Veel mensen geloven dit niet maar je loopt effectief sneller met dezelfde conditie als je minder weegt op voorwaarde dat dit vetverlies is.

Per kg scheelt dat voor mij persoonlijk 3 sec / km. Dus 80kg ip 85 kg? Dan loop ik gemiddeld 15sec sneller per km.

Natuurlijk zit daar wel een limiet op. Bij mij is dat +-75kg.


Ja en neen. Stel dat jij en ik even veel (of even weinig) talent hebben en we zijn qua waarden een identieke tweeling maar jij weegt 2kg minder (door minder vetgehalte). Dan ga jij gemiddeld genomen effectief sneller lopen op een marathon. (Tot een zekere limiet)

Zowel jij als Spooky hebben een beetje gelijk. Zo eenvoudig is het natuurlijk allemaal niet ;)
Het is niet ja en nee.
Ik ben geen gemiddelde, dus ik kan niet "gemiddeld effectief sneller lopen". Ofwel loop ik effectief sneller, ofwel niet. En ik moet de studies nog zien die bewijzen dat er op die manier een link is. Er zijn calculators genoeg die op veel bestaande studies gebaseerd zijn, maar 25 minuten sneller zijn door 5kg af te vallen is wel véél meer dan ik ergens terugvind.

Er zit een limiet aan, het gaat procentueel en zaken uitdrukken in gemiddeldes, geeft heel weinig inzicht in individuele gevallen. Wat ook betekent dat het kan dat Eniac z'n ideale gewicht 62kg is, hè. Geen flauw idee over.
Voor de kenners, hoe groot /moeilijk is de stap van een HM naar een volledige?

Kwestie van een uitdaging te hebben...
Geen kenner van de marathon. Want 30km is dus mijn langste. Maar van wat ik hoor en wat ik meegemaakt heb met de 30, is het verschil tussen 20 en 30 gewoon enorm en ZOU het veel groter zijn dan het verschil tussen 30 en 40. Trainen voor de 30 had dus ook eerder een marathontraining dan een HM-training moeten zijn waarschijnlijk :D

De uren en kilometers training zijn echt een pak groter, tijdsinvestering in je voeding ook. Bij 20 maakt dat nog niet superveel uit. Maar zoals anderen al zeggen: het is het tijdsdoel dat dat verschil maakt. Als je hem wilt uitkachelen op 8:00 en je loopt je HM op 4:30, dan denk ik niet dat het verschil enorm moet zijn en dan zal het vast wel lukken.
 
Screw it, ik ga volgend jaar Gent toch lopen. En gaan voor de sportieve revanche.

Bij deze besef ik ook dat mijn posts een schitterende weergave zijn van het gedachtenproces dat zich kort na een marathon afspeelt :unsure:
Bij mij is de eerste teleurstelling ook weg.
Maar volgend jaar wil ik graag mijn kans eens wagen in Rotterdam :shy: als ik binnen geraak.
 
zvDVVPH.jpeg


Een stuk sneller dan vorig jaar moet kunnen op dit parcours. Minder draaien en keren, minder kasseien. Nadeel kan wel zijn dat je heel lang noordwaarts loopt, dus hopelijk geen noorderwind op zondag 21 april :D :D

én blij dat de finish snel na de Konijnenpijp volgt. Da's geen anderhalve kilometer meer doodgaan na de klim, maar slechts een 300m nog :D
Ik zit me zot te turen op het parcours. Op zich denk ik dat een tempo van 5:05-5:15 mij perfect moet lukken, alleen ben ik als de dood voor de tunnels. En dan vooral de lange nasleep na de Kennedytunnel. Die schrik heb ik vele minder voor de andere tunnel omdat het daar gewoon full send is.

Toch licht zenuwachtig en dat gaat er niet op beteren.
 
Bij mij is de eerste teleurstelling ook weg.
Maar volgend jaar wil ik graag mijn kans eens wagen in Rotterdam :shy: als ik binnen geraak.

