Algemene Loopthread

@BG123
klinkt een beetje als mijne dag, met dan andere tijden.
Volgend jaar ook geen Gent meer voor mij.
Misschien in het najaar eens een kleinere marathon proberen.

Iemand ervaring met Nieuwpoort?

What’s new ?

Tussen Schelde en Galgenweel. Geniet van het uitzicht tijdens je eerste kilometers.

Voor het eerst door de gezellige Kloosterstraat.

Na de Kaaien loop je over de Nassaubrug langs het MAS.

Last but not least, een nieuwe finishlocatie. 400 meter na de Waaslandtunnel: de August Vermeylenlaan!

zvDVVPH.jpeg

Een stuk sneller dan vorig jaar moet kunnen op dit parcours. Minder draaien en keren, minder kasseien. Nadeel kan wel zijn dat je heel lang noordwaarts loopt, dus hopelijk geen noorderwind op zondag 21 april :D :D

én blij dat de finish snel na de Konijnenpijp volgt. Da's geen anderhalve kilometer meer doodgaan na de klim, maar slechts een 300m nog :D

Deze had ik zelf niet aangehaald, maar: inderdaad! Op een bepaald moment nog ver voor het volgende veelvoud van 5K een bocht en ineens die bevoorrading. Snel een gel grabbelen, opendoen, binnensteken en dan drinken want eerst drinken en dan gel = 5 kilometer met een plakkende mond zitten.
Jup. Zeker rond een kilometer of 10 viel het me op hoe slecht die stonden. De bocht om en dan slechts 2 tafels met water, waardoor quasi niemand in de groep water had of moest stilstaan...

zvDVVPH.jpeg

Een stuk sneller dan vorig jaar moet kunnen op dit parcours. Minder draaien en keren, minder kasseien. Nadeel kan wel zijn dat je heel lang noordwaarts loopt, dus hopelijk geen noorderwind op zondag 21 april :D :D

én blij dat de finish snel na de Konijnenpijp volgt. Da's geen anderhalve kilometer meer doodgaan na de klim, maar slechts een 300m nog :D
Parcours lijkt me inderdaad veel sneller! Ik heb wel geen ticket, dus mocht nog iemand een ticket verkopen. Voel je vrij om mij een berichtje te sturen :unsure:

Sinds mijn blessure de eerste keer gelopen bij de kinesist.

20 min aan 10 km/h. Geen last dus we gaan terug lopen.

Bewust mij niet ingeschreven voor de 10M in Antwerpen dit jaar. Inschrijving altijd via het werk en als ik dan opnieuw in de laatste wave start zoals vorig jaar heb ik er niets aan. Alhoewel dit parcours amper tot geen smalle stukken kent dus het zal wel minder drummen en laveren zijn dan vorig jaar lijkt mij.

Bij de grote wedstrijden, is dat elk jaar een ander parcours of hoe moet ik dat voorstellen?
Als ik ooit nog eens een wedstrijd wil doen.

Het is te lang geleden om nog te weten hoe het parkoers eruit zag maar qua vlak / bergop kan ik het volgende zeggen

* Antwerpen is min of meer vlak
94.6 m - Totale stijging / 91.6 m - Totale daling

* Brussel is veel op en af (dat valt tegen) met na 35 km nog een stevige kuitenbijter (Tot dan zat ik nog aan mijn doeltijd van 3:30 maar die laatste 7 km grotendeels opnieuw bergop waren er te veel aan). Dat is een uitdaging.
366.7 m - Totale stijging / 416.5 m - Totale daling (!)

* Nieuwpoort heb ik nooit gelopen

Dus voor de beginner is Brussel niet aan te raden. Maar als je van uitdagingen houdt ..

Nochtans uit de Kennedytunnel komen en de afrit naar het Justitiepaleis nemen is toch een serieus lang stukje stijgen. Alsook Hell on Earth aka de Konijnenpijp, waar stijging, weinig lucht en claustrofobie samenkomen.

zvDVVPH.jpeg

Dit is iets beter voor de snelle lopers. Ben wel heel benieuwd wat ze gaan doen bij het afslagen van de Amsterdamstraat naar de Nassaustraat. :p Alle verkeersborden en fietsenstallingen weghalen? En dan in de Nassaustraat meerdere stroken maken? Ik ben zelf al meermaals over die stenen (zie recht tegenover huisnummer 14 in het midden) gestruikeld, dat kan je toch niet in een loopwedstrijd steken? :laugh: En over het voetpad kan je ze ook niet sturen, want dan kunnen de mensen die daar wonen gewoon hun huis niet in of uit. :laugh:

Klik

Vorig jaar heb ik voor het eerst enkele halve marathons gelopen, en heb ik me in een vlaag van enthousiasme toen ingeschreven voor de marathon in Parijs over 2 weken.

Nu ben ik door de stress van een nieuwe job pas heel laat beginnen trainen. Aanvankelijk dacht ik om het aan me voorbij te laten gaan, maar ik ben drie weken geleden alsnog ingestapt in een schema van ca. 40km per week. Gisteren was er dan de 'piektraining' van 25km: de halve marathon in Gent, plus naar de start en naar huis lopen. Vond dat heerlijk trouwens, vooral door het vele volk langs de kant.

Nu volgen er in principe nog 2 weekjes taperen, en dan dus de marathon in Parijs. Mijn voornemen is om sowieso aan de start te staan (familie komt mee supporteren), te zien hoe het gaat, en goed te luisteren naar mijn lichaam. Zodra ik iets van pijn krijg wil ik meteen stoppen.

Ik besef heel goed dat ik in principe veel te weinig volume in de benen heb (zou dus 5 weken getraind hebben), en dat de kans dat ik tegen een muur loop vanaf km 30-35 best groot is. Anderzijds verteer ik de 120km die ik nu in 3 weken liep echt wel goed, heb ik nul kwaaltjes, en had ik na de 25 gisteren het gevoel dat ik gerust nog wat km's had kunnen lopen. Ik sport doorgaans 5-6 keer per week (minivoetbal, squash, roeien) dus heb wel een bepaalde basis.

Ik vraag me nu wel erg af wat mijn kansen eigenlijk zijn. Heeft iemand ervaring met het lopen van een marathon, zonder het grote volume in de benen? Heb uiteraard al veel gelezen over voeding, materiaal, etc. maar specifieke tips zijn altijd welkom.

Even aan het herbronnen en bezinnen. :)
De quadriceps strubbelen nog altijd wat tegen maar ik denk morgen zeker weer een eerste recuploopje te kunnen gaan doen.

Ondertussen wat nagedacht over wat ik beter had kunnen of moeten doen en dat is niet heel eenvoudig. Ik heb echt een half jaar goed opgebouwd en krab me wat in het haar waarom het zondag echt niet lukte.

3 zaken besloten:
- wanneer ik voor een volgende ga moet ik echt rotsvast zeker zijn dat ik die onder de 80kg zal kunnen lopen. Ik zat nu rond de 85, het is gewoon te zwaar voor een marathon. Ook al liepen alle trainingen goed, die kilo's wegen uiteindelijk toch door denk ik.
- Gent loop ik de komende jaren niet meer. Niet om de schuld op het parcours te steken maar zowel mijn supporters als ikzelf hebben ons een bult geërgerd aan zowat alles, van organisatorische zaken tot parcours.
- ik ga Trenara laten voor wat het is. Op zich geniet ik wel van de schema's en de trainingen, maar dit was mijn derde marathon met Trenara en de derde keer dat ik toch een heel eind wegbleef van de voorspelde tijd. Letterlijk elke training die ik voorgeschoteld kreeg is gelukt aan de correcte intensiteiten, maar als Trenara mij eergisterochtend 3:52 als haalbaar aangeeft en ik loop in 4:07ish... Om de een of andere reden is het niet representatief en werkt het niet voor mij.

