Aha, makes sense... :shutup:
Gisteren trouwens gaan supporteren voor wat vrienden in Gent. Toch maar guur weer, strakke wind daar aan de watersportbaan. Hij had tenminste begeleiding van een politiemotor, moet pas echt sucken als En de winnaar van de marathon die zich een weg moest banen tussen de halve marathonners. als nummer 5 op de marathon gewoon zelf een weg moet banen tussen mensen die 7 kilometer per uur trager lopen.
heeft Golazo nu nog altijd niet geleerd uit hun elfeendertig marathons die ze jaarlijks organiseren? :sarcastic: zucht
 
Ik heb gisteren meegedaan aan de volledige marathon. Het was ondertussen mijn vijfde maar nu echt eens meegemaakt wat "de man met de hamer" tegenkomen betekent. Klein verslag:

Training:

Ik begon mijn trainingsblok op 1 januari. Normaal doe ik 18 weken trainingsblokken voor Marathons maar omdat Antwerpen redelijk kort ervoor was besloten om 12 weken te nemen. Achteraf ben ik toch meer fan van 18 weken. Naar mijn gevoel was 12 weken net te weinig om me goed klaar te voelen voor de marathon, ondanks dat ik 3x 30+ heb gelopen. Mijn training ging ook niet vlekkeloos door medische problemen waardoor ik heel februari geen intensieve trainingen heb kunnen doen en ook veel minder volume liep als normaal. Ik had op de 12 weken dan ook "maar" +-70km/w gemiddeld.

Voor de wedstrijd:

Het naar de wedstrijd gaan verliep redelijk vlot. Shuttlebussen waren (tot mijn ervaring) prima geregeld en het ging zeer vlot. Enkel wel zeer weinig toiletten. Ik had geluk dat ik er op tijd was en al kon gaan want ik zag nog echt massaal veel mensen aanschuiven om 9u50 om naar het toilet te kunnen gaan. Dit zorgde achteraf ook voor serieuze opstropping om naar het startvak te kunnen gaan. Ik moest omdat ik zo opgestropt werd eigenlijk random de bosjes lopen om er tijdig te geraken (wat ook wel mijn eigen schuld was, door te laat te vertrekken naar het startvak). Kwam ik daar al lichtbezweet aan, mochten we nog 15 min in de koude wachten alvorens effectief van start te gaan. Er werd ook niks over gecommuniceerd. Als dat over op voorhand geweten is, communiceer het dan toch zodat de lopers nog een extra laag kledij kunnen aanhouden... Nu stonden we allemaal te verkleumen en ons af te vragen wanneer we zouden starten. Ik startte bij de pacer van 3u. Ik vond het wel vreemd dat één van de pacers van 1u30 voor de pacer van 3u stond (daarover seffens meer).

Tijdens de wedstrijd:

Na een lichte opstropping de eerste 10 meter (als in, letterlijk 10 seconden moeten stiltaan) ging de start vrij vlot. Wel af en toe moeten vechten voor positie omdat het zo'n mensenmassa was maar dat ging nog oke. Ik had één gelletje in mijn hand vast omdat die niet meer in mijn zakje paste maar die had ik helaas laten vallen toen ik gestoot werd ergens op kilometer 5. Op die moment dus ook verplicht geworden om mijn voeding van 80g/u terug te moeten schroeven naar 64g/u. Voor de rest ging de eerste helft zeer vlot. Rond km 12-14 wel serieus moeten slalommen ook door lopers die de pacer van 1h30 volgden die voor ons gestart waren die zich dan begonnen terug te laten zakken.

Op het halfweg punt voelde ik mij nog zeer fris. Eigenlijk veel frisser dan in Antwerpen waar ik wel "vlot" onder de 3u had gelopen. Zoals iedereen wel wat last van de wind maar daar kan je niets aan veranderen. Rond kilometer 26 kwam het stuk dat we gezamenlijk liepen met de halve en dat was echt verschrikkelijk. Ik had nog geluk dat de pacer gewoon iedereen aan de weg riep maar we moesten echt op een gigatisch lint beginnen lopen op smalle paadjes. Geen idee waarom ze dat ooit zouden combineren... Vanaf we dan de splitsing terug hadden voelde het plots opeens zwaarder worden. Geen probleem dacht ik want we zaten uiteindelijk al op kilometer 28 ofzo en ik voelde mij nog altijd veel beter op dit punt dan in Antwerpen. De komende kilometers bleef ik de pacer volgen en werd het tempo wel aanzienlijk zwaarder. En dan op de brug van kilometer 30 moest ik een klein gaatje laten. Tot kilometer 33 bleef dat gaatje even groot maar ik merkte dat het niet meer ging. Met het lossen van de groep kreeg ik ook plots de wind vol over mij. En toen kwam de grootste crash dat ik ooit in een loopwedstrijd heb meegemaakt. Mijn benen voelden aan alsof ze 500kg wogen en ik kon niet anders doen dan verder strompelen naar de finish. Dat is wel nog gelukt zonder te wandelen :unsure: . Toen ik de bocht op km 38 ronddraaide en die heuvel zichtbaar was ik wel stérk aan het twijfelen. De afdaling daarna was nog veel erger. Uiteindelijk binnengestrompeld tussen de 3:07-3:10 (kwestie om mijn anonimiteit een beetje te behouden).

Dit was de eerste keer dat ik zo'n crash meemaakt want al mijn andere marathons waren eigenlijk altijd redelijk goed gegaan (wel wat verval maar wel altijd mijn tijdsdoel gehaald). . Ik denk dat de crash een combinatie van redenen heeft: niet voldoende gedronken, te weinig voeding, gebrek aan volume tijdens training, gebrek aan intensiteit tijdens training, kutparcours, weersomstandigheden, ...

In ieder geval een heel waardevolle leerervaring. Veel dingen opgemerkt die ik de volgende keer toch anders wil doen. Al bij al vind ik het ook goed dat het nu gebeurd is omdat mijn echte A wedstrijd dit jaar Eindhoven zal zijn in oktober.

Algemeen:
  1. Totaal geen fan van het parcours. Wie verzint het bijvoorbeeld om dat stuk op 38km er in te steken? Nu was ik al gecrasht maar kan mij voorstellen dat een heel groot deel van het aantal deelnemers daar een totale inzinking. Ook regelmatig stukken slechte weg, kasseien, heel smalle wegentjes, ...
  2. De bevoorradingen waren heel beperkt. Vaak maar enkele tafeltjes met water waardoor als je niet goed gepositioneerd zat je al geen kans meer maakte. Ook de locaties van de bevoorradingen vond ik vreemd. Bijvoorbeeld vlak na een bocht.
  3. Ook absoluut geen fan van de halve en de hele tesamen laten starten. En zeker als je ergens onderweg een stuk krijgt waarmee je samen moet lopen met de tragere van de halve (niets tegenover hen, zij kunnen niets veranderen aan de beslissing van de organisatie). Antwerpen is op dat vlak VEEL beter geregeld. Al bij al organisatorisch toch niet zo professioneel geregeld allemaal.
  4. Om op een positieve noot te eindigen: het publiek was wel geweldig. Op superveel plekken van het parcours wel echt heel veel mensen. Je had wel enkele stukken langs het water waar er minder stonden maar dat was te verwachten.

Ik denk niet dat ze mij nog terugzien in Gent. Volgend jaar doe ik mee met Brussel -> Leuven maar daarna ga ik er toch alles aan doen om in het voorjaar Rotterdam te doen of een ander alternatief te vinden.
 
Ook de locaties van de bevoorradingen vond ik vreemd. Bijvoorbeeld vlak na een bocht.

Deze had ik zelf niet aangehaald, maar: inderdaad! Op een bepaald moment nog ver voor het volgende veelvoud van 5K een bocht en ineens die bevoorrading. Snel een gel grabbelen, opendoen, binnensteken en dan drinken want eerst drinken en dan gel = 5 kilometer met een plakkende mond zitten.
 
@BG123
klinkt een beetje als mijne dag, met dan andere tijden.
Volgend jaar ook geen Gent meer voor mij.
Misschien in het najaar eens een kleinere marathon proberen.

Iemand ervaring met Nieuwpoort?
 

What’s new ?

Tussen Schelde en Galgenweel. Geniet van het uitzicht tijdens je eerste kilometers.

Voor het eerst door de gezellige Kloosterstraat.

Na de Kaaien loop je over de Nassaubrug langs het MAS.

Last but not least, een nieuwe finishlocatie. 400 meter na de Waaslandtunnel: de August Vermeylenlaan!
 
zvDVVPH.jpeg


Een stuk sneller dan vorig jaar moet kunnen op dit parcours. Minder draaien en keren, minder kasseien. Nadeel kan wel zijn dat je heel lang noordwaarts loopt, dus hopelijk geen noorderwind op zondag 21 april :D :D

én blij dat de finish snel na de Konijnenpijp volgt. Da's geen anderhalve kilometer meer doodgaan na de klim, maar slechts een 300m nog :D
 
Deze had ik zelf niet aangehaald, maar: inderdaad! Op een bepaald moment nog ver voor het volgende veelvoud van 5K een bocht en ineens die bevoorrading. Snel een gel grabbelen, opendoen, binnensteken en dan drinken want eerst drinken en dan gel = 5 kilometer met een plakkende mond zitten.
Jup. Zeker rond een kilometer of 10 viel het me op hoe slecht die stonden. De bocht om en dan slechts 2 tafels met water, waardoor quasi niemand in de groep water had of moest stilstaan...
 
zvDVVPH.jpeg


Een stuk sneller dan vorig jaar moet kunnen op dit parcours. Minder draaien en keren, minder kasseien. Nadeel kan wel zijn dat je heel lang noordwaarts loopt, dus hopelijk geen noorderwind op zondag 21 april :D :D

én blij dat de finish snel na de Konijnenpijp volgt. Da's geen anderhalve kilometer meer doodgaan na de klim, maar slechts een 300m nog :D
Parcours lijkt me inderdaad veel sneller! Ik heb wel geen ticket, dus mocht nog iemand een ticket verkopen. Voel je vrij om mij een berichtje te sturen :unsure:
 
Bewust mij niet ingeschreven voor de 10M in Antwerpen dit jaar. Inschrijving altijd via het werk en als ik dan opnieuw in de laatste wave start zoals vorig jaar heb ik er niets aan. Alhoewel dit parcours amper tot geen smalle stukken kent dus het zal wel minder drummen en laveren zijn dan vorig jaar lijkt mij.
 
Bij de grote wedstrijden, is dat elk jaar een ander parcours of hoe moet ik dat voorstellen?
Als ik ooit nog eens een wedstrijd wil doen.
 
Het is te lang geleden om nog te weten hoe het parkoers eruit zag maar qua vlak / bergop kan ik het volgende zeggen

* Antwerpen is min of meer vlak
94.6 m - Totale stijging / 91.6 m - Totale daling

* Brussel is veel op en af (dat valt tegen) met na 35 km nog een stevige kuitenbijter (Tot dan zat ik nog aan mijn doeltijd van 3:30 maar die laatste 7 km grotendeels opnieuw bergop waren er te veel aan). Dat is een uitdaging.
366.7 m - Totale stijging / 416.5 m - Totale daling (!)

* Nieuwpoort heb ik nooit gelopen

Dus voor de beginner is Brussel niet aan te raden. Maar als je van uitdagingen houdt ..
 
Nochtans uit de Kennedytunnel komen en de afrit naar het Justitiepaleis nemen is toch een serieus lang stukje stijgen. Alsook Hell on Earth aka de Konijnenpijp, waar stijging, weinig lucht en claustrofobie samenkomen.
 
zvDVVPH.jpeg


Een stuk sneller dan vorig jaar moet kunnen op dit parcours. Minder draaien en keren, minder kasseien. Nadeel kan wel zijn dat je heel lang noordwaarts loopt, dus hopelijk geen noorderwind op zondag 21 april :D :D

én blij dat de finish snel na de Konijnenpijp volgt. Da's geen anderhalve kilometer meer doodgaan na de klim, maar slechts een 300m nog :D
Dit is iets beter voor de snelle lopers. Ben wel heel benieuwd wat ze gaan doen bij het afslagen van de Amsterdamstraat naar de Nassaustraat. :p Alle verkeersborden en fietsenstallingen weghalen? En dan in de Nassaustraat meerdere stroken maken? Ik ben zelf al meermaals over die stenen (zie recht tegenover huisnummer 14 in het midden) gestruikeld, dat kan je toch niet in een loopwedstrijd steken? :laugh: En over het voetpad kan je ze ook niet sturen, want dan kunnen de mensen die daar wonen gewoon hun huis niet in of uit. :laugh:

Klik
 
Vorig jaar heb ik voor het eerst enkele halve marathons gelopen, en heb ik me in een vlaag van enthousiasme toen ingeschreven voor de marathon in Parijs over 2 weken.

Nu ben ik door de stress van een nieuwe job pas heel laat beginnen trainen. Aanvankelijk dacht ik om het aan me voorbij te laten gaan, maar ik ben drie weken geleden alsnog ingestapt in een schema van ca. 40km per week. Gisteren was er dan de 'piektraining' van 25km: de halve marathon in Gent, plus naar de start en naar huis lopen. Vond dat heerlijk trouwens, vooral door het vele volk langs de kant.

Nu volgen er in principe nog 2 weekjes taperen, en dan dus de marathon in Parijs. Mijn voornemen is om sowieso aan de start te staan (familie komt mee supporteren), te zien hoe het gaat, en goed te luisteren naar mijn lichaam. Zodra ik iets van pijn krijg wil ik meteen stoppen.

Ik besef heel goed dat ik in principe veel te weinig volume in de benen heb (zou dus 5 weken getraind hebben), en dat de kans dat ik tegen een muur loop vanaf km 30-35 best groot is. Anderzijds verteer ik de 120km die ik nu in 3 weken liep echt wel goed, heb ik nul kwaaltjes, en had ik na de 25 gisteren het gevoel dat ik gerust nog wat km's had kunnen lopen. Ik sport doorgaans 5-6 keer per week (minivoetbal, squash, roeien) dus heb wel een bepaalde basis.

Ik vraag me nu wel erg af wat mijn kansen eigenlijk zijn. Heeft iemand ervaring met het lopen van een marathon, zonder het grote volume in de benen? Heb uiteraard al veel gelezen over voeding, materiaal, etc. maar specifieke tips zijn altijd welkom.
 
Even aan het herbronnen en bezinnen. :)
De quadriceps strubbelen nog altijd wat tegen maar ik denk morgen zeker weer een eerste recuploopje te kunnen gaan doen.

Ondertussen wat nagedacht over wat ik beter had kunnen of moeten doen en dat is niet heel eenvoudig. Ik heb echt een half jaar goed opgebouwd en krab me wat in het haar waarom het zondag echt niet lukte.

3 zaken besloten:
- wanneer ik voor een volgende ga moet ik echt rotsvast zeker zijn dat ik die onder de 80kg zal kunnen lopen. Ik zat nu rond de 85, het is gewoon te zwaar voor een marathon. Ook al liepen alle trainingen goed, die kilo's wegen uiteindelijk toch door denk ik.
- Gent loop ik de komende jaren niet meer. Niet om de schuld op het parcours te steken maar zowel mijn supporters als ikzelf hebben ons een bult geërgerd aan zowat alles, van organisatorische zaken tot parcours.
- ik ga Trenara laten voor wat het is. Op zich geniet ik wel van de schema's en de trainingen, maar dit was mijn derde marathon met Trenara en de derde keer dat ik toch een heel eind wegbleef van de voorspelde tijd. Letterlijk elke training die ik voorgeschoteld kreeg is gelukt aan de correcte intensiteiten, maar als Trenara mij eergisterochtend 3:52 als haalbaar aangeeft en ik loop in 4:07ish... Om de een of andere reden is het niet representatief en werkt het niet voor mij.

Sowieso ergens tot in het najaar freewheelen en me wat amuseren nu, en dan zien we wel weer waarheen ik me oplaad.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan