Ik wil je niet ontmoedigen, maar het is weldegelijk 80km van Knokke naar De Panne :wink:

Vandaag nog eens lopen is geen probleem, wedstrijd is pas zaterdag

Good luck, ik doe mee volledig lopend, ga wel pas zo laat mogelijk starten (iets voor 5u) zodat ik niet te vroeg op de tussenpost in Oostende ben (km38 en pas open vanaf 8u50) want daar liggen de sporttassen die je kan afgeven.

GPX staat op de site, ook alle tussenposten met uren, eigenlijk ideaal om een ultra te kunnen doen met zoveel bevoorradingen
Mijn excuses. Ik stap dus mee vanaf Oostende tot in De Panne.

80 km lopen, dat is een geheel ander paar mouwen. Heel veel succes toegewenst!
 
Dit is een heel goeie daarover. Zoals altijd: hangt er vanaf wat je wilt.
Maar eigenlijk komt het ook wel neer voor massage, de guns en de compressieboots: Er zijn technieken nodig voor de beste passage, dus daarzonder worden de effecten kleiner. Het helpt zeker tegen het gevoel van spierpijn in de recovery, er zijn geen bewijzen dat het de prestatie ook verbetert en geen verschil in gemeten spierschade. En het is om te doen na je race, niet ervoor. Met een paar extra nuances :)

Wil je ze gebruiken bij blessures en dat herstel, dan zal het toch vooral op aanraden van de kine moeten gebeuren, met de juiste richtlijnen.
Een gun of massage tool zelf gebruiken --> Dat helpt (bij mij toch) alvast als tijdelijke oplossing. Dwz stel dat je wakker wordt met verschikkelijke pijn in de schouder en je kan niet meer in slaap vallen daardoor? Even door je partner zo'n gun laten gebruiken of in een massagestoel gaan zitten .. een kwartiertje lang max en yup dan helpt dit (tijdelijk) en val je weer in slaap.

Om te genezen van blessures of hardnekkige spierpijnen op te lossen? Ik raad eerder de kine aan. Mijn kine gebruikte zelf ook zo'n gun in combinatie met manuele massages en dry needle.

Ook een trukje: Bij lichte spierhinder durf ik wel eens zo'n sportgel te gebruiken. Ik smeer mij in, ik ga met lichte hinder lopen en daarna den douche in. Dat voelt dan heel warm aan maar het helpt mij persoonlijk wel. 95+% kans bij mijzelf dat de hinder de volgende loopsessie dan weg is.

Anyways je moet voor uzelf uitproberen wat helpt / werkt en wat niet. Wat ik hier neerpen helpt allemaal voor mijzelf, maar iedere persoon is anders.
 
Laatst bewerkt:
Heb waarschijnlijk ook een oorzaak gevonden voor mijn verkrampte quadriceps halfweg de marathon in april.

Al vrij vroeg ik de marathon had ik wat last aan mijn linkerheup. Was voor het eerst dat ik daar wat pijnscheuten voelde. Maar het heeft mij verder niet zoveel belemmerd.
De dagen erna voelde die wel gevoelig aan (mogelijks ook wat pijn, maarja, alles deed pijn toen :biglaugh: )

2-3 weken na de marathon had ik paar testloopjes gedaan om mijn CP te bepalen met de Stryd powermeter. Bij de hogere intensiteit had ik opnieuw last gekregen van mijn heup. Ook de dagen erna voelde ik die nog bij kracht zetten (bv. trap oplopen).
Daar dan bij de dokter voor geweest voor een voorschrift voor kine.

Blijkt dus dat mijn linkerknie licht naar binnen draait, waardeur mijn heup extra belast wordt. Wat bij veelvuldige herhaling dus kan leiden tot overbelasting of ontsteking. Rechts heb ik het ook heel licht. Daar nog geen pijn, maar voelt ook wel gevoelig aan.

Volgens de kine kan de compensatie van de heup te ontlasten dan zijn dat mijn quadriceps ook gingen verkrampen.
Het was alleszinds merkwaardig, dus ik kan het wel aannemen.
 
Mijn rechterknie draait ook wat naar binnen waardoor ik langs rechts last krijg van mijn hamstring. Wij zitten blijkbaar omgekeerd in elkaar dan? :unsure:
 
Heb waarschijnlijk ook een oorzaak gevonden voor mijn verkrampte quadriceps halfweg de marathon in april.

Al vrij vroeg ik de marathon had ik wat last aan mijn linkerheup. Was voor het eerst dat ik daar wat pijnscheuten voelde. Maar het heeft mij verder niet zoveel belemmerd.
De dagen erna voelde die wel gevoelig aan (mogelijks ook wat pijn, maarja, alles deed pijn toen :biglaugh: )

2-3 weken na de marathon had ik paar testloopjes gedaan om mijn CP te bepalen met de Stryd powermeter. Bij de hogere intensiteit had ik opnieuw last gekregen van mijn heup. Ook de dagen erna voelde ik die nog bij kracht zetten (bv. trap oplopen).
Daar dan bij de dokter voor geweest voor een voorschrift voor kine.

Blijkt dus dat mijn linkerknie licht naar binnen draait, waardeur mijn heup extra belast wordt. Wat bij veelvuldige herhaling dus kan leiden tot overbelasting of ontsteking. Rechts heb ik het ook heel licht. Daar nog geen pijn, maar voelt ook wel gevoelig aan.

Volgens de kine kan de compensatie van de heup te ontlasten dan zijn dat mijn quadriceps ook gingen verkrampen.
Het was alleszinds merkwaardig, dus ik kan het wel aannemen.

Ik heb gelijkaardig probleem gehad, voorlopig onder controle als ik m’n belasting niet te drastisch laat stijgen.
 
Terug van de bikeandrun, enkel de run voor mij, en dat twaalf jaar na mijn laatste deelname. Begonnen met een 'valse' start, want doordat er een bus van Louvain-La-Neuve nog niet gearriveerd was, werd de start bijna 1 uur uitgesteld. In tegenstelling tot vroeger, moesten de deelnemers die enkel lopen, 10 minuten eerder vertrekken dan de rest. Een dertigal personen, een beetje jammer, want dan heb je de kans om rap alleen te lopen, en vervolgens wordt ja 10km voorbijgestoken door de eerste van de bikandrunners. Op voorhand liggen twijfelen of ik mijn trailschoenen zou aandoen, maar omdat ik ze niet had ingelopen, toch maar mijn oudere trainingschoenen aangedaan. Achteraf gezien, toch beter voor de trails gegaan, het parkoers lag er bij momenten echt vettig bij, veel plassen, modder etc.. werd ook alleen bij erger op het einde. Dit jaar werd vanaf Leuven gestart, waardoor de eerste kilometers nog redelijk vlak zijn. Maar vanaf dat we in Grez-Doiceau en zijn duizend deelgemeentes komen, was het andere koek. Op de halve marathon doorgekomen in 1u39m. Op km 25 wou ik dan mijn tweede gelleke nemen, maar die SIS-gel was duidelijk vervallen, uitgespuwd en vervolgens zag ik dat mijn drinkbus kwijt was, dus stukje teruggelopen, want bij de verzorgingsposten waren er geen bekerkes. Het vet was dan wel van de soep, de laatste kilometers richting LLN zijn echt klote, stukjes gewandelde, de laatste kilometer met een klim acht minuten overgedaan. Uiteindelijk binnen gekomen in 2u49 (33,08km, 5m08s, 450m hoogtemeters), nog de helft is achter mij gefinished dus ook degenen die met twee, drie of vier aan de wedstrijd meededen.
Twaalf jaar geleden liep ik ook 2u49 :oi22: Persoonlijk record staat nog wel op 2u41.
 
Laatst bewerkt:
Heb waarschijnlijk ook een oorzaak gevonden voor mijn verkrampte quadriceps halfweg de marathon in april.

Al vrij vroeg ik de marathon had ik wat last aan mijn linkerheup. Was voor het eerst dat ik daar wat pijnscheuten voelde. Maar het heeft mij verder niet zoveel belemmerd.
De dagen erna voelde die wel gevoelig aan (mogelijks ook wat pijn, maarja, alles deed pijn toen :biglaugh: )

2-3 weken na de marathon had ik paar testloopjes gedaan om mijn CP te bepalen met de Stryd powermeter. Bij de hogere intensiteit had ik opnieuw last gekregen van mijn heup. Ook de dagen erna voelde ik die nog bij kracht zetten (bv. trap oplopen).
Daar dan bij de dokter voor geweest voor een voorschrift voor kine.