Als het nog zoals die van 2023 is, dan valt dat vrij goed mee hoor. Gewoon er op tijd bij zijn. Als ik me niet vergis kan je zelfs registreren om een mailtje te krijgen van zodra de inschrijvingen open zijn. Best eens checken een tijdje na de komende marathon.

Zeker een hele leuke om te doen trouwens. Veel ambiance, leuk parcours, goed georganiseerd, bereikbaarheid top. Enkel enorme drukte na de finish waardoor het niet eenvoudig is om eventuele supporters terug te vinden nadien (spreek best een punt af of hou je smartphone bij).
 
Iemand een aanrader voor drinkrugzak voor trailrunning, voor beginners?
Die van Decathlon zijn goed genoeg als beginner. Salomon is (veel) te duur.
Het is niet ja en nee.
Ik ben geen gemiddelde, dus ik kan niet "gemiddeld effectief sneller lopen". Ofwel loop ik effectief sneller, ofwel niet. En ik moet de studies nog zien die bewijzen dat er op die manier een link is. Er zijn calculators genoeg die op veel bestaande studies gebaseerd zijn, maar 25 minuten sneller zijn door 5kg af te vallen is wel véél meer dan ik ergens terugvind.

Er zit een limiet aan, het gaat procentueel en zaken uitdrukken in gemiddeldes, geeft heel weinig inzicht in individuele gevallen. Wat ook betekent dat het kan dat Eniac z'n ideale gewicht 62kg is, hè. Geen flauw idee over.

Geen kenner van de marathon. Want 30km is dus mijn langste. Maar van wat ik hoor en wat ik meegemaakt heb met de 30, is het verschil tussen 20 en 30 gewoon enorm en ZOU het veel groter zijn dan het verschil tussen 30 en 40. Trainen voor de 30 had dus ook eerder een marathontraining dan een HM-training moeten zijn waarschijnlijk :D

De uren en kilometers training zijn echt een pak groter, tijdsinvestering in je voeding ook. Bij 20 maakt dat nog niet superveel uit. Maar zoals anderen al zeggen: het is het tijdsdoel dat dat verschil maakt. Als je hem wilt uitkachelen op 8:00 en je loopt je HM op 4:30, dan denk ik niet dat het verschil enorm moet zijn en dan zal het vast wel lukken.
Ik liep vorig jaar voor't eerst een 25k wedstrijd (Great Breweries) en letterlijk op km22 begonnen mijn benen tegen te spartelen. Ik loop nochtans gemakkelijk een HM op een deftig tempo, maar die 3-4 km extra waren er (bijna) te veel aan :D Echt heel gek.
 
Ik zit me zot te turen op het parcours. Op zich denk ik dat een tempo van 5:05-5:15 mij perfect moet lukken, alleen ben ik als de dood voor de tunnels. En dan vooral de lange nasleep na de Kennedytunnel. Die schrik heb ik vele minder voor de andere tunnel omdat het daar gewoon full send is.

Toch licht zenuwachtig en dat gaat er niet op beteren.
ni bang zijn.

Door adrenaline haal je een hoger tempo dan op training, door de tunnels en het volk een lager tempo. Het effent zich uit
 
Ik zit me zot te turen op het parcours. Op zich denk ik dat een tempo van 5:05-5:15 mij perfect moet lukken, alleen ben ik als de dood voor de tunnels. En dan vooral de lange nasleep na de Kennedytunnel. Die schrik heb ik vele minder voor de andere tunnel omdat het daar gewoon full send is.

Toch licht zenuwachtig en dat gaat er niet op beteren.
Dat is het leuke aan het parcours :D die tunnels zijn onvergelijkbaar. En je hebt gelijk als je de KT (en uitloper) als grootste struikelblok aanhaalt, want dat is hét meest onderschatte punt volgens mij. Maar KT is niet echt een tunnel te noemen als je erdoor loopt, hoor. Je loopt meer in een zaal. De klim is heel vergelijkbaar met een pittige brug.

