Als ik een intervalsessie uitvoer dan zakt mijn VO2 max asap met 10 volle punten volgens Runanalyze tov de vorige loopsessie :unsure:
Dat is praktisch natuurlijk onmogelijk.

Hoe berekent Runanalyze dit eigenlijk? Ze houden volgens mij dan alleen rekening met de snelheid en de HR of zo? Omdat je bij intervallen gemiddeld genomen véél trager loopt kan die tool daar zo te zien niet goed mee overweg. Zo is volgens Runalyze mijn VO2 met 4 volle punten gezakt tov januari, kan ik de HM 10 minuten minder snel lopen en is mijn algemene conditie ook sterk achteruitgegaan.

---

Vanaf nu is het trouwens gas geven. Week 8 en week 9: 2 zware intervalsessies + 2 tempo duurlopen van 18 en 20 km. En daarna is het 2 weken taperen. Ik ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt:
Fucking hell, wat was me dat. Zeer goed gevoel de eerste helft, ruim binnen de limieten gelopen, and then it all turned to shit.
Veel en stevige tegenwind in de tweede helft, nog wel een snelste 30K maar toen begonnen de quadriceps de wind ook beu te worden en zodoende dienst te weigeren. En dan liet ik alle focus op een eindtijd varen en verschoof die focus naar finishen.

Chiptijd 4u07 achtig. Beetje een teleurstelling na de beste trainingsperiode die ik al gehad heb, maar het is wat het is. Als het er niet inzit, zit het er niet in. Met een vierde marathonfinish mag ik ook blij zijn gezien van waar ik kom.

Maar ook niet bijzonder genoten van het parcours eerlijk gezegd - vooral die tweede helft dan. Organisatie ook wat steken laten vallen. Onze shuttle is verkeerd gereden waardoor het een nipte was om op tijd aan de start te zijn, wat dan weer werd opgeheven door de veel te late start (chance dat ik een vuilzak mee had). Te weinig statoiletten in de startzone (4 van die dingen, wtf eigenlijk), vaak zeer korte bevoorradingszones, niet altijd duidelijk aangegeven waar het water stopte en de sportdrank begon. De warme kleedkamers deden dan weer wel deugd 🙂
 
Met de trein naar Gent St-Pieters en van daaruit de shuttle genomen. Ik arriveerde in het station iets voor 8u en heb niet moeten wachten aan de bus, het liep uitstekend vlot. Het liep later iets minder vlot toen ik voor de start nog naar het toilet moest en je weer die ellenlange wachtrijen had. Daarna gelopen naar mijn startvak, gearriveerd om 9u59 om dan nog eens 15min te moeten wachten. Blijkbaar zou het parcours nog niet volledig vrij geweest zijn?

Net zoals in de halve van Antwerpen binnen de eerst anderhalve kilometer een gel kwijt gespeeld, er floepte plots één uit mijn heupgordel. Hopelijk wordt dit geen traditie.. :unsure: Het doel was sub 1u40 maar holy shit ik had mij mispakt aan de hoogtemeters. Veel flauwe stijgingen maar ook aan de Vooruit een stevige klimmer. Dit maakte het voor mij een pak lastiger maar, ik had al door dat ik in het begin meestal 5-10s onder doeltempo liep. Misschien iets te hoge ambities?

Halfweg de wedstrijd leek het alsof ik een mindere tijd zou neerzetten dan in Antwerpen. Hartslag was ~174 en continue in zone 5. Ik liep nog tussen de marathonlopers die dubbel de afstand zouden doen maar even snel liepen dan ikzelf. Wat een helden/zotten en dikke chapeau aan hun! Daarom tegen mijzelf gezegd nie neute nie pleuje ! Geprobeerd mijzelf zo egaal mogelijk te pacen, om eens de sporthal in te draaien er alles uit te persen voor die paar seconden extra er af te prutsen met een finish van 1:40:27. 27s boven mijn doel maar desalniettemin een nieuw PR!
 
Met de trein naar Gent St-Pieters en van daaruit de shuttle genomen. Ik arriveerde in het station iets voor 8u en heb niet moeten wachten aan de bus, het liep uitstekend vlot. Het liep later iets minder vlot toen ik voor de start nog naar het toilet moest en je weer die ellenlange wachtrijen had. Daarna gelopen naar mijn startvak, gearriveerd om 9u59 om dan nog eens 15min te moeten wachten. Blijkbaar zou het parcours nog niet volledig vrij geweest zijn?

Net zoals in de halve van Antwerpen binnen de eerst anderhalve kilometer een gel kwijt gespeeld, er floepte plots één uit mijn heupgordel. Hopelijk wordt dit geen traditie.. :unsure: Het doel was sub 1u40 maar holy shit ik had mij mispakt aan de hoogtemeters. Veel flauwe stijgingen maar ook aan de Vooruit een stevige klimmer. Dit maakte het voor mij een pak lastiger maar, ik had al door dat ik in het begin meestal 5-10s onder doeltempo liep. Misschien iets te hoge ambities?

Halfweg de wedstrijd leek het alsof ik een mindere tijd zou neerzetten dan in Antwerpen. Hartslag was ~174 en continue in zone 5. Ik liep nog tussen de marathonlopers die dubbel de afstand zouden doen maar even snel liepen dan ikzelf. Wat een helden/zotten en dikke chapeau aan hun! Daarom tegen mijzelf gezegd nie neute nie pleuje ! Geprobeerd mijzelf zo egaal mogelijk te pacen, om eens de sporthal in te draaien er alles uit te persen voor die paar seconden extra er af te prutsen met een finish van 1:40:27. 27s boven mijn doel maar desalniettemin een nieuw PR!
Nice! Nog even en je bent "Den Gekke Makila" voorbij :D
(Ik liep 1:39:27 op 6 augustus 2017 - dat niveau haal ik nooit meer, een beetje later liep ik toen ook mijn PR op de marathon 3:36:43)

Allé ik inspireer je gewoon om nieuwe doelen te stellen hé ;)
 
Goeie dag vandaag. Bedoeling was aan 3:40 te lopen. Is 3:37 geworden, met extra rondje rond watersportbaan voor de start. Heel de tijd het gevoel gehad van te moeten inhouden. Een PR had erin gezeten, maar was niet de bedoeling van de race sim :)
Op de halve had ik wel de indruk dat de wind het merendeel in het voordeel was.

Nog 2 weekjes taperen nu. Mijn doeltijd in Parijs is 2u35 na vandaag.

Oja, blijkbaar geen goed idee om met een gat in je kous te lopen. Door de wrijving met de schoen een wondje opgelopen en een gat in mijn schoen 🫣
 
Hey een vraagje waar kan ik het beste een looptest laten afnemen uit jullie ervaringen?

Energy Lab
Runners lab
Nottebohm
Andere Suggesties?

Wil eindelijk de stap nemen om zo gericht te kunnen trainen, dexa scan nuttig?

Alvast bedankt :)

Groeten
Dave
 
Fucking hell, wat was me dat. Zeer goed gevoel de eerste helft, ruim binnen de limieten gelopen, and then it all turned to shit.
Veel en stevige tegenwind in de tweede helft, nog wel een snelste 30K maar toen begonnen de quadriceps de wind ook beu te worden en zodoende dienst te weigeren. En dan liet ik alle focus op een eindtijd varen en verschoof die focus naar finishen.

Jammer dat het na zo een goeie voorbereiding er niet uit komt. Soms hangt het nog van de dag zelf af of je goeie of slechte benen hebt I guess

Enig idee hoe het kan komen? De koude die erop gekomen is?
Parcour was ook niet altijd zo ideaal. Slechte stukken / kasseien.
Ook wel wat hoogtemeters.
 
Jammer dat het na zo een goeie voorbereiding er niet uit komt. Soms hangt het nog van de dag zelf af of je goeie of slechte benen hebt I guess

Enig idee hoe het kan komen? De koude die erop gekomen is?
Parcour was ook niet altijd zo ideaal. Slechte stukken / kasseien.
Ook wel wat hoogtemeters.

Denk een combinatie van vorm van de dag (ook al had ik de eerste helft weinig indicaties dat het minder zou gaan), de tegenwind en mijn toch wat grover frame waardoor ik verhoudingsgewijs waarschijnlijk meer impact heb van die wind.
Van bij het begin draaide ik ook wel een tiental hartslagen hoger dan in Rotterdam, maar omdat het vlot liep heb ik er niet echt op gelet. Maar dat was misschien wel een indicatie waarvoor ik alerter had moeten zijn.

Koude ging nog wel, ik had een Craft ondershirt met lange mouwen eronder. Dat was in het begin in Gent nog vrij warm maar ik was blij dat ik het aanhad in de tweede helft want daar was het wel nodig. Nooit echt koud gekregen.

Oh well, weer wat ervaring erbij. Ooit neem ik een goeie revanche op Gent :D
 
Goeie dag vandaag. Bedoeling was aan 3:40 te lopen. Is 3:37 geworden, met extra rondje rond watersportbaan voor de start. Heel de tijd het gevoel gehad van te moeten inhouden. Een PR had erin gezeten, maar was niet de bedoeling van de race sim :)

Nog 2 weekjes taperen nu. Mijn doeltijd in Parijs is 2u35 na vandaag.

Bedoel je een doeltijd van 3:35 in Parijs? Want waarom zou je in godsnaam geld betalen om een marathon te lopen in 3:37 wanneer je 2;35 in de benen hebt?
 
Denk een combinatie van vorm van de dag (ook al had ik de eerste helft weinig indicaties dat het minder zou gaan), de tegenwind en mijn toch wat grover frame waardoor ik verhoudingsgewijs waarschijnlijk meer impact heb van die wind.
Misschien een viruske dat sluimert? Of gewoon net die ene slechte dag?

Ik heb in 2022 KOTK 30 km gelopen en dat ging héél vlotjes. Ik was goed in vorm.

Daarna op training --> Tijd <1:30:00 op 10 miles (met veel hoogtemeters) als laatste test voor ik ging taperen voor de 10 miles. En de HR was continue in zone 3.
En dan loop ik de 10 miles in een slechte tijd van 1:31: xx Helemaal stikkapot en HR was plots heel de tijd in zone 4 tem km 11 en daarna nog 5 km in zone 5 (!). Ik ging dan wandelen maar na een paar meter ging de HR dan steeds terug naar zone 5.

Nadien dan positief getest op Covid (maar ik heb mij nooit ziek gevoeld). Dus dat zal toen wel mee gespeeld hebben.
 
Laatst bewerkt:
Dat is tempo (min/km) :p

Aha, makes sense... :shutup:
Gisteren trouwens gaan supporteren voor wat vrienden in Gent. Toch maar guur weer, strakke wind daar aan de watersportbaan. En de winnaar van de marathon die zich een weg moest banen tussen de halve marathonners. Hij had tenminste begeleiding van een politiemotor, moet pas echt sucken als je als nummer 5 op de marathon gewoon zelf een weg moet banen tussen mensen die 7 kilometer per uur trager lopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Misschien een viruske dat sluimert? Of gewoon net die ene slechte dag?

Wie weet. Ik voel me vandaag uitstekend en zelfs minder last dan anders in de benen.
Ik ga er niet teveel meer achter zoeken en op naar het volgende. Samen met dochter trainen zodat we samen de stadsloop Gent kunnen lopen binnen 2 maand :)
 
Bedoel je een doeltijd van 3:35 in Parijs? Want waarom zou je in godsnaam geld betalen om een marathon te lopen in 3:37 wanneer je 2;35 in de benen hebt?

sry voor de verwarring, niet consistent in gebruik tempo's/tijden in mijn tekst :p

Idd, tempo dat ik beoog te lopen zal 3:40 zijn, dus eindtijd rond de 2u35.
Oorspronkelijk doel lag op 2u40. Met een tijd hieronder zal ik super tevreden zijn.
 
Dit was mijn loopje 2 weken voor de 10 miles (Ik heb het even opgezocht)

10-Miles-1.png


Dit was mijn loopje tijdens de 10 miles

10-Miles-2.png


Zoals je kan zien was er duidelijk iets mis. Op 2 weken tijd + taperen kunnen uw waarden normaal gezien niet plots dusdanig verslechteren hé :confused:

Enige verklaring is dan toch gewoon die positieve test niet? Ik kan geen andere reden bedenken.

Wie weet. Ik voel me vandaag uitstekend en zelfs minder last dan anders in de benen.
Ik ga er niet teveel meer achter zoeken en op naar het volgende. Samen met dochter trainen zodat we samen de stadsloop Gent kunnen lopen binnen 2 maand :)
Ja id ik kan zelf ook blijven kakken en mij ergeren aan die 10 miles van 2 jaar geleden wat zowat mijn slechtste wedstrijd ooit was.
Maar stilstaan is achteruit gaan. :tongue:
 
Aha, makes sense... :shutup:
Gisteren trouwens gaan supporteren voor wat vrienden in Gent. Toch maar guur weer, strakke wind daar aan de watersportbaan. En de winnaar van de marathon die zich een weg moest banen tussen de halve marathonners. Hij had tenminste begeleiding van een politiemotor, moet pas echt sucken als je als nummer 5 op de marathon gewoon zelf een weg moet banen tussen mensen die 7 kilometer per uur trager lopen.
Op sommige stukken was het echt smal en de halve marathonners moesten rechts lopen, wat niet iedereen deed.

In het begin ook wat trek en duwwerk gehad, maar heb gewoon teruggeduwd...
 
Gisteren ook in Gent geweest.
Door de vrouw laten afzetten aan kiss & ride, en dan naar de inschrijving.
Daar ging alles heel vlot.
Loopkleren aan (korte broek, ondershirt en t-shirt met korte mouwen), en de tas naar drop gebracht.
Beetje opgewarmd en toen in het startvak gaan staan. Daar zowat bevroren, door het lange wachten 🫣.
Stond in het vak van de richttijd 3u.59. Dus in het begin was soms drummen.
Denk nie dat het een goed idee is om de halve en de hele samen te laten starten.
Maar goe, minuten heb ik daar nie door verloren.
1e 30km ging heel goed, zat op een tijd rond de 3u54. Maar vanaf km 30 plots hevige buikpijn. Echt een ramp. Was echt slenteren en afzien.
Tijd was toen volledig omzeep. Laatste 3km ging het weer wat beter.
Uiteindelijk aangekomen op 4u14 of zoiets.
Geen idee waar die buikpijn plots van kwam.... (eten, drinken?)
1e marathon van Antwerpen vorig jaar was me net iets beter bevallen.
 
Terug
Bovenaan