Blijkt dus dat mijn linkerknie licht naar binnen draait, waardeur mijn heup extra belast wordt. Wat bij veelvuldige herhaling dus kan leiden tot overbelasting of ontsteking. Rechts heb ik het ook heel licht. Daar nog geen pijn, maar voelt ook wel gevoelig aan.

Volgens de kine kan de compensatie van de heup te ontlasten dan zijn dat mijn quadriceps ook gingen verkrampen.
Het was alleszinds merkwaardig, dus ik kan het wel aannemen.
Hier ook lang mee gesukkeld en maanden kine gedaan. Versteviging van je beenspieren, en anders gaan lopen hebben me van het kwaaltje verlost ;). Het pakt tijd alleszins, dus geduld en terug opbouwen nadien.
 
Ik heb ferm afgezien in het zonnetje vandaag. (Tempoloop)

Ik heb 8 km lang rond 5:15 gelopen maar ik had geen gelleke bij (lees: ik ben dat onderweg kwijtgespeeld) en ik kreeg last van een gebrek aan koolhydraten waardoor de HR vanaf dat punt van zone 4 naar zone 5 steeg. Ik heb dan even gas terug moeten nemen richting de Heiste Berg (1 km aan 5:36) maar daarna ben ik terug versneld en heb ik nog constant rond 5:20 gelopen richting Itegem. En dat laatste was dan ook mijn gemiddelde (13,5 km)

Vermits ik gisteren ook al 15 km had gelopen (tempo 5:46) het toch al vrij warmpjes was deze ochtend en ik geen koolhydraten meer over had, was dit de beste (en snelste) tempoloop sessie van 2024.

En nu gaat het stilletjes aan richting de loopwedstrijd te Brussel (20 km). Volgens runalyze kan ik deze nu lopen aan een identiek tempo tov de 10 miles (5:27 à 5:30) maar we zullen wel zien.
 
Laatst bewerkt:
Christus, ik ben op zoek naar een nieuw loopshortje. Enige vereiste: zwart, 5'', telefoon moet er ergens in kunnen, en liefst m'n sleutel ergens anders (afgesloten). Normaal koop ik altijd Nike -ik weet het-, maar ik dacht de horizonten eens te verbreden. Ook omdat in mijn beide Nike-shorts én het gsm-zakje ofwel te klein is ofwel heel snel kapotgaat, én de sleutels niet apart weg kunnen. Saysky was me aangeraden, en die Flow ziet er top uit. 80€, ja jongens :D
 
Christus, ik ben op zoek naar een nieuw loopshortje. Enige vereiste: zwart, 5'', telefoon moet er ergens in kunnen, en liefst m'n sleutel ergens anders (afgesloten). Normaal koop ik altijd Nike -ik weet het-, maar ik dacht de horizonten eens te verbreden. Ook omdat in mijn beide Nike-shorts én het gsm-zakje ofwel te klein is ofwel heel snel kapotgaat, én de sleutels niet apart weg kunnen. Saysky was me aangeraden, en die Flow ziet er top uit. 80€, ja jongens :D

Ik wou hier een lofzang afsteken voor Evadict shortjes uit den Decathlon maar nu zie ik dat er amper nog wat van te krijgen is. Zonde want die shortjes, zaten als gegoten en hadden heel veel plek.

Aha ze zijn volgens mij gewoon gerebrand naar Kiprun. Deze short lijkt er verdacht veel op degene die ik in huis heb.

 
Morgen eens een pistemeeting meedoen met de lokale atletiekvereniging. Ik zal me waarschijnlijk inschrijven voor de 1500m. Het wordt morgen wel vrij warm jammer genoeg. Ben vooral benieuwd of ik de wedstrijd goed ga kunnen indelen. Geen idee aan welk tempo ik zal beginnen.

Tijdens m'n marathontraining wel eens 5x1600m gedaan aan 3:25-3:30 dus ik vermoed dat 3:15 - 3:20 tempo voor 1 keer 1500 wel realistisch is(?)
 
Christus, ik ben op zoek naar een nieuw loopshortje. Enige vereiste: zwart, 5'', telefoon moet er ergens in kunnen, en liefst m'n sleutel ergens anders (afgesloten). Normaal koop ik altijd Nike -ik weet het-, maar ik dacht de horizonten eens te verbreden. Ook omdat in mijn beide Nike-shorts én het gsm-zakje ofwel te klein is ofwel heel snel kapotgaat, én de sleutels niet apart weg kunnen. Saysky was me aangeraden, en die Flow ziet er top uit. 80€, ja jongens :D
Ik loop nu al 7j met dezelfde Nike short. Ik wist niet dat dat taboe was. :’)
 
Ik loop nu al 7j met dezelfde Nike short. Ik wist niet dat dat taboe was. :’)
Neenee, niet zozeer dat dat taboe is :D Gewoon dat ik nogal ‘merkvast’ ben, waardoor het vaak goedkoper kan. Heb ook van m’n leven nog maar 2 loopshorts gehad of zo, dus op zich heel tevreden van. Behalve van de rits aan het gsm-vak en van het ontbreken van een zakje voor mijn sleutels.
 
Ik heb op dezelfde moment een Decathlon looplegging gekocht die minder gebruikt is en al langer in de vuilbak ligt. Kwalitatieve kledij kost geld, maar ik heb de indruk dat alles waar ik gele aan heb uitgegeven ook effectief manger meegaat. :D

Ik neem enkel de sleutel van de voordeur mee en geen gsm (Garmin heeft muziek en loop geen traile), dus misschien is het ook niet vergelijkbaar. :)
 
Ik heb ferm afgezien in het zonnetje vandaag. (Tempoloop)

Ik heb 8 km lang rond 5:15 gelopen maar ik had geen gelleke bij (lees: ik ben dat onderweg kwijtgespeeld) en ik kreeg last van een gebrek aan koolhydraten waardoor de HR vanaf dat punt van zone 4 naar zone 5 steeg. Ik heb dan even gas terug moeten nemen richting de Heiste Berg (1 km aan 5:36) maar daarna ben ik terug versneld en heb ik nog constant rond 5:20 gelopen richting Itegem. En dat laatste was dan ook mijn gemiddelde (13,5 km)

Vermits ik gisteren ook al 15 km had gelopen (tempo 5:46) het toch al vrij warmpjes was deze ochtend en ik geen koolhydraten meer over had, was dit de beste (en snelste) tempoloop sessie van 2024.

En nu gaat het stilletjes aan richting de loopwedstrijd te Brussel (20 km). Volgens runalyze kan ik deze nu lopen aan een identiek tempo tov de 10 miles (5:27 à 5:30) maar we zullen wel zien.
Kan je dan niet beter wat extra eten/drinken de dag voordien en/of de dag zelf nog, als je zo instort door gebrek aan koolhydraten?
 
Kan je dan niet beter wat extra eten/drinken de dag voordien en/of de dag zelf nog, als je zo instort door gebrek aan koolhydraten?
Ik drink en eet voldoende op voorhand. Als ik dat niet doe dan stort ik in na 5 km of zo. Ik heb snel te korten als ik niet goed er op let. Ik zweet namelijk oa extreem hard en ik verlies veel zouten tijdens het lopen. (waarvoor ik ORS gebruik)

Maar mmm 1 km 17 sec / km (ik heb het even nadien nog bekeken) verliezen tov je tempo is voor jou = volledig instorten? Ik noem zoiets toch eerder een 'dipje'.

Als ik een tempoloop of wedstrijd loop, dan heb ik idealiter een SIS gelleke nodig om de 7 km. Ik heb daar jaren mee geëxperimenteerd, ik loop al sinds 2010-2011 en dat is gewoon wat het beste werkt voor mij.
 
Laatst bewerkt:
Hoe testen jullie nieuwe loopschoenen uit? 2 tal jaar geleden een voetbalseizoen gaan doen in Zwijndrecht en sindsdien loop ik met de Asics GT2000 serie. Al wou ik eens overstappen naar bv de Hoka Clifton serie maar heb geen zin om de volle pot te moeten betalen ik een winkel na een nieuwe loopanalyse. Op 35 jarige leeftijd gaan mijn looptijd niet meer veranderen.
 
Hoe testen jullie nieuwe loopschoenen uit? 2 tal jaar geleden een voetbalseizoen gaan doen in Zwijndrecht en sindsdien loop ik met de Asics GT2000 serie. Al wou ik eens overstappen naar bv de Hoka Clifton serie maar heb geen zin om de volle pot te moeten betalen ik een winkel na een nieuwe loopanalyse. Op 35 jarige leeftijd gaan mijn looptijd niet meer veranderen.
Ik in een winkel na een loopanalyse. Die analyse tot daaraan toe, maar aan het uitproberen en het gevoel merk ik al snel of het iets wordt. En daar hoort dan een kost bij.
 
Terug
Bovenaan