vandaag ben ik gestart aan 5:50 en ik ben dan elke km een beetje sneller gaan lopen om eens te zien hoelang ik het kon volhouden van steeds sneller en sneller te lopen. Ik ben tot km 11 geraakt (aan 5:05). Km 12 was aan 5:18 (dat was dan nog bergop aan de brug) en daarna was het cooling down.

Dat was weer eens iets anders. Ik ben er een beetje mee aan het spelen maar dat vind ik wel ergens leuk. Dat prikkelt ook mijn lichaam zo'n beetje. :tongue:

De lactaattest volgende week wordt pijnlijk. Maar goed tijdens die test start je wel iets trager dan 5:50

Laatst bewerkt:
Na een week terug ziek deze morgen toch gaan lopen. HR aan de hoge kant, maar relatief makkelijk een 5km kunnen doen.
Ik ben en ik voel mij goed maar ik kan niet voldoende afstanden lopen.
Eerst was ik een weekje ziek. Dan loop ik een week van 32 km maar deze week was het dan weer spiegelglad en ..

Mijn basis is 100% intact en ik ben zelfs iets beter dan eind november (qua gevoel) ondanks dat ik gemiddeld maar 20 km / week gelopen heb sindsdien. Maar elke keer ik nu terug richting 30-40km week ga dan is er weer een weekje dat ik amper kan lopen.

Laatst bewerkt:
Gisteren moest ik normaal 1 van de zwaardere tempoduurlopen doen van het Trenara marathonschema maar met de sneeuw en vooral gladheid heb ik hem toch uitgesteld naar volgende week. Je kan toch niet genoeg kracht zetten want een en al doorslippen. Dus een iets rustigere training gedaan.

En vandaag halve marathon nummer 17 op 17 weken 😄

Gisteren na bijna 2 jaar mijn terugkeer gemaakt op een 50km trail, Houffatrail 50km. Bij de start beslist om met 1 van mijn vaste loopmakkers te lopen en niet te veel risico genomen. Waar er sneeuw lag, kon je normaal lopen, maar op sommige plaatsen was het echt spekglad. Zeker op sommige afdalingen zijn wij echt als bejaarden naar beneden gegaan. Het landschap was door de sneeuw wel adembenemend mooi, diegenen die mij op Strava volgen hebben het vast al gezien.

Eigenlijk nooit diep gegaan en super fris aangekomen. Vandaag ook al gaan wandelen en nergens last van. Mijn enige doel was eigenlijk om dit tot een goed einde te brengen en te zien waar ik ongeveer sta.

De conditie is absoluut niet wat het moet zijn, maar zo gemakkelijk een 50km tot een goed einde brengen is alvast hoopvol om op verder te bouwen.

De ultraloper in mij komt wel terug.

EDIT: Doorgaans val ik op een dergelijke afstand wel een keer, onhandig dat ik ben, maar gisteren toch mijn record verbroken. Minstens 5 keer echt uitgeschoven en gevallen en dan nog een vijftal keer uitgeschoven en mij nog net recht kunnen houden. Er stonden zelfs mensen aan de start met van die microspikes die je over uw schoenen kan aandoen 😁.

Laatst bewerkt:
Er stond 18km op de planning. Ik had een opgeslagen route van vorig jaar vandaag opnieuw gelopen omdat die net 18km ver was, totaal niet gedacht aan de stukjes offroad... Modder, nen drets, glad, slijk, water.. 't was op sommige stukken stap voor stap kijken om niet uit te glijden en in de beek ernaast te belanden.

Jullie winter trail lopers mogen het toch hebben hoor 😄

Stond vandaag longrun 28k op de planning, maar ..........
Gisteren met maten gaan karten en ne serieuze kwak gemaakt 😏.
Merkte meteen da het nie goe was.
En idd vandaag echt pijn in de zij en de rug.
Proberen te gaan lopen, maar kan nie diep ademhalen. Dat en de combinatie met slechte wegen, er na 11k de brui aangegeven.
Hopelijk morgen iets van beterschap

Die hartslagmeting aan de pols is toch niet altijd even betrouwbaar; was gisteren op verplaatsing LSD gaan lopen en mijn borstband vergeten. Volgens mijn Garmin Fenix 7x ergens in het midden een stuk van +/- 25 minuten aan > 180, met een max van 199 😅 (tijdens het lopen niks van gemerkt, was uitgestippelde route aan het volgen op de kaart). De rest leek me wel te kloppen, dus misschien was mijn mouw of mijn handschoen wat onder mijn horloge geschoven of zo. Resultaat: zogezegd een VO2 max training met een load van 344; helemaal van de ondergrens naar de bovengrens van de optimal range, training status staat nog eens op "productive" 😁.

Die hartslagmeting aan de pols is toch niet altijd even betrouwbaar; was gisteren op verplaatsing LSD gaan lopen en mijn borstband vergeten. Volgens mijn Garmin Fenix 7x ergens in het midden een stuk van +/- 25 minuten aan > 180, met een max van 199 😅 (tijdens het lopen niks van gemerkt, was uitgestippelde route aan het volgen op de kaart). De rest leek me wel te kloppen, dus misschien was mijn mouw of mijn handschoen wat onder mijn horloge geschoven of zo. Resultaat: zogezegd een VO2 max training met een load van 344; helemaal van de ondergrens naar de bovengrens van de optimal range, training status staat nog eens op "productive" 😁.
Zo'n meting aan de borst is ondanks dat ik de borstband nat maak ook niet altijd accuraat de eerste km bij mij. Soms valt de hartslag gewoon even volledig weg. Vanaf km 2 is het meestal wel accuraat.

Door die sneeuw kon ik weer een halve week niet lopen pffttt ... (allé ja alles gaat maar ik nam het risico niet)

Vandaag ben ik gestart aan 5:50 en ik ben dan elke km een beetje sneller gaan lopen om eens te zien hoelang ik het kon volhouden van steeds sneller en sneller te lopen. Ik ben tot km 11 geraakt (aan 5:05). Km 12 was aan 5:18 (dat was dan nog bergop aan de brug) en daarna was het cooling down.

Dat was weer eens iets anders. Ik ben er een beetje mee aan het spelen maar dat vind ik wel ergens leuk. Dat prikkelt ook mijn lichaam zo'n beetje. :tongue:

De lactaattest volgende week wordt pijnlijk. Maar goed tijdens die test start je wel iets trager dan 5:50
De lactaattest zou ik wel behandelen als een wedstrijd, en er niet heen gaan met volgelopen/vermoeide benen. Het lijkt me toch vooral de bedoeling om te zien waar je nu staat, en niet hoe vermoeid je nu bent in je schema.

Gisteren moest ik normaal 1 van de zwaardere tempoduurlopen doen van het Trenara marathonschema maar met de sneeuw en vooral gladheid heb ik hem toch uitgesteld naar volgende week. Je kan toch niet genoeg kracht zetten want een en al doorslippen. Dus een iets rustigere training gedaan.

En vandaag halve marathon nummer 17 op 17 weken 😄

Dan klaagt Trenara toch ook elke keer dat je teveel loopt :tongue:

Vorige week is bij mij de specifieke marathon opbouw ook begonnen. Voorlopig gaat alles goed en soepel.
Stilaan worden de volumes groter. Benieuwd wat het gaat geven. Zal de eerste keer zijn dat ik richting een weekvolume van 105km ga.

Mijn vorige marathon poging in 2022 moeten afbreken door een blessure, maar ik denk dat ik toen te snel te veel volume deed.
Deze keer een meer geleideke aanloop gedaan met een halve marathon in het najaar en sindsdien aan het opbouwen voor de marathon.

Gisteren na bijna 2 jaar mijn terugkeer gemaakt op een 50km trail, Houffatrail 50km. Bij de start beslist om met 1 van mijn vaste loopmakkers te lopen en niet te veel risico genomen. Waar er sneeuw lag, kon je normaal lopen, maar op sommige plaatsen was het echt spekglad. Zeker op sommige afdalingen zijn wij echt als bejaarden naar beneden gegaan. Het landschap was door de sneeuw wel adembenemend mooi, diegenen die mij op Strava volgen hebben het vast al gezien.

Eigenlijk nooit diep gegaan en super fris aangekomen. Vandaag ook al gaan wandelen en nergens last van. Mijn enige doel was eigenlijk om dit tot een goed einde te brengen en te zien waar ik ongeveer sta.

De conditie is absoluut niet wat het moet zijn, maar zo gemakkelijk een 50km tot een goed einde brengen is alvast hoopvol om op verder te bouwen.

De ultraloper in mij komt wel terug.

EDIT: Doorgaans val ik op een dergelijke afstand wel een keer, onhandig dat ik ben, maar gisteren toch mijn record verbroken. Minstens 5 keer echt uitgeschoven en gevallen en dan nog een vijftal keer uitgeschoven en mij nog net recht kunnen houden. Er stonden zelfs mensen aan de start met van die microspikes die je over uw schoenen kan aandoen 😁.

Paar mensen uit de streek hier waren er ook bij, prachtig met die sneeuw maar het moet verdomd glad geweest zijn :biglaugh:

De lactaattest zou ik wel behandelen als een wedstrijd, en er niet heen gaan met volgelopen/vermoeide benen. Het lijkt me toch vooral de bedoeling om te zien waar je nu staat, en niet hoe vermoeid je nu bent in je schema.
Als ik 13 km/u haal ben ik al blij. :tongue:

Ik heb begin januari op 1 km afdaling alles uit mijn lichaam geperst en ik kwam uit op 4:37 (net géén 13km/u).
Dat is misschien voor de meesten hier een belachelijk trage topsnelheid maar momenteel kan ik niet (veel) sneller. Mijn record op 1 km is ook maar 3:57. Wat toch ook maar 15 km/u is.

Tem november liep ik gemiddeld 35 km per week en heb ik even getest wat ik waard was op een HM. (Dat was exact 11 km/u wat iets sneller was dan ik zelf in gedachten had, dus dat was vrij goed). In december en januari was dat gemiddeld zo'n 25 km. Ik heb mij een beetje meer geconcentreerd op de snelheid (tem dec liep ik aldus vrij constant vlotjes tot 11km/u. Nu durf ik al eens te versnellen naar 12-13 op bepaalde stukken).

Ik denk niet dat ik trager ga lopen tijdens de lacttaattest doordat ik mijn kilometers tijdelijk een beetje heb verminderd. In tegendeel.
Maar ik ben gewoon geen snelle loper.

Ik heb momenteel vrij frisse benen. Woensdag loop ik nog een toerke om alles extra los te maken en dan probeer ik zaterdag inderdaad even hard te knallen.

Laatst bewerkt:
Dan klaagt Trenara toch ook elke keer dat je teveel loopt :tongue:

Ondertussen valt het mee, gisteren moest ik 20K en ik denk dat Trenara pas klaagt vanaf 10% teveel (of te weinig) dus ik kreeg complimenten 😄

Deze week is rustweek dus ik ga weer reclamaties krijgen want 16K LSD...

Ondertussen al paar x binnen op de band gelopen.
Zweten...
Had mijn Garmin aanstaan, maar die wijkt toch af kwa kilometers met het display van de band.
Ik geloof eerder de Garmin. (Ik ken mijn km'ers/min ongeveer) Maar hoe meet die de afstand op een loopband?

Ondertussen al paar x binnen op de band gelopen.
Zweten...
Had mijn Garmin aanstaan, maar die wijkt toch af kwa kilometers met het display van de band.
Ik geloof eerder de Garmin. (Ik ken mijn km'ers/min ongeveer) Maar hoe meet die de afstand op een loopband?
Het hangt af van welke je hebt, maar je kunt je Garmin kalibreren:

In sommige gevallen kun je je horloge ook koppelen met de loopband als accessoire.
En in de andere gevallen gaat hij volgens mij je cadans en geschatte paslengte gebruiken om de afstand te bepalen.

Dit vond ik onlangs ook wel een heel interessante hierover:
Die ontkracht een beetje het algemeen aangenomen principe dat je je band op 1% moet zetten om "buiten" na te bootsen. Toch voor gewone stervelingen die onder de 15km/u blijven bij het lopen :D
Als ik 13 km/u haal ben ik al blij. :tongue:

Ik denk niet dat ik trager ga lopen tijdens de lacttaattest doordat ik mijn kilometers tijdelijk een beetje heb verminderd. In tegendeel.
Maar ik ben gewoon geen snelle loper.

Ik heb momenteel vrij frisse benen. Woensdag loop ik nog een toerke om alles extra los te maken en dan probeer ik zaterdag inderdaad even hard te knallen.
Absoluut, denk dat je volume verminderen net goed is voor dat moment. Maar ik denk ook niet dat het om je topsnelheid zal gaan, die is puur voor lactaat (en dus je drempelwaarden) niet superbelangrijk. Ik bedoelde gewoon: ik zou nu niet proberen op te trekken in volume tot aan je lactaattest :)

Terug
Bovenaan