Je ziet altijd duidelijk twee tactieken: Snel naar beneden en traag naar boven, of probeer zo egaal mogelijk te lopen en daarbij eerst krachten sparen en omhoog wat dieper gaan. Ik kies voor het eerste, waarbij het tempo wisselt maar de inspanning vergelijkbaar blijft (door de Stryd). En dat kan stevig verschillen, hoor. Zoals het nu ingesteld staat, ga ik vast aan 4:30 naar beneden en 5:30 naar boven.

Valt nog te bezien of ik dat ga halen, want pas vanaf vandaag is mijn voet pijnvrij bij het wandelen. Dus mijn eerste looptraining sinds 10d staat zondag op het programma... Hopelijk nog niet te veel verloren na 2w rust. Vooral VO2-max-trainingen, want volgens mij gaat mijn aerobe toestand A. nog wel oké zijn door de vorige training en B. niet meer echt te trainen zijn op die paar weken voor de wedstrijd :D
 
maar 25 minuten sneller zijn door 5kg af te vallen is wel véél meer dan ik ergens terugvind.
Ik liep 14 minuten sneller op een marathon door lichtjes meer te trainen en +-5kg af te vallen.
Dus ik liep wel degelijk sneller. Maar géén 25 minuten.

25 minuten is inderdaad wel erg veel (en dat cijfer komt ook niet van mij ;)). Bovendien is die 14 minuten niet alleen door minder te wegen. Het zal één van de redenen zijn maar het zegt natuurlijk niet alles.

Of ik geloof dat IK persoonlijk sneller loop door minder vetgehalte te hebben (en je aldus minder weegt)? Common sense & uit eigen ervaring zeg ik: JA. (Maar ik spreek nu voor mijzelf. Ik kan niet voor een ander spreken) Daar hoef ik geen wetenschappelijk bewijzen van te zien. Uit eigen ervaring voel je dat gewoon na bijna 15 jaar 'lopen'.

Hoeveel tijd ik er mee win? Daar kan ik inderdaad geen cijfer op plakken. En ja daar zit een grens op. Op een bepaald moment word je te mager, krijg je eerder te maken met spierafbraak en word je gewoon slap en trager. Ook dat geloof ik (ook weer gebaseerd op eigen ervaring).

Geloof je mij NIET? Dat maakt mij eigenlijk géén moer uit. Ik reageerde gewoon op Spooky en uw posts hierover.

Mijn visie hierop? Experimenteer. Zoek je 'eigen' grenzen op. Na enkele jaren ervaring weet je wel wat je kan en wat je niet kan :D
 
Iemand al de Bosmarathon ('t is eigenlijk een halve) Buggenhout gelopen? Die staat gepland op 29 september, zou denk ik een mooie training zijn voor de halve van Antwerpen op 20 oktober. Tenzij het veel regent de dagen ervoor en je lekker in de modder kan gaan lopen, dan vind ik het wat minder. Of ik neem de halve van Brugge op 6 oktober gezien ik die van Antwerpen vorig jaar al heb gelopen. Keuzes keuzes.. :)
 
Zoooooo, vandaag een "dig deep" effort gedaan op de 10km. Wel pas na km 4 besloten om all out te gaan.
En dat doet geen deugd met nog geen 50 km in de benen dit jaar :D
Afgeklokt op 5min11 gemiddeld.
Was een 2tal km van huis na de 10km. Elke stap die ik zette kramp in de quads, heerlijk!
 
Ik heb mij te laat ingeschreven voor de 10 miles omdat ik twijfelde of ik tijdig in vorm zou geraken (ik twijfel nog steeds. Mijn doeltijd van 1:23:00 is sowieso niet realistisch tegen dan. Dat is te kort dag ondanks een degelijk trainingsschema) en het was ook gewoon heel snel volzet. Ik heb mij wel op de wachtlijst geplaatst.

Ik heb mij ondertussen ingeschreven voor de 20 km van Brussel (26 mei). Die wedstrijd ga ik dus sowieso mee lopen. Tegen dan, als ik kan doortrainen gaat de vorm wel op punt staan.

Side note: Gisteren was ik heel erg stijf in mijn kuiten tijdens mijn rustige duurloop (11 km aan tempo 6:29 - HR 137). Ik heb dat niet snel maar nu had ik het wel voor. Ik zit wel in week 8 van een pittig 12 weken trainingsschema ... ergens is dit wel een goed teken lol ...

VO2 max is volgens Runanalyze momenteel 42 bij trage en snelle duurlopen en tempolopen. (dit is héél erg constant)
Echter als ik ga intervallen dan zakt dit altijd naar +-30.

Runanalyze kan blijkbaar niet goed om met intervalsessies voor de berekening van de VO2 max.
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand hier al eens deelgenomen aan de Nacht van Vlaanderen (Torhout)?

Ik was op zoek naar een (eerste) deelname voor een marathon in juni en ik kwam dit tegen. Iemand die zijn ervaringen daar kan delen toevallig? :)
 
Iemand een aanrader voor drinkrugzak voor trailrunning, voor beginners?
Bij ons verkopen die van Camelbak goed
———

Hoka Bondi 9 zou normaal dit voorjaar uitkomen, iemand een idee wanneer?
Moet nieuwe loopschoenen hebben en het is kiezen tussen Glycerin 21 (die al uit zijn) en de verwachte Bondi 9
 
Bij ons verkopen die van Camelbak goed
———

Hoka Bondi 9 zou normaal dit voorjaar uitkomen, iemand een idee wanneer?
Moet nieuwe loopschoenen hebben en het is kiezen tussen Glycerin 21 (die al uit zijn) en de verwachte Bondi 9
Waarom per se laatste versie? Koop vorige met veel korting. 🙂
 
Het hangt van elke schoen en elke update af of er veel verschil tussen zit. En soms is het verschil net niét wat je wilt :D Als een schoen perfect zit, is dat soms bang afwachten. Ik zou persoonlijk nooit wachten met schoenen kopen om de nieuwere versie te hebben, en of ik de nieuwste koop die uit is, hangt meestal gewoon af van de prijs en de kleuren :)

Over nieuwe schoenen gesproken, ik ben altijd blij met nieuwe. Maar deze zijn wel supermooi! 😍
IMG_2807.jpeg
 
Nu ik terug ben begonnen met lopen.. Kan je Strava een soort van reset geven van snelste tijden? Een nieuw 0 punt instellen zonder alles kwijt te zijn.
Motiveert wat om telkens wat sneller te gaan. Zit nog een pak onder mijn snelste km, 5km,..

 
Nu ik terug ben begonnen met lopen.. Kan je Strava een soort van reset geven van snelste tijden? Een nieuw 0 punt instellen zonder alles kwijt te zijn.
Motiveert wat om telkens wat sneller te gaan. Zit nog een pak onder mijn snelste km, 5km,..

Je kan naar je PR's gaan en die telkens verwijderen idd.
 
Ik zit deze maand aan een totaal van 162 km en een totale duurtijd van 17:26:40 (6:27/km gemiddeld)
Ik heb sinds begin 2019 maar 1x meer gelopen qua duurtijd en dat was in dec 2019 (200+ Km - 19:06:00 - 5:42/km gemiddeld)

Maar morgen loop ik normaal gezien nog 18 km en dan ga ik qua duurtijd daar vermoedelijk nipt boven gaan ..

Ik weet niet of ik goed bezig ben we zullen wel zien. Slechter dan mijn piek van vorig jaar (november) voel ik mij alvast niet (meer).
Ik volg gewoon een schema opgesteld door iemand met kennis van zaken (voor het eerst in jaren luister ik naar iemand anders dan mijzelf ahum!). Ik ben benieuwd of ik straks daar de vruchten van pluk. (of niet)

Maar ik ben dus wel stevig aan het opbouwen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan