Met priority box bedoel je startvak? Start dan maar zo veel mogelijk vooraan, zo dicht mogelijk bij de lijn. Vorig jaar de fout gemaakt om 10-20meter van de start te staan omdat dat ook nog deel van het startvak was, de eerste kilometer toch veel tijd verloren met zigzaggen.
 
Jammer dat ik de 10 miles mis. (Ook al is mijn conditie nog niet helemaal top)
Ook de 20 km van Brussel (26 mei) is nu al uitverkocht (!). :oink: Gelukkig heb ik mij ditmaal wel tijdig ingeschreven.

Lesson learned: De laatste tijd is 'lopen' terug 'hot' en moet je u zo snel mogelijk inschrijven :D
 
Succes wie morgen Rotterdam loopt!

Ik had mij in Parijs last minute ook nog laten aanpassen. Zat blijkbaar in box van 3u.
Uiteindelijk bij de préférential gestart :biglaugh:
 
13km in 1:15:13 (5:47). Ik had wat last van buikgriep dus ik voelde mij niet zo goed. (Ik ben eerlijkheidshalve meestal wat ziekjes tijdens de taperingsperiode). De eerste helft was aan 6:00 pas daarna ging het beter. Ik heb gewoon mijn kilometers gelopen en klaar.

Dit toont ook wel aan hoe 'slecht' ik de 10 miles 2 jaar geleden gelopen heb. Zelfs aan dit slakkentempo én met lichte ziekte, was ik vandaag in staat mijn tijd van toen nog te halen (1:31:21). Dat zegt genoeg wat Covid kan doen met je lichaam hé. :tongue:
 
4j is sowieso al te oud, zelfs al heb je er geen meter op gelopen: de veerkracht gaat uit al het materiaal. En 600km zit al aan de limiet waarop veel hun schoenen toch vervangen. Dus dat lijkt me een goed begin :)
Viel me gisteren op dat boven mijn rechter enkel verdikt is tov links.
Eigenlijk voel ik geen pijn bij het wandelen (gisteren toch een 8tal km op en rond de terrils gedaan.
Dus spierscheur gaat het gelukkig niet zijn.
Woensdag heb ik een afspraak bij de dokter, zodat ik eens bij kine langs kan gaan.
Overbelasting of ontsteking (hoewel deze niet warmer aanvoelt) zal het moeten zijn.
In die week ook nog eens naar runnerslab
 
Ik ben benieuwd naar de verhalen van vandaag :)
Wat ene zonde dat Kiptum daar niet is. Vandaag kon de geschiedenisboeken ingaan…
 
Heb even jullie input nodig.
Vorig jaar deed ik een inspanningstest en de resultaten gaf ik in in mijn Garmin. Recent ben ik mij beginnen afvragen of ik dat wel juist gedaan heb omdat ik het gevoel heb dat de terminologie per zone volgens Garmin niet klopt met wat er in mijn inspanningstest staat. Ik deed de inspanningstest destijds bij Energylab en daar gebruiken ze een andere terminologie (met meer opdelingen).

Mijn testresultaten:

Max HS: 199
Aerobe drempel: 158
Anaerobe drempel: 184

De zones volgens hen:

Herstel: < 140
Lange trage duurloop: 140-155
Extensieve duur: 155-163
Intensieve duur: 163-176
Tempo-interval: 176-185
VO2 max: > 185

Volgens Garmin, waar ik het ingaf op basis van mijn anaerobe drempel:

Z1 (warm-up): 140-154
Z2 (makkelijk): 155-162
Z3 (aeroob): 163-175
Z4 (drempel): 176-184
Z5 (maximum): > 184

Nu zit ik mij vooral af te vragen: bij een rustige lange duurloop, moet ik dan in Z1 (volgens Garmin) lopen of in Z2? Ik hoor namelijk vaak dat de gangbare norm is: lange duurloop in Z2. Of zijn mijn zones anders omdat ik ze op basis van mijn lactaatdrempel ingesteld heb? Nu loop ik mijn lange duurlopen namelijk altijd in Z1.
 
