Sinds begin januari 3kg afgevallen, gewicht is gezakt van 77kg naar 74kg (182cm groot), zonder echt grote aanpassingen in voeding te doen. Vooral te wijten aan het trainingsschema.

Het leek me wel interessant om me eens te wegen voor de start van de carb load en op het einde :)
 
Sinds begin januari 3kg afgevallen, gewicht is gezakt van 77kg naar 74kg (182cm groot), zonder echt grote aanpassingen in voeding te doen. Vooral te wijten aan het trainingsschema.

Het leek me wel interessant om me eens te wegen voor de start van de carb load en op het einde :)
Da's toch al stevig, op een niet al te grote overschot, afhankelijk van je bouw! Je bent wrs al bezig aan het loaden, lijkt me zeker wel interessant. En dan voor en na de wedstrijd :D Maar ik zou echt vooral opletten om geen tekorten te hebben nu.
 
Sinds begin januari 3kg afgevallen, gewicht is gezakt van 77kg naar 74kg (182cm groot), zonder echt grote aanpassingen in voeding te doen. Vooral te wijten aan het trainingsschema.

Het leek me wel interessant om me eens te wegen voor de start van de carb load en op het einde :)
Reken zeker maar op 1-2kg. 1gr carb opgeslaan als glycogeen houdt ook 3-4gr water vast. Je kan in totaal een halve kg glycogeen opslaan, kom je snel tegen de 2kg aan.
 
Mensen hier die met Stryd trainen?

Hoe is jullie ervaring met trainen op power tov tempo?

Stryd geeft ook schema's om te trainen naar een bepaald doel volgens dat ik zie?
Hoe bevallen die en hoe accuraat zijn de voorspellingen?

Zou het wel eens durven overwegen.
 
Mensen hier die met Stryd trainen?

Hoe is jullie ervaring met trainen op power tov tempo?

Stryd geeft ook schema's om te trainen naar een bepaald doel volgens dat ik zie?
Hoe bevallen die en hoe accuraat zijn de voorspellingen?

Zou het wel eens durven overwegen.
@Loser en ik trainen er mee. Ik sinds september, Loser al iets langer. 't is in't begin ff wennen en het ding volledig goed afgesteld krijgen, maar eens je critical power ingesteld is, kan je volledig los gaan. Ik loop wel nog steeds met HR-band, maar ik kijk nooit meer naar de hartslag tijdens het lopen.
Trainingsschema' s zijn wel leuk en gevarieerd en gepersonaliseerd door het feit dat de schema's zich aanpassen aan je CP (critical Power).

Qua wedstrijden is de schatting in de buurt, maar redelijk conservatief, vind ik zelf. Eind oktober HM van Antwerpen gedaan, vooropgestelde power was 261w en uiteindelijk liep ik em vlot aan 265w (da's toch algauw 2-3"/km sneller). Mogelijks omdat ik nog maar anderhalve maand met de Stryd aant trainen was.
Corrida van Leuven was al closer qua inschatting. Nu binnen 10 dagen de 10 miles. Zou ik aan 276w (mijn CP) moeten kunnen lopen, wat zou neerkomen op 1u08 +/- 2'10".
Vorig jaar liep ik 1u07'43", dus tzal wel mogelijk zijn. 😅
 
Mensen hier die met Stryd trainen?

Hoe is jullie ervaring met trainen op power tov tempo?

Stryd geeft ook schema's om te trainen naar een bepaald doel volgens dat ik zie?
Hoe bevallen die en hoe accuraat zijn de voorspellingen?

Zou het wel eens durven overwegen.
Yes, ik dus ook :) @Vlitser heeft er ook mee gelopen.
Als je dit topic doorzoekt, vind je vast een paar korte reviews ervan en ik geloof ook een langere.

Al wel op voorhand zeggen: als je veel trailt, heeft het weinig of geen zin. Met stappen ipv lopen kan hij niet erg goed om, en ondergrond wordt niet meegeteld. Dus 10km/u op zand is evenveel Watt als 10km/u op asfalt. Dat is het enige mankement aan de metingen.

Er zijn ook twee luiken: Stryd, lopen op wattage en het werken met Critical Power (vergelijkbaar met de FTP op de fiets) is het ene luik, de trainingsschema's van Steve Palladino is het andere luik. Die zitten alleen in het betalende jaarabonnement van Stryd. In het gratis stukje zitten ook veel trainingen en enkele schema's (die inderdaad automatisch afstemmen op je CP), maar ik vind die van Palladino wel erg goed, zij het pittig :D Hij volgt het 80/20-principe, en gaat in de opbouw naar races dan iets meer naar 60/40, en leunt daarbij aan bij wat ik graag heb. Herstel en blessurepreventie zijn erg belangrijk in zijn schema's.

De hoofdreden waarom ik het deed, was misschien wel die race predictor en het idee van een vlakke race lopen op basis van 1 cijfer. En dat is nog altijd het zaligste stuk eraan. Ik moet zeggen dat ik niet de ervaring heb van Nemesis dat het conservatief is, eerder omgekeerd. Maar dat valt uit te leggen door mijn bouw + eigen keuzes: Ik ben gewoon meer gebouwd voor kort en snel werk, plus ik zit aan een veel lager kilometertotaal dan Nemesis, durf ik te wedden (gemiddeld pak 60-70/mnd). Mijn predictions zijn meestal spot on voor alles tot 10M en misschien ook HM. De keren dat ik heb gezien dat ze ernaast zitten, is ofwel omdat ik geen goeie dag had/ziek was, ofwel hoger dan 10M. Volgens mijn curve zou ik hoger moeten blijven, maar dat keldert bij mij sneller (ongetwijfeld door mijn km-totaal).

Het is wel erg wennen, en voor een stuk omdenken. De zin die mij het meeste is bijgebleven uit podcasts en boeken die ik op voorhand heb gelezen/beluisterd om de knoop door te hakken (ik ben érg gierig :p ) is wel: "Je gaat die race uitlopen aan dat wattage. Als dat niet snel genoeg is voor je in pace, heb je niet genoeg getraind." Voor mij geeft dat ene cijfer rust in mijn hoofd: 10M uitlopen? 280W. Veel bergen, veel tegenwind, dat zal je eindtijd bepalen, maar het zal wrs 280 blijven.

Die predictor is heel eenvoudig, maar ziet er dan zo uit:

1712904158404.png

(je wattage blijft gelijk, maar op een berg gaat je pace dan omlaag)

Hier kun je trouwens gratis een pdf downloaden van het (inleidende) boek van de medebedenkers van het ding:
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie input @NemesisBE en @Loser !!

Op hartslag train ik eigenlijk nooit zowiezo. Nu is dat op tempo en deels op gevoel daarbij.
Zit de wind tegen zal dat wat trager zijn, zit de wind mee wat sneller als het gegeven tempo.

Maar trainen op power maakt het dan nog gemakkelijker :biglaugh:
Maar belangrijk daarbij is natuurlijk een goed schema.

Kan je ook een eigen schema volgen en daarbij de powerzones afleiden die daarbij nodig zijn?
Of is het beter gebruik te maken van de gratis/betalende schema's die voorzien zijn?

De Racepredictor spreekt mij ook wel het meeste aan. Natuurlijk dat die dan wel accuraat moet zijn :)

Maar misschien moet ik inderdaad dat boek eens lezen en wat opzoekingswerk doen :biglaugh:
 
Bedankt voor jullie input @NemesisBE en @Loser !!

Op hartslag train ik eigenlijk nooit zowiezo. Nu is dat op tempo en deels op gevoel daarbij.
Zit de wind tegen zal dat wat trager zijn, zit de wind mee wat sneller als het gegeven tempo.

Maar trainen op power maakt het dan nog gemakkelijker :biglaugh:
Maar belangrijk daarbij is natuurlijk een goed schema.

Kan je ook een eigen schema volgen en daarbij de powerzones afleiden die daarbij nodig zijn?
Of is het beter gebruik te maken van de gratis/betalende schema's die voorzien zijn?

De Racepredictor spreekt mij ook wel het meeste aan. Natuurlijk dat die dan wel accuraat moet zijn :)

Maar misschien moet ik inderdaad dat boek eens lezen en wat opzoekingswerk doen :biglaugh:
Je kunt omvormen. Ik heb een tijdje de Trenara-schema's omgevormd naar wattage-schema's, maar dat was me iets te veel gedoe, omdat de schema's van Steve me prima bevielen.

Hier kun je dat bekijken (is van diezelfde kukels als van hierboven ;) ) :
Het belangrijkste is het kennen van die ECOR, running economy. Als je je Stryd hebt, kun je hertellen om uiteindelijk die ECOR te weten, en dan je berekeningen te doen.
 
Merci, ik bekijk het verder en doe wat onderzoek. Ben er wel door gefascineerd.
Altijd wat terughoudend naar geweest omdat het geen 'exacte' wetenschap is, maar mss tijd om iets nieuw te proberen :)

Vandaag een eerste loopje naar de marathon van zondag. Nog geen goed idee :laugh:
Ik dacht dat er al beterschap was. De quadriceps doen nu nog pijn als ik richting squat houding ga, dus ik dacht, lopen zal mss al lukken.
Maar na 2km stond ik al terug thuis. De benen begonnen al terug te voelen als zondag.

Deze week wel al 2x gefietst. Dat ga op zich wel als ik niet teveel kracht zet. Dus zal voorlopig ook bij nog wat rustig fietsen blijven.
 
Yes, ik dus ook :) @Vlitser heeft er ook mee gelopen.
Als je dit topic doorzoekt, vind je vast een paar korte reviews ervan en ik geloof ook een langere.

Al wel op voorhand zeggen: als je veel trailt, heeft het weinig of geen zin. Met stappen ipv lopen kan hij niet erg goed om, en ondergrond wordt niet meegeteld. Dus 10km/u op zand is evenveel Watt als 10km/u op asfalt. Dat is het enige mankement aan de metingen.

Er zijn ook twee luiken: Stryd, lopen op wattage en het werken met Critical Power (vergelijkbaar met de FTP op de fiets) is het ene luik, de trainingsschema's van Steve Palladino is het andere luik. Die zitten alleen in het betalende jaarabonnement van Stryd. In het gratis stukje zitten ook veel trainingen en enkele schema's (die inderdaad automatisch afstemmen op je CP), maar ik vind die van Palladino wel erg goed, zij het pittig :D Hij volgt het 80/20-principe, en gaat in de opbouw naar races dan iets meer naar 60/40, en leunt daarbij aan bij wat ik graag heb. Herstel en blessurepreventie zijn erg belangrijk in zijn schema's.

De hoofdreden waarom ik het deed, was misschien wel die race predictor en het idee van een vlakke race lopen op basis van 1 cijfer. En dat is nog altijd het zaligste stuk eraan. Ik moet zeggen dat ik niet de ervaring heb van Nemesis dat het conservatief is, eerder omgekeerd. Maar dat valt uit te leggen door mijn bouw + eigen keuzes: Ik ben gewoon meer gebouwd voor kort en snel werk, plus ik zit aan een veel lager kilometertotaal dan Nemesis, durf ik te wedden (gemiddeld pak 60-70/w). Mijn predictions zijn meestal spot on voor alles tot 10M en misschien ook HM. De keren dat ik heb gezien dat ze ernaast zitten, is ofwel omdat ik geen goeie dag had/ziek was, ofwel hoger dan 10M. Volgens mijn curve zou ik hoger moeten blijven, maar dat keldert bij mij sneller (ongetwijfeld door mijn km-totaal).

Het is wel erg wennen, en voor een stuk omdenken. De zin die mij het meeste is bijgebleven uit podcasts en boeken die ik op voorhand heb gelezen/beluisterd om de knoop door te hakken (ik ben érg gierig :p ) is wel: "Je gaat die race uitlopen aan dat wattage. Als dat niet snel genoeg is voor je in pace, heb je niet genoeg getraind." Voor mij geeft dat ene cijfer rust in mijn hoofd: 10M uitlopen? 280W. Veel bergen, veel tegenwind, dat zal je eindtijd bepalen, maar het zal wrs 280 blijven.

Die predictor is heel eenvoudig, maar ziet er dan zo uit:

Bekijk bijlage 28654
(je wattage blijft gelijk, maar op een berg gaat je pace dan omlaag)

Hier kun je trouwens gratis een pdf downloaden van het (inleidende) boek van de medebedenkers van het ding:
Ik loop maar goed 30-35km per week hoor :D
 
Nu het over schema's gaat.
Ik heb nu een garmin coach (volgens mij Greg) Ben eigenlijk niet zo tevreden.
Trenara kan je koppelen aan garmin (maar zonder peakpro heb je daar niets aan? of kan je manueel uploaden)
Is trenara dan een beter alternatief?
 
Nu het over schema's gaat.
Ik heb nu een garmin coach (volgens mij Greg) Ben eigenlijk niet zo tevreden.
Trenara kan je koppelen aan garmin (maar zonder peakpro heb je daar niets aan? of kan je manueel uploaden)
Is trenara dan een beter alternatief?

Trenara kan zeker een alternatief zijn. Ik ben op zich wel heel tevreden over.

Hier kan je de verschillen zien tussen de freemium, peak en peakpro:
https://www.trenara.com/nl/pricing

Ik denk dat minimaal de peak aan te raden is, omdat je dan wat meer flexibiliteit hebt in het kiezen van uw trainingsdagen en wisselen van traininsdagen.
Daarbij zal je dan wel manueel uw trainingen in garmin moeten zetten als je dat wenst.

Met Peakpro kan je automatisch exporteren naar garmin + nog wat andere mogelijkheden zoals tussendoelen.
 
Ik lees het al, de mannen met hun powermeterke gaan uitpakken op de 10miles... Zeg maar goededag als jullie tegen 299 Wats Zubrowka op de Beatrijslaan voorbijstuiven! :S
Allee, 't is goed. Je mag eens even in mijn slipstream hangen als je braaf bent. Misschien mag je het metertje zelfs eens vasthouden voor de start! (en 299 hou ik voor in de Waaslandtunnel)

Edit: Ik ging trouwens zeggen dat het te laat was voor de 10M om hem nu nog aan te schaffen, maar ik zie dat ik 'm exact 1j en 5d heb.
Edit2: en nu we toch aan het editten zijn, blijkbaar is er dit jaar een shuttleservice voor de lopers vanaf 24€pp met best nog wat vertrekpunten precies.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan