en hoe was het parkoers van de marathon van Parijs?

Vorige week 68km op de teller, vandaag de dag goed begonnen met intervaltraining (5x1Km tempo 3m40-3M47s) op de gravelpiste met mijn gewone schoenen :)
Deze week de kaap van de 70km afronden.
 
Dit weekend voor het eerst een wedstrijd halve marathon gelopen... Onder een stralend zonnetje, met hier en daar een paar stevige windvlagen gingen de eerste 15 km goed, tot in km 16 de benen opeens opgaven: verzuring tot en met.... en in de laatste kilometers krampen..
Achteraf gezien te weinig gedronken tijdens de bevoorrading... Nooit beseft dat je al lopend niet defitg kan drinken uit een beker. Bijgevolg kon ik maar 1 of 2 slokken drinken en door het 'gehuppel' verslikte ik me. Ik had op de bevoorrading gerekend (die was er om de 5 km) en m'n camelbak thuisgelaten. Voor de laatste km's had ik nog een flask mee van 0,5l. Qua voeding zat ik wel goed denk ik. (2 repen gegeten rond km12 en 18 en 2 druivensuikers).

Mezelf over de finish gesleept in een 2u 01min en 41 seconden, waar ik denk dat een 1u 55min (of wie weet nog sneller...) er wel in zat. Ik noem mezelf een recreatieloper maar had graag onder de 2u gelopen. De teleurstelling/frustratie is 24u na wedstrijd even groot.... De 'hogere' temperaturen van dit weekend zullen vermoedelijk ook wel een rol gespeeld hebben...
 
ik zou er eigenlijk nooit aan denken om te eten tijdens een halve marathon. En al zeker niet om een reep te eten aan maximale inspanning.

Vorige week maandag moest ik mijn fiets ophalen, zo'n 23km verder. Op 't gemakje gelopen naar daar (vooral z2, 149HR, 5:47m/km tegenwind), met een flask water van 500ml en teruggefietst aan 32km/u, ook op water.

Gellekes kan ik nog begrijpen...
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Dit weekend voor het eerst een wedstrijd halve marathon gelopen... Onder een stralend zonnetje, met hier en daar een paar stevige windvlagen gingen de eerste 15 km goed, tot in km 16 de benen opeens opgaven: verzuring tot en met.... en in de laatste kilometers krampen..
Achteraf gezien te weinig gedronken tijdens de bevoorrading... Nooit beseft dat je al lopend niet defitg kan drinken uit een beker. Bijgevolg kon ik maar 1 of 2 slokken drinken en door het 'gehuppel' verslikte ik me. Ik had op de bevoorrading gerekend (die was er om de 5 km) en m'n camelbak thuisgelaten. Voor de laatste km's had ik nog een flask mee van 0,5l. Qua voeding zat ik wel goed denk ik. (2 repen gegeten rond km12 en 18 en 2 druivensuikers).

Mezelf over de finish gesleept in een 2u 01min en 41 seconden, waar ik denk dat een 1u 55min (of wie weet nog sneller...) er wel in zat. Ik noem mezelf een recreatieloper maar had graag onder de 2u gelopen. De teleurstelling/frustratie is 24u na wedstrijd even groot.... De 'hogere' temperaturen van dit weekend zullen vermoedelijk ook wel een rol gespeeld hebben...
Eerste zon maakt altijd een pak uit, hoor... de acclimatisatie is er nog helemaal niet. Dat in combinatie met het drinken is natuurlijk een dodelijke combo. Ik denk dat daar heel veel te zoeken is. Ik snap wel dat de teleurstelling groot is, dat kan bijna niet anders. Maar bij een volgende kans zit je er des te dichter bij met gewoon dezelfde training. Omdat je de effecten van deze training ook nog altijd meeneemt in je basis, natuurlijk.

@poeperman een inspanning voluit rond de 2u kun je onmogelijk volhouden zonder te eten. Of dat dan nu repen zijn of gelletjes, als je weet dat het pakweg 1u of meer gaat duren, moet je al van in het begin aanvullen.

De 10 Miles begint hier echt al te lonken voor mij. Ik kan niet wachten om m'n startnummer te weten, al gaat dat helemaal niks veranderen :D Het wordt voor mij sowieso een fly-and-die, alleen is de vraag aan welk startdoel. Ik ben volledig gerecupereerd van de 30km, en ben al een dikke week bezig aan redelijk intensieve km's. Geen 80/20 meer voor eventjes, maar eerder richting de 50/50. Totale km's gaan wel een beetje naar beneden. Maar veel interval, VO2-blokken en tempoblokken om zo veel mogelijk mijn VO2 nog wat op te trekken ifv de 10M tov de erg aerobe training naar de 30. Eens zien of dit lapmiddeltje de 4 voorgaande flodderweken nog goed kunnen maken :D
 
Laatst bewerkt:
@poeperman een inspanning voluit rond de 2u kun je onmogelijk volhouden zonder te eten. Of dat dan nu repen zijn of gelletjes, als je weet dat het pakweg 1u of meer gaat duren, moet je al van in het begin aanvullen.
Ok... ik ben wel een notoir slechte eter op de fiets ook. Hoe zeer ik van meerdere gevulde borden kan genieten aan tafel, hoe minder ik wil eten op de fiets. Ik voel de honger niet, en zelden de noodzaak.

Ik heb een geprojecteerde 10 miles tijd van 1:10u, hoewel dat wellicht eerder 1u15-1u20 zal worden. Wat zou je dan doen? 3u op voorhand een lichte, vezelarme, maaltijd en dan na een half uur een drinkgelleke?
 
Ok... ik ben wel een notoir slechte eter op de fiets ook. Hoe zeer ik van meerdere gevulde borden kan genieten aan tafel, hoe minder ik wil eten op de fiets. Ik voel de honger niet, en zelden de noodzaak.

Ik heb een geprojecteerde 10 miles tijd van 1:10u, hoewel dat wellicht eerder 1u15-1u20 zal worden. Wat zou je dan doen? 3u op voorhand een lichte, vezelarme, maaltijd en dan na een half uur een drinkgelleke?
Dat is voor iedereen wel anders. Ik zou niets doen wat je niet al geoefend/geprobeerd hebt, denk ik.
Ik eet 3u op voorhand idd licht en vezelarm (te veel witte sandwiches met aardbeienconfituur), een uur voordien een banaan met wat sportdrank. In principe een 10min voor de start een eerste gelletje, maar meestal sla ik dat nog over. En dan elke 5-6km een gel. Aan mijn tempo komt dat neer op elke 25-30min, meestal afgestemd op de drankposten. En de laatste op 10, want op 15 gaat het niet veel meer helpen :D

Dat is redelijk veel, maar liever iets te veel dan te weinig zodat ik daar niet weer sta zoals bij de 30k en nog rap wat snoepjes moet eten om de laatste 400m aan te kunnen. Ik pak die Maurtens, omdat ik die heel goed verteer en ik niet meer ga experimenteren.

Het enige waar ik nu (weer) over twijfel is om m'n rugzakje mee te nemen. Genoeg bevoorrading langs de kant in principe, maar misschien net op een onhandig momentje om m'n plakbek uit te spoelen. En dan kun je wel uit dat gewoel blijven. Daar ga ik nog wat over twijfelen tot zondag, om wrs toch gewoon zonder te gaan.
 
Ik heb een geprojecteerde 10 miles tijd van 1:10u, hoewel dat wellicht eerder 1u15-1u20 zal worden. Wat zou je dan doen? 3u op voorhand een lichte, vezelarme, maaltijd en dan na een half uur een drinkgelleke?
Ik hoopte op voorhand op 1:23 hier over 2 weken (wel in Heist want ik heb mij te laat ingeschreven).
Maar tenzij ik een superdag heb, is mijn conditie nog niet ver genoeg gevorderd voor die tijd.

Op basis van 2 weken geleden zou ik rond 1:26 lopen. (volgens mijn waarden)
Op basis van gisteren is dat gezakt naar 1:30. Maar dit is logisch want ik heb nu 3x 40+ km gelopen en mijn lichaam is nu eventjes wat moe. :tongue:

Nu ga ik nog 2 weken taperen en dan zien we wel waar ik uitkom. Misschien ergens in het midden? 1:28? Maar ik ga starten rond 5:20 en zien hoe ik mij voel.

De 10 Miles begint hier echt al te lonken voor mij.
Succes!

Nice :) Ik wil sub 1u40, die vier moet weg en ik wil een drie zien staan!
Mijn PR uit 2017 is 1:39:27 :) Dat haal ik nooit meer maar ik ben blij dat ik daar ooit onder ben gedoken.
Dat voelt beter aan dan 1:40:.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Achteraf gezien te weinig gedronken tijdens de bevoorrading... Nooit beseft dat je al lopend niet defitg kan drinken uit een beker. Bijgevolg kon ik maar 1 of 2 slokken drinken en door het 'gehuppel' verslikte ik me.
Drinken tijdens het lopen moet je ook een beetje leren. Desnoods gewoon even wandelen voor het drinken, daar verlies je amper 10 seconden of minder mee. Liever dat dan effectief water in uw luchtpijp krijgen, dat wil je niet meemaken denk ik.

Desalniettemin proficiat met de prestatie, je weet waar je voor kan mikken de volgende keer ;)
 
De zenuwen beginnen nu toch ook al te komen voor zondag. Ik ben vooral het weerbericht goed in de gaten aan het houden. Voorlopig voorspellen ze voor zondagochtend 12-13 graden, zonnig en windkracht 4 (matige wind). Voor mij zou bewolkt en windstil natuurlijk ideaal zijn, maar we gaan proberen niet te veel stresseren op de zaken waar we geen controle over hebben :p

Pace strategie is om 'behoudend' te starten aan 3:55 en dan geleidelijk aan m'n flow te zoeken en hopen dat ik na 5km vlot aan 3:50/km kan lopen. Na 35-37km dan eventueel nog versnellen, als er nog iets in de tank zit. Als ik aan een gemiddelde van 3:50 kan lopen, zou ik rond de 2u42 moeten uitkomen.

Taper gaat verder ook goed, geen pijntjes en de benen zijn bijna volledig hersteld van vorige week. Woensdag als laatste test nog eens 4x5min aan marathontempo in de raceschoenen (saucony endorphin elite) en verder alleen nog maar rustige, korte loopjes.

Succes aan alle lopers!
 
en hoe was het parkoers van de marathon van Parijs?
Eigenlijk best Ok hoor. Het was natuurlijk nog maar mijn 2de, en ik kan dus niet vergelijken.
Maar als ik dit vergelijk met Antwerp Night marathon enkele jaren geleden een pak beter en leuker parcours.
Geen korte bochten, niet zoveel kasseien, en de 3 tunnels waren echt goed te doen. Op het hoogteprofiel leek een lange klim op het eind te zitten. Maar het was zo lang gerekt dat dit ook geen dooddoener was.
Een pak beter dan al die kasseien en korte bochten in Antwerpen.

En qua monumenten langs het louvre, eifeltoren en Notre dame, … en wat andere shizzle die me niet veel zegt :) was best wel mooi.
En de finish was gewoon geweldig op zo’n grote boulevard…

Enige nadeel was dat de laatste 2km vrij smal was en je telkens opgehouden werd. Om wat tempo te maken liep ik gewoon op de kant en deed constant teken aan de supporters aan de kant te gaan.
 
De zenuwen beginnen nu toch ook al te komen voor zondag. Ik ben vooral het weerbericht goed in de gaten aan het houden. Voorlopig voorspellen ze voor zondagochtend 12-13 graden, zonnig en windkracht 4 (matige wind). Voor mij zou bewolkt en windstil natuurlijk ideaal zijn, maar we gaan proberen niet te veel stresseren op de zaken waar we geen controle over hebben :p

Pace strategie is om 'behoudend' te starten aan 3:55 en dan geleidelijk aan m'n flow te zoeken en hopen dat ik na 5km vlot aan 3:50/km kan lopen. Na 35-37km dan eventueel nog versnellen, als er nog iets in de tank zit. Als ik aan een gemiddelde van 3:50 kan lopen, zou ik rond de 2u42 moeten uitkomen.

Taper gaat verder ook goed, geen pijntjes en de benen zijn bijna volledig hersteld van vorige week. Woensdag als laatste test nog eens 4x5min aan marathontempo in de raceschoenen (saucony endorphin elite) en verder alleen nog maar rustige, korte loopjes.

Succes aan alle lopers!
Succes!
en dan te bedenken dat Kiptum er bij zou zijn...
 
Ik was er heilig van overtuigd dat ik in de marathon ging meelopen waar er voor het eerst onder de 2u ging gelopen worden in een wedstrijd...
 
Het enige waar ik nu (weer) over twijfel is om m'n rugzakje mee te nemen
Is dat eigenlijk gebruikelijk op de ten Miles? Drankposten genoeg, maar er gaat idd wat gedrum zijn. Al ga ik was gewoon een flask van 250ml in de zak van mijn short meepakken en hopen op vlotte bevoorrading.

In principe een 10min voor de start een eerste gelletje, maar meestal sla ik dat nog over. En dan elke 5-6km een gel.
Een gel voor de start lijkt me ook wel handig, en ik dacht dan het op één gel te doen. Maar dan ga ik toch voor 2 (op 5 en op 10) gaan. Als ik wat slokken kan doen lukt dat bij mij vrij aardig.
 
Het was natuurlijk dit weekend plots heel wat warmer dan daarvoor en je lichaam moet daar ook aan wennen. Maar die tijd kreeg je lichaam niet.

Ik weet niet in hoeverre jij daar tegen kan? Ik persoonlijk? Als het plots warmer wordt zonder dat ik daar een beetje kan aan wennen (wat dit weekend het geval was), dan gaat mijn weekendtraining toch ook 'moeizamer' en is de HR plots ook veel hoger dan gemiddeld.

Bij nader inzien zou het er wel te maken kunnen mee hebben.
Ik had wel redelijk wat zoutverlies aan mijn gezicht, iets dat ik bv. niet had na Gent.

Ik had halfweg wel nog een BYE! Magnesium Electrolyte Shot genomen. Maar mss dat het onvoldoende was om aan te vullen.
s'ochtends had ik ook 1L SiS Go Hydro gedronken. Ook dag ervoor veel gedronken.
Ondanks had ik na een paar km al een redelijk droge mond.

Om nog wat te kaderen. Het verval is er vnl gekomen na km 30. De opstekende verkramping van de quads kwam wel al haflweg, dus wel nog redelijk doorgelopen tot dat punt. Mss had ik dan al wat gas moeten terugnemen. Of wat conservatiever starten zowiezo :)

eerste 30km aan 3m42 / km
laatste 12 aan 4m05 / km

Qua voeding zat het wel goed. All mijn gels kunnen nemen en geen klop van de hamer gehad op dat vlak.
Ook conditioneel had ik overschot. Alleen de benen wouden niet meewerken.
 
Bij nader inzien zou het er wel te maken kunnen mee hebben.
Ik had wel redelijk wat zoutverlies aan mijn gezicht, iets dat ik bv. niet had na Gent.

Ik had halfweg wel nog een BYE! Magnesium Electrolyte Shot genomen. Maar mss dat het onvoldoende was om aan te vullen.
s'ochtends had ik ook 1L SiS Go Hydro gedronken. Ook dag ervoor veel gedronken.
Ondanks had ik na een paar km al een redelijk droge mond.

Om nog wat te kaderen. Het verval is er vnl gekomen na km 30. De opstekende verkramping van de quads kwam wel al haflweg, dus wel nog redelijk doorgelopen tot dat punt. Mss had ik dan al wat gas moeten terugnemen. Of wat conservatiever starten zowiezo :)

eerste 30km aan 3m42 / km
laatste 12 aan 4m05 / km

Qua voeding zat het wel goed. All mijn gels kunnen nemen en geen klop van de hamer gehad op dat vlak.
Ook conditioneel had ik overschot. Alleen de benen wouden niet meewerken.

Heb even de samenstelling van die bye! shotjes bekeken en misschien bevat het te weinig zout (in de juist verhoudingen)?
 
Ik gebruik sis hydro tabs (bevat 0.9 gram zout per tablet). Ik drink dat een paar uur voor de wedstrijd. Ik ben niet echt een zware zweter en ik heb nog nooit krampen gehad in geen van m'n 6 marathons dus tijdens de wedstrijd
drink ik gewoon een bekertje water aan elke bevoorrading (ook om m'n plakbek van gels te spoelen). Verder doe ik niets speciaals.

Die bye! shot bevat maar 94mg natrium per shot trouwens.
 
Ok... ik ben wel een notoir slechte eter op de fiets ook. Hoe zeer ik van meerdere gevulde borden kan genieten aan tafel, hoe minder ik wil eten op de fiets. Ik voel de honger niet, en zelden de noodzaak.

Ik heb een geprojecteerde 10 miles tijd van 1:10u, hoewel dat wellicht eerder 1u15-1u20 zal worden. Wat zou je dan doen? 3u op voorhand een lichte, vezelarme, maaltijd en dan na een half uur een drinkgelleke?
Ik zou gewoon een pakje poolse worst meenemen, 1 na elke 4km ;)
 
  • Haha
Waarderingen: 515
Tips of ervaring voor andere/betere producten? Bestaan natuurlijk ook gewoon salt caps ed.
Ik gebruik dezelfde als MichielD4, maar ik heb ook nog nooit het idee gehad dat ik daar tekorten in heb.
Iemand die ik ken wel, en die lust die poedertjes in water niet, dus neemt altijd deze: https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B002IY96B0/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
71xo27rMPkL._SL1500_.jpg


Hier heb ik ook wel goeie ervaringen mee, maar goed... ik kan moeilijk vergelijken als ik erzonder ook geen last heb :D
 
Terug
Bovenaan