12 seconden overschot om m'n b-doel te behalen vandaag. M'n eindtijd in Rotterdam is 2u44min48sec geworden (plaats 380 overall). A-doel zat er niet in vandaag, had ook bewust een zeer moeilijk te bereiken a-doel gezet om mezelf uit te dagen.

Ik voelde me al van voor en bij de start niet top. Zware benen en niet super veel energie. Misschien van de zenuwen van de chaos van op tijd in het startvak te raken vanaf metrohalte Beurs, van de taper of van te ver over m'n piek te zijn (en nog niet hersteld te zijn van marathon Gent?) of een combinatie van bovenstaande. Het was vrij zonnig van bij de start hoewel ze grijs en fris weer hadden voorspeld. Helaas ook m'n schoenen iets te hard aangespannen en niet meer kunnen finetunen door gebrek aan tijd om in het startvak te raken. Vanaf km 5 al last aan de bal van m'n rechtervoet. Tot zover de excuses.

Ik ben dan ook behoudend gestart aan 3:55 pace en vrij snel een grote groep gevonden om mee rond te lopen. Ik wist dat de wind zwaar op kop ging staan langs het Havenspoorpad tussen km 10 en 13 dus ik wou zeker daar in een goed groepje zitten en nog geen energie verspild hebben door van groep naar groep te springen. Geduldig blijven was de boodschap.

Rond km 15-17 een bekende tegengekomen en dan even samen gelopen, maar rond halfweg bleek het tempo voor die persoon te hoog. Aan 21km heb ik dan manueel gesplit op m'n horloge en besloten om de overige 21km in te delen in kortere segmenten en geprobeerd een negative split te lopen.

Gelukkig voelde ik me iets beter en een tempowisseling deed ook deugd aan de voeten en benen. De tweede heb ik in ongeveer 2min sneller gelopen dan de eerste dus een geslaagde negative split en met een vrij goed gevoel kunnen finishen.

Achteraf gezien was marathon Gent leuker. Minder afgezien, met meer overschot kunnen lopen, bovendien in volle piekweek en 'slechts' een drietal minuten trager dan in Rotterdam.

Nu even laten bezinken en de komende maanden werken aan m'n top end speed op korte afstanden.
 
12 seconden overschot om m'n b-doel te behalen vandaag. M'n eindtijd in Rotterdam is 2u44min48sec geworden (plaats 380 overall). A-doel zat er niet in vandaag, had ook bewust een zeer moeilijk te bereiken a-doel gezet om mezelf uit te dagen.

Ik voelde me al van voor en bij de start niet top. Zware benen en niet super veel energie. Misschien van de zenuwen van de chaos van op tijd in het startvak te raken vanaf metrohalte Beurs, van de taper of van te ver over m'n piek te zijn (en nog niet hersteld te zijn van marathon Gent?) of een combinatie van bovenstaande. Het was vrij zonnig van bij de start hoewel ze grijs en fris weer hadden voorspeld. Helaas ook m'n schoenen iets te hard aangespannen en niet meer kunnen finetunen door gebrek aan tijd om in het startvak te raken. Vanaf km 5 al last aan de bal van m'n rechtervoet. Tot zover de excuses.

Ik ben dan ook behoudend gestart aan 3:55 pace en vrij snel een grote groep gevonden om mee rond te lopen. Ik wist dat de wind zwaar op kop ging staan langs het Havenspoorpad tussen km 10 en 13 dus ik wou zeker daar in een goed groepje zitten en nog geen energie verspild hebben door van groep naar groep te springen. Geduldig blijven was de boodschap.

Rond km 15-17 een bekende tegengekomen en dan even samen gelopen, maar rond halfweg bleek het tempo voor die persoon te hoog. Aan 21km heb ik dan manueel gesplit op m'n horloge en besloten om de overige 21km in te delen in kortere segmenten en geprobeerd een negative split te lopen.

Gelukkig voelde ik me iets beter en een tempowisseling deed ook deugd aan de voeten en benen. De tweede heb ik in ongeveer 2min sneller gelopen dan de eerste dus een geslaagde negative split en met een vrij goed gevoel kunnen finishen.

Achteraf gezien was marathon Gent leuker. Minder afgezien, met meer overschot kunnen lopen, bovendien in volle piekweek en 'slechts' een drietal minuten trager dan in Rotterdam.

Nu even laten bezinken en de komende maanden werken aan m'n top end speed op korte afstanden.
Fijn om te lezen! Laat de verslagen maar komen!
En laat je niks wijsmaken door jezelf: 2u45 is een titanensprestatie :D Volgens mij heb ik je ook op de NOS gezien toen de toppers rond km39 waren, zij kwamen uit het Kralingse bos toen jij erin dook. Had je een wit petje aan?

Zelf ben ik aan het balen als een kanon. Als een Howitzer. Ik heb echt een leuk trainingsjaar erop zitten, maar wat betreft doelen heb ik echt een godvergeten kutjaar. Voor mijn eerste fun-doel in oktober krijg ik corona terwijl niemand nog corona krijgt, waardoor ik bij een B-doel in december ook maar nìpt oké ben. Ik kom op een piek in februari, maar op 2,5w voor KOTK word ik echt strontziek. Dan ben ik daar te ver gaan door te proberen aan te klampen, waar ik tot nu een pijn van heb in mijn middenvoet. Dat gaat van amper voelbaar tot onhoudbaar pijnlijk. Nu komt het: waardoor ik meer op de buitenkant van mijn voet ben gaan lopen, waardoor ik nu een ITB-ontsteking heb links, een week voor de 10 Miles... Ik kan wel janken. De vorm is er door nog wat VO2-pompen, maar je koopt er niks voor.

Nu aan het twijfelen of ik rust+ibuprofen en de 10M toch nog uitloop (mijn grootste persoonlijke doel van het jaar altijd) en daarna revalideer, of hem gewoon oversla en misschien paar weken minder revalideer. Maar volgens mij win ik met dat laatste zo weinig dat het me ook niet veel gaat uitmaken.
 
Ik had een wit petje en witte singlet aan inderdaad. Ik heb Abdi Nageeye kunnen aanmoedigen toen hij uit Kralingse bos kwam.

Als de pijn dragelijk is, kan je overwegen om toch mee te doen zondag. Denk niet dat je echt permanente schade zal oplopen bij een ontsteking, maar ik ben dan ook geen dokter dus niet op m'n woord afgaan ;)
 
Gek hé. We zijn hier al met 3tal die een heel goeie voorbereiding hadden. Goeie generale repetitie en als het erop aan komt loopt het niet (helemaal) zoals we willen.
Elk met andere redenen.

Volgende keer dan maar de taper overslaan? 😄

Dat maakt de marathon zo speciaal zeker. Op die afstand kan er zoveel gebeuren dat je niet in de hand hebt.

Ik heb al zoveel zin om een volgende vast te leggen en het opnieuw te proberen.
Maar eerst zien dat mijn quadriceps terug hersteld zijn. Die voel ik nog steeds, maar elke dag een beetje minder.
 
Nu zit ik mij vooral af te vragen: bij een rustige lange duurloop, moet ik dan in Z1 (volgens Garmin) lopen of in Z2? Ik hoor namelijk vaak dat de gangbare norm is: lange duurloop in Z2. Of zijn mijn zones anders omdat ik ze op basis van mijn lactaatdrempel ingesteld heb? Nu loop ik mijn lange duurlopen namelijk altijd in Z1.

En ervaar je het als moeilijk om in zone 1 van energylab te trainen?
Normaal werkt energy lab met 6 zones.
Herstel, LSD, extensiever duur, intensieve duur, tempo-interval en weerstand.

Los van de terminologie moet je gewoon zien dat je duurlopen onder de 85% van drempel zijn dus onder de 155bpm.
Dus warm-up bij Garmin en LSD bij energylab. Maar je kan ook bij Garmin de zones zelf aanpassen zodat het klopt met de juiste zone. En moet je het omzetten naar 5zones, zo neem je extensive en intensieve duur samen tot aeroob.
 
Terug
Bovenaan