Sowieso ergens tot in het najaar freewheelen en me wat amuseren nu, en dan zien we wel weer waarheen ik me oplaad.

Laatst bewerkt:
De quadriceps strubbelen nog altijd wat tegen maar ik denk morgen zeker weer een eerste recuploopje te kunnen gaan doen.

Ondertussen wat nagedacht over wat ik beter had kunnen of moeten doen en dat is niet heel eenvoudig. Ik heb echt een half jaar goed opgebouwd en krab me wat in het haar waarom het zondag echt niet lukte.

2 zaken besloten:
- wanneer ik voor een volgende ga moet ik echt rotsvast zeker zijn dat ik die onder de 80kg zal kunnen lopen. Ik zat nu rond de 85, het is gewoon te zwaar voor een marathon. Ook al liepen alle trainingen goed, die kilo's wegen uiteindelijk toch door denk ik.
- Gent loop ik de komende jaren niet meer. Niet om de schuld op het parcours te steken maar zowel mijn supporters als ikzelf hebben ons een bult geërgerd aan zowat alles, van organisatorische zaken tot parcours.
- ik ga Trenara laten voor wat het is. Op zich geniet ik wel van de schema's en de trainingen, maar dit was mijn derde marathon met Trenara en de derde keer dat ik toch een heel eind wegbleef van de voorspelde tijd. Letterlijk elke training die ik voorgeschoteld kreeg is gelukt aan de correcte intensiteiten, maar als Trenara mij eergisterochtend 3:52 als haalbaar aangeeft en ik loop in 4:07ish... Om de een of andere reden is het niet representatief en werkt het niet voor mij.

Sowieso ergens tot in het najaar freewheelen en me wat amuseren nu, en dan zien we wel weer waarheen ik me oplaad.
Lijkt me een goed plan, en onderschat idd invloed van gewicht niet -> als je 85 kg weegt en je kan 6% vermageren naar 80kg dan gaat je eindtijd op de marathon ook automatisch 6% sneller zijn, dus van 4u07 naar 3u42

Ik vraag me nu wel erg af wat mijn kansen eigenlijk zijn.

Enkel jij kan dat inschatten imho.

tldr;

Moeilijk in te schatten... er zijn er die na 3 jaar trainen nog steeds breken op 35km.

Ik ken anderzijds iemand die 8 maand geleden besliste om na +/- 10 jaar niks te doen van sport, de IM in Klagenfurt te doen in 2024.

Hij reed met zijn speedelec 2x20min naar het werk, en volgde wat zwemlessen. Lopen nooit meer dan 10km en meestal aan een 6:30 - 7:00min/km.

Uit het niks heeft hij dan een trailrun in Ronse gedaan in februari. In de gietende regen, extreme modder. 64km en 1300hm. Op een diefje aan 6:30m ongeveer.

Nadien gewoon, meer van hetzelfde, redelijk wat uren maken, maar in feite nog steeds bijzonder weinig lopen.
Vorig weekend de HM van Gent aan 4:20, ofte 1u31.

Misschien toch maar die krachttraining beginnen doen :D

Ja het is natuurlijk 'maar' een algoritme. Je zou eventueel ergens eens een conditietest kunnen overwegen om te zien wat er mogelijk is op basis daarvan. Weet niet of dat dan idealiter in de laatste weken van de voorbereiding is.

En factor gewicht is inderdaad niet te onderschatten. Dat is iets dat Trenara niet direct in rekening brengt.
Een paar kg lichter scheelt echt al een pak in tijd, toch volgens bepaalde websites.

Nu goed, ik denk na 3 marathon voorbereidingen met Trenara dat het goed kan zijn eens iets anders te doen.

Terug
Bovenaan