Even aan het herbronnen en bezinnen. :)
De quadriceps strubbelen nog altijd wat tegen maar ik denk morgen zeker weer een eerste recuploopje te kunnen gaan doen.

Ondertussen wat nagedacht over wat ik beter had kunnen of moeten doen en dat is niet heel eenvoudig. Ik heb echt een half jaar goed opgebouwd en krab me wat in het haar waarom het zondag echt niet lukte.

2 zaken besloten:
- wanneer ik voor een volgende ga moet ik echt rotsvast zeker zijn dat ik die onder de 80kg zal kunnen lopen. Ik zat nu rond de 85, het is gewoon te zwaar voor een marathon. Ook al liepen alle trainingen goed, die kilo's wegen uiteindelijk toch door denk ik.
- Gent loop ik de komende jaren niet meer. Niet om de schuld op het parcours te steken maar zowel mijn supporters als ikzelf hebben ons een bult geërgerd aan zowat alles, van organisatorische zaken tot parcours.
- ik ga Trenara laten voor wat het is. Op zich geniet ik wel van de schema's en de trainingen, maar dit was mijn derde marathon met Trenara en de derde keer dat ik toch een heel eind wegbleef van de voorspelde tijd. Letterlijk elke training die ik voorgeschoteld kreeg is gelukt aan de correcte intensiteiten, maar als Trenara mij eergisterochtend 3:52 als haalbaar aangeeft en ik loop in 4:07ish... Om de een of andere reden is het niet representatief en werkt het niet voor mij.

Sowieso ergens tot in het najaar freewheelen en me wat amuseren nu, en dan zien we wel weer waarheen ik me oplaad.
Lijkt me een goed plan, en onderschat idd invloed van gewicht niet -> als je 85 kg weegt en je kan 6% vermageren naar 80kg dan gaat je eindtijd op de marathon ook automatisch 6% sneller zijn, dus van 4u07 naar 3u42
 
Ik vraag me nu wel erg af wat mijn kansen eigenlijk zijn.

Enkel jij kan dat inschatten imho.

tldr;

Moeilijk in te schatten... er zijn er die na 3 jaar trainen nog steeds breken op 35km.

Ik ken anderzijds iemand die 8 maand geleden besliste om na +/- 10 jaar niks te doen van sport, de IM in Klagenfurt te doen in 2024.

Hij reed met zijn speedelec 2x20min naar het werk, en volgde wat zwemlessen. Lopen nooit meer dan 10km en meestal aan een 6:30 - 7:00min/km.

Uit het niks heeft hij dan een trailrun in Ronse gedaan in februari. In de gietende regen, extreme modder. 64km en 1300hm. Op een diefje aan 6:30m ongeveer.

Nadien gewoon, meer van hetzelfde, redelijk wat uren maken, maar in feite nog steeds bijzonder weinig lopen.
Vorig weekend de HM van Gent aan 4:20, ofte 1u31.
 
Even aan het herbronnen en bezinnen. :)
De quadriceps strubbelen nog altijd wat tegen maar ik denk morgen zeker weer een eerste recuploopje te kunnen gaan doen.

Ondertussen wat nagedacht over wat ik beter had kunnen of moeten doen en dat is niet heel eenvoudig. Ik heb echt een half jaar goed opgebouwd en krab me wat in het haar waarom het zondag echt niet lukte.

Misschien toch maar die krachttraining beginnen doen :D

Ja het is natuurlijk 'maar' een algoritme. Je zou eventueel ergens eens een conditietest kunnen overwegen om te zien wat er mogelijk is op basis daarvan. Weet niet of dat dan idealiter in de laatste weken van de voorbereiding is.

En factor gewicht is inderdaad niet te onderschatten. Dat is iets dat Trenara niet direct in rekening brengt.
Een paar kg lichter scheelt echt al een pak in tijd, toch volgens bepaalde websites.

Nu goed, ik denk na 3 marathon voorbereidingen met Trenara dat het goed kan zijn eens iets anders te doen.
 
Lijkt me een goed plan, en onderschat idd invloed van gewicht niet -> als je 85 kg weegt en je kan 6% vermageren naar 80kg dan gaat je eindtijd op de marathon ook automatisch 6% sneller zijn, dus van 4u07 naar 3u42
Is dat zo? Ik vind dit een héél gevaarlijke claim.
Je weet niet hoe oud @eniac is, hoeveel progressie hij zou maken zonder gewichtsverlies, niet wat zijn lengte is. Laat staan dat je zou kunnen zeggen wat zijn ideale wedstrijdgewicht is. Zeker in de huidige wetenschap, is eigenlijk de conclusie dat veel van wat wij denken te weten over gewicht, gewoon niet klopt. "Iedereen die toptijden loopt, heeft gemiddeld x% vet, dus jij gaat beter lopen als je x% vet benadert". Dat helt al heel snel over in vetpercentage zien als doel, los van de praktische invloed. Je weet niet hoe zo'n ondervoeding speelt op al de rest.

Er wordt algemeen aangenomen dat 1kg is 2sec/km. Gaan daar 5 kg af, zou dat neerkomen op 10sec/km = 6 minuten op een marathon... Zelfs als je aan 3sec/km zou tellen, kom je maar aan 10 minuten. No way dat je gewoon van 85kg naar 80 kunt gaan en daardoor ineens 25 (!) minuten beter van zou worden. Daar wil ik wel eens de case studies voor zien. Zelfs die 1, 2 of 3sec/km, daar zijn de bewijzen twijfelachtig over.

Want dat is dan nog gewoon maar dat, zonder rekening te houden met verhoogde kans op blessures bij trainen in calorietekort, op de druk op je lichaam, op een mogelijk RED-S syndroom, op plafonds omdat je energieniveaus niet voldoende zijn aangevuld, op slecht uitgevoerde trainingen of trainingen die plots in een andere intensiteit vallen door die plafonds... En dan te zwijgen van de mogelijke problemen met eetstoornissen.

Ik kan van mezelf zeggen dat de 2x dat ik onder de 77kg heb gestaan, ik 2x te kort ben gekomen. En zelfs daaraan koppel ik de conclusie niet dat 77 dus te laag is voor mij. Wel dat eetstoornissen héél dicht om de hoek leunen en als ik er mentaal niet tegen bestand was, weet ik niet of ik gestopt zou zijn op 76. Zelfs nu wringt dat nog een beetje.
 
Dat is dan nog gewoon maar dat, zonder rekening te houden met verhoogde kans op blessures bij trainen in calorietekort, op de druk op je lichaam, op een mogelijk RED-S syndroom, op plafonds omdat je energieniveaus niet voldoende zijn aangevuld, op slecht uitgevoerde trainingen of trainingen die plots in een andere intensiteit vallen door die plafonds... En dan te zwijgen van de mogelijke problemen met eetstoornissen.

Even voor de duidelijkheid: ik ga niet in volle training naar de marathon nog zwaar in kcal deficit gaan. Bedoeling is dat ik nu zeker tot in oktober ergens rustig aan mijn gewicht ga werken terwijl ik geen doelen heb om naartoe te trainen, zodat ik een nieuwe trainingsperiode kan aanvatten waarin ik geen gewicht kwijt moet.

Ik heb bewust de voorbije weken ook geen focus meer gelegd op gewicht, zelfs 2-3 weken niet op de weegschaal gestaan, en gewoon goed/genoeg gegeten. Daardoor ben ik de voorbije maand ook niet meer afgevallen (ook niet bijgekomen).
 
@NemesisBE, volgens mij hadden ze het over de Antwerp Marathon :) Die doet de tunnels niet!
Dit is iets beter voor de snelle lopers. Ben wel heel benieuwd wat ze gaan doen bij het afslagen van de Amsterdamstraat naar de Nassaustraat. :p Alle verkeersborden en fietsenstallingen weghalen? En dan in de Nassaustraat meerdere stroken maken? Ik ben zelf al meermaals over die stenen (zie recht tegenover huisnummer 14 in het midden) gestruikeld, dat kan je toch niet in een loopwedstrijd steken? :laugh: En over het voetpad kan je ze ook niet sturen, want dan kunnen de mensen die daar wonen gewoon hun huis niet in of uit. :laugh:

Klik

Bewust mij niet ingeschreven voor de 10M in Antwerpen dit jaar. Inschrijving altijd via het werk en als ik dan opnieuw in de laatste wave start zoals vorig jaar heb ik er niets aan. Alhoewel dit parcours amper tot geen smalle stukken kent dus het zal wel minder drummen en laveren zijn dan vorig jaar lijkt mij.
Feestdag! Nieuwe parcours is uit!
Ik moet er nog een beetje aan wennen, moet nog wat rondneuzen. Maar het ziet er wel tof uit! Ik weet nog niet zeker of het geen smalle stukken kent :D Want voor mij was vorig jaar het ergste stuk dat aan het MAS. Dat is een prachtige, brede laan, waar ze dan alleen maar één smalle kasseistrook gebruiken... Al die perkjes waren kapotgelopen daar :D Hopelijk hebben ze dat een beetje anders aangepakt, want dat was een punt waar ik echt heb moeten stappen. Nassau ziet er inderdaad ook zo'n gemene uit. Komt omdat ze daar 2x door de supporterszone willen passeren.

Het stukje aan Galgenweel vind ik nog een beetje raar... Dat is wel een érg lang recht stuk om nu aan te lopen naar de KT. Ik denk dat het zaak word om nog niet te veel kruit te verschieten daar! Vroeger lag het 5km-punt op dat érg pittige stuk na de afslag richting Centrum. Als je nu uit de Bolivar komt, zit je bijna op het halfwaypoint... Denk dat er gaan doodgaan als ze denken dat de KT het begin is.

Edit: Oei, mening herzien :) Geen 2x aan de supporterszone aan het MAS blijkbaar. En het stuk aan de kaaien is wel pijlsnel!
 
Laatst bewerkt:
Is dat zo? Ik vind dit een héél gevaarlijke claim.
Je weet niet hoe oud @eniac is, hoeveel progressie hij zou maken zonder gewichtsverlies, niet wat zijn lengte is. Laat staan dat je zou kunnen zeggen wat zijn ideale wedstrijdgewicht is. Zeker in de huidige wetenschap, is eigenlijk de conclusie dat veel van wat wij denken te weten over gewicht, gewoon niet klopt. "Iedereen die toptijden loopt, heeft gemiddeld x% vet, dus jij gaat beter lopen als je x% vet benadert". Dat helt al heel snel over in vetpercentage zien als doel, los van de praktische invloed. Je weet niet hoe zo'n ondervoeding speelt op al de rest.

Er wordt algemeen aangenomen dat 1kg is 2sec/km. Gaan daar 5 kg af, zou dat neerkomen op 10sec/km = 6 minuten op een marathon... Zelfs als je aan 3sec/km zou tellen, kom je maar aan 10 minuten. No way dat je gewoon van 85kg naar 80 kunt gaan en daardoor ineens 25 (!) minuten beter van zou worden. Daar wil ik wel eens de case studies voor zien. Zelfs die 1, 2 of 3sec/km, daar zijn de bewijzen twijfelachtig over.

Want dat is dan nog gewoon maar dat, zonder rekening te houden met verhoogde kans op blessures bij trainen in calorietekort, op de druk op je lichaam, op een mogelijk RED-S syndroom, op plafonds omdat je energieniveaus niet voldoende zijn aangevuld, op slecht uitgevoerde trainingen of trainingen die plots in een andere intensiteit vallen door die plafonds... En dan te zwijgen van de mogelijke problemen met eetstoornissen.

Ik kan van mezelf zeggen dat de 2x dat ik onder de 77kg heb gestaan, ik 2x te kort ben gekomen. En zelfs daaraan koppel ik de conclusie niet dat 77 dus te laag is voor mij. Wel dat eetstoornissen héél dicht om de hoek leunen en als ik er mentaal niet tegen bestand was, weet ik niet of ik gestopt zou zijn op 76. Zelfs nu wringt dat nog een beetje.
Ik snap je opmerking volledig en het is inderdaad zeer moeilijk dit "zomaar" aan te nemen, echter, en ik had me misschien moeten verduidelijken -> als je 85kg weegt en je verliest 5 kg vet (geen spieren), dan ga je echt wel zo'n fantastische verbetering zien hoor.

Je lichaam moet die kilo's nu eenmaal meesleuren en plots 5% minder gewicht meesleuren met hetzelfde lichaam gaat wonderen doen voor je eindtijd.

Die formule: 1% minder gewicht = 1% sneller is trouwens vermeld geweest door Christophe van Trenara in één van de podcasts van vorig jaar of het jaar daarvoor. (omdat Joris toen ook serieus aan het sukkelen was met zijn gewicht)

Waar je echter volledig gelijk in hebt is dat je door calorie-deficit ervoor gaat zorgen dat je minder goed gaat recupereren van training etc, dus zo'n gewichtsverlies zou zeer geleidelijk moeten zijn -> maar als Eniac bijvoorbeeld als target volgend jaar heeft om opnieuw die marathon te doen maar dan 5 kg lichter = 400 gr verliezen per maand tot dan, dan moet dat perfect haalbaar zijn zonder impact op trainingsherstel lijkt me.
 
Lijkt me een goed plan, en onderschat idd invloed van gewicht niet -> als je 85 kg weegt en je kan 6% vermageren naar 80kg dan gaat je eindtijd op de marathon ook automatisch 6% sneller zijn, dus van 4u07 naar 3u42
Veel mensen geloven dit niet maar je loopt effectief sneller met dezelfde conditie als je minder weegt op voorwaarde dat dit vetverlies is.

Per kg scheelt dat voor mij persoonlijk ruw geschat 3 sec / km (al blijft zo'n cijfertje erg gevaarlijk en het blijft een schatting). Dus 80kg ip 85 kg? Dan loop ik gemiddeld 15 sec sneller per km ???

Natuurlijk zit daar wel een limiet op. Bij mij is dat +-75-76kg.

Is dat zo? Ik vind dit een héél gevaarlijke claim.
Ja en neen. Stel dat jij en ik even veel (of even weinig) talent hebben en we zijn qua waarden een identieke tweeling maar jij weegt 2kg minder (door minder vetgehalte). Dan ga jij gemiddeld genomen effectief sneller lopen op een marathon. (Tot een zekere limiet)

Zowel jij als Spooky hebben een beetje gelijk. Zo eenvoudig is het natuurlijk allemaal niet ;)

Laat staan dat je zou kunnen zeggen wat zijn ideale wedstrijdgewicht is.
Bij mij is dit +-76kg. (Dus mijn huidig gewicht van 83kg is te zwaar om 100% efficiënt te zijn) Maar je leert dit inderdaad door zelf de ervaring op te doen he.

Ik kan van mezelf zeggen dat de 2x dat ik onder de 77kg heb gestaan, ik 2x te kort ben gekomen
Mee akkoord, finaal stopt het ergens he ...

Ik liep in 2016 de marathon van Brussel in 3u51min. Een jaar later door een combinatie van minder vetgehalte (gewichtverlies) en iets meer trainen liep ik diezelfde marathon in 3u37min (ja 14 min er gewoon losjes af op 1 jaar tijd) Ik woog toen +-76kg.

In 2018 wilde ik nog lager gaan qua gewicht maar dat is toen niet goed afgelopen. Ik liep net veel slechter tijdens mijn trainingen en ik heb de marathon finaal laten passeren.
 
Laatst bewerkt:
Voor de kenners, hoe groot /moeilijk is de stap van een HM naar een volledige?

Kwestie van een uitdaging te hebben...

Lastig te beantwoorden. Trainingsgewijs is het best te overzien: wanneer je vrij routineus de halve kan lopen, train je op een 15-tal weken door naar een volledige.

Maar de ervaring van hem te lopen zelf, dat is eigenlijk heel andere koek. Het is niet zomaar 2 halves na elkaar. Het is gemakkelijk om dingen fout te doen, en crashen kan ongenadig zijn.

Maar het is wel een top uitdaging 🙂
 
Let er ook mee op van te redeneren: Ik crashte vorig jaar tussen km 30-35. OK ik ben dit jaar in even goede of betere vorm! Ik ga echter trager starten dan mijn 'normaal tempo' zodat ik nog overschot heb om die laatste km 's te overbruggen.

Ik heb mij daar aan mispakt met de marathon te Antwerpen in 2015 :tongue:
(Lees: Ik was 6 minuten sneller maar de laatste kilometers waren gewoon even snel/traag. Het was nog steeds gewoon 'op').

Je kan beter gewoon je 'tempo' lopen. Heb je een superdag en alsnog overschot rond km 35 of zo? Dan kan je nog altijd 'versnellen' rond dat punt hé.
 
- Gent loop ik de komende jaren niet meer. Niet om de schuld op het parcours te steken maar zowel mijn supporters als ikzelf hebben ons een bult geërgerd aan zowat alles, van organisatorische zaken tot parcours.

Screw it, ik ga volgend jaar Gent toch lopen. En gaan voor de sportieve revanche.

Bij deze besef ik ook dat mijn posts een schitterende weergave zijn van het gedachtenproces dat zich kort na een marathon afspeelt :unsure:
 
Terug
Bovenaan